'n motorfiets om te stelen! (1974)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

'n motorfiets om te stelen! (1974)

#1 Bericht door Maarten » 11 mei 2007, 19:40

'N MOTORFIETS OM TE STELEN!

Afbeelding

Een rasechte motorfiets, de Kreidler Florett RS. Laat u niet misleiden door de bescheiden afmetingen van de machine! In deze tijd, waarin we voorzichtig met de beschikbare hoeveelheid benzine moeten omgaan, is het nuttig even stil te staan bij deze machine, die door zijn cilinderinhoud van "bromfietsafmeting", een maximaal brandstofverbruik van 4 l/100 km mogelijk maakt. De 50 cc ééncilinder tweetakt leent zich uitstekend voor vlot transport in grote steden, terwijl zijn topsnelheid van bijna 95 km/u hem in deze tijd weer de kans geeft op autosnelwegen. De Florett RS is een sportieve "boodschappenfiets".

Veel rijplezier hebben we beleefd met de kleine Kreidler, toen "MOTOR" de machine in juli '73 voor een roadtest in huis had. Benzinekraan open en één trap op de kickstarter was telkens voldoende om de krachtbron tot leven te wekken. Een opwarmtijd, die bij veel motorfietsen van belang is, heeft deze tweetakt nauwelijks nodig, zodat we ons wel lieten verleiden om per Kreidler een pakje sigaretten op de hoek te halen...
Het motorvermogen van zo'n kleine ééncilinder is natuurlijk klein, maar voldoet ruim aan de verwachtingen. De Westduitse fabrikant claimt een vermogen van 6,75 pk; op de testbank van het Laboratorium voor Verbrandingsmotoren van de TH te Delft bereikten we een waarde van 7,1 pk aan de krukas bij 8750 tpm. Bij zesduizend toeren levert de motor bij vollast 3,5 pk, waaruit wel kan worden afgeleid dat de motor veel toeren moet maken om aan de gang te blijven. Schrikt U van deze toerentallen? In de wedstrijdsport komen bij Kreidlers wel toerentallen van 20.000 voor, terwijl het krachtigste race-blok van Van Veen Import (twee wereldkampioenschappen op Kreidler) niet minder dan 20,5 pk bij 18.500 tpm leverde. De Florett RS is inderdaad een tamme motorfiets vergeleken met deze racers, maar daar staat logisch tegenover dat de betrouwbaarheid van de Florett RS niets te wensen overlaat. Continu volgas rijden vormt geen enkel probleem, omdat de snelheid waarmee de zuiger door de cilinder gaat ook bij 10.000 tpm ruim beneden de kritische waarde blijft. Om het motorvermogen op een soepele manier aan de straat te brengen is de Kreidler voorzien van vijf versnellingen. De hoogste versnelling kan gezien worden als een overdrive; als tegenwind of steile hellingen de Kreidler parten gaan spelen wordt het beslist noodzakelijk om de vierde versnelling op te zoeken. In deze versnelling blijft de Kreidler over het algemeen goed voor 70-75 km/u. De matzwarte cilinder heeft bijzonder forse afmetingen, die eerder te maken hebben met esthetica dan dat zij duiden op een thermisch ongezonde motor. De Kreidler zal zelfs pure mishandeling doorstaan, zonder dat de verbranding een klap overslaat. De ontsteking is een elektronische thyristorontsteking van Bosch (geen kontaktpunten), die gevoed wordt door een vliegwieldynamo. De dynamo zorgt tevens voor de verlichting (dimlicht, grootlicht, achter- en remlicht, terwijl ons testexemplaar zelfs stadslicht had), en de claxon. Van het rijwielgedeelte noemen we de simplex remmen, die een bijzonder snelle vertraging mogelijk maken. De achterrem vereist een gevoelige rechtervoet, omdat het achterwiel van de lichte machine maar al te gemakkelijk stil kan worden gezet. De voorrem laat zich goed tot aan de blokkeergrens doseren. De brandstof voor de Kreidler is mengsmering, "bromfietsbenzine" . Met een tankinhoud van 12,5 liter bedraagt de actieradius bij vollast-gebruik ruim 300 km. Veel anders dan rijdend met volgas hebben wij, gewend aan een tienvoud van het vermogen van de Kreidler bij andere motorfietsen, niet gereden. Zo gaat dat in tests van motorfietsen, die nu eenmaal overwegend sportief van karakter zijn. Uit een door "MOTOR" lezers samengesteld rijdersrapport (47 deelnemers) becijferden wij een gemiddeld benzineverbruik van 1 liter op 28,2 km. De extremen waren 1 : 20 en 1 : 40(!). De Kreidler wordt geleverd met voetsteunen voor een passagier, een stuurslot en wat boordgereedschap. De 1973-prijs bedroeg f 1.899,- incl. BTW; een tamelijk hoog bedrag, maar de machine is een kwaliteitsprodukt en de onderhoudskosten zijn gering.

TECHNISCHE GEGEVENS

MOTOR: ééncilinder tweetakt, zuigergestuurd, boring x slag 40 x 39,7 mm, cilinderinhoud 49 cc, compressieverhouding 11,3 : 1, max. vermogen 7,1 pk/8750 tpm, elektronische ontsteking, vijf versnellingen.

AFMETINGEN: remtrommeldiameter (voor en achter) 160 mm, zadel hoogte 79 cm, gewicht 81 kg, inhoud brandstoftank 12,5 liter.

IMPORT: Van Veen Import B.V., Haarlemmerweg 518, Amsterdam.



