Mooiste 50cc race actie foto
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Mooiste 50cc race actie foto
Een van de mooiste 50cc racefoto's die ik ken.
Wie weet wie deze rijder is? en op welke machine hij rijdt?
Groeten
Luc
Wie weet wie deze rijder is? en op welke machine hij rijdt?
Groeten
Luc
- Bijlagen
-
- 50cc.jpg (62.14 KiB) 25080 keer bekeken
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Mooiste 50cc race aktie foto
Hoi Rudy,
Ja, je zat goed met Honda. Het is al te lang geleden voor de meesten, zodat je wel net zo oud moet zijn als ik om het te weten.
Het is de toen nog heel jonge Ier Ralph Bryans op een Honda CR113 in 1964. Tweecylinders en 4 kleppen per cylinder. 13 pk bij 18.500 rpm.
Hij behaalde hiermee 4 GP overwinningen in dat jaar, maar werd pas in 1965 wereldkampioen.
Honda schijnt, evenals Suzuki, ook nog een 3 cylinder gehad te hebben. Maar in tegenstelling tot de Suzuki heb ik hiervan nooit een foto gezien. Misschien was deze alleen maar op de tekentafel gereed???
Maar ik ontmoette Ralph voor het eerst tijdens de Centennial in 1998 en herkende hem onmiddellijk, alleen wat ouder en ook nog steeds racegek.
Groeten Luc
Ja, je zat goed met Honda. Het is al te lang geleden voor de meesten, zodat je wel net zo oud moet zijn als ik om het te weten.
Het is de toen nog heel jonge Ier Ralph Bryans op een Honda CR113 in 1964. Tweecylinders en 4 kleppen per cylinder. 13 pk bij 18.500 rpm.
Hij behaalde hiermee 4 GP overwinningen in dat jaar, maar werd pas in 1965 wereldkampioen.
Honda schijnt, evenals Suzuki, ook nog een 3 cylinder gehad te hebben. Maar in tegenstelling tot de Suzuki heb ik hiervan nooit een foto gezien. Misschien was deze alleen maar op de tekentafel gereed???
Maar ik ontmoette Ralph voor het eerst tijdens de Centennial in 1998 en herkende hem onmiddellijk, alleen wat ouder en ook nog steeds racegek.
Groeten Luc
- joost
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Mooiste 50cc race aktie foto
In 1964 zaten de Kreidlers nog lang niet op 18-19 pk hoor.Rudy schreef:
Trouwens luc, denk niet dat die honda's tegenover de kreidlers (en andere 2-takten) enige kans hadden ofniet?
13-14pk tegen 18-19
R. Bryans op de Honda eindigde in 1964 vóór de Kreidlers op de 2e plaats in de WK-klasse
- Steven
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
- Locatie: Zwolle
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
jah met 2 cilinders heeft een 4takt wel meer power dan een 1 cilinder tweetakt met de zelfde totale cilinder inhoud (in dit geval 50).
een originele honda 4takt zoals een SS50, CD50, C50, DAX50 enz met 50cc rijd je er met een originele kreidler ook wel uit. en een honda 4takt met 70cc cilinder gaat ongeveer net zoals hard als een SB 6,3.
een originele honda 4takt zoals een SS50, CD50, C50, DAX50 enz met 50cc rijd je er met een originele kreidler ook wel uit. en een honda 4takt met 70cc cilinder gaat ongeveer net zoals hard als een SB 6,3.
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Mooiste 50cc race actie foto
Nu ik die foto van Ralph nog eens goed bekijk valt mij op, dat hij onder nr 1 rijdt en dat gebeurd pas als je het jaar ervoor WK bent geworden en dat werd hij pas in 1965. Dus dat zou betekenen dat de foto uit 1966 moet zijn en dan is het de Honda CR-116, het laatst model dat werkelijk geracet heeft 16pk/21.500rpm. Het jaartal 1964 komt uit een boekje, maar is dus zeer waarschijnlijk fout. De naam Luigi Taveri was ook een van de Honda rijders, maar Ralph had in de 50cc meer succes. Taveri heeft ook een jaar bij de Kreidler stal gezeten, maar dat werd ook geen succes. Samen met de Italiaan Provini konden ze toch niet goed met de 3x4 overweg.
Joost, ik herken die machine in aanbouw zo niet, weet je van wie die was?
En je hebt gelijk over die vermogens, die waren in die eerste jaren echt niet zo hoog. De Kreidlers starten
in 1959 met ca 6 pk, in 1962 toen de eerste GP begonnen was het vermogen tussen de 9 en 10 pk.
Tot 1967 liep dat op tot ca 16-17 pk. Daarna ging de toename wat langzamer, eigelijk eerst een terugval, doordat
de Japanse fabrieken in 1968 voor het eerst niet meer deelnamen.
Groeten Luc
Joost, ik herken die machine in aanbouw zo niet, weet je van wie die was?
En je hebt gelijk over die vermogens, die waren in die eerste jaren echt niet zo hoog. De Kreidlers starten
in 1959 met ca 6 pk, in 1962 toen de eerste GP begonnen was het vermogen tussen de 9 en 10 pk.
Tot 1967 liep dat op tot ca 16-17 pk. Daarna ging de toename wat langzamer, eigelijk eerst een terugval, doordat
de Japanse fabrieken in 1968 voor het eerst niet meer deelnamen.
Groeten Luc
- joost
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: FOTOotje
Het is de hemeyla in 1972 (2 weken voor de tt-assen)janbougie schreef:Foto van Joost is (denk ik )Jamaiti o.i.d.
is er een prijs je aan verbonden voor het goede antwoord.?
Sja.ik hoor dus bij de ouwe garde.
-
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
- Locatie: meestal in het kreidler hok
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
1966
Pff,was toen 16 en had een ROYal nord een BELGiese buikschuiver
WAS TOEN zelf ook met met een wegracer bezig van kreidler,
(maar dat was wel van PROTAR) = ((PLASTIK BOUWDOOS))
HElaas, denk ik, niet meer verkrijgbaar.
WAS TOEN zelf ook met met een wegracer bezig van kreidler,
(maar dat was wel van PROTAR) = ((PLASTIK BOUWDOOS))
HElaas, denk ik, niet meer verkrijgbaar.
- maloud
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
- Locatie: Amstelveen
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
- Contacteer:
Protar Bouwdoos
Over de Protar bouwdoos:
Heel soms wordt er wel eens eentje aangeboden.
Zo ben ik ongeveer 3 jaar op zoek geweest. Eindelijk eentje aangeboden gekregen. Daar koop je op E-Bay (Dld) een redelijke rijdende en mooie Kreidler voor.
Maar je hebt dan ook wat.
Louis
Heel soms wordt er wel eens eentje aangeboden.
Zo ben ik ongeveer 3 jaar op zoek geweest. Eindelijk eentje aangeboden gekregen. Daar koop je op E-Bay (Dld) een redelijke rijdende en mooie Kreidler voor.
Maar je hebt dan ook wat.
Louis
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Mooiste 50cc race actie foto
Die foto in Kickstart was Jos Schurgers op een vanVeen Kreidler en Angel Nieto op Drebi.
Joost, Ik had Herman niet herkend, maar ik heb geen foto van deze machine. Wel van een van een eigenbouw in het museum in Lexmond, want daar staat er een van hem. Hij was denk ik de eerste in Nederland die zelf een Kreidler roterend maakte in 1966. Hij kocht de buikschuiver van Cees van Koeveringe en haalde de geforceerde koeling eraf, maakte het blok roterend en bouwde er een stroomlijn op. En zo was hij direct de snelste bij de 50cc nationalen, op de Jamathi na dan, maar die ging toen nog te vaak kapot. Zie bijgaande foto's van de eerste wedstrijd dat jaar in Rockanje. Mijn zuigergestuurde Kreidler liep toen ook niet verkeerd en bleef 2 volle ronden op kop.
Groeten Luc
Joost, Ik had Herman niet herkend, maar ik heb geen foto van deze machine. Wel van een van een eigenbouw in het museum in Lexmond, want daar staat er een van hem. Hij was denk ik de eerste in Nederland die zelf een Kreidler roterend maakte in 1966. Hij kocht de buikschuiver van Cees van Koeveringe en haalde de geforceerde koeling eraf, maakte het blok roterend en bouwde er een stroomlijn op. En zo was hij direct de snelste bij de 50cc nationalen, op de Jamathi na dan, maar die ging toen nog te vaak kapot. Zie bijgaande foto's van de eerste wedstrijd dat jaar in Rockanje. Mijn zuigergestuurde Kreidler liep toen ook niet verkeerd en bleef 2 volle ronden op kop.
Groeten Luc
- Bijlagen
-
- In de derde ronde nam Herman de kop over
- P29c.jpg (19.72 KiB) 24588 keer bekeken
- Burning Tyre
- Berichten: 2221
- Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
- Locatie: Westervoort, bij Arnhem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- joost
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Luc! Mooie actiefoto en erg gaaf om iemand op het forum te hebben, die daadwerkelijk heeft meegereden in die tijd.
De machine, die in het motormuseum lexmond staat is dezelfde machine, die ik hierboven plaatste. Ik heb er helaas geen foto's van.
Herman maakte toentertijd toch ook veel versnellingsbakken ?
Groeten. Joost
De machine, die in het motormuseum lexmond staat is dezelfde machine, die ik hierboven plaatste. Ik heb er helaas geen foto's van.
Herman maakte toentertijd toch ook veel versnellingsbakken ?
Groeten. Joost
jep. de '71-er en een bromfiets, 2e type.Burning Tyre schreef:Ik heb nog wel foto's van Jamathi's... Stonden er een paar op Vehikel.
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Joost,
Ik zal nog eens goed op de foto's kijken die ik heb, want ik had hem niet herkend. En zal deze dan ook plaatsen, dan kan ierereen het zien.
Herman begon in die tijd net zo eenvoudig als iedereen maar ontwikkelde zich heel snel, eigelijk bijna net zo als Jamathi, met dit verschil dat Jamathi alles zelf ging maken en Herman zoveel en zolang mogelijk van standaard beschikbare en geschikte onderdelen bleef uitgaan. Zijn beste periode heb ik niet meer gevolgd omdat mijn laatste jaar 1972 was. Uiteindelijk heeft ook hij complete eigen ontwikkelde blokken gemaakt. Maar daarvoor had hij veel onderdelen zoals versnellingbakken ook al gemaakt.
Hij heeft daarna ook nog op Jamathi in de GP's gereden, dus een heel interessante figuur uit die tijd. We zien hem helaas nog maar weinig want hij heeft nu helemaal niets meer, althans zo was het in 1999 bij de opening van het Museum in Lexmond. Alles inclusief bekers enz. heeft hij weggedaan en is later voor een groot deell door het museum weer opgekocht en is daar ook te zien. Misschien lukt het ons nog eens hem weer over te halen toch weer iets te gaan bouwen, je weet maar nooit.
Groeten
Luc
Ik zal nog eens goed op de foto's kijken die ik heb, want ik had hem niet herkend. En zal deze dan ook plaatsen, dan kan ierereen het zien.
Herman begon in die tijd net zo eenvoudig als iedereen maar ontwikkelde zich heel snel, eigelijk bijna net zo als Jamathi, met dit verschil dat Jamathi alles zelf ging maken en Herman zoveel en zolang mogelijk van standaard beschikbare en geschikte onderdelen bleef uitgaan. Zijn beste periode heb ik niet meer gevolgd omdat mijn laatste jaar 1972 was. Uiteindelijk heeft ook hij complete eigen ontwikkelde blokken gemaakt. Maar daarvoor had hij veel onderdelen zoals versnellingbakken ook al gemaakt.
Hij heeft daarna ook nog op Jamathi in de GP's gereden, dus een heel interessante figuur uit die tijd. We zien hem helaas nog maar weinig want hij heeft nu helemaal niets meer, althans zo was het in 1999 bij de opening van het Museum in Lexmond. Alles inclusief bekers enz. heeft hij weggedaan en is later voor een groot deell door het museum weer opgekocht en is daar ook te zien. Misschien lukt het ons nog eens hem weer over te halen toch weer iets te gaan bouwen, je weet maar nooit.
Groeten
Luc
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Dat de liefde voor Honda en vanVeen Kreidler ook samen kunnen gaan blijkt wel weer uit het volgende.
Ik kreeg 'n paar weken terug wat foto's van Ian Plumridge uit Engeland. Hij heeft vroeger op de CR110 geracet in de TT van Man. Hij heeft onlangs een VanVeen Kreidler replica gebouwd en nu is hij bezig met een Honda CR 115. Deze is nog niet gereed maar ziet er nu al mooi uit.
Ik heb meerdere foto's van hem op mijn website staan. In de Gallery kom je zijn naam tegen. Rechtstreeks kan ook http://www.geocities.com/lucfoekema/IanPlumridge.html
Groeten
Luc
Ik kreeg 'n paar weken terug wat foto's van Ian Plumridge uit Engeland. Hij heeft vroeger op de CR110 geracet in de TT van Man. Hij heeft onlangs een VanVeen Kreidler replica gebouwd en nu is hij bezig met een Honda CR 115. Deze is nog niet gereed maar ziet er nu al mooi uit.
Ik heb meerdere foto's van hem op mijn website staan. In de Gallery kom je zijn naam tegen. Rechtstreeks kan ook http://www.geocities.com/lucfoekema/IanPlumridge.html
Groeten
Luc
-
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
- Locatie: meestal in het kreidler hok
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
sprinter / racer
MOOI, 'SPUL' zeg. Alles is te zien ook inwendig.HI-Tech dus.
Bent U ook in Rockanje .(begreep van wel) met een racer en sprinter?
Kom ik zeker kijken en filmen
Bent U ook in Rockanje .(begreep van wel) met een racer en sprinter?
Kom ik zeker kijken en filmen