Ik denk dat het slim van die mensen om op een gegeven moment eieren voor je geld te kiezen en veilig stellen dat er überhaupt gereden kan worden. En daarmee is het een goed resultaat. Zou wel een bak zijn als het per brommer geldt. Dan kan je met meer brommers gewoon het hele jaar rijden. kan me ook voorstellen voor mensen met pensioen dat alleen in de weekenden rijden niet ideaal is.Maarten schreef: ↑16 jan 2020, 21:46Klopt, maar zo ver wilde Den Haag absoluut niet gaan (52 weekenden).mvl schreef: ↑16 jan 2020, 21:36Uhh Caspar, 52 weekenden van vrijdag 1200 uur tot en met maandag 1200 uur en feestdagen is 52 * 3 dagen plus zeg 5 feestdagen is 160 dagen per jaar. En 1 stem minder en het was helemaal van tafel geveegd door GLCaspar schreef: ↑16 jan 2020, 20:25 Ik ben sceptisch:
Punt 1 : vergeleken bij Amsterdam een héél mooi resultaat , petje af. maar nog altijd ongewenst.
Punt 2 : de overheid / gemeente is geen partij in deze , de markt zal het moeten oppikken.
Punt 3 : als je het verslag leest , kun je met grote waarschijnlijkheid nu al de uitkomst van de jaarlijkse evaluatie voorspellen...
en wanneer worden de échte vervuilers aangepakt ?
En de aanwezigen tijdens de vergadering stellen erg op de mogelijkheid van rijden op zelf gekozen tijdstippen, zoals een woensdagmiddag.
Ik moet er nog even op wijzen dat de regeling er nog niet helemaal door is... voor sommigen zal het een redelijk compromis zijn, voor anderen is het een zwarte dag.
Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 01-12-2020 (was 01-01-2020) (wordt 01-03-2021)
-
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Luchtvervuiling Nederland periode 1990 tm 2017 Emissies Wegverkeer
Luchtvervuiling Nederland periode 1990 tm 2017 Emissies Wegverkeer
Trek zelf je conclusie!
Trek zelf je conclusie!
-
- Berichten: 6985
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
Mijn voorzichtige conclusie is dat nu ook Den Haag aan symboolpolitiek doet, het braafste jongetje van de klas wil zijn en kan zeggen; kijk eens wat wij doen, wij pakken de luchtvervuiling aan door die monsters op twee wielen aan te pakken. Baserend op onnauwkeurige en achteraf bewezen foutieve tests verdraait men feiten en de (klassieke c.q. tweetakt)bromfietser is de dupe. Al met al zal ook Den Haag waarschijnlijk niet werken aan een werkelijke afname van uitstoot van fijn- en andere stoffen, maar zal er een verschuiving plaatsvinden. Nu mogen er meer huizen gebouwd worden o.i.d.
- jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Luchtvervuiling Nederland periode 1990 tm 2017 Emissies Wegverkeer
Is hier het effect van oldtimer bromfietsen uit af te lezen?
Heb je ook een linkje voor ons?
Gr.,
Eric
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: Luchtvervuiling Nederland periode 1990 tm 2017 Emissies Wegverkeer
https://www.clo.nl/indicatoren/nl0128-e ... voer-trend
en dan tabblad verzurende stof trend:
Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2018
Indicator | 27 september 2019
Met uitzondering van kooldioxide, distikstofoxide en ammoniak zijn de emissies naar lucht door verkeer en vervoer van alle belangrijke stoffen in 2018 lager dan in 1990. Dit is met name te danken aan schonere motoren en brandstoffen. Daarnaast levert bij het wegverkeer de toepassing van katalysatoren en roetfilters een belangrijke bijdrage aan de vermindering van de emissies.
Verzurende stof trend 1990-2018 - Emissie verzurende en overige stoffen naar lucht door verkeer en vervoer, 1990 - 2018
Broeikasgas trend 1990-2018 - Emissie broeikasgassen naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2018
De emissiecijfers van het wegverkeer zijn alle berekend op basis van de binnenlandse afzet van motorbrandstoffen, zoals voorgeschreven in de IPCC- en NEC-richtlijnen.
