Bericht
door Maarten » 15 jan 2020, 18:49
Verslag van het overleg met de wethouder mw. Liesbeth van Tongeren. 15 januari 2020, 17:00. De vergadering was in vergaderzaal A03.04 op de derde etage.
Aanwezig waren enkele mensen van de gemeente, de wethouder, 3 mensen van de Puch Club Loosduinen waaronder oud politiewoordvoerder Kees Koppens. Verder een meneer die met Ducati brommers en andere zeldzame brommers rijdt, ik meen Berini. Doet er ook niet toe. Ik vergeet snel en er werd niet genotuleerd. Nog een meneer uit Den Haag die lid is van een grote oldtimerclub. En Bert Pronk van de FEHAC.
Enfin, toen de vergadering. De voorzitter gaf aan dat we enkel en alleen over de invulling van de regeling voor oldtimer brommers konden praten. In feite is de regeling er al door en je kan opnieuw met alle argumenten komen maar dat was niet het doel van deze meeting. Er was ook geen tijd voor. Natuurlijk werd het wel geprobeerd te benoemen: de schone brandstof, het rijdend erfgoed, het geringe aantal oldtimers, het geringe aantal kilometers enzovoorts.
De wethouder Liesbeth brak het ijs in haar motorjasje en gaf aan zelf vroeger met oude motoren gereden te hebben, zoals Royal Enfield en Norton. Wat dat betreft begreep ze onze lol wel in de brommers.
Maar er was weinig speelruimte, dat werd al gauw duidelijk.
Het aanvankelijke voorstel was: 10 vooraf bepaalde weekends mag er in Den Haag gereden worden. Dus als het 5 van die weekends regent en je bent 1 weekend al op vakantie, dan blijft er niet veel over. Tevens is het geluid, zeker bij onze vrienden van de Loosduinse Puch Club, dat ze gepensioneerd zijn en juist willen rijden op een mooie doordeweekse dag, omdat het dan rustiger is op de weg en omdat ze dan toch vrij zijn.
Hierop kwam Marcel Plugge met een voorstel dat het best haalbare compromis voorlopig bleek: Naar eigen keuze 40 maal per jaar een periode van twaalf uur mogen rijden. Dat komt tegemoet aan de mensen die doordeweeks eens willen rijden.
Het inschakelen van een periode dat je mag rijden gebeurt via internet of via een app.
Verder is afgesproken of er in Den Haag een pompstation kan komen met schone brandstof.
Daarnaast vindt nog een vergadering plaats om te kijken of de vandaag besproken deal dan ook echt werkelijkheid gaat worden.
Tevens vinden jaarlijks evaluaties plaats van de per 1 december 2020 in te voeren plannen.
Ik heb nog geopperd om, net zoals in Amsterdam en Parijs, alle weekeinden te mogen rijden. Dat ging een brug te ver.
Tevens heb ik gevraagd om alleen een verbod op bromfietsen in de milieuzone in het centrum, waar het erg druk is en waar de uitlaatgassen het meest belastend zijn voor de bewoners en betrokkenen. Ik heb gezegd dat een verbod in heel Den Haag, van Ypenburg tot Kijkduin, nogal rigoureus is. Maar erg veel oren had men niet naar dit voorstel.
Ook over de handhaving/controle heb ik vragen gesteld. Wethouder van Tongeren gaf aan dat het moeilijk te controleren is of er schone brandstof getankt is. Ik kwam daarop met het argument dat men vrachtwagens ook controleert met een slangetje in de tank, of er geen rode diesel in de tank zit. Ook heb ik gezegd dat de politie bij een (rollerbank) controle dan toch ook kan testen wat de inhoud van de tank is, of hoeveel vervuiling er uit de uitlaat komt? De wethouder zag dat niet zo zitten.
Toen zei ik: als je wordt aangehouden, dan wordt je toch ook gecontroleerd op alcohol, dan moet je toch ook blazen? Enfin, ook dat ging er maar moeilijk in.
-
Bijlagen
-

- 20200115_200104.jpg (65.39 KiB) 1046 keer bekeken