Lucht- of waterkoeling? (1978)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 812 keren
- Ontvangen waarderingen: 413 keren
- Contacteer:
Lucht- of waterkoeling? (1978)
Lucht- of waterkoeling?
Bron: PS Motorrad Zeitung nr. 8, augustus 1978
Auteurs: Roland Reuter
De Kreidler behoort nog steeds, ondanks het 20 jaar oude concept, tot de meest geliefde lichte motorfietsen. Deze voorliefde is zeker terug te voeren op de goede rijeigenschappen, want de Kreidler motor is met zekerheid de meest uitgerijpte 50 cc op de markt.
Vergelijkende test van 50 cc motorfietsen. Lucht- of waterkoeling? (Luft oder Wasser?)
Om subjectieve indrukken uit te schakelen zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden. Een directe vergelijking en onweerlegbare metingen. Op de testbaan van de Continental bandenfabriek (Contidrom) waren we in de gelegenheid negen 50 cc machines tot op het bot te testen. We hadden voor onszelf enkele kernpunten gesteld die er als volgt uitzagen:
Ten eerste wilden we eens een vergelijking uitvoeren tussen water- en luchtgekoelde machines om de eventuele voor- of nadelen van beide constructies te kunnen aantonen.
Verbruiksmeting.
Daarnaast konden we op de testbaan het rijgedrag van alle machines onder extreme omstandigheden bestuderen en op het lange rechte stuk tussen de kombochten de topsnelheid en de acceleratie meten. Met twee machines begonnen we ook een test met olie. Hierbij werd Biolub van Castrol in een mengverhouding van 1:100 gebruikt. De uitslag van deze test kunnen we pas bekend maken als met dit mengsel een aantal duizenden kilometers is afgelegd. Vooraf kan men zeggen dat zich gedurende onze test met voor een deel urenlang volgas, zich geen problemen voordeden. We konden echter niet alle op de markt verkrijgbare lichte motorfietsen in onze test opnemen maar hebben zeker wel een representatieve selectie van de belangrijkste modellen gevonden. Voor de confrontatie van water- en luchtgekoelde 50 cc machines waren daar de beide versies van Hercules Ultra en de Zündapp KS-50. Dat watergekoelde motoren het milieu op het punt van lawaai niet zoveel belasten als de motoren met de grote koelribben van de traditionele uitvoeringen en alleen al daarom een bestaansrecht hebben, is inmiddels in grote kring bekend. Dat zij daarboven nog andere voordelen bieden kwam bij onze metingen duidelijk naar voren. Omdat de thermische belasting van watergekoelde motoren aanzienlijk lager is, bleek wel als wij onze machine na een volgas rit van anderhalf uur open maakten en de hier onderstaande metingen uitvoerden. Dat bovendien de met waterkoeling uitgeruste motoren superieur waren aan de rijwindgekoelde uitvoeringen geeft als conclusie dat de modernere bouwwijze in dit geval een betere is. Van de negen op het Contidrom gereden machines zijn er al enige bij die de gebruikelijke 50 cc test van 10000 km achter zich hadden, de anderen werden in het normale dagelijkse verkeer gebruikt.
In een kort overzicht stellen wij alle machines nog even voor:
Hercules Ultra
Hercules K 50 Ultra LC.
Het vuurrode speeltje, zoals de Ultra dikwijls genoemd wordt, liet al in Jeversen zien wat er allemaal inzit. De LC was qua vermogen alle anderen de baas, hetgeen het beste naar voren kwam bij de lange stukken volgas op het betonnen circuit van het Contidrom. Op pagina xx van deze uitgave staat een 10000 km test van de Ultra waarin de betrouwbaarheid wordt bewezen. Helaas werd bij deze machine ten gunste van het uiterlijk geen bagagedrager gemonteerd. In de lijn van de opwaardering van het model werd tot aan de IFMA de uitlaat demper veranderd. Een vroegtijdig doorroesten zoals in het verleden zou daarmee voorkomen worden. De watergekoelde Sachs motor is een moderne en ondertussen gerijpte constructie die zijn vermogen in onze test met zeer veel indruk bewezen heeft.Hercules K 50 Ultra.Ook de Ultra met het luchtgekoelde aggregaat liet over het algemeen aansprekende rijeigenschappen zien, maar bij een overigens eendere uitrusting en een gelijk rijwielgedeelte moet men bij zo'n klein prijsverschil vanzelfsprekend toch voor de watergekoelde uitvoering kiezen. Alleen met een verbruik van 2,5 liter ten opzichte van de 3,0 liter per 100km en dus 0,5 liter lager verbruik sprak in het voordeel van de luchtgekoelde motor.
Hercules RLC
Hercules RLC.
Het is zeker verbazingwekkend dat die RLC, ondanks de zeer degelijke uitrusting, in de gunst van het publiek net zo hoog wordt aangeslagen als haar geheel op show aangeklede zusje de Ultra. De verkoopcijfers bewijzen het. Zeker ook vanwege de prijs. Het gedistingeerde onderscheidingsteken is zonder twijfel de lange swingarm in het voorwiel, welke de machine op hobbelige wegen een zeer comfortabel weggedrag geeft. Op de trommelrem in het voorwiel en de ontbrekende bekleding van de cockpit na is de uitrusting van de RLC op geen enkele manier kariger dan bij het duurdere model, in tegendeel, hij wordt van de fabriek af uitgerust met een bagagedrager die men bij de Ultra mist. De motor en het rijwielgedeelte zijn identiek aan de Ultra.
Kreidler
Kreidler RS-GL.
De Kreidler behoort nog steeds, ondanks het 20 jaar oude concept, tot de meest geliefde lichte motorfietsen. Deze voorliefde is zeker terug te voeren op de goede rijeigenschappen, want de Kreidler motor is met zekerheid de meest uitgerijpte 50 cc op de markt, en dat hij qua prestaties er bij hoort, is in de vergelijkings tabel goed zichtbaar. Het rijwielgedeelte maakt een zeer goede indruk, de machine was zelfs in de de meest extreme situaties altijd onder controle. De voorvork behoort met zekerheid tot het 'beste' wat er is op dit gebied op de markt is. Ook de achterdempers konden overtuigen ofschoon zij niet verstelbaar zijn zoals bij de meeste andere 50 cc's. Een seriematig gemonteerde bagagedrager en een goede kettingbeschermer ronden het positieve totaalbeeld van de Kreidler af.
KTM
KTM 50 RSW.
Een zeer uitgerijpte indruk maakte ook de KTM. Bovenalles zijn er bij deze machine opmerkelijke details aanwezig, dat er met liefde aan gewerkt is. Bijvoorbeeld is de gesloten kettingkast een voorbeeld in deze klasse. Ook de seriematig gemonteerde bagagedrager valt positief uit. Het rijwielgedeelte van de KTM kon daarentegen niet echt overtuigen, wat zeker te wijten was aan de veel te slappe voortelescoop, die gedurende de huidige testperiode (7800 km) al tweemaal zijn olie kwijtraakte. Eveneens een punt van kritiek is de veel te vroeg uitklappende zijstandaard vooral in linker bochten en waarmee men gemakkelijk de bocht uitgekatapulteerd kan worden. Het remgedeelte staat in ieder geval in deze klasse als een bijzonderheid te boek. Het gaat daarbij om een hydraulisch bediende Grimeca uitvoering met een schijf voor en een schijf achter, waarbij zich zou wensen dat de achterrem zich wat beter liet doseren. Over de motor hoeft men niet veel woorden vuil te maken, het gaat hier om een watergekoelde Sachs motor die ook in de RLC en de Ultra LC toegepast wordt.
Puch Cobra
Puch Cobra 6 GT.
De tweede Oostenrijker van het stel steekt wat af tegen de concurrentie door zijn uiterlijke verschijning, want deze werd zoals bekend door Porsche gestyled. Daarboven heeft de Cobra in ieder geval nog wat te bieden. De uit het voorgaande model bekende en bewezen motor deed ook in deze testmachine zonder aarzelen zijn dienst. Hij behoort weliswaar niet tot de pittigste, is daarom zeer elastische en komt van onder af. Het rijwielgedeelte van de Puch kan men als bevredigend karakteriseren. Als enige had de Puch in vijf standen verstelbare veerpoten, wat voor de anderen een aanwijzing moet zijn. Bij de onlangs uitgevoerde 10000 km test bewees de Puch zijn buitengewone betrouwbaarheid.
Yamaha RD-50
Yamaha RD 50.
