Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 01-12-2020 (was 01-01-2020) (wordt 01-03-2021)

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#101 Bericht door Maarten » 16 nov 2019, 13:24

janmoser schreef: 16 nov 2019, 11:31in Zweden als milieu vriendelijke brandstof toevoeging wordt gesubsidieerd!
Dat doen ze goed in Zweden, en een lagere prijs voor de schone brandstoffen zou zeker ook in Nederland een argument kunnen zijn om die daadwerkelijk te gebruiken.
Of de politici bereid zijn om dit als oplossing te zien is vraag twee.
Met deze brandstof toevoeging wordt aan alle wensen voldaan, die in de milieu rapportages worden genoemd, zowel voor de auto’s en bromfietsen, incl. de diesel auto’s (Blauwe diesel sinds kort)
Goed punt Jan, ik had er nog niet bij stilgestaan dat deze brandstof dus ook door auto's gebruikt kan worden.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#102 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 nov 2019, 13:25

Ecomaxx heeft het ook voor oldtimer auto’s Maarten.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#103 Bericht door Maarten » 17 nov 2019, 05:33

Bron: AD, 15-11-2019
Tekst: Ingrid de Groot


FB_IMG_1573964952025.jpg
FB_IMG_1573964952025.jpg (123.4 KiB) 2811 keer bekeken

Puchrijders vechten tegen verbod in Den Haag: ‘Zelf bepalen wanneer we de weg op gaan’

Puchrijders vechten tegen het verbod op de brommertjes in Den Haag. Ze willen zelf kunnen kiezen wanneer ze rondrijden. Wethouder Van Tongeren (GL) wil de vervuilende tweewielers maar tien weekenden per jaar toestaan.


‘Van Tongeren neemt Puch- en Tomosrijders hun bron van levensvreugde af.’ ‘Puchfans zijn ziek van de plannen.’ En: ‘Ontheffing van tien weekenden is een lachertje’.


De verwijten van Puch- , Zundapp- en Tomosrijders aan het adres van wethouder Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) waren afgelopen week tijdens een commissievergadering in het stadhuis niet van de lucht. De wethouder kondigde vorig jaar aan dat het stadsbestuur de vervuilende brommertjes in de stad gaat verbieden. Dat is volgens haar nodig, omdat mensen ziek worden van de vervuilende lucht.

Onder druk van Puchfans deed ze later water bij de wijn. Ze wil de rijders nu jaarlijks tien weekenden geven waarop de brommers wél buiten mogen rijden. Maar ook dit alternatieve plan stuit op verzet. ,,We zijn er niet blij mee’’, zegt Kees Koppens van de Loosduinse Puchclub.

Opgeknapte brommers

Tomos- en Puchrijders willen zelf beslissen wanneer ze een rit maken. ,,Als het van de tien weekenden, zes weekenden regent, rijden we niet. Niet omdat we watjes zijn. Maar onze brommer willen we niet nat laten worden. Het zijn mooi opgeknapte brommers.’’

Volgens diehard Marcel Plugge valt de vervuiling mee. Hij vindt dat de wethouder brommerfans hun geliefde hobby en passie afpakt. Plugge pleit voor een ander scenario: 240 uur per jaar vrij rijden per kenteken. De brommerfans krijgen steun van onder andere Groep de Mos, CU/SGP, VVD en de HSP.

App

Van Tongeren heeft begrip voor de kritiek en laat onderzoeken hoe ze Puchrijders meer ritvrijheid kan geven. Mogelijk kan Den Haag een effectieve app ontwikkelen, denkt ze. Fans kunnen dan via die app een beperkt aantal brommerritten afnemen. Het is nog niet duidelijk hoe ze dat systeem fraudebestendig kan maken.

Bekijk hieronder de beelden van 10 oktober 2019 waarin de wethouder uitleg geeft over het verbod.




https://www.kreidler.nl/diversen/tweeta ... 0-2019.mp4

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#104 Bericht door hermanngas » 17 nov 2019, 10:15

Mooi gesproken mevrouw 😡

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#105 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 nov 2019, 10:24

hermanngas schreef: 17 nov 2019, 10:15 Mooi gesproken mevrouw 😡
Steek vooral kaarsjes aan bij je avondeten en por je openhaard op. Vergeet vooral je vliegvakantie niet en het is toch al weer 2 jaar geleden dat we auto kochten. Tijd voor een nieuwe electrocar. #-o


Enzo

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#106 Bericht door hermanp » 17 nov 2019, 14:50

Heeft er ooit iemand serieus onderzoek gedaan naar hoe vervuilend een tweetakt werkelijk is? Wordt er dan ook rekening mee gehouden dat sommigen 20 jaar op hun Kreidler rijden en anderen om de drie jaar een nieuwe scooter kopen?

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#107 Bericht door Maarten » 17 nov 2019, 15:52

hermanp schreef: 17 nov 2019, 14:50 Heeft er ooit iemand serieus onderzoek gedaan naar hoe vervuilend een tweetakt werkelijk is? Wordt er dan ook rekening mee gehouden dat sommigen 20 jaar op hun Kreidler rijden en anderen om de drie jaar een nieuwe scooter kopen?
https://www.vggm.nl/brommers

Ik snap wat je bedoelt, er wordt inderdaad geen rekening mee gehouden dat zo'n klassieke brommer al minstens 30 jaar in omloop is.

Gebruikersavatar
OrangeRMC
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 apr 2018, 11:51
Locatie: Regio Aalsmeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#108 Bericht door OrangeRMC » 17 nov 2019, 16:02

Duurzaam enenergiezuinig zijn 2 compleet verschillende dingen.


Groeten Elmer
OrangeRMC

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#109 Bericht door janmoser » 17 nov 2019, 16:45

De enigste manier om de volhardendheid van Liesbeth van Tongeren de grond in te boren is door op wetenschappelijke basis haar aan te tonen,dat de meest vervuilende brommers op zich niet bestaan, als je ze maar afhankelijk maakt van de eerder gemaakte brandstoffen als Ecomaxx Fuel bike 2 en 4 of door toevoeging van Triboron. Zij wil hoe dan ook bewust wegkijken als we het over schone brandstoffen hebben, en dat vind ik politiek bezien een groot onrecht dat ons wordt aangedaan. Zij wil zich gewoon niet laten overtuigen. Dan moet de Raad van State dat maar doen, die half december met haar oordeel gaat komen. Ze weet gewoon niet waarover zij spreekt. Zij wil gewoon niet met feiten geconfronteerd worden, en van deskundig aangeboden materiaal niets weten! Ik vind dit een onvoorstelbaar standpunt van een politica.

Jan Moser Alkmaar

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#110 Bericht door janmoser » 17 nov 2019, 20:19

Beste Maarten Hoogervorst,
ik heb een voorstel:
Is het mogelijk, dat gezamenlijk door vertegenwoordigers van FEHAC, Future2Green en GVG oliehandel (Ecomaxx) op korte termijn een inhoudelijk gesprek aangaan met de wethouder Liesbeth van Tongeren (Groen Links) Den Haag. Het fenomeen ""Vuile bromfietsen"" , zoals zij het noemt, (zie interview) bestaat gewoon niet! Wel zijn het vuile (traditionele) brandstoffen, waaraan de wethouder zich spiegelt. Het moet kennerlijk op een andere manier haar aan het verstand gebracht worden. "" Schone brandstoffen"" is een begrip waar zij niet van wil weten, omdat het haar niet uitkomt! Dat moet anders georganiseerd worden. De 80.000 mensen die in Den Haag met gezondheidsklachten rondlopen, zoals zij het noemt in het interview, kunnen een aardig eind de goede richting uitgestuurd worden met de ""schone brandstof als inzet"". De Raad van State doet hierover op indringend verzoek van de FEHAC, op half december 2019 een uitspraak.

Vriendelijke groeten Jan Moser Alkmaar

Communicatie adressen:
FEHAC: Kosterijland 15 3981AJ Bunnik tel: 085-3034651
GVG oliehandel: (Ecomaxx) De Vlotkampweg 77 6545AE Nijmegen tel: 024-6754361
Future2green: Industrieweg 36 6702DR Wageningen tel: 031-7763661

Zij zijn het die met overtuiging en gezag, onderbouwd het de wethouder kunnen uitleggen.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Puchtuffers zijn aan het eind van hun latijn

#111 Bericht door Maarten » 19 nov 2019, 15:21

Puchtuffers zijn aan het eind van hun latijn


Bron: AD, 19-11-2019
Tekst: Sjaak Bral

Screenshot_20191119-151317_AD.jpg
Screenshot_20191119-151317_AD.jpg (60.63 KiB) 2641 keer bekeken

Puchtuffers zijn aan het eind van hun latijn

COLUMN

Vanaf volgend jaar zijn ze toch écht verboden, die levensgevaarlijke Puch- en Tomosbrommers.
Zoals auto’s worden geweerd uit menig binnenstad, zijn nu ook deze tweetakt-brommers aan het eind van hun Latijn.

Screenshot_20191119-151349_AD.jpg
Screenshot_20191119-151349_AD.jpg (115.32 KiB) 2641 keer bekeken
Deze brommers zijn uiteraard slechter voor het milieu dan stikstof, Pfas, CO2 en biomassa bij elkaar.
Er sterven ieder jaar honderden mensen in onze stad aan de giftige uitstoot van deze moordmachines.
Vreemd genoeg rijden ze in Delft ook volgend jaar gewoon rond en blijft iedereen daar leven.
Maar daar heeft wethouder Liesbeth van Tongeren niets mee te maken.
Zij en haar leger van pesterige ambtenaren (een samenvoeging van ambt en naar, vandaar) trekken ten strijde tegen de brommerbrigade.

Screenshot_20191119-151419_AD.jpg
Screenshot_20191119-151419_AD.jpg (87.29 KiB) 2641 keer bekeken

Puchrijders zijn minder vervuilend dan hairspray van ambtenaren

De Puchtuffers gebruiken tegenwoordig ecovriendelijke brandstof voor hun ronkende bolides -
en zijn daarmee vele malen minder vervuilend dan de haarspray die sommige van Liesbeths ambtenaren zo ruimhartig gebruiken.
Teneinde de kalmte te bewaren is afgesproken dat de bromberen nog tien weekenden per jaar mogen rondtuffen.
In die weekenden zijn de uitlaatgassen blijkbaar ineens niet meer giftig.
Zoals auto’s straks ’s avonds weer wél 130 mogen rijden - omdat ze na zeven uur plotseling géén stikstof uitstoten.
Gelul natuurlijk.

Screenshot_20191119-151248_AD.jpg
Screenshot_20191119-151248_AD.jpg (92.64 KiB) 2641 keer bekeken

Uiteraard bepaald Liesbeth welke tien weekenden je nog wél mag rijden - en de mensen die volgens haar ‘doodziek’ worden van de brommers blijkbaar het dak op kunnen.
Hoewel binnen blijven een betere optie is.
En wat nu als het die tien weekenden rotweer is?
Die kans is groot. Liesbeth laat nu onderzoeken of er meer vrijheid kan komen in de weekendkeuze.
Ze denkt zelfs aan een eigen app.
Niet doen. Voor de meeste Puchrijders is dat iets heel anders, ze zitten vaak nog met hun hoofd en hart in de vijftiger jaren.
Toen Nederland nog niet kapot werd gemaakt door de juridificering van de overheid.
Vandaar dat we niet vreemd moeten staan te kijken als, ergens in het voorjaar, in een zonnig weekend, ineens een paar honderd Puchrijders zich verzamelen op het strand van Kijkduin.
Om met elkaar en hun brommers naar de eb te kijken.


74701650_2411114492460578_4303279938913435648_n.jpg
74701650_2411114492460578_4303279938913435648_n.jpg (95.21 KiB) 2597 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#112 Bericht door Maarten » 28 nov 2019, 19:27

Bron: AD, 28-11-2019
Tekst: Jan-Willem Navis | Malou Seijdel 28-11-19, 10:30

Groep de Mos wil Puch en Tomos voor minima behouden.
Groep de Mos wil Puch en Tomos voor minima behouden.
groep-de-mos-wil-puch-en-tomos-voor-minima-behouden.jpg (193.68 KiB) 2507 keer bekeken


1 op 5 brommers in Den Haag volgend jaar in de ban, Groep de Mos wil Puch en Tomos redden

Uit een telling die het nieuwe brommerverbod met cijfers moet onderbouwen, blijkt dat één op de vijf brommers in Den Haag ouder is dan acht jaar. En tweetaktbrommers van voor 2011 worden vanaf eind volgend jaar geweerd uit de stad.

Vanaf december 2020 doet wethouder Liesbeth van Tongeren (duurzaamheid) de vervuilende tweetaktbrom- en snorfietsen, waaronder de populaire Puch en Tomos, in de ban. Brommers die in de periode vóór 2011 geregistreerd zijn, mogen in de hele stad vanaf dan niet meer rijden.

Uit een telling blijkt nu dat in Den Haag 1400 brommers rondrijden die stammen uit de jaren vóór 2011. Dat komt neer op ruim 22 procent van het totaal aantal geregistreerde brommers in de stad. Een milieuzone voor zulke oude brommers moet net zoveel fijnstof voorkomen als het vrachtverkeer veroorzaakt, waarvoor nu al een milieuzone geldt.

Minima
Volgens raadslid René Oudshoorn van Groep de Mos echter, ligt het percentage vervuilende brommers en snorfietsen veel lager dan die 22 procent. ,,Een groot deel daarvan is geen tweetakt, maar viertakt", legt hij uit. ,,Dié brommers mogen wel blijven rijden als straks de milieuzone wordt ingevoerd."

De oldtimerregeling treft volgens Groep de Mos voornamelijk mensen met een laag inkomen. Terwijl zij juist afhankelijk zouden zijn van hun tweetaktbrommertje en geen financiële reserves hebben om een schoner alternatief aan te schaffen. De politieke partij komt vandaag in de Haagse gemeenteraad met de motie Houd Minima Mobiel. Daarin pleit Groep de Mos voor een uitsterfbeleid. Oudshoorn: ,,Door de lage aantallen nog rijdende tweetaktbrommers zal zo'n beleid afdoende zijn."

Groep de Mos verzoekt het college bovendien om géén beperkende maatregelen op te leggen aan bezitters van historische brommers van dertig jaar en ouder. 'Het aantal historische brommers dat een bijdrage levert aan de luchtvervuiling in Den Haag, is te verwaarlozen', ziet Oudshoorn. ,,En hun berijders gebruiken tegenwoordig heel schone nieuwe brandstof."

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#113 Bericht door jamojamo » 11 dec 2019, 12:43

Maarten schreef: 28 nov 2019, 19:27
De oldtimerregeling treft volgens Groep de Mos voornamelijk mensen met een laag inkomen. Terwijl zij juist afhankelijk zouden zijn van hun tweetaktbrommertje en geen financiële reserves hebben om een schoner alternatief aan te schaffen. De politieke partij komt vandaag in de Haagse gemeenteraad met de motie Houd Minima Mobiel. Daarin pleit Groep de Mos voor een uitsterfbeleid. Oudshoorn: ,,Door de lage aantallen nog rijdende tweetaktbrommers zal zo'n beleid afdoende zijn."

Groep de Mos verzoekt het college bovendien om géén beperkende maatregelen op te leggen aan bezitters van historische brommers van dertig jaar en ouder. 'Het aantal historische brommers dat een bijdrage levert aan de luchtvervuiling in Den Haag, is te verwaarlozen', ziet Oudshoorn. ,,En hun berijders gebruiken tegenwoordig heel schone nieuwe brandstof."
Dit is een heel verstandig inzicht en zou wel eens aangenomen kunnen worden in de Haagse raad want:
a. onderbouwd met argumenten, namelijk het aandeel in de vervuiling is te verwaarlozen
b. onderbouwd met emotie, namelijk voor de Hagenees met de pet is het een betaalbaar vervoermiddel en liefhebberij met nostalgische waarde.

Naar mijn idee is de politieke koers voor een schone binnenstad er één die gewenst is. Dat men probeert met bepaalde onderzoeken de gekozen maatregelen te onderbouwen en andere te negeren moet verhullen dat men het eigenlijk niet zo goed weet. Eigenlijk heeft de emotie dat tweetakten vervuilend zijn de overhand. Als nou die emotie kan omslaan naar een aaibaar vervoermidel annex cultureel erfgoed dan zitten we goed.

We lezen het hier wel weer.
Gr.,
Eric

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#114 Bericht door mvl » 11 dec 2019, 16:30

Gewoon inzetten op weekend vignet net als in Amsterdam.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#115 Bericht door Caspar » 20 dec 2019, 10:00

Dan zit eigenlijk al de lont in het Kruidvat....
Zover moet je het eigenlijk helemaal niet laten komen.
Kijk naar de feiten en pak de échte vervuiling aan.

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#116 Bericht door mvl » 20 dec 2019, 10:12

Dat was politiek in Amsterdam het enige haalbare met Groenlinks als grootste partij. En zelfs dat was zwaarbevochten. Daarna kun je het juridische traject in zoals ze in Rotterdam gedaan hebben

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#117 Bericht door Maarten » 12 jan 2020, 23:04

Woensdag 15 januari 2020 is er een gesprek met de wethouder van Den Haag, waarbij ik aanwezig zal zijn.
NOGMAALS heb ik alle argumenten, feiten en bezwaren op een rijtje gezet, waarom wij geen verbod in Den Haag willen op de tweetakt brommers.
Als iemand er nog wat op aan te merken of aan toe te voegen heeft, hoor ik het graag.

Bezwaar tegen verbod op tweetakt bromfietsen in Den Haag.pdf
Bezwaar tegen verbod op tweetakt bromfietsen in Den Haag
(72.6 KiB) 51 keer gedownload




Den Haag, 15 januari 2020,

Goedemiddag,

Mijn naam is Maarten Hoogervorst en ik ben hier namens de liefhebbers van de klassieke bromfietsen van het merk Kreidler. Op internet ben ik sinds 1996 de beheerder van het Kreidler Forum en tevens beheer ik een Kreidler groep op Facebook.
Aangezien ik ook nog woonachtig ben in Den Haag voel ik me zeer betrokken bij de kwestie van de tweetakt bromfietsen en hun eventuele rol in de milieuproblematiek.


De poll (enquête)

Ik heb op het forum de mening gevraagd van de leden middels een poll. Hieruit kwamen twee belangrijke resultaten:
  1. De eerste reactie van de leden en van mij is dat wij ons NIET herkennen in het beeld dat wij de veroorzakers zijn van luchtvervuiling of lawaai in het dagelijkse verkeer. Wij zijn hoofdzakelijk recreatieve rijders die op een mooie middag een ritje rijden op onze kostbare, gekoesterde pareltjes!
    Voor ons dagelijkse vervoer gebruiken wij andere vervoermiddelen dan onze klassieke brommer.
    - 79% van de leden geeft in de poll aan alleen recreatief te rijden.
    Gemiddeld genomen rijden zij rond de 1000 km/jaar. Omdat het aantal klassieke bromfietsen ook nog eens zeer beperkt is, is de luchtvervuiling ten opzichte van het andere verkeer praktisch verwaarloosbaar.
    Onze eerste reactie is dan ook dat het verbod op het rijden op een klassieke tweetakt bromfiets in Den Haag VOLKOMEN MISPLAATST is.
  2. Ten tweede: Wij zijn ook begaan met het milieu. Wij fietsen ook, wij hebben ook zonnepanelen, wij scheiden ons afval ook. Veel van onze leden rijden al met de schone brandstoffen zoals Ecomaxx of Triboron. Deze brandstoffen zijn veel beter voor het milieu omdat ze minder schadelijke stoffen voor het milieu bevatten zoals benzeen, tolueen en aromatische koolwaterstoffen.
    - 75% van de leden geeft in de poll aan met schone brandstof te gaan rijden.
    Bij een controle door de politie kan er gecontroleerd worden welke brandstof zich in de tank bevindt, of de uitlaatgassen kunnen geanalyseerd worden.
    BELANGRIJKE UITKOMST: Een grote meerderheid van de leden is voorstander van het rijden met schone brandstof, en is dus bereid om ook de extra kosten die daaraan verbonden zijn voor lief te nemen, als in ruil daarvoor wel met de bromfiets gereden mag worden.
    Dit is dus een serieuze handreiking die de bromfietsrijders willen doen om de gemeente Den Haag tegemoet te komen.