Ontwikkeling emissie koolmonoxide en vluchtig organische stoffen
Sinds 1990 zijn de emissies van koolmonoxide (CO) en vluchtige organische stoffen (VOS; exclusief methaan) sterk verminderd, respectievelijk met 52 en 84 procent. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan de stapsgewijs aangescherpte Europese emissie-eisen voor de typekeuring van motorvoertuigen. De eisen voor de kwaliteit van de uitlaatgassen hebben geresulteerd in de toepassing van driewegkatalysatoren bij personen- en bestelauto's op benzine en LPG. Nieuwe diesel-personenauto's worden vanaf 1996 uitgerust met een oxidatiekatalysator. Bij diesel-bestelauto's vindt deze toepassing plaats vanaf 2000. De eisen met betrekking tot de verdamping van benzine uit het brandstofsysteem van voertuigen hebben geleid tot het inbouwen van koolstoffilters vanaf 1989. Tussen 1990 en 2018 zijn de (VOS)-verdampingsemissies van het wegverkeer met bijna 95 procent verminderd. Zie tevens de Technische toelichting.
Wegvoertuigen naar milieuklasse, 1985-2018
Ontwikkeling kooldioxide-emissie
Door de sterke groei van het aantal voertuigkilometers van het wegverkeer en de daaruit resulterende toename van de afzet van motorbrandstoffen, is in 2018 de emissie van kooldioxide door verkeer en vervoer bijna 9 procent hoger dan in 1990. Tussen 2009 en 2014 was de trend dalend, hetgeen met name het gevolg is van de fiscale stimulering van de aanschaf van zuinige auto's. Bij deze daling speelt ook het gebruik van biobrandstoffen, die niet meetellen in de berekening van de IPCC-emissie, een rol en verder heeft de accijnsverhoging van motorbrandstoffen waarschijnlijk geleid tot meer tanken in het buitenland. Onder andere door het aantrekken van de economie is de emissie weer licht gestegen vanaf 2015. De emissies in 2018 zijn 2,4 procent hoger dan in 2017.
Ontwikkeling emissie stikstofoxiden
De ontwikkeling van de emissie van stikstofoxiden door verkeer en vervoer wordt grotendeels bepaald door het wegverkeer. Na een lichte stijging in de jaren tachtig daalt de emissie van stikstofoxiden vanaf 1990 door enerzijds het gebruik van driewegkatalysatoren in personen- en bestelauto's en anderzijds de toepassing van steeds schonere dieselmotoren met uitlaatgasrecirculatie (EGR) en selectieve katalytische reductie (SCR). Deze laatste twee zijn vooral van belang bij zware bedrijfsvoertuigen. Ten opzichte van 1990 is de emissie van stikstofoxiden door het verkeer en vervoer met 63 procent afgenomen.
Ontwikkeling emissie fijnstof
Bijna twee derde van de emissie van fijnstof door verkeer en vervoer ontstaat bij de verbranding van motorbrandstoffen; de rest is veroorzaakt door slijtage van wegdek, banden, remvoeringen en bovenleidingen. De emissie van fijnstof door het verkeer en vervoer is in de periode 1990-2018 met 74 procent afgenomen. Dit is vooral te danken aan schonere dieselmotoren in zware bedrijfsvoertuigen en de toepassing van roetfilters. Ook de ter bestrijding van stikstofoxiden toegepaste uitlaatgasrecirculatie heeft een verlagend effect op de emissie van fijnstof.
Vanaf 2015 konden alle nieuwe dieselvoertuigen met een ingebouwde roetfilter worden geleverd. Daarnaast zijn, met subsidie van het Ministerie van I & W (VROM, 2010), in bestaande voertuigen roetfilters ingebouwd ("retrofit"). Ongeveer 80 duizend personen- en bestelauto's en 27 duizend zware bedrijfsvoertuigen zijn met een retrofit-filter uitgerust. In 2017 waren hiervan naar schatting nog respectievelijk 30 duizend en 7 duizend aanwezig in het Nederlandse wagenpark. Deze aantallen nemen steeds verder af.
Ontwikkeling emissie zwaveldioxide en loodverbindingen
De emissies van loodverbindingen en zwaveldioxide door het verkeer en vervoer zijn in de loop der jaren drastisch verminderd. Dit is een gevolg van het door wettelijke maatregelen afgedwongen gebruik van loodvrije benzine en laagzwavelige dieselolie. Het aandeel van verkeer en vervoer in de totale zwaveldioxide-emissie in Nederland bedraagt in 2018 circa 3 procent. Het betreft hierbij de emissie door verkeer en vervoer volgens het NEC-protocol, dus exclusief de zeevaart.
