Inschrijving Belgische RS

Hier kun je al je vragen kwijt omtrent het bromfiets- of motorfietskenteken
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Inschrijving Belgische RS

#1 Bericht door kaZeta » 25 jul 2006, 17:15

Wie kan er duidelijkheid geven?

Liep al een tijdje rond om 1 van mijn Kreidlertjes in te schrijven als moto, kwestie van terug de hobby te onderhouden.
Heb na een lange periode zonder papieren (waren gestolen), weer aangeklopt bij de politie. Was er al een 6-tal jaar geleden geweest voor bromfietspapieren voor hetzelfde frame (zonder probleem verkregen, want stond ook niet als moto ingeschreven blijkt achteraf), maar nooit een nieuw document verkregen van fabrikant....

Een tijdje geleden enig opzoekwerk verricht en wat mensen geraadpleegd.
afgaande van het framenummer betreft het wel degelijk een motorfiets, dit kan afgeleid worden van voorgaande en volgende framenummers in de database van geregistreerde voertuigen.
Op aanraden toch maar eerst naar de DIV gestapt (Dienst van Inschrijvingen van Voertuigen) in Brussel.
Daar bleek het nummer ongekend te zijn, DUS, nooit ingeschreven in Belgie als moto. Ik stap naar de polite, en ze hebben me een bewijs gegeven van verlies van documenten (gelijkvormigheidsattest).

Daar hebben ze op vermeld dat het om een motorfiets gaat van het merk Kreidler (duh) met framenummer 5138870, bouwjaar hebben ze maar 1973 gezet (was ofwel 1973 of 1974), maar ik weet niet het exacte type
(K54/53 of K54/503L oid.....), en veronderstel wel dat het om een RS gaat.

Bij John Bos kan ik blijkbaar enkel een "Bouwjaarverklaring verkrijgen", wat je zelfs online kan aanvragen en zelf de gegevens moet invullen?
Dit vind ik toch ni echt 100%: steel er eentje, vraag papieren en klaar is kees.

Weet er iemand of ze zelf wel navraag doen bij de lokale instanties etc?
En of ze zelf het type en bouwjaar checken zodat de gegevens kloppen?
Alsook, weet er iemand of ik met DAT documentje in België terecht kan?
Ik veronderstel dat ik, voor ik naar de DIV stap om hem in te schrijven, eerst langs de douane moet om te laten homologeren...

Dit weekend ga ik toch naar Kreidlerparts in Kalmthout, die zal me misschien meer uitleg kunnen geven over Belgische gang van zaken...

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door kaZeta op 14 mei 2008, 16:59, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#2 Bericht door kreidler65 » 25 jul 2006, 19:32

5138870 is een RS uit 1973 K54/53

Gebruikersavatar
Ben.
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 jan 2005, 18:32
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#3 Bericht door Ben. » 25 jul 2006, 21:14

Ik zit met hetzelfde probleem, ik wil in belgie ook een kreidler inschrijven als motorvoertuig. In belgie is het ook zo als een voertuig eens ingeschreven is als bromfiets deze nooit als motorvoertuig de weg opkan. Het beste dat je kan doen is een Nederlands Motorkader kopen, met het kader naar de douane en deze invoeren. Zaterdag voorimiddag ga ik misschien ook naar marc in kalmthout, ik zal het hem dan eens vragen.

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door kaZeta » 26 jul 2006, 09:02

Zaterdag kan ik ni, wss naar Ardennen, misschien vrijdag.
@kreidler65: ok, bedankt, dan had ik het juist.
Heb eens geprobeerd te registreren bij Maloud voor een pdfje, maar die pagina werkt ni...

O ja, bij John Bos werd me gezegd dat ze geen frames herslagen, zelfs niet met HETZELFDE nummer!
Ik zou die er opnieuw wat dieper in willen, denk dat ik dat dan maar bij de spuiterij zal moeten vragen of ze dat kunnen..
Vind ik toch wel bizar dat de "fabrikant" het framenummer niet zelf wil herslagen (ivm oude laklaag over nummer).

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door kaZeta » 26 jul 2006, 09:08

O ja, Ben, zelf ook ooit eens naar douane geweest, toen zeiden ze me dat dit WEL kon, mits een bedrag van 16.000 oude Belgische frankskes te betalen aan zegels. Immers ging het om een "uniek" model (maw: niet voor productie). Dit moet je dus niet doen, hé.

Dan dacht ik toch wel ff aan al die RS-en...
Uniek model wtf?

Allemaal aftroggelaars die staatsinstellingen.

