Kreidler blijft verwondering wekken (1977)
- joost
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Kreidler blijft verwondering wekken (1977)
Kreidler blijft verwondering wekken
"Is dit een 75 cc versie van Kreidler?" hoorden we de man vragen. Enige tijd nadat we hem en zijn auto met caravan op de snelweg Utrecht-Breda waren voorbijgestoken, ontmoetten we hem opnieuw en 's mans verwondering werd nog groter toen we onderstreepten dat onze testmachine inderdaad slechts een heel gewone, niet opgevoerde 50 cc van Kreidler was. Het vaartje van zowat 95 km/uur dat we er op na konden houden, had dus niet alleen óns doen opkijken. In de periode dat we na een vriendelijk aanbod van de Belgische Kreidler-importeur een gloednieuwe zo uit de krat gekomen 50 cc RS Elektronik ter beschikking hadden voor een uitgebreide rij-indruk, viel eerst en vooral het Formule-750 weekend in Assen. Al dienden we beroepshalve 's zondags in het Belgische Mettet de Duizend-kilometer afstandsraces bij te wonen, toch leek het interessant om daags tevoren van Edegem naar Assen te snorren en daar ter plekke de drie manches van de internationale motocross te gaan volgen.
Die ene dag moest de Kreidler flink wat kilometers vreten, want tussen ons vertrek om tien voor tien 's ochtends en de terugkeer half elf 's avonds hadden we buiten het wedstrijd volgen op de Asser-cross nog kans gezien op twee kilometer na een totaal van 600 km af te leggen. Edegem-Assen volbrachten we in één ruk non-stop zonder dat we hoefden te tanken: de 13 liter grote benzinetank laat een alleszins behoorlijke actieradius toe met een verbruik dat rond de 3,6 liter op 100 km schommelt. Dit in extreme omstandigheden: met urenlang een toerental schommelend tussen 8500 en 9000 omw/min., wat dan neerkwam op snelheden van 85 tot 95 km/uur. Gegevens die we niet op absolute exactheid konden controleren maar die wel af te lezen waren op de instrumenten. De flinke veerweg van de Kreidler maakte dat ons zitvlak de beproeving (zoals sommigen het wensten te noemen) zonder pijnlijke reakties doorstond. Met het zgn. sportstuurtje op de voorvork kregen we uiteindelijk wel wat hinder van stramme polsen. Maar we wilden er misschien een té harde test van maken.
Twee jaar terug zoefden we met een 50 cc Kreidler eens naar de RAI in Amsterdam en toen bleek de motor flink wat resonantiegeluiden te produceren. Met aan-eenvoegen der koelribben via metalen tussenstukken en met het tussen de koelribben in aanbrengen van heel wat rubberblokjes heeft de Duitse firma het „zingende" effect van zijn 50 cc machine flink omlaag weten te brengen. Natuurlijk „hoor" je nog altijd dat er onder je een machien-tje met 9000 toeren aan het werk is, maar dat levert dan ook 7,25 pk op. Om een indruk te krijgen van welke reisgemiddelden mogelijk zijn met de Elektronik: Edegem-Assen (niet rechtstreeks, doch eerst nog eventjes langs het TT-bureau aan de Torenlaan) kostte ons vier uur tijd voor een afstand van iets meer dan 270 km. Na afloop van de cross wachtten we eerst nog op de uitslagen en alvorens we naar huis terugkeerden volgde nog een sessie bochtjes rijden op het Assercircuit opdat onze hoofdredakteur wat leuke plaatjes zou kunnen schieten door zijn telelens om dit artikel te illustreren. En we hebben voor dat bochtenwerk echt geen beroep gedaan op die fameuze TT-winnaar, al komen onze helmkleuren wel vrij dicht bij de kleuren die ene Wil Hartog pleegt te voeren.
Met de elektronic hebben we in het weekend dat vlak voor de geslaagde wereldrecordpoging van Henk van Kessel lag natuurlijk geen 221 km/uur gehaald (wat Henk als gemiddelde wel presteerde) maar toch mochten de prestaties van ons groene beestje er alleszins zijn.