De emissie van loodverbindingen door voertuigen is verwaarloosbaar geworden.
Ontwikkeling emissie distikstofoxide
Distikstofoxide (N2O) komt vooral vrij door een onvolledige reductie van stikstofoxiden tot stikstof in driewegkatalysatoren. De emissie blijft de laatste jaren vrijwel constant. Enerzijds neemt het aantal auto's met een katalysator toe, anderzijds produceren auto's met de nieuwste generatie katalysatoren aanzienlijk minder N2O.
Bron: LINK
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
Ton Koning schreef:Beste historische brommerrijders,
Op 15 januari heeft u een overleg gehad met wethouder Liesbeth van Tongeren over een ontheffingsregeling voor oldtimers voor de milieuzone voor brom- en snorfietsen.
De wethouder heeft dit ervaren als een prettig en constructief gesprek.
Afgesproken is een regeling uit te werken gebaseerd op maximaal 40 keer per jaar een ontheffing voor een periode van 12 uur.
Verder is afgesproken dat de gemeente de regeling jaarlijks evalueert en dat aanpassingen van de regeling op basis van de uitkomsten van de evaluatie mogelijk zijn.
Op basis van het gesprek wordt de volgende regeling voor oldtimers in de concept beleidsregel ontheffingen voor de milieuzone voor brom- en snorfietsen opgenomen.
NB. Ook mensen die niet in Den Haag wonen kunnen een ontheffing aanvragen.
- Voor een oldtimer kan ontheffing worden aangevraagd die geldt voor een periode van 12 uur op een bepaalde dag.
- De periode van 12 uur is van 0.00 tot 12.00 of van 12.00 tot 24.00.
- Per kentekenhouder kan maximaal 40 keer per jaar een ontheffing worden aangevraagd.
- Ontheffingen kunnen online via de website van de gemeente van tevoren of op de dag zelf aangevraagd en afgegeven worden. Er wordt nog onderzocht of het gebruik van een app mogelijk is.
- Bij een aanvraag beoordeelt de gemeente op grond van de door de RDW geregistreerde DET (Datum Eerste Toelating) of er sprake is van een oldtimer.
- Per aanvrager wordt per jaar eenmalig leges in rekening gebracht van € 25.
- De leges worden geïnd bij de eerste keer dat in een bepaald jaar een aanvraag wordt ingediend.
Vervolgprocedure
Deze ontheffingsregeling voor oldtimers wordt opgenomen in een concept beleidsregel ontheffingen, dat naar verwachting begin februari samen met het verkeersbesluit wordt gepubliceerd.
Hiertegen kunnen zienswijzen ingediend worden. Het college zal vervolgens in maart/april een definitief besluit nemen, waarbij wordt ingegaan op de ingediende zienswijzen.
Met vriendelijke groet,
Ton Koning
De disclaimer van toepassing op e-mail van de gemeente Den Haag vindt u op: http://www.denhaag.nl/disclaimer
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
Heb ergens een artikel gelezen dat het rijden met oldtimer Auto’s, voertuigen op Europees niveau en onder druk staat...
Had de link moeten copieren maar het ziet er voor de langere termijn slecht uit ben ik bang... zouden ze op meer continenten koekwous zijn en luisteren naar een eng clubje schreeuwers die er alles doorgedrukt krijgen wat ze willen? Ik bedoel dan westerse landen!?
Had de link moeten copieren maar het ziet er voor de langere termijn slecht uit ben ik bang... zouden ze op meer continenten koekwous zijn en luisteren naar een eng clubje schreeuwers die er alles doorgedrukt krijgen wat ze willen? Ik bedoel dan westerse landen!?
- jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
In Groningen is het al anders dan hier Pascal.nozems schreef: ↑22 jan 2020, 15:26 Heb ergens een artikel gelezen dat het rijden met oldtimer Auto’s, voertuigen op Europees niveau en onder druk staat...
Had de link moeten copieren maar het ziet er voor de langere termijn slecht uit ben ik bang... zouden ze op meer continenten koekwous zijn en luisteren naar een eng clubje schreeuwers die er alles doorgedrukt krijgen wat ze willen? Ik bedoel dan westerse landen!?
Gr.,
Eric
- b.bonk
- Berichten: 3689
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 519 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
nu ziet het er nog vreemd uit, een chinees met een mondkapje,
over een paar jaar normaalste zaak van de wereld.
mvg bertus
over een paar jaar normaalste zaak van de wereld.
mvg bertus
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
Pascal, op deze site hebben ze het netjes op een rijtje gezet:nozems schreef: ↑22 jan 2020, 15:26 Heb ergens een artikel gelezen dat het rijden met oldtimer Auto’s, voertuigen op Europees niveau en onder druk staat...
Had de link moeten copieren maar het ziet er voor de langere termijn slecht uit ben ik bang... zouden ze op meer continenten koekwous zijn en luisteren naar een eng clubje schreeuwers die er alles doorgedrukt krijgen wat ze willen? Ik bedoel dan westerse landen!?
Is er nog een toekomst voor oldtimers?
Geplaatst op vrijdag 10 mei 2019 in Uitgelicht
De automotive sector verandert in een rap tempo door de strengere emissie-eisen. Benzine- en dieselauto’s maken steeds vaker plaats voor hybride of volledig elektrische auto’s. Maar wat betekenen deze ontwikkelingen voor oldtimers? Heeft het nog wel zin om te investeren in klassiekers als u nergens meer kunt tanken of door milieuzones geweerd wordt uit grote steden?
Als verzekeraar van oldtimers krijgen wij steeds vaker vragen over de toekomst van klassiekers. Wij begrijpen de onzekerheid die oldtimerliefhebbers momenteel ervaren.
In dit artikel geven wij daarom onze kijk op deze kwestie. Hoe gaan overheden en gemeenten straks om met oldtimers en wat gebeurt er met de waarde van deze klassiekers? Wij delen graag met u onze verwachtingen voor de toekomst van de oldtimer. Met het voorbehoud dat ook wij natuurlijk niet in de toekomst kunnen kijken en daarom niets 100% garanderen of uitsluiten.
Veranderingen automotive sector
Bijna dagelijks komt de automotive sector terug in de actualiteiten. Gemeenten introduceren nieuwe of aangepaste milieuzones en onlangs sprak de gemeente Amsterdam nog de ambitie uit om alle brandstofauto’s in 2030 de toegang tot de stad te verbieden. Gelukkig stuit dit voorstel op veel weerstand en gaf ook de politiek flink tegengas.
Ander nieuws waar we steeds vaker mee geconfronteerd worden is de veranderingen die autofabrikanten doorvoeren. Deze maand kondigde het Zweedse automerk Volvo bijvoorbeeld aan om volledig te stoppen met de productie van dieselauto’s. Ook andere merken, waaronder de enigszins conservatieve Duitse merken, voeren de productie van hybride en volledig elektrisch aangedreven auto’s steeds verder op.
Al deze ontwikkelingen kunnen eigenaren van oldtimers en ook youngtimers flink wat slapeloze nachten bezorgen. Het probleem is dat veel van deze nieuwsberichten u maar één kant van het verhaal vertellen. Elektrisch rijden staat namelijk nog volledig in de kinderschoenen en er zijn nog heel wat hobbels te nemen, voordat het Nederlands wagenpark grotendeels elektrisch zal zijn. Problemen waar men bijvoorbeeld nog tegenaan loopt zijn:
- Hoge aanschafwaarde van elektrische auto’s. Voor een huishouden met gemiddeld inkomen zijn deze bedragen nog veel te hoog.
- Relatief lange oplaadtijd. ‘Even tanken’ kost u dan minimaal een half uur.
- Er zijn bij lange na niet genoeg laadpalen in Nederland en daarbuiten.
- De wereldwijde voorraad lithium, de belangrijkste grondstof voor accu’s, is beperkt.
- Beduidend zwakkere accuprestaties bij lage temperaturen en vrieskou.
