Kreidler 1968 restauratieverslag
- Rick Hahn
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
- Locatie: Enschede/Epe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Kreidler 1968 restauratieverslag
Ik en mijn pa zijn nu bezig met een Kreidler Florett uit '68, ikzelf ben nu 16 en heb weinig brommerervaring maar dat verwacht ik wel op te vijzelen gedurende dit project.
Eerst even een klein achtergrondje: mijn vader heeft deze Kreidler zo'n 10 jaar geleden voor 250 gulden gekocht, hij heeft al die tijd in een schuurtje gestaan en dat is helaas nu goed te merken. De roest zit er op sommige plekken dik op, gelukkig is er niets echt doorgerot. Mijn vader doet het motorisch gedeelte, ik hou me voorlopig voornamelijk bezig met het schoonmaken en demonteren van alle andere onderdelen. De laatste paar dagen ben ik flink bezig geweest allerlei aluminium onderdelen schoon te maken en te polijsten. We ijn onderhand ook al naar Paul Hendriks geweest om onderdelen te halen, het ziet ernaar uit dat we daar nog een paar keer naartoe moeten . We streven naar een mooie, originele brommer waarvan je best mag zien dat hij al 36 jaar oud is.
Hieronder wat fotootjes van hoe het er aan toeging van het weekend:
Eerst een foto van wat onderdelen, net nadat ze zijn gedemonteerd:
Hier ben ik bezig de achterwielnaaf schoon te borstelen:
...en te polijsten:
Hier onze eerste poging tot inspaken, we hebben het twee keer opnieuw moeten doen :
Hier is mijn vader bezig geweest het carter te repareren, de veer die het versnellingspedaaltje omhoog drukt had zich flink ingevreten in het aluminium, hij heeft twee-componenten epoxy en een malletje gebruikt om het te repareren:
Axiale spelingen controleren met de micrometer:
En hier is mijn pa bezig een van de schokbreker/buddyseat ophangpunten weg te slijpen, deze was blijbaar ooit afgebroken en is er verkeerd opgelast, dat moest dus opnieuw:
Rick
Eerst even een klein achtergrondje: mijn vader heeft deze Kreidler zo'n 10 jaar geleden voor 250 gulden gekocht, hij heeft al die tijd in een schuurtje gestaan en dat is helaas nu goed te merken. De roest zit er op sommige plekken dik op, gelukkig is er niets echt doorgerot. Mijn vader doet het motorisch gedeelte, ik hou me voorlopig voornamelijk bezig met het schoonmaken en demonteren van alle andere onderdelen. De laatste paar dagen ben ik flink bezig geweest allerlei aluminium onderdelen schoon te maken en te polijsten. We ijn onderhand ook al naar Paul Hendriks geweest om onderdelen te halen, het ziet ernaar uit dat we daar nog een paar keer naartoe moeten . We streven naar een mooie, originele brommer waarvan je best mag zien dat hij al 36 jaar oud is.
Hieronder wat fotootjes van hoe het er aan toeging van het weekend:
Eerst een foto van wat onderdelen, net nadat ze zijn gedemonteerd:
Hier ben ik bezig de achterwielnaaf schoon te borstelen:
...en te polijsten:
Hier onze eerste poging tot inspaken, we hebben het twee keer opnieuw moeten doen :
Hier is mijn vader bezig geweest het carter te repareren, de veer die het versnellingspedaaltje omhoog drukt had zich flink ingevreten in het aluminium, hij heeft twee-componenten epoxy en een malletje gebruikt om het te repareren:
Axiale spelingen controleren met de micrometer:
En hier is mijn pa bezig een van de schokbreker/buddyseat ophangpunten weg te slijpen, deze was blijbaar ooit afgebroken en is er verkeerd opgelast, dat moest dus opnieuw:
Rick
- nick bakker
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
- Locatie: haarlemmerliede (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- Burning Tyre
- Berichten: 2221
- Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
- Locatie: Westervoort, bij Arnhem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Rick Hahn
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
- Locatie: Enschede/Epe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Zo, inmiddels een tijd verder en een hoop geld minder ziet het er zo uit. De foto's zijn een samenraapseltje van de vorige 2-3 weken en zijn dus niet allemaal meer up-to-date. Ik heb vandaag mijn chroomwerk opgehaald, wat best goed gelukt is op een paar plekjes na. De prijs was er dan ook wel een beetje naar, ik heb voor de hele boel 135 euro betaalt, dus voor 4 schokbrekerbussen, koplamprand, twee spatbordsteunen, bagagerek, standaard buddyrekje en rempedaal.
Het frame e.d. ligt nu bij de spuiter en is vrijdag klaar, ik heb het allemaal zelf geschuurd om de kosten een beeeeeeetje te drukken . Zoals al wel duidelijk is ga ik wel voor originaliteit, met een iets sneller blokje (2,6 pk, 14 mm bing).
De foto's spreken denk ik wel voor zich, vrijdag komen er weer nieuwe!
Het frame e.d. ligt nu bij de spuiter en is vrijdag klaar, ik heb het allemaal zelf geschuurd om de kosten een beeeeeeetje te drukken . Zoals al wel duidelijk is ga ik wel voor originaliteit, met een iets sneller blokje (2,6 pk, 14 mm bing).
De foto's spreken denk ik wel voor zich, vrijdag komen er weer nieuwe!
- Bijlagen
-
- Het framepje, helemaal geschuurd, dat duurde wel lang :P
- frame geschuurd.jpg (89.03 KiB) 5451 keer bekeken
-
- Alle onderdelen, de spuiter heeft o.a. de puntlasjes op de motorschermen en roestputjes gevuld
- bodywork geschuurd.jpg (84.58 KiB) 5454 keer bekeken
-
- De aluminium onderdelen na 1 keer polijsten, ik heb het inmiddels voor een tweede keer gedaan, in het echt glimmen ze veeeel meer ;)
- alu onderdelen gepolijst.jpg (75.68 KiB) 5472 keer bekeken
-
- De verroeste buddy, ik heb hem eens flink met de staalborstel bewerkt
- buddy roest.jpg (140.43 KiB) 5487 keer bekeken
-
- Buddy in de hammerite gezet. Ik heb hem inmiddels ook al zwart gespoten, hij is niet strak maar ziet er wel goed uit en is goed beschermd tegen roesten.
- buddyhammerite.jpg (129.08 KiB) 5550 keer bekeken
-
- het koplampje geheel geschuurd. Ik kwam erachter dat deze brommer óf ooit metallic grijs is geweest óf dat dit een andere koplamp is
- koplamp geschuurd.jpg (125.78 KiB) 5551 keer bekeken
-
- Winnaar Kreidlerverkiezing november 2003
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 27 okt 2002, 19:10
- Locatie: Arnhem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- nick bakker
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
- Locatie: haarlemmerliede (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- nick bakker
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
- Locatie: haarlemmerliede (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ik zou wel als ik jou was als je door de primerlaag hebt geschuurd nog een keer primer erop spuiten dan met wp 800. Als je door de primerlaag schuur kan je "eilanden" krijgen in je spuitwerk. Puntlassen waren orgineel ook zichtbaar in het linkermotorscherm en achterspatbord.
IK ben zeer benieuwd naar het resultaat en ik denk dat het er netjes uit gaat zien. Is het chroom zo nietnetjes gedaan? Als er roest heel diep in rot dan krijgt de chromer het er ook niet zo makkelijk uit
IK ben zeer benieuwd naar het resultaat en ik denk dat het er netjes uit gaat zien. Is het chroom zo nietnetjes gedaan? Als er roest heel diep in rot dan krijgt de chromer het er ook niet zo makkelijk uit
- Rick Hahn
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
- Locatie: Enschede/Epe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Bedankt voor de reacties jongens!
@ Nick: in het echt glimt het wel een stuk meer, ik heb het gepolijst met Commandant en een lappenschijf. Ik las dat jij Belgom of Pol gebruikte, ik zal kijken of ik daaraan kan komen en het heeeeeel erg kan laten glimmen . De spuiter heeft alle plekjes waar ik erdoorheen heb geschuurd nogmaals overgespoten met primer en geschuurd, dat komt wel goed. Ik heb de puntlassen laten plamuren, ik weet dat dat niet 100% origineel is maar het is wel een stukkie mooier.
@ Steven: ik heb het bij een verchromerij in Vaassen laten verchromen, het is goed gedaan, zeker voor wat hij ervoor vroeg (voor de schokbrekerbussen vroeg hij bijvoorbeeld 10 euro per stuk, nieuw kosten ze 20). Als het me echt tegen gaat staan (niet waarschijnlijk) kan ik het altijd nog vervangen natuurlijk.
Ik zal morgen ff nieuwe foto's posten als ik het spuitwerk terug heb.
Rick
P.S: wat betekent KEWS precies? Het heeft iets met threads kicken te maken volgensmij, of zit ik helemaal fout?
@ Nick: in het echt glimt het wel een stuk meer, ik heb het gepolijst met Commandant en een lappenschijf. Ik las dat jij Belgom of Pol gebruikte, ik zal kijken of ik daaraan kan komen en het heeeeeel erg kan laten glimmen . De spuiter heeft alle plekjes waar ik erdoorheen heb geschuurd nogmaals overgespoten met primer en geschuurd, dat komt wel goed. Ik heb de puntlassen laten plamuren, ik weet dat dat niet 100% origineel is maar het is wel een stukkie mooier.
@ Steven: ik heb het bij een verchromerij in Vaassen laten verchromen, het is goed gedaan, zeker voor wat hij ervoor vroeg (voor de schokbrekerbussen vroeg hij bijvoorbeeld 10 euro per stuk, nieuw kosten ze 20). Als het me echt tegen gaat staan (niet waarschijnlijk) kan ik het altijd nog vervangen natuurlijk.
Ik zal morgen ff nieuwe foto's posten als ik het spuitwerk terug heb.
Rick
P.S: wat betekent KEWS precies? Het heeft iets met threads kicken te maken volgensmij, of zit ik helemaal fout?
- nick bakker
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
- Locatie: haarlemmerliede (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Rick Hahn
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
- Locatie: Enschede/Epe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Vandaag het spuitwerk opgehaald, het was best veel, en dat voor de ZEER lage prijs van 85 euro. Het is werkelijk perfect gedaan, ik ben natuurlijk ook een beetje trots op mezelf dat ik het zo heb geschuurd
Het frame lijkt op de foto erg vreemd, dat komt omdat er een deuk in de linkerkant zit. In het echt is hij mooier.
Morgen ga ik beginnen met opbouwen, ik neem er rustig de tijd voor dus het kan best een paar weken duren
Het frame lijkt op de foto erg vreemd, dat komt omdat er een deuk in de linkerkant zit. In het echt is hij mooier.
Morgen ga ik beginnen met opbouwen, ik neem er rustig de tijd voor dus het kan best een paar weken duren
- Bijlagen
-
- spuitwerk.jpg (111.87 KiB) 5260 keer bekeken