Met de nieuwe Yamaha RD 50 doen de Japanners opnieuw een poging in deze klasse de overmacht van de Europese merken te breken. Voor ca 1000 Mark minder dan bij een vergelijkbare motorfiets van Duitse makelij krijgt men een zeer interessant voertuig. Weliswaar kan de Yamaha vanuit het oogpunt van motorvermogen niet geheel en al met de Europese merken meedoen, maar is op de overige gebieden op zijn minst gelijkwaardig. Het hoge niveau van de Yamaha motorfietsen komt ook in de RD 50 weer tot uiting. Goede afwerking, een zeker rijgedeelte en een uitgebreide uitrusting zijn slecht enkele voordelen van de kleine Japanner. Maar het beste argument voor deze machine moet, zoals reeds genoemd, zijn prijs zijn want met het uitgespaarde geld kan men de bedrieglijk aandoende eigendomspremie voor een jaar grotendeels dekken.
Zündapp
Zündapp KS 50 TT WC.
Zündapp KS 50 SS.
Bij Zündapp in München heeft men pioniersarbeid verricht op het gebeid van de waterkoeling en bracht als eerste een licht motorfiets met deze techniek al in 1972 op de markt. Men is niet op zijn lauweren gaan rustenmaar heeft consequent verder gewerkt en zo presenteert zich de KS 50 TT WC als een moderne, hoog vermogende 50 cc. Net zo als bij Hercules blijkt de watergekoelde versie superieur aan het luchtgekoelde model uit eigen huis. Het rijwielgedeelte van de Zündapp is zeker een van de beste in deze klasse en een van de weinige die van huis uit voor alledag gebruik is ontwikkeld. In het directe vergelijk met anderen hier vermelde machines viel de gebruikelijk Zündapp trekspieschakeling met zijn extreem lange schakelweg natuurlijk bijzonder negatief op. Op alle andere gebieden kunnen de Zündapps hun directe concurrenten parool bieden. Onze KS 50 WC TT vertoonde zelfs iets betere rijprestaties dan de testmachine welke onlangs een 10000 km duurtest bij ons moest ondergaan. Ook in onze verbruiksmetingen was deze beter en lag met een verbruik van 2.6 liter per 100 km duidelijk onder de norm. Blijft er tot slot nog de vraag over of een meeruitgave van bijna 250 Mark voor de watergekoelde versie zich loont. Wij menen van wel want naast een hoger vermogen en een duidelijk lagere thermische belasting van de motor is het niet tenlaatste een aangenamer geluidsdemping die het oordeel vormt.
Men moet gespannen afwachten of zich na Fichtel & Sachs en Zündapp er nog andere fabrikanten de stap naar voren van de waterkoeling zullen wagen.
Moderne 50 cc techniek. Top modellen van Hercules, KTM en Zündapp.
Iedere electronische tijdmeting werd minstens driemaal herhaald.
Temperatuurmetingen.
Acceleratie en topsnelheid.
Technische gegevens.
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden).
Artikel vertaald van Duits naar Nederlands door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2007 www.kreidler.nl
Bron: PS Motorrad Zeitung nr. 8, augustus 1978
Auteurs: Roland Reuter
De Kreidler behoort nog steeds, ondanks het 20 jaar oude concept, tot de meest geliefde lichte motorfietsen. Deze voorliefde is zeker terug te voeren op de goede rijeigenschappen, want de Kreidler motor is met zekerheid de meest uitgerijpte 50 cc op de markt.
Vergelijkende test van 50 cc motorfietsen. Lucht- of waterkoeling? (Luft oder Wasser?)
Om subjectieve indrukken uit te schakelen zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden. Een directe vergelijking en onweerlegbare metingen. Op de testbaan van de Continental bandenfabriek (Contidrom) waren we in de gelegenheid negen 50 cc machines tot op het bot te testen. We hadden voor onszelf enkele kernpunten gesteld die er als volgt uitzagen:
Ten eerste wilden we eens een vergelijking uitvoeren tussen water- en luchtgekoelde machines om de eventuele voor- of nadelen van beide constructies te kunnen aantonen.
Verbruiksmeting.
Daarnaast konden we op de testbaan het rijgedrag van alle machines onder extreme omstandigheden bestuderen en op het lange rechte stuk tussen de kombochten de topsnelheid en de acceleratie meten. Met twee machines begonnen we ook een test met olie. Hierbij werd Biolub van Castrol in een mengverhouding van 1:100 gebruikt. De uitslag van deze test kunnen we pas bekend maken als met dit mengsel een aantal duizenden kilometers is afgelegd. Vooraf kan men zeggen dat zich gedurende onze test met voor een deel urenlang volgas, zich geen problemen voordeden. We konden echter niet alle op de markt verkrijgbare lichte motorfietsen in onze test opnemen maar hebben zeker wel een representatieve selectie van de belangrijkste modellen gevonden. Voor de confrontatie van water- en luchtgekoelde 50 cc machines waren daar de beide versies van Hercules Ultra en de Zündapp KS-50. Dat watergekoelde motoren het milieu op het punt van lawaai niet zoveel belasten als de motoren met de grote koelribben van de traditionele uitvoeringen en alleen al daarom een bestaansrecht hebben, is inmiddels in grote kring bekend. Dat zij daarboven nog andere voordelen bieden kwam bij onze metingen duidelijk naar voren. Omdat de thermische belasting van watergekoelde motoren aanzienlijk lager is, bleek wel als wij onze machine na een volgas rit van anderhalf uur open maakten en de hier onderstaande metingen uitvoerden. Dat bovendien de met waterkoeling uitgeruste motoren superieur waren aan de rijwindgekoelde uitvoeringen geeft als conclusie dat de modernere bouwwijze in dit geval een betere is. Van de negen op het Contidrom gereden machines zijn er al enige bij die de gebruikelijke 50 cc test van 10000 km achter zich hadden, de anderen werden in het normale dagelijkse verkeer gebruikt.
In een kort overzicht stellen wij alle machines nog even voor:
Hercules Ultra
Hercules K 50 Ultra LC.
Het vuurrode speeltje, zoals de Ultra dikwijls genoemd wordt, liet al in Jeversen zien wat er allemaal inzit. De LC was qua vermogen alle anderen de baas, hetgeen het beste naar voren kwam bij de lange stukken volgas op het betonnen circuit van het Contidrom. Op pagina xx van deze uitgave staat een 10000 km test van de Ultra waarin de betrouwbaarheid wordt bewezen. Helaas werd bij deze machine ten gunste van het uiterlijk geen bagagedrager gemonteerd. In de lijn van de opwaardering van het model werd tot aan de IFMA de uitlaat demper veranderd. Een vroegtijdig doorroesten zoals in het verleden zou daarmee voorkomen worden. De watergekoelde Sachs motor is een moderne en ondertussen gerijpte constructie die zijn vermogen in onze test met zeer veel indruk bewezen heeft.Hercules K 50 Ultra.Ook de Ultra met het luchtgekoelde aggregaat liet over het algemeen aansprekende rijeigenschappen zien, maar bij een overigens eendere uitrusting en een gelijk rijwielgedeelte moet men bij zo'n klein prijsverschil vanzelfsprekend toch voor de watergekoelde uitvoering kiezen. Alleen met een verbruik van 2,5 liter ten opzichte van de 3,0 liter per 100km en dus 0,5 liter lager verbruik sprak in het voordeel van de luchtgekoelde motor.
Hercules RLC
Hercules RLC.
Het is zeker verbazingwekkend dat die RLC, ondanks de zeer degelijke uitrusting, in de gunst van het publiek net zo hoog wordt aangeslagen als haar geheel op show aangeklede zusje de Ultra. De verkoopcijfers bewijzen het. Zeker ook vanwege de prijs. Het gedistingeerde onderscheidingsteken is zonder twijfel de lange swingarm in het voorwiel, welke de machine op hobbelige wegen een zeer comfortabel weggedrag geeft. Op de trommelrem in het voorwiel en de ontbrekende bekleding van de cockpit na is de uitrusting van de RLC op geen enkele manier kariger dan bij het duurdere model, in tegendeel, hij wordt van de fabriek af uitgerust met een bagagedrager die men bij de Ultra mist. De motor en het rijwielgedeelte zijn identiek aan de Ultra.
Kreidler
Kreidler RS-GL.
De Kreidler behoort nog steeds, ondanks het 20 jaar oude concept, tot de meest geliefde lichte motorfietsen. Deze voorliefde is zeker terug te voeren op de goede rijeigenschappen, want de Kreidler motor is met zekerheid de meest uitgerijpte 50 cc op de markt, en dat hij qua prestaties er bij hoort, is in de vergelijkings tabel goed zichtbaar. Het rijwielgedeelte maakt een zeer goede indruk, de machine was zelfs in de de meest extreme situaties altijd onder controle. De voorvork behoort met zekerheid tot het 'beste' wat er is op dit gebied op de markt is. Ook de achterdempers konden overtuigen ofschoon zij niet verstelbaar zijn zoals bij de meeste andere 50 cc's. Een seriematig gemonteerde bagagedrager en een goede kettingbeschermer ronden het positieve totaalbeeld van de Kreidler af.