Wetgeving en oldtimers
Ondanks dat de ontwikkeling van het massaal elektrisch rijden dus nog niet zo vaart loopt, nemen de overheid en gemeenten wel al diverse maatregelen om de meest vervuilende auto’s van de wegen te weren. Dit betreft voornamelijk zware dieselauto’s en vrachtwagens. Een aantal grote gemeenten waaronder Amsterdam, Rotterdam en Utrecht hanteren milieuzones voor de binnensteden. Gelukkig maken veel gemeenten voor oldtimers nog vaak een uitzondering en kunt u als oldtimereigenaar ontheffing aanvragen. De regels voor een dergelijke ontheffing kunnen per gemeente weer verschillen.
De toekomst voor oldtimers
Er zal altijd een grote groep oldtimerliefhebbers zijn, iets wat de vele evenementen en clubs bevestigen. Bovendien blijven belangenverenigingen zoals de FEHAC zich ook in de toekomst hard maken voor de rechten van deze groep autoliefhebbers. Daarnaast maken sommige oldtimers zelfs onderdeel uit van ons cultuur erfgoed, waardoor de kans groot is dat deze nooit helemaal worden verbannen.
Wat er met de waarde van oldtimers gaat gebeuren of hoe de kosten voor brandstof zich zullen ontwikkelen, durven wij geen uitspraak over te doen. Mocht u twijfelen over de aanschaf van een oldtimer of youngtimer? Dan raden wij u aan om dit vooral voor uw eigen plezier te doen. Hoewel klassiekers een leuke belegging kunnen zijn, gaat het veel petrolheads vooral om het rijgenot en de tijd die u besteedt aan het sleutelen en opknappen van deze auto’s.
- jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
We praten over milieuzones en/of binnensteden waar bepaalde voertuigen geweerd worden.
Kijkend naar de cijfers kun je concluderen dat als je bij de techniek van 1990 was blijven hangen de leefomgeving er behoorlijk veel slechter aan toe zou zijn door de sterk gestegen voertuigaantallen en voertuigkilometers.
Op het platteland is de kans op vuile ademlucht kleiner dan in de stad. Dus is het niet zo gek dat er regels bijkomen voor de steden en niet voor het platteland.
Als we met oldtimers in de stad willen rijden is onze bijdrage aan de vuile lucht zeer klein. Neemt niet weg dat het de beleidsmakers is opgevallen dat we er zijn.
Het kromme is dat er meer winst valt te behalen met andere maatregelen. Vrachtwagens met een koelinstallatie hebben schone trekkers met de nieuwste stand der techniek maar de koelinstallatie draait op diesel en vervuilt vele keren meer dan de trekker zelf. Hoe vervuilend is een lekker dagje gaypride met zijn allen of een huldiging van Ajax? Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Wil je als oldtimer liefhebber geaccepteerd worden heb je de keuze uit je heel groen voor te doen met Ecomaxx e.d. of een charme offensief. Dit jaar is weer Sail Amsterdam. Kunnen we niet met 15.000 brommers op de Hemkade gaan staan? Gegarandeerd dat dit veel positief nieuws oplevert. Als je de pers hier bij inschakelt met de boodschap “we staan hier omdat we aan de overkant niet welkom zijn” dan kun je je punt duidelijk maken.
Sorry Maarten dat ik even Amsterdam als voorbeeld neem, maar dat ligt hier zo’n beetje om de hoek en is nog gekker dan Den Haag.
Gr.,
Eric
Kijkend naar de cijfers kun je concluderen dat als je bij de techniek van 1990 was blijven hangen de leefomgeving er behoorlijk veel slechter aan toe zou zijn door de sterk gestegen voertuigaantallen en voertuigkilometers.
Op het platteland is de kans op vuile ademlucht kleiner dan in de stad. Dus is het niet zo gek dat er regels bijkomen voor de steden en niet voor het platteland.
Als we met oldtimers in de stad willen rijden is onze bijdrage aan de vuile lucht zeer klein. Neemt niet weg dat het de beleidsmakers is opgevallen dat we er zijn.
Het kromme is dat er meer winst valt te behalen met andere maatregelen. Vrachtwagens met een koelinstallatie hebben schone trekkers met de nieuwste stand der techniek maar de koelinstallatie draait op diesel en vervuilt vele keren meer dan de trekker zelf. Hoe vervuilend is een lekker dagje gaypride met zijn allen of een huldiging van Ajax? Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Wil je als oldtimer liefhebber geaccepteerd worden heb je de keuze uit je heel groen voor te doen met Ecomaxx e.d. of een charme offensief. Dit jaar is weer Sail Amsterdam. Kunnen we niet met 15.000 brommers op de Hemkade gaan staan? Gegarandeerd dat dit veel positief nieuws oplevert. Als je de pers hier bij inschakelt met de boodschap “we staan hier omdat we aan de overkant niet welkom zijn” dan kun je je punt duidelijk maken.
