Speldjes verzamelen - Die Kreidler, dat is een hele zeldzame (2018)

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Speldjes verzamelen - Die Kreidler, dat is een hele zeldzame (2018)

#1 Bericht door Maarten » 14 jul 2019, 19:24

Speldjes verzamelen - Die Kreidler, dat is een hele zeldzame (2018)


Bron: Arnhemse Koerier, do 22 nov 2018, 10:54
Tekst: Erlend Joséphy
Foto: Erlend Joséphy


Afbeelding


Die Kreidler, dat is een hele zeldzame'

Wij Nederlanders staan erom bekend een spaarzaam volkje te zijn. Dat begon al in de jaren 50-60 toen je bij je schooljuffrouw spaarzegeltjes van de Rijkspostspaarbank kon kopen. Maar naast spaarders zijn wij bovenal verzamelaars met maar één wens: de items die wij verzamelen zo compleet mogelijk te willen hebben. Het maakt daarbij niet uit of dat nou postzegels, suikerzakjes, sigarenbandjes - "Opa, wat zijn dat, sigarenbandjes?" - of speldjes zijn. En speldjes zijn er in overvloed, zo'n verzameling krijg je nooit compleet.

door Erlend Joséphy

Arnhem - Martin Hendriks beaamt dat. "Nee, compleet krijg je zo'n verzameling nooit, er duiken toch iedere keer weer speldjes op die ik nog niet had." En dat is eigenlijk moeilijk voorstelbaar, als je een blik werpt op zijn gigantische verzameling. "Ja, ik ben er al heel vroeg mee begonnen. De eerste speldjes kreeg ik in de vijftiger jaren bij levensmiddelen bijvoorbeeld. Dan zaten ze onder op een pakje van het een of ander geplakt. Vaak werden dat dan ook series en dan wil je natuurlijk zo'n serie compleet hebben. Ruilen deed je met vriendjes. Er werden speldjes in overvloed gemaakt. Kijk, ik heb hier bijvoorbeeld autospeldjes. Van alle merken wat, ook vaak verdwenen merken en types", Martin laat een serie speldjes van de Renault 4 zien. "En dan deze", hij pakt een goudkleurig Mercedes Benz speldje. "Die kreeg je van de garage als er 100.000 km op de teller stond." Maar niet alleen speldjes van de merken, maar ook van de garages zelf, zoals bijvoorbeeld garage van Zijll.

Verdwenen merken

"Nee, garage van Zijll bestaat niet meer, er zijn zoveel merken en winkels die niet meer bestaan, kijk maar eens", en hij laat speldjes zien van inmiddels al lang verdwenen auto- of bromfietsmerken, allemaal op aparte tableau's. "Hier heb ik bijvoorbeeld een redelijk zeldzaam speldje van de Kreidler. Dat was vroeger een erg populaire brommer. Er staan 2 K's op, in spiegelbeeld tegenover elkaar." Martin pakt een speldje van damesmode B.J. Voss en Zn. "Dat was een sjieke modezaak die in het pand op de hoek van de Rijnstraat was gevestigd, waar nu Mac Donalds in zit. Die bestaat ook niet meer."

Met pensioen

Martin is onlangs met pensioen gegaan. Van zijn bedrijf kreeg hij een hele grote speld met de naam van dat bedrijf en zijn foto er op. Martin grijnst even. "Ja, dat is natuurlijk een hele bijzondere speld, maar die past niet op een tableau, dus heb ik die hier maar tegen de muur gezet."
Krijgt hij nou nooit genoeg van het verzamelen en vindt zijn vrouw dat niet bezwaarlijk? "Nee hoor, ze vindt het prima en ik heb nu helemaal tijd voor mijn hobby, en die hou ik mijn leven lang aan. Mensen bellen mij bijvoorbeeld als er iemand overleden is en ze wat speldjes hebben gevonden, waarvan ze het zonde vinden om die weg te doen. Nou, ik haal ze graag op, ze bellen mij maar op, mijn telefoonnummer is 026-4426831.

Plaats reactie