Zowel TWEETAKT als VIERTAKT brommers zijn luchtvervuilers op het fietspad (problematiek Den Haag)

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Zowel TWEETAKT als VIERTAKT brommers zijn luchtvervuilers op het fietspad (problematiek Den Haag)

#1 Bericht door Maarten » 19 mei 2019, 17:59

Zowel TWEETAKT als ook VIERTAKT brommers zijn luchtvervuilers op het fietspad (problematiek Den Haag)

Hoe schadelijk is uitstoot brom- en snorfietsen op fietspaden?
Hoe schadelijk is uitstoot brom- en snorfietsen op fietspaden?
hoe-schadelijk-is-uitstoot-brom-en-snorfietsen-op-fietspaden.jpg (80.15 KiB) 1535 keer bekeken

Hoe schadelijk is uitstoot brommers?
Hoe schadelijk is uitstoot brommers?
hoe-schadelijk-is-uitstoot-van-brommers.png (340.78 KiB) 1513 keer bekeken

Vraag bij het nieuws

Hoe schadelijk is uitstoot brommers?

Op social media is veel kritiek op het plan van wethouder Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) om de meest vervuilende
brommers te verbieden. Hoe schadelijk is de uitstoot van deze brommers?

Tekst: Marloes Nuijten

De wethouder heeft gezegd nog voor de zomer met een plan te komen en dit ook snel te willen gaan uitvoeren.
Ze wil een verbod op oldtimer-brommers van merken zoals Puch, Tomos en Zündapp.
De fracties HSP en CU/SGP zijn tegen het verbod. ‘Ik koester hoop dat er een oplossing komt voor ons oer-Haagse mobiele erfgoed op twee wielen’, zo schreef Pieter Grinwis (CU/SGP) op social media.
Een mening die door veel andere brommerliefhebbers werd gedeeld.
Volgens Onno van Schayck, hoogleraar preventieve geneeskunde, is het verbod juist een verstandig besluit.
„De uitstoot van vooral de tweetakt brommers is zeer schadelijk. Dat is duidelijk uit onderzoek gebleken.”
Volgens Van Schayk is het zelfs één van de meest vervuilende voertuigen. „Vaak is een tweetakt brommer nog schadelijker dan een auto.”
Ter illustratie: iemand die in de auto zit en achter een andere auto rijdt, krijgt via de ventilatie de vervuilende lucht binnen. Maar omdat de persoon stil zit, is de zuurstofbehoefte minder groot dan wanneer je actief zou zijn.
Iemand die op de fiets zit, heeft veel meer behoefte aan lucht. Fietst deze persoon achter een brommer dan komt er veel meer vervuilende lucht binnen.
„Per minuut komt er bij de fietser meer troep binnen dan bij de persoon in de auto. De allerkleinste deeltjes van de uitstoot komen in de diepste longlagen terecht.”
Uit het onderzoek Invloed van brommers en scooters op luchtkwaliteit fietspaden van onder andere GGZ Gelderland-Midden blijkt dat kortdurende blootstelling aan luchtverontreiniging kan leiden tot ontstekingen van longweefsel, verergering van astmatische klachten en hart- en vaatziekten.
Volgens het onderzoek is de uitstoot van brommers en scooters een toenemend probleem omdat het brommer- en scooterbezit sinds 2007 met tweederde is toegenomen in Nederland.
Per jaar overlijden er ruim 9000 mensen vroegtijdig door fijnstof.
Vooral kinderen, ouderen en mensen met long-, hart- en vaatziekten zijn extra kwetsbaar. „Bij kinderen ontwikkelen de longen zich tot hun 20ste tot 25ste jaar. Vanaf dan hebben ze een normale longcapaciteit.” De kwetsbare groepen zullen volgens Van Schayck merken dat ze eerder benauwd zijn door de uitstoot. Maar niet alleen deze groepen hebben last van de gevolgen. „Er gaan ook mensen vroegtijdig dood zonder dat ze eerst langdurig ziek zijn.”