Alvorens de testmachine terug naar de importeur ging, waren er 1025 km onder de Continental Nylon S-banden door gegleden en waren er 37,1 liter tweetaktmengsel (25/1 of 50/1) ontploft in de nikasil-cilinder en verdwenen door de goed dempende uitlaat. Die nikasil-cilinder maakt een "in-rij"-periode overbodig en maakt de motor ook geschikt voor een lange levensduur bij hoge belasting. De enorm grote oppervlakte aan koelribben zorgt er voor dat de bedrijfstemperatuur steeds in toom wordt gehouden. Ook na uren snelweg-jagen kan men de hand op die koelribben leggen zonder een pijnlijke reaktie te moeten vrezen.
Benzinekraan open draaien, kontakt aan, een trap op de links gemonteerde kickstarter en de motor liep. Eerst eventjes bij 2000 toeren, maar dat getal daalt vanzelf tot het normale stationaire toerental. Wegrijden (één naar beneden, twee tot vijf naar boven schakelen) ging accuraat, mits men er voor zorgde de linkervoet ver naar voren te plaatsen op de voetrust en de wreef van de voet tegen het schakelpedaal gedrukt te houden. Bij het wegrijden diende men wel de koppeling te laten slippen omdat de Kreidler pas echt kracht begint te ontplooien vanaf 6000 a 6500 toeren. Maar daarna liep de motor dan ook zonder aarzelen door tot 9500 toeren; de bestuurder krijgt daarbij rond 7500/8000 toeren een kriebelgevoel.
De Continental-banden (voor en achter maat 21x2.75 maar met verschillend profiel) lieten toe de machine zeer gemakkelijk in de bochten te leggen. Met de zeer degelijk werkende remmen dient men wel vertrouwd te geraken. De via een stang en kabeltje bediende Leleu-achterrem (trommel) was wat giftig maar op droog wegdek viel de soms uitbrekende machine wel onder controle te houden. De Tokico-voorrem (een schijf van 208 mm met zelfstellende remklauw) wordt hydraulisch bediend en vergt zeer weinig handkracht; de druk van één vinger volstaat in normale omstandigheden. Grijpt men bij lage snelheid met volle hand toe, dan bokt de Kreidler RS Elektronik en wipt met de achterhand omhoog zodat je het begin meemaakt van wat „over kop gaan" betekent. Beslist een ophefmakende manier om voor je vrienden te stoppen bij het café op de hoek.... Het nieuwe zitje (uitlopend in een gestroomlijnd kontje met reu-zegroot achterlicht) bleek vrij comfortabel, de Magura-handvaten en grepen zijn niet alleen van naam zeer degelijk, en de zeer goed zichtbare richtingaanwijzers hoeven in niets onder te doen voor hun broertjes, die bv. op de BMW's aan te treffen zijn. Drie lichtschakelaars (in het contact, de onderbreker rechts op het stuur voor parkeerlicht en dimlicht en de kantelknop aan het linkerhandvat met een grootlicht-stand en een lichtclaxon) is wat veel.
Tussen de in rubber gemonteerde VDO-instrumenten zit het contact en daaronder de reeks informatielampjes voor richtingsaanwijzers en grootlicht. De stuurkolom kan geblokkeerd worden via een Neimann-slot. Spijtig genoeg is de contactsleutel nogal eenvoudig uitgevoerd (van het type.....„spijker") en het blijkt dat bezitters van andere Duitse 50.cc machines met hun eigen „contact-spijker" zo je Kreidler zouden kunnen starten. Dus opletten! Samen met de schijfrem zijn de uiterlijk opvallendste vernieuwingen aan het topmodel van de Kornwestheim-fabriek de 14-spaaks lichtmetalen wielen, die mooi mat-zwart zijn afgewerkt. Mat-zwart zijn ook de bescherm-kasten die links en rechts van de horizontaal liggende motor gemonteerd zijn, en ook de gesloten kettingkast zegt „black is beautiful". De kleurcombinatie van het helgroen gehouden monocoque-frame en de blinkende chroom-tank mag geslaagd genoemd worden. Op een kwaliteitsmotorfietsje als de Elektronik (onderhoudsvrije NC-batterij) vindt men niet alleen een voor nachtwerk geschikte CEV-koplamp, maar ook het bagagerekje (met rubber bindertje) en het in het gereedschapbakje mee weggeborgen pompje zijn van die dingen die zeker niet nutteloos zijn.
De Kreidlers wekken bewondering qua kwaliteit en prestaties. En dat mag ook wel, want bijna 47.000F (inclusief 25% BTW) voor de RS Elektronik is een fors bedrag.
Prijslijst onderdelen Kreidler RS
N.B. Vermelde prijzen gelden uitsluitend voor Nederland (prijzen inclusief 18% BTW) Wijzigingen voorbehouden.
achterketting ƒ 22,50
achterkettingwiel ƒ 12,95
uitlaatbocht ƒ 39,55
demper ƒ 118,60
remblokjes p. stel ƒ 65,40
remschoenen p. stel ƒ 19,50
vorkkroon ƒ 328,60
voorwiel ƒ 234,00
achterwiel ƒ 295,00
koplamp-unit ƒ 49,60
voetsteunen ƒ 32,75
koppelingshandel ƒ 19,50
richtingaanwijzer ƒ 20,80
zuiger compleet ƒ 100,75
krukas compleet ƒ 198,70
big-endset ƒ 104,40
cilinder ƒ275,00
cilinderkop ƒ 55,00
kettingkast ƒ 39,90
pakkingset ƒ 3,85
Wegenbelasting per jaar ƒ 114,00 Verzekering (Nederland) WA ƒ 176,50
WA + Casco (excl. no-claim) ƒ 714,00
Technische gegevens Kreidler RS Elektronik
Motor: ééncilinder tweetakt, 50 cc, boring-slag 40x39,7 mm, luchtgekoeid, aluminiumcilinder met nikasil-loopvlak, kickstarter, mengsmering.
Elektrische installatie: 6 V/65 W vliegwieldynamo, elektronische condensator-ontsteking, onderhoudsvrije nikkel-cadmium batterij.
Versnellingsbak: vijf versnellingen, interne verhoudingen in 1 t/m 5: 3,54 - 2,11 - 1,57 - 1,27 - 1,11 : 1. Meervoudige, natte platenkoppeling.
Benzinetank: inhoud 13,2 liter, inbegrepen 2 liter reserve. Meng-verhouding: 1 op 25 tot 1 op 50 (afhankelijk van olie).
Remmen: voor hydraulisch bediende schijfrem van 208 mm met zelfregelende remklauw achter de vorkpoot, achter trommelrem van 160mmjgr.
Gewicht: volgetankt 91 kg, totaal toelaatbaar gewicht 245 kg.
Importeur België: Van Veen Import pvba, Steenweg op Bergen 104 A, 1600 Sint-Pieters-Leeuw.
Importeur Nederland: Van Veen Import B.V., Haarlemmerweg 518, Amsterdam 1015.
Prijs: België 47.000 Bfrs. (inclusief 25% BTW). Nederland: ƒ 3195,- geheel compleet (inclusief 18% BTW).
Uit: Moto73, 1977. nr. 22
"Is dit een 75 cc versie van Kreidler?" hoorden we de man vragen. Enige tijd nadat we hem en zijn auto met caravan op de snelweg Utrecht-Breda waren voorbijgestoken, ontmoetten we hem opnieuw en 's mans verwondering werd nog groter toen we onderstreepten dat onze testmachine inderdaad slechts een heel gewone, niet opgevoerde 50 cc van Kreidler was. Het vaartje van zowat 95 km/uur dat we er op na konden houden, had dus niet alleen óns doen opkijken. In de periode dat we na een vriendelijk aanbod van de Belgische Kreidler-importeur een gloednieuwe zo uit de krat gekomen 50 cc RS Elektronik ter beschikking hadden voor een uitgebreide rij-indruk, viel eerst en vooral het Formule-750 weekend in Assen. Al dienden we beroepshalve 's zondags in het Belgische Mettet de Duizend-kilometer afstandsraces bij te wonen, toch leek het interessant om daags tevoren van Edegem naar Assen te snorren en daar ter plekke de drie manches van de internationale motocross te gaan volgen.
Die ene dag moest de Kreidler flink wat kilometers vreten, want tussen ons vertrek om tien voor tien 's ochtends en de terugkeer half elf 's avonds hadden we buiten het wedstrijd volgen op de Asser-cross nog kans gezien op twee kilometer na een totaal van 600 km af te leggen. Edegem-Assen volbrachten we in één ruk non-stop zonder dat we hoefden te tanken: de 13 liter grote benzinetank laat een alleszins behoorlijke actieradius toe met een verbruik dat rond de 3,6 liter op 100 km schommelt. Dit in extreme omstandigheden: met urenlang een toerental schommelend tussen 8500 en 9000 omw/min., wat dan neerkwam op snelheden van 85 tot 95 km/uur. Gegevens die we niet op absolute exactheid konden controleren maar die wel af te lezen waren op de instrumenten. De flinke veerweg van de Kreidler maakte dat ons zitvlak de beproeving (zoals sommigen het wensten te noemen) zonder pijnlijke reakties doorstond. Met het zgn. sportstuurtje op de voorvork kregen we uiteindelijk wel wat hinder van stramme polsen. Maar we wilden er misschien een té harde test van maken.
Twee jaar terug zoefden we met een 50 cc Kreidler eens naar de RAI in Amsterdam en toen bleek de motor flink wat resonantiegeluiden te produceren. Met aan-eenvoegen der koelribben via metalen tussenstukken en met het tussen de koelribben in aanbrengen van heel wat rubberblokjes heeft de Duitse firma het „zingende" effect van zijn 50 cc machine flink omlaag weten te brengen. Natuurlijk „hoor" je nog altijd dat er onder je een machien-tje met 9000 toeren aan het werk is, maar dat levert dan ook 7,25 pk op. Om een indruk te krijgen van welke reisgemiddelden mogelijk zijn met de Elektronik: Edegem-Assen (niet rechtstreeks, doch eerst nog eventjes langs het TT-bureau aan de Torenlaan) kostte ons vier uur tijd voor een afstand van iets meer dan 270 km. Na afloop van de cross wachtten we eerst nog op de uitslagen en alvorens we naar huis terugkeerden volgde nog een sessie bochtjes rijden op het Assercircuit opdat onze hoofdredakteur wat leuke plaatjes zou kunnen schieten door zijn telelens om dit artikel te illustreren. En we hebben voor dat bochtenwerk echt geen beroep gedaan op die fameuze TT-winnaar, al komen onze helmkleuren wel vrij dicht bij de kleuren die ene Wil Hartog pleegt te voeren.
Met de elektronic hebben we in het weekend dat vlak voor de geslaagde wereldrecordpoging van Henk van Kessel lag natuurlijk geen 221 km/uur gehaald (wat Henk als gemiddelde wel presteerde) maar toch mochten de prestaties van ons groene beestje er alleszins zijn.
Alvorens de testmachine terug naar de importeur ging, waren er 1025 km onder de Continental Nylon S-banden door gegleden en waren er 37,1 liter tweetaktmengsel (25/1 of 50/1) ontploft in de nikasil-cilinder en verdwenen door de goed dempende uitlaat. Die nikasil-cilinder maakt een "in-rij"-periode overbodig en maakt de motor ook geschikt voor een lange levensduur bij hoge belasting. De enorm grote oppervlakte aan koelribben zorgt er voor dat de bedrijfstemperatuur steeds in toom wordt gehouden. Ook na uren snelweg-jagen kan men de hand op die koelribben leggen zonder een pijnlijke reaktie te moeten vrezen.
Benzinekraan open draaien, kontakt aan, een trap op de links gemonteerde kickstarter en de motor liep. Eerst eventjes bij 2000 toeren, maar dat getal daalt vanzelf tot het normale stationaire toerental. Wegrijden (één naar beneden, twee tot vijf naar boven schakelen) ging accuraat, mits men er voor zorgde de linkervoet ver naar voren te plaatsen op de voetrust en de wreef van de voet tegen het schakelpedaal gedrukt te houden. Bij het wegrijden diende men wel de koppeling te laten slippen omdat de Kreidler pas echt kracht begint te ontplooien vanaf 6000 a 6500 toeren. Maar daarna liep de motor dan ook zonder aarzelen door tot 9500 toeren; de bestuurder krijgt daarbij rond 7500/8000 toeren een kriebelgevoel.
De Continental-banden (voor en achter maat 21x2.75 maar met verschillend profiel) lieten toe de machine zeer gemakkelijk in de bochten te leggen. Met de zeer degelijk werkende remmen dient men wel vertrouwd te geraken. De via een stang en kabeltje bediende Leleu-achterrem (trommel) was wat giftig maar op droog wegdek viel de soms uitbrekende machine wel onder controle te houden. De Tokico-voorrem (een schijf van 208 mm met zelfstellende remklauw) wordt hydraulisch bediend en vergt zeer weinig handkracht; de druk van één vinger volstaat in normale omstandigheden. Grijpt men bij lage snelheid met volle hand toe, dan bokt de Kreidler RS Elektronik en wipt met de achterhand omhoog zodat je het begin meemaakt van wat „over kop gaan" betekent. Beslist een ophefmakende manier om voor je vrienden te stoppen bij het café op de hoek.... Het nieuwe zitje (uitlopend in een gestroomlijnd kontje met reu-zegroot achterlicht) bleek vrij comfortabel, de Magura-handvaten en grepen zijn niet alleen van naam zeer degelijk, en de zeer goed zichtbare richtingaanwijzers hoeven in niets onder te doen voor hun broertjes, die bv. op de BMW's aan te treffen zijn. Drie lichtschakelaars (in het contact, de onderbreker rechts op het stuur voor parkeerlicht en dimlicht en de kantelknop aan het linkerhandvat met een grootlicht-stand en een lichtclaxon) is wat veel.
Tussen de in rubber gemonteerde VDO-instrumenten zit het contact en daaronder de reeks informatielampjes voor richtingsaanwijzers en grootlicht. De stuurkolom kan geblokkeerd worden via een Neimann-slot. Spijtig genoeg is de contactsleutel nogal eenvoudig uitgevoerd (van het type.....„spijker") en het blijkt dat bezitters van andere Duitse 50.cc machines met hun eigen „contact-spijker" zo je Kreidler zouden kunnen starten. Dus opletten! Samen met de schijfrem zijn de uiterlijk opvallendste vernieuwingen aan het topmodel van de Kornwestheim-fabriek de 14-spaaks lichtmetalen wielen, die mooi mat-zwart zijn afgewerkt. Mat-zwart zijn ook de bescherm-kasten die links en rechts van de horizontaal liggende motor gemonteerd zijn, en ook de gesloten kettingkast zegt „black is beautiful". De kleurcombinatie van het helgroen gehouden monocoque-frame en de blinkende chroom-tank mag geslaagd genoemd worden. Op een kwaliteitsmotorfietsje als de Elektronik (onderhoudsvrije NC-batterij) vindt men niet alleen een voor nachtwerk geschikte CEV-koplamp, maar ook het bagagerekje (met rubber bindertje) en het in het gereedschapbakje mee weggeborgen pompje zijn van die dingen die zeker niet nutteloos zijn.
De Kreidlers wekken bewondering qua kwaliteit en prestaties. En dat mag ook wel, want bijna 47.000F (inclusief 25% BTW) voor de RS Elektronik is een fors bedrag.
Prijslijst onderdelen Kreidler RS
N.B. Vermelde prijzen gelden uitsluitend voor Nederland (prijzen inclusief 18% BTW) Wijzigingen voorbehouden.
achterketting ƒ 22,50
achterkettingwiel ƒ 12,95
uitlaatbocht ƒ 39,55
demper ƒ 118,60
remblokjes p. stel ƒ 65,40
remschoenen p. stel ƒ 19,50
vorkkroon ƒ 328,60
voorwiel ƒ 234,00
achterwiel ƒ 295,00
koplamp-unit ƒ 49,60
voetsteunen ƒ 32,75
koppelingshandel ƒ 19,50
richtingaanwijzer ƒ 20,80
zuiger compleet ƒ 100,75
krukas compleet ƒ 198,70
big-endset ƒ 104,40
cilinder ƒ275,00
cilinderkop ƒ 55,00
kettingkast ƒ 39,90
pakkingset ƒ 3,85
Wegenbelasting per jaar ƒ 114,00 Verzekering (Nederland) WA ƒ 176,50
WA + Casco (excl. no-claim) ƒ 714,00
Technische gegevens Kreidler RS Elektronik
Motor: ééncilinder tweetakt, 50 cc, boring-slag 40x39,7 mm, luchtgekoeid, aluminiumcilinder met nikasil-loopvlak, kickstarter, mengsmering.
Elektrische installatie: 6 V/65 W vliegwieldynamo, elektronische condensator-ontsteking, onderhoudsvrije nikkel-cadmium batterij.
Versnellingsbak: vijf versnellingen, interne verhoudingen in 1 t/m 5: 3,54 - 2,11 - 1,57 - 1,27 - 1,11 : 1. Meervoudige, natte platenkoppeling.
Benzinetank: inhoud 13,2 liter, inbegrepen 2 liter reserve. Meng-verhouding: 1 op 25 tot 1 op 50 (afhankelijk van olie).
Remmen: voor hydraulisch bediende schijfrem van 208 mm met zelfregelende remklauw achter de vorkpoot, achter trommelrem van 160mmjgr.
Gewicht: volgetankt 91 kg, totaal toelaatbaar gewicht 245 kg.
Importeur België: Van Veen Import pvba, Steenweg op Bergen 104 A, 1600 Sint-Pieters-Leeuw.
Importeur Nederland: Van Veen Import B.V., Haarlemmerweg 518, Amsterdam 1015.
Prijs: België 47.000 Bfrs. (inclusief 25% BTW). Nederland: ƒ 3195,- geheel compleet (inclusief 18% BTW).
Uit: Moto73, 1977. nr. 22
- pimvandongen
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 58 keren
- Martijn Koert
- Winnaar Kerstquiz'05 en Verkiezing'06
- Berichten: 4171
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 16:35
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Gps
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 1003 keren
- Ontvangen waarderingen: 47 keren
Mooi stukje weer Joost !
De teller van die Kreidlers waren redelijk optimisties.
Dat vermogen zal ongeveer echt wel kloppen. 7,25 pk
(In ieder geval volgens de verhalen uit die tijd
zes drietje 6,3 pk super 7,25pk
Als we de testen bekijken, waarbij het vermogen ook echt gemeten word, dan zou dat kunnen kloppen.
De teller van die Kreidlers waren redelijk optimisties.
Dat vermogen zal ongeveer echt wel kloppen. 7,25 pk
(In ieder geval volgens de verhalen uit die tijd
zes drietje 6,3 pk super 7,25pk
Als we de testen bekijken, waarbij het vermogen ook echt gemeten word, dan zou dat kunnen kloppen.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- dennisvisser
- Berichten: 1389
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 15:12
- Locatie: no - village
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Ries
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 6830
- Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
nee, op de andere roadtest met een 1977 RS staat de schakelaar ook!Melvin schreef:ja, zullen ze wel niet van die kous tussen het uitlaatpotje en de uitlaat zelf gedaan hebben. Dat is tegen het lekken en als dat er niet tussen zit krijg je dus dat effect van de foto
trouwens raar dat er nog een extra schakelaar op het stuur zit
zal wel typisch belgisch zijn geweest ofzo
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
later hebben ze volgens mij de schakelaar er weer afgehaald en het in het contact-slot geregeld:
1e stand, alles uit
2e stand, motortje loopt
3e stand, motortje loopt + verlichting aan
daarnaast vind ik de grote zwarte stip op de toerenteller lelijk,
doe dat bij allebij of helemaal niet..
dat de uitlaat lekt, dat geloof ik wel,
maar ik vind het vreemd dat de fotograaf er effe geen doekje over
heen heeft gehaald....
waar is de tijd, dat je met 95km/uur nog wat inhaalde op de snelweg,
en ze het gewoon normaal vonden dat je er met een Kreidler ree???
sniff
1e stand, alles uit
2e stand, motortje loopt
3e stand, motortje loopt + verlichting aan
daarnaast vind ik de grote zwarte stip op de toerenteller lelijk,
doe dat bij allebij of helemaal niet..
dat de uitlaat lekt, dat geloof ik wel,
maar ik vind het vreemd dat de fotograaf er effe geen doekje over
heen heeft gehaald....
waar is de tijd, dat je met 95km/uur nog wat inhaalde op de snelweg,
en ze het gewoon normaal vonden dat je er met een Kreidler ree???
sniff
- kreidlerrmc
- Berichten: 538
- Lid geworden op: 24 mar 2004, 16:51
- Locatie: Vorden ( bij Zutphen )
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
zwarte stip op de toeren teller heb ik dus ook, maakt me eigelijk helemaal niks uit.pluisje schreef:later hebben ze volgens mij de schakelaar er weer afgehaald en het in het contact-slot geregeld:
1e stand, alles uit
2e stand, motortje loopt
3e stand, motortje loopt + verlichting aan
daarnaast vind ik de grote zwarte stip op de toerenteller lelijk,
doe dat bij allebij of helemaal niet..
dat de uitlaat lekt, dat geloof ik wel,
maar ik vind het vreemd dat de fotograaf er effe geen doekje over
heen heeft gehaald....
waar is de tijd, dat je met 95km/uur nog wat inhaalde op de snelweg,
en ze het gewoon normaal vonden dat je er met een Kreidler ree???
sniff
contactslot heb ik hetzelfde ja.
bij mij lekt de uitlaat ook zo gigantisch snel. Gewoon immitatiemodel?
Mooi artikeltje verder..
- Remco
- Berichten: 1449
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 16:49
- Locatie: Apeldoorn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Mooi artikel,
Leuk commentaar en natuurlijk goed gedigi dingest
Remco
Leuk commentaar en natuurlijk goed gedigi dingest
Vandaag de dag zou ik niet graag op een RS de snelweg op moeten.. Als het een beetje druk is dan sta je volgens mij na 2 km met knikkende knieen in de berm..... schreef:erg mooi stukje over de rs,vreemd dat de kabel binder te zien is,erg mooi neergezer weer,mooie uitleg
Remco
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9765
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
Er zijn mensen die geen gevaar zien en gewoon met hun Kreidler de snelweg op gaan.
Ik heb zelf een keer gehad dat ik op mijn Kreidler op de snelweg bij het Prins Clausplein in druk verkeer met tegenwind niet veel harder kon dan 90, maar wel 2 banen naar rechts moest zien te schuiven, terwijl het verkeer vanaf Amsterdam daar 120 reed.
Als je dat vaker doet dan zal het wel wennen, maar ik probeer tegenwoordig dat soort situaties te vermijden.
Met mooi weer op een rustige middag kun je wel de snelweg op hoor, als je vantevoren een beetje weet wat je te wachten staat. Een goed lopende RS kan op de rechterbaan goed meekomen en soms zelfs inhalen.
Ik heb zelf een keer gehad dat ik op mijn Kreidler op de snelweg bij het Prins Clausplein in druk verkeer met tegenwind niet veel harder kon dan 90, maar wel 2 banen naar rechts moest zien te schuiven, terwijl het verkeer vanaf Amsterdam daar 120 reed.
Als je dat vaker doet dan zal het wel wennen, maar ik probeer tegenwoordig dat soort situaties te vermijden.
Met mooi weer op een rustige middag kun je wel de snelweg op hoor, als je vantevoren een beetje weet wat je te wachten staat. Een goed lopende RS kan op de rechterbaan goed meekomen en soms zelfs inhalen.
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Met een vrachtwagen of auto met aanhangwagen mag je niet harder dan 80, dus mag het voor een goedlopende RS idd geen probleem zijn om een beetje bij te blijven. Ik heb echter met mijn TM soms wel erg veel moeite om op 80-km wegen bij te blijven, met soms erg boze blikken richting mijn "brommer".... tja, dan rij ik de volgende dag met mijn 1000cc-er ook maar eens extra rustig...