Gebruikersavatar
Ben.
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 jan 2005, 18:32
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door Ben. » 26 jul 2006, 12:39

Wij hebben een paar jaar terug 2 keer een nederlandse Mercedes ingevoerd ook naar de douane, dit invoeren van een auto koste toen 15 euroCENT ! Maar hier kwam nog keuring bij en nog vanalles, ik ga het gewoon eens aan marc vragen.. Met een nederlands RS frame dat gekeurd is moet het gewoon lukken volgens mij.

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door kaZeta » 26 jul 2006, 14:02

Hola, maar ik heb het wel over een Belgische brommer naar moto overzetten, niet over invoeren...

Soit, we zullen Marc veel kopzorgen geven, haha!

Gebruikersavatar
Ben.
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 jan 2005, 18:32
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#8 Bericht door Ben. » 26 jul 2006, 18:42

Ik bedoel als je hem van bromfiets niet naar motor zou krijgen je nog altijd een nederlands rs kader kopen en alles overbouwen. :wink:

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door kaZeta » 07 aug 2006, 08:49

Afgelopen zaterdag nog langsgeweest bij Marc, (net gemist Ben?) die gaat Duitse motopapieren fiksen (in tweevoud, is wel dubbele prijs dan) waar ik later mee langs de douane kan gaan. :P

ps : met dat bouwjaarverklarinkje van bij John Bos zou ik niets mee kunnen aanvangen, heeft blijkbaar geen officieel statuut. Hier ben je dus niets mee als je langs de douane wil. :!:

Gebruikersavatar
Ben.
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 jan 2005, 18:32
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#10 Bericht door Ben. » 07 aug 2006, 12:36

Ik ben er zaterdag ook geweest! Net gemist ja, op deze manier zou het moeten lukken volgens mij :wink:

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door kaZeta » 29 aug 2006, 08:15

Vorige week bericht gekregen dat de papieren gearriveerd zijn in Kalmthout!! Hopelijk klopt alles en is er geen typo gebeurd...
De dag ervoor toevallig op de database gecheckt, daar stond ie als een K54/503L (Luxus) genoteerd, dit was mijn origineel vermoeden ook, maar er werd me gezegd dat het waarschijnlijk een K54/53 betrof.
Zou wel leuk zijn, een "Luxus" 8)
Volgende week post ik wel ff als ik ze daadwerkelijk in handen heb.
(@ Ben: zaterdag tussen 12 en 1 naar Marc :wink: )

Gebruikersavatar
Ben.
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 jan 2005, 18:32
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door Ben. » 29 aug 2006, 17:36

Ik kan helaas zaterdag niet,hou ons op de hoogte! :D

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#13 Bericht door kaZeta » 04 sep 2006, 08:29

Wel, ik heb de papieren ontvangen, in dubbel. :D :D
Alles klopt, het is zo'n vaalgroen drieluikje.
RS 5-gang op voorkant, dit klopt.
Serienummmer zonder typfouten, dit klopt ook.
Kleinkraftrader, dit klopt ook.
K54/53 B, dit zal wel kloppen zeker? :|
Maar wat ik niet vind is het bouwjaar :cry: , zou zogezegd van 1973 zijn, maar de enigste datum die in de buurt komt, vind ik in het midden onderaan het documentje.
(dit is de datum van ondertekening: 3 augustus 1972)
Is DIT dan het bouwjaar??

Dacht dat ik ergens anders op het forum zo'n ingescande versie heb gezien, zal ondertussen ff vergelijken, maar toch raar...

(Vind die foto ff niet, iemand een linkje naar een scan van VOLLEDIGE Betriebserlaubnis?)
Laatst gewijzigd door kaZeta op 04 sep 2006, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#14 Bericht door kaZeta » 04 sep 2006, 08:31

O ja, op de database van Maloud staat mijn Kreidler als een K54/503 L, dit klopt dus blijkbaar noiet.
Kan er ff iemand dit rechtzetten aub??
Momenteel te weinig tijd... ThNX

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#15 Bericht door kreidler65 » 04 sep 2006, 11:18

kaZeta schreef:Wel, ik heb de papieren ontvangen, in dubbel. :D :D
Alles klopt, het is zo'n vaalgroen drieluikje.
RS 5-gang op voorkant, dit klopt.
Serienummmer zonder typfouten, dit klopt ook.
Kleinkraftrader, dit klopt ook.
K54/53 B, dit zal wel kloppen zeker? :|
Maar wat ik niet vind is het bouwjaar :cry: , zou zogezegd van 1973 zijn, maar de enigste datum die in de buurt komt, vind ik in het midden onderaan het documentje.
(dit is de datum van ondertekening: 3 augustus 1972)
Is DIT dan het bouwjaar??

Dacht dat ik ergens anders op het forum zo'n ingescande versie heb gezien, zal ondertussen ff vergelijken, maar toch raar...

(Vind die foto ff niet, iemand een linkje naar een scan van VOLLEDIGE Betriebserlaubnis?)
dat is de datum wanneer de goedkeur voor dat type is afgegeven .
is niet het bouwjaar

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door kaZeta » 04 sep 2006, 11:59

Dacht ik al.
Is het dan normaal dat er geen bouwjaar opstaat?

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#17 Bericht door dijk » 04 sep 2006, 12:19

dat gebeurt meer dat er geen bouwjaar op staat. :!:

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#18 Bericht door kaZeta » 04 sep 2006, 12:39

En niemand heeft daar problemen mee gekregen? Zou toch wel denken dat dit een van de eerste vragen is die ze stellen bij de verzekering/dienst voor inschrijving van voertuigen...

Ik wou bijna een mailtje sturen naar Jacco om het hem te gaan vragen, maar als dit schering en inslag is dan zal ik me maar ni druk maken. (wel spijtig toch)

Bedankt.

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#19 Bericht door kaZeta » 04 sep 2006, 13:53

De historie is nog niet gedaan!!

Net naar de douane geweest, begint die weer te zagen over een aankoopbewijs (van 10 jaar geleden!!). Deze week heb ik dat dus in handen van mijn kameraad die me de RS verkocht.
Hopelijk gaat die ambtenaar weer niet moeilijk doen, en is het dan opgelost. :x

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#20 Bericht door kaZeta » 05 sep 2006, 14:42

Gisteravond verkoopsbewijs aangemaakt. Vanmiddag net langs de douane geweest. Er zat iemand anders aan het loket, die mens wist het niet zo goed, heeft me uiteindelijk dat document gegeven voor homologatie in Belgie.

Maar hij wist niet welke stempel hij moest zeten: "Niet ingeschreven Belgisch voertuig" of " Geïmporteerd niet Belgisch voertuig" oid. Maar vermits ik die hier in België had aangekocht, kan ik die nooit zelf hebben geïmporteerd...
(Misschien heeft de eerste eigenaar die geïmporteerd, misschien niet, is iig nooit geregistreerd als moto in België)

Wat vroeger blijkbaar wel meer voorkwam: importeren en dan rondrijden als brommer vermits er toch geen snelheidsbeperking was in die tijd.

Dilemma dus, heeft mijn GSM genoteerd en in slechtste geval moet er een andere stempel op... :|

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#21 Bericht door kaZeta » 02 okt 2006, 09:01

OK, afgelopen vrijdag langs de DIV geweest in Kontich, weer lang mogen aanschuiven en geluk gehad dat ik nog voor 12 uur aan de beurt was, anders was die douanebeambte weeral weg.

Eerst werd me doodleuk verteld dat de Duitse papieren in beslag zouden worden genomen #-o (hij wist niet goed wat ie in zijn handen had blijkelijk!). Na enig overleg met zijn collega's zei ie me dat als ie van 73 is ik die papieren niet had moeten halen, want is niet nodig als ie zo oud is, daar hadden ze zelf papieren voor kunnen maken zei ie... :shock:
Bon, voor hem was alles in orde, alles staat dus ingegeven en momenteel op hold, moet enkel nog verzekering eerst in orde brengen. :clap

Gebruikersavatar
Ben.
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 jan 2005, 18:32
Locatie: Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#22 Bericht door Ben. » 02 okt 2006, 17:13

Dus krijg je nu een Motorplaat toegestuurt ? (of afgehaald) Leuk dat je ons op de hoogte houd!

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#23 Bericht door kaZeta » 02 okt 2006, 17:28

Nog ff wachten, moet zien da'k zo snel mogelijk een verzekering kan fiksen. Ga proberen bij Ledoux & Mortelmans, heb er al goede ervaringen mee...

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#24 Bericht door caveman » 02 okt 2006, 18:07

en dan maar denken dat de RDW hier knudde is....pffffff :mrgreen:

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#25 Bericht door kaZeta » 18 okt 2006, 09:04

Vrijdag ga ik langs de verzekeringsmaatschappij, heb ze gecontacteerd. Normaal gezien is het allemaal geen probleem, want ik heb alle papieren. Ze vertelden me dat ik wss een oldtimerverzekering krijg wat alless dekt, maar ga hem natuurlijk inschrijven op DIV voor dagelijks gebruik, niet als oldtimer. Als dit dan in orde is kan ik hopelijk volgende week weer naar DIV.

Plaats reactie