Kreidler poetsen

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
capriv8driver
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 23 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Kreidler poetsen

#26 Bericht door capriv8driver » 15 mei 2022, 12:21

hermanp schreef: 14 mei 2022, 23:55

Ik heb mij laten vertellen dat chroom een beetje poreus is, dus de roesbestendigheid is discutabel.
Een chrome laag bestaat uit 3 delen. Een koper laag die aangebracht word over het metaal, dan een nikkel laag en dan de chrome laag. Bij sier chrome is deze chrome laag erg dun. Aangezien verkoperen, vernikkelen en verchromen dat via een galvanisch proces word gedaan, zou het niet poreus mogen zijn als de laag diktes, dik genoeg is en mits de oppervlakte vrij is van roest en vettige substanties en goed voorbewerkt is.

Het metaal voorbereiden op verchromen is een flinke en tijdrovende klus waar vaak op bezuinigd word met als resultaat dat het mooie chrome vaak na een korte tijd weer gaat roesten. Zeker bij kleine of lastig te behandelen delen, zoals beugels ect zie je dit. Te dunne lagen koper, nikkel en chrome heeft het zelfde effect. Ik zeg dit bewust. Het moet allemaal goedkoper en sneller met als gevolg dat het huidige verchromen vaak niet zo goed is als wat je in het verleden had. Nog maar te zwijgen over de wetgeving op dit punt die bepaalde chemicaliën verbied wat er nu voor zorgt dat het huidige verchromen ook niet meer zo goed is als vroeger.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Kreidler poetsen

#27 Bericht door Caspar » 15 mei 2022, 14:08

Er zijn nog maar weinig verchromers die verkoperen.
Inderdaad door milieu wetgeving.

Stephan Eitank
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
Gegeven waarderingen: 259 keren
Ontvangen waarderingen: 126 keren

Re: Kreidler poetsen

#28 Bericht door Stephan Eitank » 19 mei 2022, 16:46

Geen water op de Kreidler! Kan wel, maar niet nodig. Het kruipt overal tussen en heeft niet mijn voorkeur.

Ik doe het als volgt (bij een stoffige / vuile toestand).
- stof eraf blazen met compressor en nalopen met zachte detail (poets) kwast. Daarmee veeg je alle stof en evt. modder er zo vanaf.
- oppervlak in delen lekker insprayen met een goede detailer spray. Bijv. Meguiars of Monello. Zoek maar eens op Carclean.nl.
- daarna rustig met een microvezeldoek afnemen. druk uitoefenen is hier niet nodig.
- vervolgens nawrijven met een droge / schone mircovezeldoek.
- wielen en chromewerk doe ik altijd met Meguiars metal polish. Werkt perfect!
- rubbers evt. met speciale Gyeon trim restorer. Ook te koop van bijv. Meguiars
- Tip: gebruik Dasty om vetresten weg te krijgen. Daarna wel even afnemen met vochtige doek of ook weer detailer spray.
- vergeet ook niet om soms eens achter de motorschermen alles schoon te maken incl. het luchtfilter / carb.
- ook goed om de lak af en toe eens lekker in een goede wax te zetten. Bijv. Collinite of Meguiars. Of een glasscoating (Gyeon) voor de profs :D

Dat is het wel zo'n beetje!;)
Deze gebruikers waarderen Stephan Eitank voor dit bericht:
PC-72GrandPrix (20 mei 2022, 19:29)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie