Restauratie kosten van A tot Z

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Restauratie kosten van A tot Z

#1 Bericht door Nicolaas » 10 feb 2019, 16:11

Ooit een Kreidler gerestaureerd?

Nee?
Wellicht helpen Forumleden je opweg met hun bevindingen.

Zowel!
Wat koste 'jouw' Kreidler restauratie waneer toen je m' zelf demonteerde en monteerde. Ongeacht het bouwjaar of type om deze (zo goed als) winkel nieuw te maken.

Mijn restauratie, inmiddels 23 jaar geleden liep ook toen al flink in de papieren. Kon begroten wat ik wilde, maar het eind bedrag al dan niet met vrienden diensten onder de streep zijn de kosten.

Maar tijden zijn inmiddels veranderd, de sprong in mijn geval van 1996 naar 2019 is groot.

Het begint met de aankoop van een (al dan niet) compleette ongerestaureerde Kreidler. Gevolgd door straal, spuitwerk, buddyzit, chromewerk, blok revisie, bekabeling, cilinder, carb, onderdelen en alles wat verder nodig is.

Interessant om te lezen en te weten dat wat jullie vermelden en laten zien voor zij die restauratie plannen hebben of daar reeds mee bezig zijn. Het is zonder van de moeite en het geld als het project enkele maanden later op MP wordt gedumpt.
Daarom goed te weten hoeveel er in het spaarvarken moet zitten.

Voorbeeld vermelding
--------------------------
Bouwjaar - model
1965
--------------------------
Type
K 53/1 NL - Eitank
---------------------------
Tuning
Cilinder 4,2 pk - testbank 4,7
Carburateur 17 mm kroondop
Tandwielen 12 x 36
Uitlaat/bocht 28 mm
---------------------------
Foto voor/na restauratie
---------------------------
Totale kosten - € 4.000,- (+)
Bijlagen
Photo - 02019-34-08-04-34-53.jpg
Photo - 02019-34-08-04-34-53.jpg (129.94 KiB) 3723 keer bekeken
Screenshot_2019-01-08-11-47-49-1.png
Screenshot_2019-01-08-11-47-49-1.png (475.01 KiB) 3723 keer bekeken

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Restauratie kosten van A tot Z

#2 Bericht door MichelVH » 10 feb 2019, 16:29

Beste Nicolaas,

Dit moet je zo snel mogelijk vergeten, rakel het nu niet op :lol:

Prijzen van €4000+ schrikken ook enorm af aan nieuwelingen. Maar ik heb als pikkie van 17 alleen al aan kreidlerparts en andere Kreidler shops een dikke 2 duizend euro besteed. In totaal zit ik zeker al op hetzelfde geld als u... Sluipt er gewoon in, als je het bijhoudt werkt t alleen maar demotiverend...
Laatst gewijzigd door MichelVH op 10 feb 2019, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Restauratie kosten van A tot Z

#3 Bericht door gijsvanzanten » 10 feb 2019, 17:27

We moeten natuurlijk wel bij de feiten blijven. En dat vind ik persoonlijk niet oprakelen.
De restauratie van mijn Super4 heeft de 4000 euro echt wel overschreden. Dat moeten we gewoon onder ogen zien.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Restauratie kosten van A tot Z

#4 Bericht door Ronvanderstelt » 10 feb 2019, 21:26

Hallo nicolaas.
Ik vind het mooi dat je dit onderwerp in de aandacht wil brengen.
Ten eerste neem ik aan dat je jouw kosten hebt omgerekend van guldens naar euro,s :D .
23 jaar geleden hadden we die gelukkig nog.
Persoonlijk ben ik sinds november 2018 op dit forum met een kreidler restauratie (ombouw) project van bromfiets naar motorfiets.
Tot nu toe heb ik alles gedocumenteerd vanaf het moment van aankoop tot nu.
Ik heb namelijk meteen De onderdelen die ik niet meer nodig had doorverkocht en De opbrengst daarvan ook gedocumenteerd.
De kosten zijn natuurlijk ook een beetje afhankelijk van je wensen en de bruikbaarheid van bestaande onderdelen bij aankoop.
Al denk ik niet dat dat qua eindbedrag veel uitmaakt, een in redelijke staat verkerend exemplaar is meestal ook wat duurder in aanschaf.
Wanneer je echt ieder onderdeel origineel wil hebben zullen de kosten wat hoger uitvallen dan wanneer je tevreden bent met bijvoorbeeld een replica uitlaat.
twee fotoos plaatsen van aankoop en resultaat met een bedrag daarbij lijkt me daarom niet realistisch voor nieuwelingen.
Wat meer info door bijvoorbeeld een restauratieverslag lijkt me voor nieuwelingen begrijpelijker.
Ook wordt het voor mensen begrijpelijk waarom er een bepaalde prijs gevraagd wordt voor een kreidler.
image-01-11-2018_20-48-27-988.jpg
image-01-11-2018_20-48-27-988.jpg (74.75 KiB) 3604 keer bekeken
Moment van aankoop,

Kreidler 53/402 voorzien van vijfbak direct voorzien van nieuwe 60cc kt met vhm zuiger,cilinderkop met losse verbrandingskamer ,20mm mikuni.
Blok volgens vorige eigenaar gereviseerd..bromfiets is voorzien van Nederlands bromfietskenteken.
Bromfiets wordt omgebouwd naar kreidler RS motorfiets bouwjaar 1975
IMG_0236.JPG
IMG_0236.JPG (65.69 KiB) 3604 keer bekeken
Zo staat hij er momenteel bij.
Op wat kleine dingetjes na heb ik de onderdelen voor het rijwielgedeelte allemaal kompleet.
Motorisch gezien is het nog de bedoeling het blok preventief open te maken en te controleren of de revisie werkelijk is uitgevoerd waarover twijfel bestaat omdat er lekkage is langs de kickstartas.
Ook komt er nog een nieuwe ontsteking op ter vervanging van de contactpuntenontsteking.
Om een duidelijk beeld te krijgen adviseer ik om het restauratieverslag te lezen maar als met de gegevens die ik tot nu toe heb schat ik in dat dit project in totaal
Tussen de 4500 en 5000 euro kost

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Restauratie kosten van A tot Z

#5 Bericht door Henk 3bakvoet » 10 feb 2019, 22:21

De kosten?
Wat te denken van de accessoires die je na de restauratie nog even wil toevoegen aan je Kreidler. :-#

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 229 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Restauratie kosten van A tot Z

#6 Bericht door hermanngas » 10 feb 2019, 22:29

De kosten?
Ik durf ze niet op te tellen, ben bang dat mijn hart het niet verdragen kan.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Restauratie kosten van A tot Z

#7 Bericht door gijsvanzanten » 10 feb 2019, 23:02

Hier een foto van zoals ik hem heb gekocht, hij was totaal compleet, en een foto van ruim 4000 euro verder.
Dus daarom begrijp ik niet hoe je een gerestaureerde Kreidler kan kopen van 17 of 1800 euro. Bestaat niet [-X
Photo3.jpg
Photo3.jpg (72.43 KiB) 3560 keer bekeken
Photo1.jpg
Photo1.jpg (80.89 KiB) 3560 keer bekeken

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Restauratie kosten van A tot Z

#8 Bericht door mvl » 11 feb 2019, 00:05

Dit is een leuk topic, maar het zegt niet zoveel. Iedereen verstaat wat anders onder de term restaureren. Mijn gele RS heeft aanzienlijk meer dan 4000 gekost. Cockpitje NOS €550 etc. Maar ik had een visie dat ik uit mijn geboortejaar iets wilde bouwen wat zoveel mogelijk nieuw en origineel was. Als ik hem morgen op MP zou zetten dan komen de huilebalk verhalen dat €3500 veel te veel gevraagd is. Maar hij gaat toch niet weg want het wordt steeds moeilijker om de spullen bij elkaar te krijgen om het nog een keer te doen. En ik heb er ook de tijd niet voor op het moment om het hele land af te rijden en direct in de auto te springen als er een onderdeel voorbij komt. En de tijd dat je op Ebay Kleinanzeigen een mazzeltje had is er ook niet echt meer. Iedereen weet wat het waard is inmiddels en mooie spullen kosten nou eenmaal geld.

Misschien is het nu wel de sport om met een zo klein mogelijk budget (en een beetje handelen) wel iets leuks op te bouwen

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Restauratie kosten van A tot Z

#9 Bericht door Nicolaas » 11 feb 2019, 15:14

Beste Michael.
Het is ook bedoeld als eye opener. Mijn toermaat smeerde zijn restauratie uit over 3 jaar.

En zoals Gijs zegd, een feit is een natuurlijk wel een feit, het kost wat het kost.

En inderdaad het klopt Ron, een restauratie verslag geeft meer duidelijkheid, die mening deel ik. Google b.v, 'De hobby van Nicolaas van den Heuvel'. En zo zijn er nog meer restauratie verslagen op deze site.

Ja Henk, de accessoires tikken lekker aan. Beugeltje hier, spoiler met vetta glaasje daar, dat tikt lekker aan. Maar ja, het is een hobby he'.

En inderdaad, potentiële kopers hebben soms geen idee wat betreft de werkelijke waarde. Daar komen ze pas achter als ze weten wat het kost, deze post geeft dan enig inzicht hoop ik.

Een plan de campagne maakt uiteraard iedereen voor zichzelf zelf. Patina, bijna nieuw, winkel nieuw, of gewoon verkeers veilig, het is maar net wat je mooi vind of het spaarvarken toelaat.
.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 418 keren
Contacteer:

Re: Restauratie kosten van A tot Z

#10 Bericht door Maarten » 11 feb 2019, 17:34

Ik kan alleen maar bevestigen dat restaureren en een Kreidler opbouwen veel geld kost.
Dat geldt ook voor een Chevrolet bus trouwens. Heb het een tijd bijgehouden, en op aanraden van de taxateur daar maar mee gestopt. :?

In één keer een compleet voertuig kopen is makkelijker en uiteindelijk voordeliger. Iemand die met de hobby stopt en alles wegdoet.

Het probleem zit vaak in de eigen smaak... zowel voor een Kreidler als voor zo'n Chevy Van, zit je met eigen wensen. Dan staat er wel eens iets moois te koop, maar je houdt niet van special paint met wolven en indianen.
En ook bij een complete originele kopen, dan zie je toch weer een smetje op de lak en een onderdeel dat niet mooi is. En voor je het weet ligt de hele brommer uit elkaar en begin je opnieuw.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Restauratie kosten van A tot Z

#11 Bericht door Ronvanderstelt » 11 feb 2019, 22:10

Klopt inderdaad maarten er is altijd wel iets wat je nog wil verbeteren.
Had het ook met mijn kawasaki z650,uiteindelijk hard ik er twee kompleet en nog anderhalve in onderdelen staan.
Maar heeft mij wel de mogelijkheid geboden na verkoop om nu een kreidler op te bouwen dus blijft leuk

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: Restauratie kosten van A tot Z

#12 Bericht door Flocke » 11 feb 2019, 22:44

Ist doch eine gute Idee, hier mal ein paar Beispiele zu geben, was das kostet und die verschiedenen Standpunkte und Sichtweisen darzulegen.
Kann Leuten helfen, die relativ neu bei dem Hobby sind, aber auch für andere, erfahrene Schrauber nicht uninteressant, wie darüber gedacht wird.

Letztlich sollte aber jedem relativ schnell klar werden, je nach Anspruch, dass so ein Hobby nicht billig ist und schnell paar tausend Euro zusammenkommen.

Ein anderer Punkt, der bedacht werden sollte, dass das ganze nicht nur Geld, sondern auch jede Menge Zeit und Mühe "kostet", wiederum je nach Anspruch, was technische Perfektion und Originalität angeht. Auch Nerven, wenn es schwierig wird, einen hohen Anspruch mit relativ einfachen Mitteln (Repro-Teile) erreichen zu wollen, dann sind schnell mal Entäuschungen vorprogrammiert und es wird mühseliger, wenn man sich damit nicht zufrieden geben will.

Manche Leute könnten mit einem Teil der "investierten" Zeit (Teilesuche, Teileaufbereitung, Schraubereien ...) ja vielleicht besser auf andere Weise eine Menge Geld verdienen, und mit dem verdienten Geld dann bessere oder neue Teile kaufen, oder andere mit Überholungsarbeiten beauftragen, so dass das für diese Leute unter dem Strich vielleicht sinnvoller oder "wirtschaftlicher" wäre, und wenn sie selbst gar nicht so viel Zeit haben oder nicht so gern alles selbst machen wollen oder können.
Wäre vielleicht auch ein Aspekt ...

