Forte II

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Forte II

#26 Bericht door buell killer » 11 jul 2022, 11:09

hermanp schreef: 10 jul 2022, 23:03 Vroeger met de loodhoudende benzines nooit problemen gehad. Ik persoonlijk met loodvervanger ook niet (benzineverbruik van mijn motor ging toen met ruim 10% omhoog), maar de snorfiets (voornamelijk Spartamet en de snorfietsen van Piaggio) had er problemen mee, zelfs intrekken van garantie als er gemengd werd met benzine met loodvervanger!
Tegenwoordig zie ik in de scooters het probleem van slecht starten met (om het even welk merk) euro 95 benzine. Staat een scooter iets langer stil, dan gaat het starten met euro 98 wel goed! Met de auto dit fenomeen overigens ook gemerkt.
Mengen doe ik al sinds 1987 met Castrol TT, diens opvolger Power RS, of gelijkwaardige oliën. Mijn schildjes heb ik echt wel verdiend! kmvreter.jpg
Er zijn 2 oplossingen: premium benzine kopen is duur of 98 BP of Shell tanken deze bevatten ook geen bio-ethanol. De bio-ethanol veroorzaakt corosie, tast slangen aan en is minder houdbaar dus opletten dat er geen E10 opstaat
Laatst gewijzigd door buell killer op 13 jul 2022, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

capriv8driver
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 23 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Forte II

#27 Bericht door capriv8driver » 11 jul 2022, 21:21

buell killer schreef: 11 jul 2022, 11:09
hermanp schreef: 10 jul 2022, 23:03 Vroeger met de loodhoudende benzines nooit problemen gehad. Ik persoonlijk met loodvervanger ook niet (benzineverbruik van mijn motor ging toen met ruim 10% omhoog), maar de snorfiets (voornamelijk Spartamet en de snorfietsen van Piaggio) had er problemen mee, zelfs intrekken van garantie als er gemengd werd met benzine met loodvervanger!
Tegenwoordig zie ik in de scooters het probleem van slecht starten met (om het even welk merk) euro 95 benzine. Staat een scooter iets langer stil, dan gaat het starten met euro 98 wel goed! Met de auto dit fenomeen overigens ook gemerkt.
Mengen doe ik al sinds 1987 met Castrol TT, diens opvolger Power RS, of gelijkwaardige oliën. Mijn schildjes heb ik echt wel verdiend! kmvreter.jpg
Er zijn 2 oplossingen: premium benzine kopen is duur of 98 BP of Shell tanken deze bevatten ook geen bioethanol. De bioethanol veroorzaakt corosie, tast slangen aan en is minder houdbaar dus opletten dat er geen E10 opstaat
Tamoil 98 en Esso Synergy Supreme+ heeft ook geen bio-ethanol toevoeging. Nog niet. Met die milieu freaks in Brussel weet je niet hoelang dat nog gaat duren.

Ik moet er wel bijzeggen dat er ondertussen steeds meer weerstand is tegen brandstoffen met bio-ethanol toevoegingen omdat er steeds meer voedsel en landbouw grond gebruikt word om brandstof van te maken + dat benzine met bio-ethanol toevoegingen minder efficiënt zijn, lees: een hoger verbruik en minder vermogen plus de ellende als een voertuig voor langere tijd gestald word aangezien benzine met bio-ethanol toevoegingen maar tot 6 weken goed blijven.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Forte II

#28 Bericht door Caspar » 12 jul 2022, 07:56

Ooit opgevallen hoeveel auto's er de laatste tijd "spontaan " in brand vliegen ? Ook tijdens het rijden...
Ook een reden om te stoppen met bio-ethanol.

capriv8driver
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 23 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Forte II

#29 Bericht door capriv8driver » 12 jul 2022, 09:33

Caspar schreef: 12 jul 2022, 07:56 Ooit opgevallen hoeveel auto's er de laatste tijd "spontaan " in brand vliegen ? Ook tijdens het rijden...
Ook een reden om te stoppen met bio-ethanol.
Mijn ervaring met ethanol is dat als het wat te lang staat dat de benzine niet alleen kapot gaat maar ook zeer agressief word tegenover rubber en sommige plastics maar ook tegenover zachtere metalen zoals zink en aluminum. Ik krijg ieder jaar wel wat oldtimers die getankt waren met E benzine die na de winterstop niet meer liepen en overal benzine lekte en waar uiteindelijk alles vervangen moest worden waar die benzine inzat zoals de tank, filter, leidingen en slangen, carburateur ect. Dat zijn vaak dure rekeningen. Dat komt nog eens naast het hogere verbruik, minder soepel lopende motor en minder vermogen.
Deze gebruikers waarderen capriv8driver voor dit bericht:
Caspar (12 jul 2022, 13:52)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie