waterkoeling - waarom bij zundapp wel??

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#1 Bericht door Danoontje » 07 nov 2002, 18:29

Wie weet waarom zundapp regelmatig tot vaak waterkoeling heeft en een kreidler zeg maar nooit (heb er nog geen een gezien). Ligt dit aan het verschil in toeren die de cil's draaien? of aan het feit dat de zundap cilinder rechtop staat?

Ik vind het nl vrij gek, want ik vind het wel heel mooi zo'n radiator eronder...kijk maar eens naar de meeste ks50's en 517's....
Het vult zo mooi op zoiets...(bijv een jamaha fs1 vin ik altijd zo leeg onder de tank..zo een enorme holte en dit is lekker massief....




Edited By Danoontje on 1036690428

ocin
Berichten: 720
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:16
Locatie: Zoetermeer
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

spijker op z'n kop

#2 Bericht door ocin » 09 nov 2002, 18:33

:D Je slaat de spijker op zijn kop, cosmetisch gezien zou een waterkoeling nooit het mooie effect hebben van een breitwand.
Al hoewel ze vroeger voor de racerij wel zijn gemaakt voor kreidler.
Ook worden er steeds meer specials voor straatgebruik uitgevoerd met een waterkoeling.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8007
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 65 times
Been thanked: 41 times
Contacteer:

#3 Bericht door Maarten » 09 nov 2002, 19:24

Technisch kan het wel, de racers hadden immers ook een liggende cylinder met waterkoeling.
Water heeft ook enkele voordelen, het is stiller (door de watermantel), de motor is beter gekoeld en daarom ook efficienter/milieu bewuster enzovoorts.
Kreidler had wel de mooie super breitwand, die door de grote koelribben ook goed koelt.
Een watergekoelde versie leveren betekende weer investeren, een radiator (als die er al tussen past) en een cylinder plus kop....
Ook Porsche ging uiteindelijk over op waterkoeling.
Maar er blijven altijd liefhebbers voor juist de luchtkoeling, kijk ook maar naar de VW kever en de VW busjes, je hebt clubs voor alleen luchtgekoelde.... Of naar de Zundapps met de grote waaierkop (die 125 en 175 cc)
En inderdaad, het oog wil ook wat, zo'n Super is toch een fantastisch gezicht.
Luchtkoeling heeft echt wel z'n charme!

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#4 Bericht door Mario TT » 10 nov 2002, 17:44

zundapp was in de tijd toen al heel ver met waterkoeling , omdat ze ook motoren maakte voor boten ... kreidler kwam daar gewoon (te)laat mee.

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#5 Bericht door SjorsTh » 15 nov 2002, 19:25

Ver met waterkoeling? Pff, laat me niet lachen. :lol: Het duur zundapp toegepaste thermosyphon systeem is na verdampingskoeling het simpelste koelsysteem met water als koelmedium. Als je het water niet hoog genoeg in de radiator hebt staan is er geen circulatie meer en de motor sterft aan een hittedood. Als ze een waterpomp hadden toegepast met thermostaat dus geforceerde circulatie dan was het een veel beter systeem.
Trouwens kreidler heeft geen waterkoeling nodig.
Bedenk ook dat de waterkoeling geintroduceerd werd om het verouderde concept van de motor te camoufleren door de waterkoeling. Zo leek het een zeer modern blok. Niets is minder waar.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#6 Bericht door Sander » 15 nov 2002, 20:54

kreidler wou wel op waterkoeling over gaan want bij die frames met val beugels waren die extra lippen achter het balhoofd niet alleen voor de valbeugel, er werd toen al vooruit gedacht op watergekoelde cilinders. ook voor de 80 cc ward er gedagd aan watergekoelde cilinders, (helaas) zijn ze alleen voor de race gebruikt.

Gesloten