KTM
KTM 50 RSW.
Een zeer uitgerijpte indruk maakte ook de KTM. Bovenalles zijn er bij deze machine opmerkelijke details aanwezig, dat er met liefde aan gewerkt is. Bijvoorbeeld is de gesloten kettingkast een voorbeeld in deze klasse. Ook de seriematig gemonteerde bagagedrager valt positief uit. Het rijwielgedeelte van de KTM kon daarentegen niet echt overtuigen, wat zeker te wijten was aan de veel te slappe voortelescoop, die gedurende de huidige testperiode (7800 km) al tweemaal zijn olie kwijtraakte. Eveneens een punt van kritiek is de veel te vroeg uitklappende zijstandaard vooral in linker bochten en waarmee men gemakkelijk de bocht uitgekatapulteerd kan worden. Het remgedeelte staat in ieder geval in deze klasse als een bijzonderheid te boek. Het gaat daarbij om een hydraulisch bediende Grimeca uitvoering met een schijf voor en een schijf achter, waarbij zich zou wensen dat de achterrem zich wat beter liet doseren. Over de motor hoeft men niet veel woorden vuil te maken, het gaat hier om een watergekoelde Sachs motor die ook in de RLC en de Ultra LC toegepast wordt.
Puch Cobra
Puch Cobra 6 GT.
De tweede Oostenrijker van het stel steekt wat af tegen de concurrentie door zijn uiterlijke verschijning, want deze werd zoals bekend door Porsche gestyled. Daarboven heeft de Cobra in ieder geval nog wat te bieden. De uit het voorgaande model bekende en bewezen motor deed ook in deze testmachine zonder aarzelen zijn dienst. Hij behoort weliswaar niet tot de pittigste, is daarom zeer elastische en komt van onder af. Het rijwielgedeelte van de Puch kan men als bevredigend karakteriseren. Als enige had de Puch in vijf standen verstelbare veerpoten, wat voor de anderen een aanwijzing moet zijn. Bij de onlangs uitgevoerde 10000 km test bewees de Puch zijn buitengewone betrouwbaarheid.
Yamaha RD-50
Yamaha RD 50.
Met de nieuwe Yamaha RD 50 doen de Japanners opnieuw een poging in deze klasse de overmacht van de Europese merken te breken. Voor ca 1000 Mark minder dan bij een vergelijkbare motorfiets van Duitse makelij krijgt men een zeer interessant voertuig. Weliswaar kan de Yamaha vanuit het oogpunt van motorvermogen niet geheel en al met de Europese merken meedoen, maar is op de overige gebieden op zijn minst gelijkwaardig. Het hoge niveau van de Yamaha motorfietsen komt ook in de RD 50 weer tot uiting. Goede afwerking, een zeker rijgedeelte en een uitgebreide uitrusting zijn slecht enkele voordelen van de kleine Japanner. Maar het beste argument voor deze machine moet, zoals reeds genoemd, zijn prijs zijn want met het uitgespaarde geld kan men de bedrieglijk aandoende eigendomspremie voor een jaar grotendeels dekken.
Zündapp
Zündapp KS 50 TT WC.
Zündapp KS 50 SS.
Bij Zündapp in München heeft men pioniersarbeid verricht op het gebeid van de waterkoeling en bracht als eerste een licht motorfiets met deze techniek al in 1972 op de markt. Men is niet op zijn lauweren gaan rustenmaar heeft consequent verder gewerkt en zo presenteert zich de KS 50 TT WC als een moderne, hoog vermogende 50 cc. Net zo als bij Hercules blijkt de watergekoelde versie superieur aan het luchtgekoelde model uit eigen huis. Het rijwielgedeelte van de Zündapp is zeker een van de beste in deze klasse en een van de weinige die van huis uit voor alledag gebruik is ontwikkeld. In het directe vergelijk met anderen hier vermelde machines viel de gebruikelijk Zündapp trekspieschakeling met zijn extreem lange schakelweg natuurlijk bijzonder negatief op. Op alle andere gebieden kunnen de Zündapps hun directe concurrenten parool bieden. Onze KS 50 WC TT vertoonde zelfs iets betere rijprestaties dan de testmachine welke onlangs een 10000 km duurtest bij ons moest ondergaan. Ook in onze verbruiksmetingen was deze beter en lag met een verbruik van 2.6 liter per 100 km duidelijk onder de norm. Blijft er tot slot nog de vraag over of een meeruitgave van bijna 250 Mark voor de watergekoelde versie zich loont. Wij menen van wel want naast een hoger vermogen en een duidelijk lagere thermische belasting van de motor is het niet tenlaatste een aangenamer geluidsdemping die het oordeel vormt.