Bezwaar


De eigenaren van een klassieke Kreidler bromfiets vinden het verbod op tweetakt bromfietsen in geheel Den Haag zwaar buiten proportie en zeer onredelijk en wij hebben om de volgende redenen een groot bezwaar tegen het voorgenomen besluit:
  1. Klassieke tweetakt bromfietsen komen nauwelijks voor in het straatbeeld
    Zoals uit de poll gebleken is rijden de meeste liefhebbers van een oldtimer bromfiets slechts recreatief op een mooie zonnige middag op hun voertuig, en rijden zij jaarlijks weinig kilometers. In de spits en in het dagelijkse verkeer treft men slechts zeer zelden een klassieke bromfiets aan. Vergelijkt men het gebruik van de klassieke bromfietsen zoals Zündapp, Kreidler, Puch en Tomos met het overige gemotoriseerde verkeer, dan heeft men het nog niet eens over één promille van het totale verkeer.


  2. De tweetakt bromfiets verdwijnt steeds verder uit het straatbeeld
    Nieuwe tweetakt bromfietsen worden niet meer verkocht, de modernere tweetakt scooters worden in een rap tempo vervangen door de inmiddels populaire viertakt scooters. De mensen die nog uit jeugdsentiment op een oude klassieke brommer rijden, worden ook alleen maar ouder. Kortom, de tweetakt brommer verdwijnt vanzelf van de straat.


  3. Het overige verkeer wordt niet aangepakt
    Alle straten en snelwegen in en rond Den Haag zijn gevuld met dampende auto’s, vrachtwagens, bestelauto’s, touringcars en overig gemotoriseerd verkeer.
    Geheel Den Haag, op een klein stukje centrum na, is toegankelijk voor al dit verkeer.
    Terwijl Den Haag met de Rotterdamsebaan alleen nog maar meer autoverkeer binnenhaalt, krijgt de bromfiets de schuld van luchtvervuiling en lawaai, en wil men de tweetakt bromfiets verbieden. En dit verbod gaat niet alleen over de huidige milieuzone, zoals die nu bestaat voor vrachtwagens, maar het verbod op tweetakt bromfietsen moet gaan gelden voor de hele stad, van Ypenburg tot Kijkduin. Terwijl je zou verwachten dat de maatregelen genomen worden voor de drukke gebieden in het centrum, waar de meeste luchtvervuiling is. En in de aangrenzende gemeenten Voorburg, Leidschendam en Rijswijk mag gewoon gereden worden met een tweetakt bromfiets. Dat vinden wij krom en onbegrijpelijk.


  4. Aandeel vervuiling bromfietsen zeer gering
    Uit een onderzoek van Ingenieursbureau Haskoning is gebleken dat de vervuiling door alle bromfietsen slechts 0,145% van de totale vervuiling in Nederland bedraagt.
    Dat is een zeer laag percentage.


  5. Viertakt brommers vervuilen net zo veel als tweetakt brommers
    In de voorgenomen maatregelen zullen de viertakt bromfietsen een ontheffing krijgen, maar de tweetakt bromfietsen worden verboden.
    In 2016 is een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de vervuiling door bromfietsen op het fietspad. Twee belangrijke uitkomsten van dit onderzoek:
    1. Opvallend is dat tweetakt en viertakt brommers en scooters ongeveer evenveel bijdragen aan de luchtverontreiniging op fietspaden.
    2. Longpatiënten ervaren meer benauwdheid op het fietspad dan thuis.
    Brommers, scooters en ander wegverkeer worden aangewezen als bron van de luchtwegklachten tijdens het fietsen. Dus: Het andere wegverkeer draagt net zo goed bij aan de luchtwegklachten.
    (Bron: https://www.academischewerkplaatsmmk.nl ... e_brommers).


  6. De andere vervuilers worden niet aangepakt
    Geen andere groep wordt zo streng behandeld als de groep van tweetakt-bromfietsers:

    Andere vervuilers in Nederland:
    - Schiphol breidt uit met nog meer (zeer vervuilende) vluchten.
    - de Rotterdamse haven en de Europoort breidt uit met nog meer (zeer vervuilende) (zee-) schepen en industrie.
    - Nederland heeft zeer intensieve veeteelt (75% van het vlees is voor de export).
    - Daarnaast hebben we in Nederland kolengestookte elektriciteitscentrales, welke een CO2 uitstoot hebben van 10% van alle CO2 uitstoot van Nederland.
    (Bron: Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kolencent ... _Nederland)

    Andere vervuilers in Den Haag:
    - Vuurwerk en vuurwerkfestivals
    - Barbecue op houtskool
    - Tweetakt- bladblazers, kettingzagen en kantenmaaiers van zowel particulieren als gemeente Den Haag zelf.
    - Open haarden: In Den Haag heeft zo’n 1 op de 6 huishoudens een open haard of houtkachel. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde (1 op de 10)
    Open haarden veroorzaken MEER FIJNSTOF dan industrie, lucht- en scheepvaart en elektriciteitscentrales!
    Open haarden veroorzaken MEER FIJNSTOF dan het verkeer!

    (Bron: De eigen website van de gemeente Den Haag https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/na ... d/verstand ig-hout-stoken.htm)


  7. De eigenaren van een klassieke bromfiets worden financieel benadeeld
    De klassieke bromfietsen van het merk zijn minimaal 38 jaar oud. Kreidler maakte bromfietsen van 1951 tot 1982. Uiteraard zijn deze bromfietsen zeldzaam, zeker als ze in goede staat verkeren, en daarmee zijn ze ook waardevol.
    Een mooi exemplaar is 2500 euro of meer waard. Unieke exemplaren wisselen van eigenaar voor bedragen van wel 5000 euro of zelfs nog meer.
    De botte bijl waarmee gehakt wordt, door de tweetakten te verbieden, heeft een negatieve uitwerking op de waarde van zo’n bromfiets, zeker in de regio Den Haag.


  8. Onze hobby wordt ons afgenomen
    De bromfietsen zijn ons meer waard dan geld alleen: Het is onze hobby. We poetsen, we knutselen, we zoeken naar onderdelen op beurzen, we gaan een toertocht rijden samen, we hebben vrienden met dezelfde hobby, we sleutelen samen, we praten er over. We zijn er trots op. Ze overwinteren vaak in de woonkamer. We voelen ons VRIJ op de brommer! Die brommer is ons lust en ons leven!


  9. De klassieke bromfietsen behoren tot het mobiel cultureel erfgoed
    In Den Haag is de Puch met het hoge stuur een iconisch voertuig. Niet alleen voor de eigenaren, maar ook voor veel andere Hagenezen. De Puch staat symbool voor vrijheid en plezier. Ook Kreidler- en Zündapprijders worden toegelachen en krijgen een duimpje omhoog van voorbijgangers.
    Ga je ergens stil staan met je oude bromfiets, dan heb je altijd bekijks en knoopt er altijd iemand een praatje met je aan. Mensen hebben zelf zo'n brommer gehad en het brengt goede herinneringen bij hen boven.
    Kortom: De klassieke bromfiets is zeker nog geliefd bij de oudere generatie, en veel jongeren hebben zoiets nog nooit eerder gezien en zijn helemaal verbaasd als je vertelt dat je moet starten door te trappen en dat je moet schakelen en koppelen.
    Dus behalve de mensen die menen last te hebben van de rook, is er ook een grote groep die de brommers erg leuk vinden en die ze waarderen.
    Voor auto’s geldt dat als zij ouder zijn dan 40 jaar, dat ze vrijgesteld zijn van wegenbelasting en worden aangemerkt als oldtimer, en dat ze als rijdend cultureel erfgoed gewoon de weg op mogen.
    Wij zijn van mening dat klassieke bromfietsen van 40 jaar en ouder ook aangemerkt dienen te worden als mobiel erfgoed en dat deze voertuigen ook moeten kunnen deelnemen aan het verkeer!


  10. De gewone man wordt geraakt
    Mensen met een laag inkomen of een beperkt budget, zijn soms afhankelijk van een wat oudere (niet per se een klassieke) brom- of snorfiets. Het is soms het enige vervoermiddel dat ze nog hebben om redelijk snel een afstand af te leggen. Deze mensen zijn financieel niet altijd in staat om een ander vervoermiddel te kopen, ook niet met de inmiddels verlopen sloopregeling, die in een bijdrage van 300 euro voorzag. Voor 300 euro kan je geen fatsoenlijke bromfiets kopen.

