Reviseren motorblok

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
H.Jans-Beken
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 aug 2005, 12:57
Locatie: Groenlo

#26 Bericht door H.Jans-Beken » 06 sep 2005, 17:43

Melvin schreef:er is een faq mederwerker/moderator bezig met een faq over blok revisie :wink:

En verder blijf ik erbij dat een blokje reviseren een specialistisch werkje blijft.. Wat je niet zo maar even doet als je het nog nooit gedaan hebt.
bovendien heb je speciaal gereedschap nodig wat de meeste mensen niet hebben.
wat zijn de kosten om het te laten reviseren.
Huub

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda

#27 Bericht door HansJ » 06 sep 2005, 17:51

H.Jans-Beken schreef:
Melvin schreef:er is een faq mederwerker/moderator bezig met een faq over blok revisie :wink:

En verder blijf ik erbij dat een blokje reviseren een specialistisch werkje blijft.. Wat je niet zo maar even doet als je het nog nooit gedaan hebt.
bovendien heb je speciaal gereedschap nodig wat de meeste mensen niet hebben.
wat zijn de kosten om het te laten reviseren.
Huub
Als je het perfect wilt hebben, moet je Arnold (De Specialist) een pb-tje sturen.
Die maakt ze mooier dan dat ze van de fabriek afkwamen.
Kost wel een paar centen, maar dan ben je verzekerd van een top-blok, wat vele duizenden km's aan rijplezier geeft.

De kosten (in het algemeen ) hangen af wat er allemaal vervangen moet worden.
Reken vanaf eur 180,- (dan is het blok niet gestraald enz.

HansJ

Gebruikersavatar
H.Jans-Beken
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 aug 2005, 12:57
Locatie: Groenlo

#28 Bericht door H.Jans-Beken » 06 sep 2005, 21:45

het blijft lastig om gericht info te krijgen over het reviseren van het motorblok

toch allemaal bedankt de getoonde belangstelling.
ik moet maar even verder zoeken

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda

#29 Bericht door HansJ » 06 sep 2005, 21:56

H.Jans-Beken schreef:het blijft lastig om gericht info te krijgen over het reviseren van het motorblok

toch allemaal bedankt de getoonde belangstelling.
ik moet maar even verder zoeken
Wat wil je dan weten?

Er is reeds aangegevendat het reviseren van een motorblok specialisten werk is.
Je hebt veel speciaal gereedschap nodig, en daarom alleen al is het vreselijk duur om die gereedschappen te kopen.
Dus wil je 1 blok doen, dan is het niet de moeite waard om die gereedschappen aan te schaffen.

Nogmaals vraag het of Arnold het wil doen of Dick Baan (moet je wel geduld hebben) of Chris van Homoet, Paul Hendriks en zo zijn er nog wel een paar.

HansJ

Gebruikersavatar
H.Jans-Beken
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 aug 2005, 12:57
Locatie: Groenlo

#30 Bericht door H.Jans-Beken » 06 sep 2005, 22:03

HansJ schreef:
H.Jans-Beken schreef:het blijft lastig om gericht info te krijgen over het reviseren van het motorblok

toch allemaal bedankt de getoonde belangstelling.
ik moet maar even verder zoeken
Wat wil je dan weten?

Er is reeds aangegevendat het reviseren van een motorblok specialisten werk is.
Je hebt veel speciaal gereedschap nodig, en daarom alleen al is het vreselijk duur om die gereedschappen te kopen.
Dus wil je 1 blok doen, dan is het niet de moeite waard om die gereedschappen aan te schaffen

Nogmaals vraag het of Arnold het wil doen of Dick Baan (moet je wel geduld hebben) of Chris van Homoet, Paul Hendriks en zo zijn er nog wel een paar.

HansJ
Hans ik heb reeds een pb verstuurd.
overigens zijn er dingen die je zelf kunt het afdraaien van assen wordt moeilijk net zoals de krukas enz.
Huub

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda

#31 Bericht door HansJ » 06 sep 2005, 22:09

Huub,

Nou, kijk reviseren bestaat in hoofdzaak uit het vernieuwen van lagers (bak + krukas), keerringen en pakkingen.
Maar als je big-end speling heeft, moet de krukas uit elkaar geperst worden. Daarna moet je de krukas helemaal uitklokken om trillingen enz te voorkomen (dit is precieziewerk).
Verder het uitshimmen van krukas en assen.
Bronzen bussen vervangen.
Maar soms kom je dingen tegen die ook vervangen moeten worden. (schakelstiften).

Dus dat doe je niet even.

HansJ

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda

#32 Bericht door HansJ » 06 sep 2005, 22:27

Kijk hier eens
viewtopic.php?t=2860
Dan op bladzijde 6.
Daar staan foto's van een door Arnold gereviseerd blok.
Prachtig gewoon.
HansJ

Gebruikersavatar
Dimage
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis

#33 Bericht door Dimage » 06 sep 2005, 23:16

Heb een hele serie van Arnold op CD waar ik zo even een groot aantal zal van plaatsen (met toestemming van de maker).
Ben nog even aan het uitzoeken en benamen.
Een hoop mensen (vooral nieuwkomers) denken vaak te licht over een blokrevisie, wellicht help de serie hun op andere gedachten.

MVG Frans

Gebruikersavatar
H.Jans-Beken
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 aug 2005, 12:57
Locatie: Groenlo

#34 Bericht door H.Jans-Beken » 06 sep 2005, 23:37

Dimage schreef:Heb een hele serie van Arnold op CD waar ik zo even een groot aantal zal van plaatsen (met toestemming van de maker).
Ben nog even aan het uitzoeken en benamen.
Een hoop mensen (vooral nieuwkomers) denken vaak te licht over een blokrevisie, wellicht help de serie hun op andere gedachten.

MVG Frans
Frans ik weet niet wat je verstaat onder nieuwkomers. maar 35 jaar geleden had ik ook een kreidler deze heb ik ook gereviseerd (gedeeltelijk) alle lagers vervangen keeringen vervangen messingbussen aangebracht alleen met de krukas heb ik geen ervaring, dus enige keniis heb ik nog wel.

Ik vind het in ieder geval tof dat je er veel moeite voor doet om mijn vraag te beantwoorden.
huub

Gebruikersavatar
Dimage
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis

#35 Bericht door Dimage » 06 sep 2005, 23:38

(Ik doelde ook niet speciaal met die opmerking op jou Huub :wink: Komt de serie)

Blok demontage
Bijlagen
blokje_leeg.jpg
blokje_leeg.jpg (133.23 KiB) 17536 keer bekeken
blokje_geopend.jpg
blokje_geopend.jpg (126.53 KiB) 17536 keer bekeken
blokje_in_standaard.jpg
blokje_in_standaard.jpg (114.12 KiB) 17536 keer bekeken
koppeling.jpg
koppeling.jpg (118.58 KiB) 17536 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Dimage op 07 sep 2005, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dimage
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis

#36 Bericht door Dimage » 06 sep 2005, 23:46

Vervolgens alles schoonmaken, (eventueel) de trapas afdraaien, de bronzen bussen op maat ruimen en alle lagers en zittingen nameten op een goede pas.
Bijlagen
lagers_nameten.jpg
lagers_nameten.jpg (122.63 KiB) 17534 keer bekeken
zittingen_nameten.jpg
zittingen_nameten.jpg (88.59 KiB) 17534 keer bekeken
BO-buitenschaal_nameten.jpg
BO-buitenschaal_nameten.jpg (82 KiB) 17534 keer bekeken
BO_buitenschaalzitting_nameten2.jpg
BO_buitenschaalzitting_nameten2.jpg (136.51 KiB) 17534 keer bekeken
BO_buitenschaalzitting_nameten.jpg
BO_buitenschaalzitting_nameten.jpg (86.36 KiB) 17534 keer bekeken
schoon_en_afgedraaid.jpg
schoon_en_afgedraaid.jpg (126.21 KiB) 17534 keer bekeken

Gebruikersavatar
Dimage
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis

#37 Bericht door Dimage » 06 sep 2005, 23:51

Nog meer meetwerk en de lagers plaatsen.
Bijlagen
lagers_geplaatst.jpg
lagers_geplaatst.jpg (143.08 KiB) 17533 keer bekeken
diepteligging_BO17-lager_nameten.jpg
diepteligging_BO17-lager_nameten.jpg (91.76 KiB) 17533 keer bekeken

Gebruikersavatar
Dimage
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis

#38 Bericht door Dimage » 06 sep 2005, 23:59

Krukas uit elkaar persen en vervolgens weer in elkaar persen.
Bijlagen
krukas_persen.jpg
krukas_persen.jpg (105.01 KiB) 17530 keer bekeken
kruktap_persen.jpg
kruktap_persen.jpg (57.93 KiB) 17530 keer bekeken
krukas_uit_elkaar_geperst.jpg
krukas_uit_elkaar_geperst.jpg (74.8 KiB) 17530 keer bekeken
kruktap_uitpersen.jpg
kruktap_uitpersen.jpg (90.21 KiB) 17530 keer bekeken

Gebruikersavatar
Dimage
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis

#39 Bericht door Dimage » 07 sep 2005, 00:04

Krukas nameten (o.a. op slingering) tijdens het in- en uitpersen.
Bijlagen
krukasspeling_nameten.jpg
krukasspeling_nameten.jpg (84.67 KiB) 17529 keer bekeken
krukas_nameten2.jpg
krukas_nameten2.jpg (94.51 KiB) 17529 keer bekeken
krukas_nameten.jpg
krukas_nameten.jpg (98.04 KiB) 17529 keer bekeken
krukas_nameten3.jpg
krukas_nameten3.jpg (92.77 KiB) 17529 keer bekeken

Gebruikersavatar
Dimage
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis

#40 Bericht door Dimage » 07 sep 2005, 00:10

Blok vullen en uitshimmen.
Dit laatste doe je met kleine ringetjes (shims) om de gewenste speling te bereiken die op de diverse assen moeten staan.

Met dank aan de specialist voor het fotomateriaal en de revisie van mijn eitank-driebak-hand blokje.

Ps: Ik heb het commentaar en de benaming van de foto's naar eigen goeddunken geplaatst, heb echter nog nooit zelf een revisie gedaan, dus mocht iemand ergens een fout hierin tegenkomen dan hoor ik dit graag
Bijlagen
klaar.jpg
klaar.jpg (111.18 KiB) 17528 keer bekeken
uitshimmen2.jpg
uitshimmen2.jpg (109.78 KiB) 17528 keer bekeken
uitshimmen1.jpg
uitshimmen1.jpg (108.55 KiB) 17528 keer bekeken
blok_vullen.jpg
blok_vullen.jpg (108.71 KiB) 17528 keer bekeken

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda

#41 Bericht door HansJ » 07 sep 2005, 00:25

Huub,

We zijn allemaal hobbyisten net als jij.
Als jij lagers,simmerringen en bronzen bussen zelf kunt vervangen, dan hoef je alleen je krukas weg te brengen. (De reviseur heeft dan wel ook je cartes nodig om de krukas uit te shimmen.)
Maar dat is volgens mij heel goed af te spreken.

Bedenk ook van te voren wat je met je Kreidler wil.
Als IE snel moet zijn, laat dan bij het reviseren van de krukas een zilverkooilager in je big-end zetten. Deze lagers kunnen hoge toerentallen aan.

We horen graag hoe je verder gaat.

HansJ

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6771
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Locatie: Achterhoek

#42 Bericht door Ries » 07 sep 2005, 08:37

ik ben nog steeds bezig met de handleiding voor een indirecte 5bak... die is wel veel uitgebreider, maar kost ook een hoop tijd, maar eens gauw afmaken dan

Melchior
Berichten: 1071
Lid geworden op: 04 jun 2003, 21:17
Locatie: Bussum

#43 Bericht door Melchior » 07 sep 2005, 09:02

Ries schreef:ik ben nog steeds bezig met de handleiding voor een indirecte 5bak... die is wel veel uitgebreider, maar kost ook een hoop tijd, maar eens gauw afmaken dan
Ja, idd, ziet er al veel gecompliceerder uit als zo'n 4-bak. :wink:
Mooi werk FRans, sowieso altijd leuk om naar te kijken! :D

Thomasss
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 mei 2004, 21:46

#44 Bericht door Thomasss » 07 sep 2005, 11:01

@ Johan van Zanten: Seegerringen kun je er beter niet met twee schroevendraaiers vanaf halen! :idea: Je hebt daar seegerringtangetjes voor, werken perfect. Zijn bij de meeste dhz-zaken wel te koop.
Wat een prachtige fotoreportage trouwens! Geeft een hele goede indruk van wat er allemaal komt kijken bij een revisie.

Gebruikersavatar
eje_rmc78
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 okt 2004, 21:53
Locatie: Hengelo
Contacteer:

#45 Bericht door eje_rmc78 » 07 sep 2005, 11:20

Mooie fotoserie Frans! :thumbleft

Dit geeft heel goed aan wat er allemaal aan speciaal gereedschap nodig is bij een blokrevisie.

Als mijn blok een keer écht uit elkaar moet, begin ik er in elk geval zelf niet aan :? .

Ik weet nog goed dat ik (vroeger) het blok van mijn eerste Kreidler door iemand heb laten reviceren die (bij wijze van spreken) alleen een bankschroef en een hamer had :evil: . Mijn gereviseerde blokje liep een tijdje redelijk mooi om vervolgens een half jaar later aan gort gedraaid te zijn :cry: :cry: .

gr. éjé

Gebruikersavatar
jaspervdhoek
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 jul 2004, 16:09
Locatie: maassluis
Contacteer:

#46 Bericht door jaspervdhoek » 07 sep 2005, 11:33

de specialist die weet zeker wel wat hij doet, na de revicie heb ik wel wat goedkopere prijzen gehoord voor een blokrevicie. Maar ik heb absoluut geen spijt dat ik hem bij arnold heb laten reviceren.

Het blok loopt na 7000 km en een half jaar later nog steeds super, binnenkort blokolie vervangen en alles even nakijken. Dan verwacht ik er weer 7000 km plezier van te hebben voor ik weer ergens naar hoef te kijken.

ik ben blij dat ik zelf niets geprobeerd heb te doen eraan, want ik weet zeker dat ik het blok nooit zo goed had kunnen krijgen.



Het enige jammere aan de revicie is dat frans blijkbaar veel meer foto's heeft gekregen dan ik :cry: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Contacteer:

#47 Bericht door Sander » 07 sep 2005, 12:29

kijk en dan heb je een perfect blok als je het zo doet :P

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda

#48 Bericht door HansJ » 07 sep 2005, 14:30

jaspervdhoek schreef:de specialist die weet zeker wel wat hij doet, na de revicie heb ik wel wat goedkopere prijzen gehoord voor een blokrevicie. Maar ik heb absoluut geen spijt dat ik hem bij arnold heb laten reviceren.

Het blok loopt na 7000 km en een half jaar later nog steeds super, binnenkort blokolie vervangen en alles even nakijken. Dan verwacht ik er weer 7000 km plezier van te hebben voor ik weer ergens naar hoef te kijken.
Alle waar is naar zijn geld. En natuurlijk zoals je zegt zijn er mensen die 'goedkoper' zijn. Echter dit lijkt zo.

Je hebt nu al duizenden kilometers zonder zorgen gereden en betrouwbaarheid is ook erg belangrijk.
Reken de kosten maar eens uit per km en dan bij die jongens die 'goedkoop' zijn.
Ik weet het antwoord en jij ook.

HansJ

Gebruikersavatar
nootje
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 aug 2005, 12:52
Locatie: adegem - belgie
Contacteer:

#49 Bericht door nootje » 07 sep 2005, 15:26

wel mooi zo een revisie van een kreidler blokje :P mooie fotokes ook :clap het kost wat tijd en geld maar het resultaad mag er wezen :mrgreen:

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)

#50 Bericht door lampie » 07 sep 2005, 17:02

zo kerel je hebt het wel bij een vent laten doen die weet waar hij mee bezig is. :clap :clap :clap pracht pics hoor. dat worden weer fijne kilometertjes.enjoy. Lampie :rs

Plaats reactie