Bron: Autorevue, 25e jaargang, 4 januari 1974, nummer 1
Auteur: Rob Philips, Redacteur van "Motor"


Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 12 mei 2007, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door rick rol » 11 mei 2007, 21:40

ja weer een leuk stukje geschiedenis :clap

mooi werk mannen ga zo door

gr rick

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 mei 2007, 22:00

"boodschappenfiets"
Als het morgen even weer is ga ik weer een vers broodje kopen (rugzakje mee). Sneller en leuker vervoer kan ik niet verzinnen.

Enzo

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#4 Bericht door dijk » 11 mei 2007, 22:01

zeker weer een top artikel :clap :wink:

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#5 Bericht door Zatopek » 11 mei 2007, 22:44

Heel leuk artikel en één van de mooiste Kreidlers ooit gemaakt, de 73er RS, ook mijn favoriet :!:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#6 Bericht door nozems » 11 mei 2007, 23:07

super artikel weer :clap ook toen al werd de enorme betrouwbaarheid bewezen van het kreidler motorfietsje 8)

niets tipt aan een fabrieksaf fietsje :wink:

Gebruikersavatar
vincent
Berichten: 2910
Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
Locatie: Kortenhoef
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door vincent » 11 mei 2007, 23:28

Mooi mooi mooi. Leuk om te lezen! Bedankt Tjerry & Maarten.

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door tonnie de groot » 11 mei 2007, 23:39

leuk artikel niets van te zeggen.
alleen een beetje overdreven, zeker wat betreft het vermogen en de topsnelheid.
maar ja,om de tegenvallende verkoop cijfers IETS op te schroeven moesten ze iets ondernemen.

tevens leuk om te Lezen dat de kritische toeren van een kreidler bij 10.000 rpm lag.dit is wel de waarheid :clap

maar nogmaals leuk om te lezen.

mvg van tonnie de groot.

Gebruikersavatar
Pim
15 pk - S&S 2007
Berichten: 222
Lid geworden op: 15 sep 2002, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Pim » 12 mei 2007, 00:28

tonnie de groot schreef:
tevens leuk om te Lezen dat de kritische toeren van een kreidler bij 10.000 rpm lag.dit is wel de waarheid :clap

maar nogmaals leuk om te lezen.

mvg van tonnie de groot.
Volgens mij staat er: Continu volgas rijden vormt geen enkel probleem, omdat de snelheid waarmee de zuiger door de cilinder gaat ook bij 10.000 tpm ruim beneden de kritische waarde blijft
Maar het kan zijn dat ik het niet goed lees :-k
Verder leuk leesvoer altijd deze artikelen.
Dank voor de gedane moeite. :thumbleft
Grt, Pim

Gebruikersavatar
Larszelluf
Berichten: 670
Lid geworden op: 18 apr 2005, 21:49
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door Larszelluf » 12 mei 2007, 10:29

een pakje sigaretten op de hoek te halen...

Toen was roken nog niet ongezond!!

Leuk artikel!
Groet; Kees V.

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door Thijs Leuven » 12 mei 2007, 10:48

Heel mooi artikeltje weer!

Gebruikersavatar
brolli21
Berichten: 3345
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:17
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#12 Bericht door brolli21 » 12 mei 2007, 10:49

Zeer mooi artikel maarten en tjerrie,leuk zo even tussendoor 8)

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door MichielJ » 13 mei 2007, 14:08

Let weer even op de prijs. nu over de kop en dan in euro's voor een nette :roll:

christophe
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
Locatie: gulpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door christophe » 10 dec 2008, 17:35

haha.....
boodschappenfiets........ als ik m'n boodschappen met de kreidler zou moeten doen, zou ik het niet erg vinden als ik nog eens naar de winkel moet rijden :D

leuk leesvoer...!! :D[/quote]

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#15 Bericht door Andre » 10 dec 2008, 20:47

vette schop :D

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 dec 2008, 20:50

Ik ga zomers altijd brood halen in Zoetermeer op de Kreidler. Kan je tenminste voor de winkeldeur parkeren

Enzo

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#17 Bericht door TonK » 10 dec 2008, 20:56

Volgens mij heeft Rob Philips ook met dit Kreidlertje gereden. 8)
Bijlagen
Kreidler Rob Philips.jpg
Kreidler Rob Philips.jpg (67.14 KiB) 18720 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:47
Locatie: ZOETERMEER
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

RS

#18 Bericht door Ger » 10 dec 2008, 20:58

tvdzijden schreef:Ik ga zomers altijd brood halen in Zoetermeer op de Kreidler. Kan je tenminste voor de winkeldeur parkeren

Enzo
s, winters is die bakker ook open hoor Tjer :mrgreen: Groeten :rs Ger

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

#19 Bericht door Leopold Hogenhuis » 10 dec 2008, 21:03

Heel leuk artikel weer.

Dit lees ik met veel plezier , Maarten en Tjerry.

Leopold.

Gebruikersavatar
lutje
Berichten: 934
Lid geworden op: 21 sep 2008, 17:35
Locatie: Florettcity een plaats waar ik heerlijk kan toeven, het huis heeft een hok ernaast waar ik vaak ben.
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#20 Bericht door lutje » 10 dec 2008, 21:25

Larszelluf schreef:een pakje sigaretten op de hoek te halen...

Toen was roken nog niet ongezond!!
Ach ja toen de lucht nog schoon was en sex vies was :P

Mooi artikel :!:

Plaats reactie