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#118 Bericht door mvl » 12 jan 2020, 23:16

Ik zou met een concreet plan komen waar over gestemd kan worden. Een van de raadsleden moet dan met een amendement komen en daar steun bij zoeken. Alleen maar tegen zijn helpt niet. Ik zou inzetten op rijden in alle weekenden net als in Parijs en Amsterdam.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#119 Bericht door Maarten » 12 jan 2020, 23:18

mvl schreef: 12 jan 2020, 23:16 Ik zou met een concreet plan komen waar over gestemd kan worden. Een van de raadsleden moet dan met een amendement komen en daar steun bij zoeken. Alleen maar tegen zijn helpt niet. Ik zou inzetten op rijden in alle weekenden net als in Parijs en Amsterdam.
We zijn ook niet alleen tegen, er is een poll geweest op het forum.

BELANGRIJKE UITKOMST: Een grote meerderheid van de leden is voorstander van het rijden met schone brandstof, en is dus bereid om ook de extra kosten die daaraan verbonden zijn voor lief te nemen, als in ruil daarvoor wel met de bromfiets gereden mag worden.
Dit is dus een serieuze handreiking die de bromfietsrijders willen doen om de gemeente Den Haag tegemoet te komen.


Daarnaast doen we een beroep op de redelijkheid van de wethouder en het bestuur.
Zo willen we het mobiel erfgoed behouden voor het nageslacht, en het voorstel is voor alle bromfietsen ouder dan 40 jaar, om alle genoemde redenen.

Ik weet niet waar jij op gestemd hebt?
Bijlagen
poll-tweetakt-2020.PNG
poll-tweetakt-2020.PNG (62.83 KiB) 2164 keer bekeken

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#120 Bericht door mvl » 12 jan 2020, 23:25

Ik bedoel een plan voor de gemeente dat zij kunnen verkopen. Dus wat is de argumentatie van de politiek? Vervuiling voorkomen? Dan kan je zeggen dat je met alleen weekend rijden waarborgt dat het alleen maar op recreatief gebruik gaat en dat mensen die voor hun werk moeten reizen alternatief vervoer zullen regelen.

Het feit dat wij andere brandstof gaan gebruiken zal door de gemeente gehandhaafd moeten worden hetgeen kosten met zich meebrengt en waarschijnlijk niet realistisch is.

GL heeft zelf al aangegeven dat weekend rijden acceptabel is in 10 weekenden. Het lijkt me dan zaak om die 10 weekenden op te gaan rekken.

Je moet het zelf weten, maar dit plan gaat niet van tafel. Er zal dus water bij de wijn moeten

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#121 Bericht door mvl » 12 jan 2020, 23:30

Maarten schreef: 12 jan 2020, 23:18
mvl schreef: 12 jan 2020, 23:16 Ik zou met een concreet plan komen waar over gestemd kan worden. Een van de raadsleden moet dan met een amendement komen en daar steun bij zoeken. Alleen maar tegen zijn helpt niet. Ik zou inzetten op rijden in alle weekenden net als in Parijs en Amsterdam.
We zijn ook niet alleen tegen, er is een poll geweest op het forum.

BELANGRIJKE UITKOMST: Een grote meerderheid van de leden is voorstander van het rijden met schone brandstof, en is dus bereid om ook de extra kosten die daaraan verbonden zijn voor lief te nemen, als in ruil daarvoor wel met de bromfiets gereden mag worden.
Dit is dus een serieuze handreiking die de bromfietsrijders willen doen om de gemeente Den Haag tegemoet te komen.


Daarnaast doen we een beroep op de redelijkheid van de wethouder en het bestuur.
Zo willen we het mobiel erfgoed behouden voor het nageslacht, en het voorstel is voor alle bromfietsen ouder dan 40 jaar, om alle genoemde redenen.

Ik weet niet waar jij op gestemd hebt?
Ik denk dat ik 5 gestemd heb.

Een poll waar 47 man aan meegedaan hebben gaat de politiek niet overtuigen helaas. Nogmaals, het is slechts een mening, maar ik heb eerder - succesvol - met dit bijltje gehakt en weet (als oud-raadslid) een beetje hoe deze processen werken.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#122 Bericht door Maarten » 12 jan 2020, 23:35

mvl schreef: 12 jan 2020, 23:30
Maarten schreef: 12 jan 2020, 23:18
mvl schreef: 12 jan 2020, 23:16 Ik zou met een concreet plan komen waar over gestemd kan worden. Een van de raadsleden moet dan met een amendement komen en daar steun bij zoeken. Alleen maar tegen zijn helpt niet. Ik zou inzetten op rijden in alle weekenden net als in Parijs en Amsterdam.
We zijn ook niet alleen tegen, er is een poll geweest op het forum.

BELANGRIJKE UITKOMST: Een grote meerderheid van de leden is voorstander van het rijden met schone brandstof, en is dus bereid om ook de extra kosten die daaraan verbonden zijn voor lief te nemen, als in ruil daarvoor wel met de bromfiets gereden mag worden.
Dit is dus een serieuze handreiking die de bromfietsrijders willen doen om de gemeente Den Haag tegemoet te komen.


Daarnaast doen we een beroep op de redelijkheid van de wethouder en het bestuur.
Zo willen we het mobiel erfgoed behouden voor het nageslacht, en het voorstel is voor alle bromfietsen ouder dan 40 jaar, om alle genoemde redenen.