Men moet gespannen afwachten of zich na Fichtel & Sachs en Zündapp er nog andere fabrikanten de stap naar voren van de waterkoeling zullen wagen.
Moderne 50 cc techniek. Top modellen van Hercules, KTM en Zündapp.
Iedere electronische tijdmeting werd minstens driemaal herhaald.
Temperatuurmetingen.
Acceleratie en topsnelheid.
Technische gegevens.
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden).
Artikel vertaald van Duits naar Nederlands door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2007 www.kreidler.nl
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10800
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 186 keren
- Ontvangen waarderingen: 567 keren
Is hier eigenlijk nog een vervolg op gekomen?Met twee machines begonnen we ook een test met olie. Hierbij werd Biolub van Castrol in een mengverhouding van 1:100 gebruikt. De uitslag van deze test kunnen we pas bekend maken als met dit mengsel een aantal duizenden kilometers is afgelegd. Vooraf kan men zeggen dat zich gedurende onze test met voor een deel urenlang volgas, zich geen problemen voordeden.
- Zunflappie
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:17
- Locatie: Sliedrecht, hét baggerdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Thijs Leuven
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
- Locatie: Maastricht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- RM74
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 02 sep 2003, 14:51
- Locatie: Sneek
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Mij valt op dat de compressie bij de Yamaha weer enorm laag is, hoe kun je dan toch 6,25 pk eruit halen bij hetzelfde toerental? Of zou dat membraan zoveel uitmaken?Zunflappie schreef: Mij viel op dat de compressie bij Zundapp echt hoog is, vergeleken met de rest. Ook de zuigersnelheid is erg hoog (alleen Hercules Ultra is sneller). Maar de Kreidler is wel weer sneller .
Verder erg leuk artikel, hulde aan de mensen die zich daar weer voor ingezet hebben! Tip voor de vertaler: sommige duitse woorden kun je niet letterlijk vertalen, zo is de"bekleding van de cockpit" in gewoon nederlands "stuurkuip".
- LVS
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
---------------------------------------RM74 schreef:
Mij valt op dat de compressie bij de Yamaha weer enorm laag is, hoe kun je dan toch 6,25 pk eruit halen
jappanners rekenen anders ,
als de uitlaatpoort dicht is , gaan hun pas de compressie bepalen ..
en daarom krijg je van die lage getallen .
dus hoe hoger de uitlaatpoort hoe lager de compr ..
#
- Frans
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 11 jan 2003, 18:41
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
ultra
Hallo Roland,Roland schreef:Grppig ik heb deze plaatjes nog in een oude schoolagenda staan. Vooral die rode Hercules WC was een toppertje in Amstelveen.
Helaas had de eigenaar pech en reed zijn getunde cilinder aan gort
Rolandino
Ik heb er net 1 klaar,gerestaureerd en op motor kenteken gezet
- Bijlagen
-
- ultra LC
- u-kl7a.jpg (95.76 KiB) 50076 keer bekeken
- lampie
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
- Locatie: egg mountains city (achterhoek)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
jappanners rekenen anders ,
als de uitlaatpoort dicht is , gaan hun pas de compressie bepalen ..
en daarom krijg je van die lage getallen .
dus hoe hoger de uitlaatpoort hoe lager de compr ..
#[/quote]
klopt, maar als je een goeie expansie pijp erop hebt zitten die nog een goeie terugstoot geeft, kun je nog net iets hogere compressie krijgen dan de uitkomst van de berekiing . het is niet veel hoor.
als de uitlaatpoort dicht is , gaan hun pas de compressie bepalen ..
en daarom krijg je van die lage getallen .
dus hoe hoger de uitlaatpoort hoe lager de compr ..
#[/quote]
klopt, maar als je een goeie expansie pijp erop hebt zitten die nog een goeie terugstoot geeft, kun je nog net iets hogere compressie krijgen dan de uitkomst van de berekiing . het is niet veel hoor.