Dann gibt es die Leute, die Zeit dafür über haben, sich gern damit beschäftigten und es an sich auch nicht als Mühe empfinden, dann kann man sich voll auf den Aspekt des Geldes beschränken, wenn man den Aufwand für die Restauration einer Kreidler veranschaulichen möchte.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Restauratie kosten van A tot Z

#13 Bericht door Henk 3bakvoet » 12 feb 2019, 20:36

Hobby`s kosten geld, inderdaad.
Maar goed beschouwt gaat het nergens over, voor een paar duizend euro knutsel je zo een ding in elkaar.
je kunt het op je knieën af, op een slaapkamer desnoods op het balkon van een flatje een beetje gamma gereedschap van een paar tientjes en je kan aan de gang, jonge jonge wat een investering.
Voor een paar honderd euro word je blok gereviseerd, en een paar kwartjes voor een spaak met nippel veroordeeld je nou niet direct tot de voedselbank.
In één keer een compleet voertuig kopen is makkelijker en uiteindelijk voordeliger
Dit is een waarheid, waarom doet men dit dan niet?
Simpel, het is uitgesteld betalen, beetje bij beetje en met de hand op de knip hopende op een wonder. (kom niet aan met, het is hobby)

Ben nou maar blij dat een oude brommer jullie/onze/mijn hobby is, want als het om hobby`s gaat is dit er één van de goedkoopste, eentje met een financieel hele lage drempel.

Een uitzondering maak ik voor de mafklappers met bigbore idioterie en aanverwante niet Kreidler technische hoogstandjes.
Maar die hebben niets met een kreidler, de bühne was belangrijker.

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Restauratie kosten van A tot Z

#14 Bericht door hermanp » 12 feb 2019, 21:23

Zoals hiervoor ook al genoemd, heb je verschillende soorten restauraties. Ik heb in het verleden een paar Kreidlers gerestaureerd. In feite was het niet meer dan stralen en spuiten, omdat de basis zeer goed was met mooi chroom etc. Alleen het lakwerk was matig. Dus stralen en spuiten, qua materiaal (verf) zat ik op ongeveer €100,- per Kreidler. Niet duur dus en een mooi resultaat, althans naar mijn zin en alles zelf gedaan. Geluk met een handige vader, een straalkast en een professionele spuit.
Nu ben ik bezig om een buffeltank te restaureren, en zit ik al op een veelvoud van de eerste Kreidler. Frame met origineel NL motorkenteken, zeer mooi beklede buddy, nieuw verchroomde tank, wielen (spaken met velgen), gereviseerde 5-bak en ik zit al op bijna €2000,- Dan moet het plaatwerk nog gespoten worden, banden, cilinder en carburateur en nog wat klein spul en ik ga richting de €3000,-.

Zelfs een RMC (1981) die je volgens Henk in een kwartier bij elkaar geshopt hebt, zit na een paar onderdelen (vierkante koplamp, kliktrappers met onderbouw, tank, achterbrug met penslot) al boven €1000,-. Deze restauraties gaan dus vanwege het financiële aspect en mij moverende redenen in een zeer rustig tempo.

Ben veldhuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2021, 20:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Restauratie kosten van A tot Z

#15 Bericht door Ben veldhuis » 25 dec 2021, 13:24

Dat het een paar cent kost weet iedereen.
Als je veel zelf kan,kun je het in de hand houden.
Een brommer laten spuiten kost tussen de 550-800 euro.( ik doe dit zelf voor 86- 100 euro.)
Scheelt heel veel al.
Blok revisie ca 400 euro.( kan ik zelf niet)
Aankoop brommer ca 1700 euro.
Zit je al op ca 2900 euro.
Komt de rest allemaal nog bij wat je zelf wilt.
Wil je zoiets voor de winst verkopen kan je beter stoppen.
Het plezier en de voldoening is niet in geld uit te drukken na een restauratie.
Het moet een hobby blijven ,daar kies je immers zelf voor.
Belangrijk is ook dat deze " old timers " nog jaren rijdend op de weg blijven!

Plaats reactie