Ik weet niet waar jij op gestemd hebt?
Ik denk dat ik 5 gestemd heb.

Een poll waar 47 man aan meegedaan hebben gaat de politiek niet overtuigen helaas. Nogmaals, het is slechts een mening, maar ik heb eerder - succesvol - met dit bijltje gehakt en weet (als oud-raadslid) een beetje hoe deze processen werken.
Alle weekends mogen rijden lijkt mij ook een redelijk compromis, ik heb het echter aan de leden gevraagd en ik ben zelf niet in de positie om voor hen te beslissen.

Maar de strategie kan nog aangepast worden. :-)

Dank voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#123 Bericht door Maarten » 12 jan 2020, 23:48

mvl schreef: 12 jan 2020, 23:25Het feit dat wij andere brandstof gaan gebruiken zal door de gemeente gehandhaafd moeten worden hetgeen kosten met zich meebrengt en waarschijnlijk niet realistisch is.
De gemeente zal ook moeten controleren en moeten handhaven: Aangezien op het kenteken van een brommer niet staat of het om een tweetakt of om een viertakt gaat, zal er gecontroleerd moeten worden.
En aan de buitenkant van een scooter kun je het echt niet zien.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#124 Bericht door Flocke » 12 jan 2020, 23:49

Maarten, vorbildlicher Einsatz für das Hobby ! :clap

Wünsche gute Gespräche und viel Erfolg am Mittwoch !

Gruß und danke für Deine Mühe

Carsten

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#125 Bericht door Maarten » 13 jan 2020, 11:05

Ik heb mijn betoog herschreven en drastisch ingekort, naar aanleiding van de feedback en input uit diverse kanalen. Graag jullie reactie en commentaar!
Aangezien er beperkte spreektijd is, zal ik het beknopt moeten verwoorden.

Dit is wat het nu geworden is:


==================================


Den Haag, 15 januari 2020,


Goedemiddag,


Mijn naam is Maarten Hoogervorst en ik ben hier namens de Kreidlerclub en namens de liefhebbers van de klassieke bromfietsen van het merk Kreidler.


Ik wil kort en bondig onze reactie geven:

  1. Wij vinden het verbod op de tweetakt bromfietsen, en met name de echte oude klassiekers van 40 jaar en ouder, een heel radicale beslissing en we betreuren dit zeer. Wij vinden de maatregel buitenproportioneel.

  2. Wij rijden slechts recreatief op een mooie zonnige middag een blokje om of een toertochtje op onze gekoesterde en vertroetelde pareltjes en de bromfietsen zijn onze grote hobby, waar we erg veel plezier aan beleven. Plezier dat ons nu wordt afgenomen.

  3. Wij herkennen ons niet in het beeld dat wij mensen overlast veroorzaken door stank, stof of lawaai. In het dagelijkse leven zijn wij normale mensen die milieubewust bezig zijn.

  4. De uitkomst van een enquête op het Kreidler Forum is dat een grote meerderheid van de bromfietsliefhebbers bereid is om te gaan rijden met brandstof die minder vervuiling veroorzaakt. Dit mag gerust gezien worden als een handreiking naar de politiek, om onze goede kant te laten zien, deze brandstof is immers flink duurder en we kunnen deze brandstof niet overal tanken maar moeten deze gaan kopen in jerrycans.

  5. Een vraag aan de wethouder: Bent u bereid om al de tienduizenden auto’s die dagelijks door onze stad rijden ook te verplichten om op schone brandstof te gaan rijden, aangezien auto’s veel vervuiling en zeer veel overlast veroorzaken? En bent u bereid in overleg te gaan met pomphouders om schonere brandstoffen aan te bieden aan auto’s en brommers?

  6. Wij vinden de tien vooraf aangewezen weekends om te mogen rijden volstrekt onvoldoende.

  7. Wij zijn van mening dat onze klassieke bromfietsen tot het mobiel cultureel erfgoed behoren, en dat deze daarom regelmatig te bewonderen moeten zijn.

  8. Premier Mark Rutte stelt dat de regering de milieuzones gaat bepalen, niet de gemeenten.
    De staatssecretaris zal met twee milieuregelingen komen, waarmee de plannen van de gemeente van tafel geveegd gaan worden. Hoe staat de wethouder hier tegenover?

  9. Nogmaals, wij vinden het buitenproportioneel dat een zeer klein aantal oldtimer bromfietsen, dat ook nog eens een zeer gering aantal kilometers aflegt, worden verboden.

  10. Als ondanks onze feitelijke bezwaren dan toch het verbod wordt doorgezet, dan zoeken wij mee naar een compromis: Ons voorstel is dan dat wij een ontheffing willen om alle weekends te mogen rijden op de bromfietsen van veertig jaar en ouder.
Met vriendelijke groet,


Maarten Hoogervorst namens Kreidler.nl




==================================

Plaats reactie