Sorry Maarten dat ik even Amsterdam als voorbeeld neem, maar dat ligt hier zo’n beetje om de hoek en is nog gekker dan Den Haag.
Gr.,
Eric
- Andy
- Berichten: 10325
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 342 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
Ik heb al een mondkapje voor as zondag
Andy,
- jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
Er valt niet meer aan te ontsnappen. Grote steden mijden dus. Lastig als je er woont.Eifelyeti schreef: ↑24 jan 2020, 11:01 hier een aktuelle bericht uit duitsland
https://www.motorradonline.de/ratgeber/ ... erren-aus/
Er gaat waarschijnlijk een gat vallen tussen historisch voertuig (40 jaar in NL) en ongewenst vervuilend barrel (15jaar).
Wat ik wel heel goed vind van Duitsland is dat diesels met H-kenteken (historisch met belastingvoordeel) van 30 jaar of ouder gewoon een plicht hebben om een roetfilter te monteren.
Gr.,
Eric
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
Afgelopen vrijdag 24 januari 2020 is er nog een overleg geweest om nog wat puntjes op de i te zetten.
Ton Koning schreef:Maarten ea,
Naar aanleiding van het overleg worden 2 voorstellen aan de wethouder voorgelegd.
1 Om de periode van 12 uur te laten ingaan op het moment van aanvragen. Dat kan dus ook ’s middags om 15.00 zijn.
2 Om een ontheffing ook achteraf, maar wel op dezelfde dag, aan te kunnen vragen.
Afhankelijk van wat de wethouder besluit zal de regeling op deze punten worden aangepast.
Verder is ter verheldering van de vorige mail aangegeven dat de leges van € 25 per jaar gelden per kentekenhouder, ongeacht het aantal voertuigen waarvoor ontheffing wordt aangevraagd.
Tot slot is toegezegd dat alle deelnemers van dit en het vorige geprek worden geïnformeerd op het moment dat het concept ontheffingenbeleid ter visie wordt gelegd.
Met vriendelijke groet,
Ton Koning
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
Maarten het aanvechten heeft jullie wel wat opgeleverd
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
Ja inderdaad Pascal, we staan niet geheel met lege handen.
Definitief is het nog niet, maar het zou kunnen betekenen dat we dan toch nog 40 x per jaar mogen rijden, zelf uit te kiezen wanneer.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
Nou dat zou een mooi compromis zijn denk ik, veel beter als helemaal niet meer kunnen rijden.
40 ritjes per jaar, de meesten kiezen voor lekker weer dus vanaf een graadje of 25 zal er door de meesten gereden worden en enkeling uitgezonderd.
Hopelijk is dit straks definitief
40 ritjes per jaar, de meesten kiezen voor lekker weer dus vanaf een graadje of 25 zal er door de meesten gereden worden en enkeling uitgezonderd.
Hopelijk is dit straks definitief
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 10 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
Ik hoop voor de Hagenaars, en de mensen in directe omgeving, dat het plaatsen van de pomp met schone brandstof, niet te lang op zich laat wachten.
Immers het milieubelang is toch alles waar het om draait?!
Ook het aantal leveringslocaties van Ecomaxx 2 en 4 alsmede Aspen en Triboron moet uitgebreid worden.
Alleen op die manier kan het milieubelang gediend worden. Uit reacties op de Site lees ik, dat Den Haag erg bekaaid ervan afkomt!
Ik hoop dat de Gemeenteraad volgens afspraak met bromfietsvertegenwoordigers, medio Januari 2020 hier ook snel gehoor aan geeft.
Afz. Jan Moser,
Alkmaar
Immers het milieubelang is toch alles waar het om draait?!
Ook het aantal leveringslocaties van Ecomaxx 2 en 4 alsmede Aspen en Triboron moet uitgebreid worden.
Alleen op die manier kan het milieubelang gediend worden. Uit reacties op de Site lees ik, dat Den Haag erg bekaaid ervan afkomt!