Factsheet brommers en scooters 01
Factsheet brommers en scooters 01
Factsheet_Brommers_en_scooters-page-001.jpg (75.97 KiB) 1535 keer bekeken

INVLOED BROMMERS EN SCOOTERS OP LUCHTKWALITEIT FIETSPADEN

Wat voegt de studie toe aan bestaande kennis?
  • Brommers en scooters veroorzaken veel luchtvervuiling op fietspaden.
  • Zowel tweetakt als viertakt brommers en scooters veroorzaken veel
    luchtvervuiling
  • Veel longpatiënten fietsen minder en mijden fietspaden door de luchtvervuiling van brommers en ander wegverkeer


    Factsheet brommers en scooters 02
    Factsheet brommers en scooters 02
    Factsheet_Brommers_en_scooters-page-002.jpg (75.89 KiB) 1535 keer bekeken


    Aanbevelingen

    De GGD adviseert om niet-elektrische brommers en scooters uit te faseren. Zolang dit nog niet is gerealiseerd, is het advies om de uitstoot van brommers en scooters te verminderen door strengere emissie-eisen en strengere controle op emissies. Op korte termijn adviseert de GGD om de luchtkwaliteit op fietspaden te verbeteren door brommers en scooters te weren van (snel)fietspaden, door milieuzones voor brommers en scooters en door snorfietsers/snorscooters naar de rijbaan te verplaatsen.



    Samenvatting van onderzoek

    In september 2016 is de bijdrage van brommers en scooters aan luchtverontreiniging op fietspaden onderzocht door metingen van luchtverontreiniging op 19 fietspaden in Amsterdam, Arnhem, Harderwijk en Nijmegen.
    Het onderzoek toont een duidelijke bijdrage van tweetakt en viertakt brommers en scooters aan concentraties ultrafijnstof en fijnstof aan. Brommers en scooters dragen op de meetlocaties uit dit onderzoek op de gemeten momenten 2 tot 23% bij aan de concentraties ultrafijnstof op fietspaden. Op een fietspad in een tunnel waren de concentraties ultrafijnstof veel hoger en droegen de brommers en scooters meer dan 40% bij aan de luchtverontreiniging.
    Opvallend is dat tweetakt en viertakt brommers en scooters ongeveer evenveel bijdragen aan de luchtverontreiniging op fietspaden.
    Brommers en scooters blijken verantwoordelijk te zijn voor de meeste hele hoge pieken ultrafijnstof die zijn gemeten op de fietspaden.
    Daarnaast is ook een vragenlijstonderzoek uitgevoerd onder 847 mensen met een longziekte. De helft van de longpatiënten die fietsen ervaart meer last van benauwdheid op de fiets dan thuis. Een kwart van de patiënten mijdt sommige fietsroutes vanwege de luchtkwaliteit en een kwart fietst door de luchtkwaliteit minder dan ze zouden willen. Brommers, scooters en ander wegverkeer worden aangewezen als bronnen van luchtwegklachten tijdens het fietsen.

    Link naar onderzoeksrapport
    https://www.vggm.nl/brommers

    Contactgegevens onderzoeker

    Moniek Zuurbier
    GGD Gelderland-Midden
    Moniek.zuurbier@vggm.nl
    0800-8446000

    Milieu en Gezondheid bij GGD’en

    De GGD levert een bijdrage aan een gezonde en veilige leefomgeving voor iedereen, in het bijzonder voor kwetsbare groepen. De belangrijkste speerpunten zijn ‘een gezonde leefomgeving’ en ‘een gezond binnenmilieu’.
    De afdeling Milieu en Gezondheid geeft onderbouwde gezondheidsadviezen voor beleid over milieugerelateerde onderwerpen. Als onafhankelijke partij denkt de GGD graag met de gemeente mee.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Zowel tweetakt als viertakt brommers zijn luchtvervuilers op het fietspad (problematiek Den Haag)

#2 Bericht door Maarten » 19 mei 2019, 18:00

De gemeente Den Haag wil tweetakt brommers uit de stad bannen, omdat deze zo vervuilend zijn.
Uit het hierboven geplaatste onderzoek van de GGD Gelderland-Midden uit maart 2017 komt de volgende conclusie:



Opvallend is dat tweetakt en viertakt brommers en scooters ongeveer evenveel bijdragen aan de luchtverontreiniging op fietspaden.



Vraag: Waarop is het plan van de gemeente Den Haag gebaseerd, om juist de tweetakt bromfietsen te gaan verbieden?

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Zowel TWEETAKT als VIERTAKT brommers zijn luchtvervuilers op het fietspad (problematiek Den Haag)

#3 Bericht door jamojamo » 19 mei 2019, 19:28

Als ik fiets naar mijn werk word ik ook gepasseerd door snor en bromfietsers, zowel twee als viertakt. De geur van vebrande tweetakt olie in een geknepen verbranding zoals bij onze begrensde voertuigjes is penetrant en blijft lang hangen. Dat van een viertakt lijkt sneller “vervlogen” en minder penetrant. Wat niet wil zeggen dat het onschadelijker is.
Afgelopen week reed ik achter iemand op een elektrische fiets die een zwaar shaggie had opgestoken. Als ex roker herkende ik Brandaris als de boosdoeners keuze. Ik liet me afzakken want het appeltje dat ik kort ervoor had gegeten deed nog vervelend in mijn slokdarm en ik kon het even slecht verdragen. Het duurde voor mijn gevoel wel 5 minuten voordat die vieze lucht weg was.
Ik wil hiermee maar zeggen: het is allemaal beleving en als we onze Kreidlers met goede mengsmering in de juiste verhouding bedrijven dan is er al een hele slag gemaakt.
Wat we helaas ook nu meemaken is dat onderzoeken worden geinterpreteerd door boomknuffelaars die selectief shoppen in de resultaten. Helaas zijn ze bij de verkiezingen als winnaars uit de bus gekomen en je kunt ze niet kwalijk nemen dat ze de wereld proberen te verbeteren. Ik neem aan dat ze het niet doen om anderen te pesten maar een beetje meer begrip en waardering voor onze zuinige compacte voertuigjes zou op zijn plaats zijn. Misschien moeten we aan een charme offensief beginnen.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Zowel TWEETAKT als VIERTAKT brommers zijn luchtvervuilers op het fietspad (problematiek Den Haag)

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 mei 2019, 19:38

Sommigen vergeten dat fijnstof ook van banden en remmen komen. Dat heb je bij ALLE gemotoriseerde voertuigen. Dus inclusief de elektrische.
Zelfs een fiets in hele beperkte mate

Enzo

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Zowel TWEETAKT als VIERTAKT brommers zijn luchtvervuilers op het fietspad (problematiek Den Haag)

#5 Bericht door Maarten » 19 mei 2019, 20:01

Enzo-tvdzijden schreef: 19 mei 2019, 19:38 Sommigen vergeten dat fijnstof ook van banden en remmen komen. Dat heb je bij ALLE gemotoriseerde voertuigen. Dus inclusief de elektrische.
Zelfs een fiets in hele beperkte mate

Enzo
Ik kwam een uitgebreidere versie tegen van het onderzoek (meer daarover later), maar daarin staat:
Brommers en scooters dragen tot 23% bij aan de concentraties luchtverontreiniging op de gemeten fietspaden.
Ik kan niet anders concluderen dat zelfs als je alle brommers van het fietspad verwijdert, er nog steeds 77% van die luchtverontreiniging overblijft, afkomstig van? Industrie? Overig verkeer?

Tjerry, zelfs van je schoenzolen komt fijnstof als je loopt! :lol:

brommer
Berichten: 777
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:43
Locatie: Sijbekarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Zowel TWEETAKT als VIERTAKT brommers zijn luchtvervuilers op het fietspad (problematiek Den Haag)

#6 Bericht door brommer » 20 mei 2019, 09:19

Allemaal op Groen Links stemmen bij de komende Europese verkiezingen, heb mijn broek vol van die Linkse milieu freaks, nog even en je mag geen scheet meer laten.

Plaats reactie