1972, Phantom 50 cc Racer

Wegrace artikelen en informatie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

1972, Phantom 50 cc Racer

#1 Bericht door Maarten » 15 apr 2006, 09:01

PHANTOM 50 cc racer

Bron: MOTOR nr 15, April 1972
Auteur: GUUS VAN DE BEEK

Telefoontje uit Amsterdam: „Zeg, jullie kunnen zeker wel wat bladvulling gebruiken. Jullie wijden toch vaker artikelen aan de bouw van wegrace machines. Nou, bij mij kunnen jullie hetzelfde zien, dat garandeer ik!"

Afbeelding

Telefoontje uit Amsterdam: „Zeg, jullie kunnen zeker wel wat bladvulling gebruiken. Jullie wijden toch vaker artikelen aan de bouw van wegrace machines. Nou, bij mij kunnen jullie hetzelfde zien, dat garandeer ik!" Aan de andere kant van de lijn sprak John Pachter, de bouwer van de 50 cc machines waarmee Nico Rijkhof meestal direkt achter de topmannen op de machines met de Van Veen race kitjes, de Jamathi en de Roton weet te eindigen. Wat er achter een bepaalde machine steekt is op de circuits moeilijk te beoordelen. Een enkele uitzondering daargelaten zien alle machines er best uit; wat er allemaal aan voorafgegaan is, daarvoor moet je in de werkplaats zijn. Het begon allemaal in 1971 toen de nu 30 jarige scheepsmachinist John Pachter op zijn eigenbouw machine (Kreidler basis) startte in de 50 cc-klasse. Zo'n anderhalf seizoen reed hij zelf, zonder voorin te eindigen, maar met een gewicht van 95 kg behoort dat op een 50 cc machine bijna per definitie tot de onmogelijkheden. Elke coureur wil zoveel mogelijk vermogen hebben maar John Pachter wenste als het even kon nog die hoeveelheid extra pk's die nodig waren om de handicap van zijn gewicht te overwinnen.

Afbeelding

Dat resulteerde dan ook al heel snel in waterkoeling en allerlei andere ingrijpende wijzigingen die inderdaad vermogen opleverden. In de loop van 1972, toen Pachter van het zelf racen begon af te zien, kreeg Nico Rijkhoff, die toen vooraan reed bij de nationalen met een luchtgekoeld blok, voor proef een van de watergekoelde blokken, en het verschil was zo groot dat vanaf dat moment tot samenwerking besloten werd. Zo ontstond de Phantom racer, geheel in eigen beheer, zonder enige vorm van sponsoring, maar wel met medewerking van de heer Nieuwelaat die in de Amsterdamse Jordaan een kleine machinefabriek heeft. John Pachter kreeg hierin een eigen hoek, en nu, na zo'n drie jaar bouwen is er een machine ontstaan waarvan alleen de rechter carterhelft nog van Kreidler is, en die is dan nog opgelast en nabewerkt!

Yamaha spoeling

Alle andere onderdelen van het blokje zijn zoveel mogelijk zelf gemaakt maar voor enkele delen moest toch de hulp van specialisten ingeroepen worden. Bijvoorbeeld voor het maken van de stalen mal en het gietwerk van de linker carterhelft werd de hulp ingeroepen van de grote specialist op dit gebied, Harrie de Boer uit de Meern (DRM). En het hardverchromen van de cilinderbus is natuurlijk ook werk voor een gespecialiseerd bedrijf, in dit geval de firma Hof in Amsterdam. Overigens is het de bedoeling om over te gaan tot nikasil in plaats van chroom, wat alleen bij Mahle in Duitsland gedaan kan worden (met zeer lange wachttijden), omdat dit zachter is en de stalen, hardchroomzuigerveren daarop eerder inlopen. Een van de eerste proeven die gedaan werden was het vergroten van de spoelpoorten, waarvoor de tapeinden van de cilinder verzet werden, en materiaal opgebracht werd met behulp van vastgeboute plaatjes. De eerste proef werd een mislukking; „de machine was steppend bij te houden", zegt John Pachter.

Afbeelding

Maar toch was deze ingreep de basis voor het succes van nu. Op het carter kwam een cilinder; uit massief gedraaid, met het spoelsysteem van de Yamaha 125 racer (vijf overstroomkanalen). Ook werd de boring van deze Yamaha aangehouden, 43 mm, waarbij de slag werd ingekort tot 34 mm, een extreem korte slag motor dus. Als zuigers worden Yamaha zuigers gebruikt, of exemplaren die uit Mahle vormen gedraaid worden. Met deze korte slag draait de motor probleemloos 18.000 tpm. Er zijn nauwelijks trillingen, en de motor protesteert nergens. Het maximum vermogen is nooit gemeten; het wordt bij 17.000 tpm geleverd, en bij de juiste gearing komt de machine dan volgens Pachter tot 180 km/u!

Afbeelding
Allemaal naar het vogeltje kijken: John Pachter, achteraan, met de heren Fruitier en Nieuwelaat (l. en r.) van machinefabriek Vernie en Nico Rijkhoff met broer Bert, de helper.

De powerband is niet breder dan 500 tpm; de acceleratie is daarom nu nog ietwat problematisch. Om dit bezwaar enigszins te compenseren heeft John Pachter drie verschillende versnellingsbakken gemaakt van „close" tot „zeer close". Natuurlijk zijn "zes"bakken, en de tandwielen worden bij een speciaal bedrijf zodanig gemaakt dat de ene helft gestoken en de andere helft gefreesd wordt. De bewerkingsgroeven op de tanden komen aldus haaks op elkaar, wat „haken" verhindert, en het snelle inlopen tot een gladde finish bevordert. Als materiaal voor tandwielen, krukassen en drijfstangen gebruikt hij meestal ECN 15, een hoogwaardige gelegeerde staalsoort die gecementeerd kan worden. Het materiaal is alleen rond te koop, wat voor het maken van de drijfstangen minder gunstig is. Er worden eerst in de lengte plakjes uitgestoken, dan worden de beide ogen geboord, en dan al wordt de stang gecementeerd. Na deze koolstofinbrengende bewerking wordt de stang dan in de vorm gezet, waarna het harden, het slijpen van de ogen en de nabewerking volgt. De tolerantie van de drijfstangogen hart op hart is zeer klein, zodat de drijfstangen zonder meer verwisseld kunnen worden, zonder vermogensverlies door gewijzigde timing. De pistonpen is op naaldjes gelagerd;in het big-end zit een naaldlager met zilveren kooi. Ondanks het hoge toerental zijn er absoluut geen lagerproblemen. De slijtage is gering - 0,004 mm per seizoen - maar voor alle zekerheid worden tussendoor overmaat rollen in nieuwe kooien gemonteerd. Hieronder een stilleven van de Phantom onderdelen, frame, achtervork, polyesterwerk, diverse blokjes - allemaal verschillend (het is gemakkelijker een blok over te bouwen dan iets aan het blok te sleutelen) - krukashelften, tandwielen, koppelingen, drijfstangen, cilinder, cilinderkop en carterhelften. De krachtbronnen zijn overal voorzien van helicoils zodat het nagenoeg onmogelijk is een blokje te versleutelen Een bijzondere constructie is de cilinder en de daarin behorende bus. De cilinder wordt zoals gezegd uit massief gedraaid, met uitgefreesde koelopeningen. Cilinder en bus (uit de bekende Mahle 124 legering) worden heel licht conisch gedraaid (2,5 á  3 graden), waarbij een en ander zo uitgekiend wordt dat beide delen gedraaid worden zonder verstelling van het support op de draaibank, alleen de beitel wordt omgekeerd. Dit garandeert exact de goede hoek, en dus een perfecte zelfklemmende passing met een goede warmte -overdracht. Binnen en buitenhuis van de koppeling zijn op alle punten zwaarder geconstrueerd dan de originele Kreidler delen, met een zwaardere naaf en inductief geharde lippen. De koppeling is evenals de versnellingsbakken een succesonderdeel en vindt bij andere rijders gretig aftrek. Maar wat nog meer succes oogst is de linker carterhelft. Het ontwerp hiervan is zodanig dat een zelfbouwer er alle kanten mee uit kan. Er kunnen grote en kleine krukassen in, er is vlees voor een goede lagerpassing, er kan een vijf of een zesbak in, en de spoelkanalen kunnen bijna onbeperkt groot gemaakt worden. De mal is duur geweest, maar de mogelijkheden zijn nu zo groot dat dit rendabel is.

Afbeelding

Laag en smal

Het frame en het polyesterwerk wordt niet zelf gemaakt maar betrokken van collega/concurrent Gerrit Strikker, in ruil voor carters en versnellingsbakken. Voorvork en achterveringselementen stammen van Marzocchi, maar zijn nog wat ingekort zodat de hele fiets uiterst laag en smal geworden is. John Pachter en Nico Rijkhoff stoppen elk seizoen zo'n 15.000 gulden in het Phantom project! Het zou nog meer zijn als niet iedereen voor een vriendenprijsje zou meewerken. Er komt wel wat terug in de kas door de verkoop van carters, versnellingsbakken e.d., maar dat is niet genoeg. Waar werkelijk behoefte aan is, is een echte sponsor! Er is ruimte genoeg voor reclame op de kuip! Als de sponsor voor geld zorgt, dan zorgt John Pachter wel voor de „bladvulling!"

Artikel gescand door Claus (LVS).
Artikel bewerkt door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2006 www.kreidler.nl.
Laatst gewijzigd door Maarten op 07 mei 2006, 07:36, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ben.
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 jan 2005, 18:32
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#2 Bericht door Ben. » 15 apr 2006, 10:04

Weer een heel mooi artikel Maarten! :clap

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

#3 Bericht door Maarten » 15 apr 2006, 10:56

Bedank Claus en Rijk maar hoor. :-)

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#4 Bericht door dijk » 15 apr 2006, 11:19

leuk artikel weer :clap :D

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 apr 2006, 15:49

Volgende artikel zal een scan van mij worden denk ik.
Dit zijn weer welkome aanvullingen op het (belangrijke) race verleden van Kreidler.

Enzo

Rijk
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Rijk » 15 apr 2006, 19:31

Klopt. Ik heb het vrijwel klaar.
Maar we willen alle artikelen met een beetje spreiding plaatsen.

mvgrijk

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#7 Bericht door Melvin » 15 apr 2006, 19:35

ik heb nog een hele zooi duitse testen.
Misschien is die van de mustang wat?

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1338
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 993 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren

#8 Bericht door Gps » 15 apr 2006, 19:54

Prachtig verhaal, vooral de details vind ik om te smullen.

Rijk
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Rijk » 15 apr 2006, 20:08

Melvin schreef
ik heb nog een hele zooi duitse testen.
Misschien is die van de mustang wat?
Ik ben voor alles in. Als je de mogelijkheid hebt, wil ik graag scans van de artikelen. Stuur ze maar naar mijn E-mail adres (nb files > 10 Mb worden geweigerd door mijn provider)

mvgrijk

Gebruikersavatar
nootje
Berichten: 607
Lid geworden op: 26 aug 2005, 12:52
Locatie: adegem - belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door nootje » 15 apr 2006, 21:17

mooi artikeltje alweer :wink:

groetjes bart 8)

wim hof
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 dec 2002, 17:47
Locatie: hilversum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door wim hof » 15 apr 2006, 21:29

Hierbij 3 correcties op het artikel:

1 Wij, firma Hof was gevestigd in Hilversum
2 de boring was niet 44,30 mm maar 43 mm
3 gebruikte aluminium was niet mahle 124 maar mahle 136

Verder een leuk artikel over een biizondere man.

Rijk
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door Rijk » 15 apr 2006, 21:36

Wim

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben dat kan ik niet beoordelen.
Maar het zijn geen type fouten maar een exacte weergave van het artikel.
En daar houd ik mij maar aan.

mvgrijk

wim hof
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 dec 2002, 17:47
Locatie: hilversum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door wim hof » 15 apr 2006, 21:40

sorry, ik wil niet als een schoolmeester overkomen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 apr 2006, 21:41

wim hof schreef:sorry, ik wil niet als een schoolmeester overkomen.
Wim kan het weten.

Rijk
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door Rijk » 15 apr 2006, 21:55

Mijn reactie was misschien iets te fel. Het is ook niet mijn bedoeling om iemands kennis in twijfel te trekken. Maar bij dit overzet werk kom je dat soort dingen tegen. Alleen er meter staat inplaats van milimeter dan wil ik nog wel eens nadenken. Maar over technische zaken accepteer ik wat er staat.

mvgrijk

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

#16 Bericht door Maarten » 15 apr 2006, 22:06

Het zal niet de eerste keer zijn dat een artikel in een tijdschrift onjuist of onvolledig is. Men heeft vast wel de bedoeling gehad om zorgvuldig te zijn, maar men moest misschien de deadline halen of om een andere reden ging het mis.

Daarom is het commentaar van Wim Hof uiteraard zeer welkom. Hij kan het weten, zoals al eerder is opgemerkt.
Volgens mij moet het commentaar van Wim wel kloppen, de cilinderinhoud moet uitkomen op 50 cc en bij een boring van 44.3 en een slag van 34 kom je (als ik het goed doe) op 52 cc.
Bij een boring van 43 mm kom je op 49,4 cc.

Rijk
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Rijk » 15 apr 2006, 22:13

Nog even . Mijn electronische vertaler heeft mij hier toch in de steek gelaten. Er staat inderdaad 43 mm . Maar de weld egelijk Amsterdam en Mahle 124

Sorry Wim een mens moet ook niet altijd om de elektronica vertrouwen.

mvgrijk

wim hof
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 dec 2002, 17:47
Locatie: hilversum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door wim hof » 15 apr 2006, 22:18

Het blijft een mooi artikel uit een prachtige tijd die ik van zeer nabij heb mogen meemaken.
Niet alleen kreidler mannen maar ook de jamathi mannen kwamen bij ons over de vloer met hun eigen gemaakte cilinders.
Wij waren altijd bang dat beide( van Veen en Jamathi) gelijktijdig
bij ons binnen zouden lopen.
Achteraf wisten ze van elkaar dat ze hun cilinders bij ons lieten hardchromen.
Maar ook mannen als Goos Letterman,Cees van Dongen en Luc Foekema hadden snelle fietsen.
Ook de toenmalige NMB motorbond had met Theo van Geffen ook snelle jongens.

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#19 Bericht door caveman » 15 apr 2006, 22:20

wim hof schreef:Het blijft een mooi artikel uit een prachtige tijd die ik van zeer nabij heb mogen meemaken.
Niet alleen kreidler mannen maar ook de jamathi mannen kwamen bij ons over de vloer met hun eigen gemaakte cilinders.
Wij waren altijd bang dat beide( van Veen en Jamathi) gelijktijdig
bij ons binnen zouden lopen.
Achteraf wisten ze van elkaar dat ze hun cilinders bij ons lieten hardchromen.
Maar ook mannen als Goos Letterman,Cees van Dongen en Luc Foekema hadden snelle fietsen.
Ook de toenmalige NMB motorbond had met Theo van Geffen ook snelle jongens.
Hebben jullie zelf nog de nodige info wat onze harten blij maakt ?
zou zeer leuk zijn, dacht ik

greetz cave 8)

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door rm-mer » 16 apr 2006, 16:46

Mooi artikel he. Graag meer!

Rijk
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door Rijk » 16 apr 2006, 20:15

Wim Hof schreef
3 gebruikte aluminium was niet mahle 124 maar mahle 136
Ik heb er nog eens over nagedacht maar misschien was met opzet om het verkeerde nummer te geven. Je moet de concurrentie ook niet alles precies vertellen.

mvgrijk

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#22 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 apr 2006, 20:19

Journalisten zijn nooit foutloos omdat ze vaak iets schrijven waar ze geen verstand van hebben.

Enzo

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door tet » 17 apr 2006, 13:17

Journalisten zijn nooit foutloos omdat ze vaak iets schrijven waar ze geen verstand van hebben.

Enzo
ik denk dat de schrijver van dit artikel best weet waarover hij schrijft,je werkt niet 40 jaar in de motorjournalistiek omdat je er geen verstand van heb dus kan rijk best wel eens gelijk hebben....rene

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#24 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 apr 2006, 13:26

tet schreef:
Journalisten zijn nooit foutloos omdat ze vaak iets schrijven waar ze geen verstand van hebben.

Enzo
ik denk dat de schrijver van dit artikel best weet waarover hij schrijft,je werkt niet 40 jaar in de motorjournalistiek omdat je er geen verstand van heb dus kan rijk best wel eens gelijk hebben....rene
Zeker met je eens Tet. Was meer in het algemeen bedoelt.

Maar vergeet niet dat er ook mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Enzo

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door tet » 17 apr 2006, 19:37

Maar vergeet niet dat er ook mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Enzo
daar heb je gelijk in enzo,maar ik zal een voorbeeld geven:vorig jaar ben ik wezen racen in Linkoping<Zweden.De journalist van het motorrijwiel W.Heeroma had gevraagd om foto,s en een artikeltje te maken wat hij in het motorrijwiel kon zetten.Aangezien ik dat ook het jaar daarvoor had gedaan zei ik:o.k. geen probleem
de fototjes en wat info in een envelop gedaan en opgestuurd,en daar heeft hij een artikeltje van gemaakt.
nu komt het,ik had er een officieel programma bij gedaan en daarin stond bij de 50cc deelnemers R.Vingerhoed ingeschreven.
door persoonlijke omstandigheden was deze helaas verhinderd maar dat was ik vergeten te melden.Wim Heeroma schreef dan ook:onder de deelnemers zagen we ook Ronald Vingerhoed op een kreidler....
Zo zie je dat niet altijd de journalist de dombo is
....rene :oops:

Plaats reactie