Ik hoop dat de Gemeenteraad volgens afspraak met bromfietsvertegenwoordigers, medio Januari 2020 hier ook snel gehoor aan geeft.
Afz. Jan Moser,
Alkmaar
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
Ik heb begrepen dat Bert Pronk van de Fehac contact heeft gehad met de fabrikant van Ecomaxx, en dat ze bij Ecomaxx nadenken over de vervolgstappen. Dat is alles wat ik weet, ik hoop dat het gaat over een pomp met Ecomaxx in Den Haag.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
o, o, Den Haag
- Bijlagen
-
- 053A3578-A9C5-4DC8-8785-D04624CC9344.jpeg (113.71 KiB) 2672 keer bekeken
-
- 899485F7-0389-4312-AD46-C53A70DA4B53.jpeg (131.47 KiB) 2672 keer bekeken
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
Nou , de zilvervloot loopt binnen bij jou Maarten !
Je krijgt €400,- als je jouw mooie RS laat slopen
Je krijgt €400,- als je jouw mooie RS laat slopen
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020
Den Haag heeft 3 ton beschikbaar. Ben je snel doorheen met een paar dieselauto’s.
Kunnen ze wel rekenen daar ?
Kunnen ze wel rekenen daar ?
- WesRmc-s
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 13 jan 2020, 14:24
- Locatie: Waldolala
- Gegeven waarderingen: 36 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 01-12-2020 (was 01-01-2020)
https://www.ad.nl/den-haag/puch-mag-als ... ~a5c6602b/
Foto: Een van de liefhebbers van Puch en Tomos bromfietsen rijdt op een van de voertuigen die van Scheveningen naar Den Haag rijden tijdens Kouwe Klauwe 2020. © ANP
Puch mag alsnog 40 keer per jaar Den Haag in
Liefhebbers van oldtimerbrommers mogen na het verbod op tweetakt brom- en snorfietsen eind dit jaar in Den Haag nog 40 dagdelen per jaar in de stad rijden. Dat heeft wethouder Liesbeth van Tongeren (Duurzaamheid en Energietransitie) vandaag bekendgemaakt.
Ilah Rubio 20-02-20, 16:08
Deze uitzondering is tot stand gekomen na gesprekken tussen de gemeente en eigenaren van oldtimerbrommers. Vanaf december dit jaar mogen tweetakt brom- en snorfietsen (die een vervuilend soort motor hebben) van vóór januari 2011 der stad niet meer in. ,,Schone lucht is belangrijk voor je gezondheid, dus daar werken we als college hard aan. Maar er zijn ook Hagenaars die enorm genieten van tradities zoals de Kouwe Klauwentoer’’, legt Van Tongeren uit. ,,Daarom hebben we met verschillende organisaties om de tafel gezeten en gekeken of we elkaar tegemoet kunnen komen. Deze regeling is hiervan het resultaat.”
Omruilregeling
De ontheffing is telkens geldig voor 12 uur: van 0.00 uur tot 12.00 uur of van 12.00 tot 24.00 uur. De gemeente gaat de regeling jaarlijks evalueren. Hagenaren die van hun oude brommer af willen, kunnen gebruikmaken van een omruilregeling. Iedereen die zijn voertuig laat slopen, krijgt een tegoed van 400 euro voor een (elektrische) fiets, een elektrische brom- of snorfiets of een kaart voor reizen met het ov. Minima krijgen 750 euro.
Foto: Een van de liefhebbers van Puch en Tomos bromfietsen rijdt op een van de voertuigen die van Scheveningen naar Den Haag rijden tijdens Kouwe Klauwe 2020. © ANP
Puch mag alsnog 40 keer per jaar Den Haag in
Liefhebbers van oldtimerbrommers mogen na het verbod op tweetakt brom- en snorfietsen eind dit jaar in Den Haag nog 40 dagdelen per jaar in de stad rijden. Dat heeft wethouder Liesbeth van Tongeren (Duurzaamheid en Energietransitie) vandaag bekendgemaakt.
Ilah Rubio 20-02-20, 16:08
Deze uitzondering is tot stand gekomen na gesprekken tussen de gemeente en eigenaren van oldtimerbrommers. Vanaf december dit jaar mogen tweetakt brom- en snorfietsen (die een vervuilend soort motor hebben) van vóór januari 2011 der stad niet meer in. ,,Schone lucht is belangrijk voor je gezondheid, dus daar werken we als college hard aan. Maar er zijn ook Hagenaars die enorm genieten van tradities zoals de Kouwe Klauwentoer’’, legt Van Tongeren uit. ,,Daarom hebben we met verschillende organisaties om de tafel gezeten en gekeken of we elkaar tegemoet kunnen komen. Deze regeling is hiervan het resultaat.”
Omruilregeling
De ontheffing is telkens geldig voor 12 uur: van 0.00 uur tot 12.00 uur of van 12.00 tot 24.00 uur. De gemeente gaat de regeling jaarlijks evalueren. Hagenaren die van hun oude brommer af willen, kunnen gebruikmaken van een omruilregeling. Iedereen die zijn voertuig laat slopen, krijgt een tegoed van 400 euro voor een (elektrische) fiets, een elektrische brom- of snorfiets of een kaart voor reizen met het ov. Minima krijgen 750 euro.
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 01-12-2020 (was 01-01-2020)
Het is een regeling geworden waar we met gemengde gevoelens naar kijken:
Uiteraard blijft het gevoel overheersen dat die paar oldtimer brommers die er nog rond rijden, onterecht worden aangemerkt als zulke enorme vervuilers dat ze het liefst zo snel mogelijk totaal van de straat zouden moeten verdwijnen, als het aan de Groen Linkse politici ligt. Daarbij kun je optellen dat er tegenwoordig betere brandstoffen bestaan, die veel er voor zorgen dat de brommers minder vervuiling veroorzaken, en geen stank, geen rook, geen benzeen, geen tolueen en veel minder schadelijke stoffen uitstoten.
Het feit is dat de liefhebbers deze "schone brandstof" ook best willen tanken, voor die gemiddeld 1000 km/jaar die ze rijden. Die brandstof is beter voor het milieu, en ook beter voor de motor.
Het wrange is, dat je niets hoort van de wethouder over de nieuwe brandstoffen, en dat er vanuit het gemeentebestuur geen initiatief komt om de bromfietsliefhebbers een pompstation aan te bieden waar de brandstof getankt kan worden. In plaats van iets te ondernemen om de schone brandstoffen te promoten, wordt er alleen maar verboden.
Aan de andere kant is er een regeling gekomen, waarmee de Hagenees toch nog af en toe een ritje kan gaan maken op zijn brommer. Aangezien er eerst een totaal verbod leek te komen op de tweetakt brommers, is er nu dan toch nog dit compromis gekomen.
Voor sommige mensen is dit een acceptabele regeling, voor andere mensen is het een enorme domper.
Maar het is beter dan een totaal verbod.
Uiteraard blijft het gevoel overheersen dat die paar oldtimer brommers die er nog rond rijden, onterecht worden aangemerkt als zulke enorme vervuilers dat ze het liefst zo snel mogelijk totaal van de straat zouden moeten verdwijnen, als het aan de Groen Linkse politici ligt. Daarbij kun je optellen dat er tegenwoordig betere brandstoffen bestaan, die veel er voor zorgen dat de brommers minder vervuiling veroorzaken, en geen stank, geen rook, geen benzeen, geen tolueen en veel minder schadelijke stoffen uitstoten.
Het feit is dat de liefhebbers deze "schone brandstof" ook best willen tanken, voor die gemiddeld 1000 km/jaar die ze rijden. Die brandstof is beter voor het milieu, en ook beter voor de motor.
Het wrange is, dat je niets hoort van de wethouder over de nieuwe brandstoffen, en dat er vanuit het gemeentebestuur geen initiatief komt om de bromfietsliefhebbers een pompstation aan te bieden waar de brandstof getankt kan worden. In plaats van iets te ondernemen om de schone brandstoffen te promoten, wordt er alleen maar verboden.
Aan de andere kant is er een regeling gekomen, waarmee de Hagenees toch nog af en toe een ritje kan gaan maken op zijn brommer. Aangezien er eerst een totaal verbod leek te komen op de tweetakt brommers, is er nu dan toch nog dit compromis gekomen.
Voor sommige mensen is dit een acceptabele regeling, voor andere mensen is het een enorme domper.
Maar het is beter dan een totaal verbod.