Rijtest Kreidler Van Veen GS 50 - Für Spa߸ im Dreck! (1980)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Rijtest Kreidler Van Veen GS 50 - Für Spa߸ im Dreck! (1980)
Rijtest Kreidler Van Veen GS 50 - Voor de lol in de modder!
Bron: MOTORRAD 3/1980
Auteur: Frank-Albert Illg
De twaalf pk worden door frequenties begeleid waaraan ook een hardhorende TUV tester niet voorbij kan gaan. Daarom ontlokten de mannen uit Duderstadt het luchtgekoelde Kreidler blok wat meer milieuvriendelijker tonen door er een demper van de Florett RS aan te schroeven.
TECHNIK UND TEST - Fünfziger fahren - Test Kreidler Van Veen GS 50 - Für Spaß im Dreck (Voor de lol in de modder)
Helaas niet te koop zijn de kleine wegracers van de Kreidler Van Veen GmbH. Het nieuwste project van de firma uit Duderstadt, de offroad machine GS 50, is voor 4080 Mark wél te koop.
Voetsteunen met veel grip uit lichtmetaal, dezelfde kunnen voor de duo-rijder achteraan bevestigd worden op speciaal daarvoor gelaste bevestigingspunten. Gedurende een aantal jaren wordt de kleinste klasse van de nationale en internationale wegracerij door een merk beheerst : Kreidler Van Veen. Vijf maal hebben de 50 cc buikschuivers hun coureurs aan de hoogste eer in het wereldkampioenschap geholpen.
De motor wordt op drie plaatsen aan het lichte buisframe bevestigd. Tussen de beide frame driehoeken zit het huis voor de luchtfilter met daarin een uitwasbaar schuimfilter. De Bing carburateur met een tweestanden choke en een vlotter.
Met dit in het achterhoofd zocht Van Veen nu naar een nieuw activiteiten terrein en zijn daarmee in de modder terecht gekomen. De offroad Kreidler Van Veen GS 50 zal in de basis uitvoering in eerste instantie het enthousiasme wekken van de 16 jarigen die met hun motorfiets niet alleen op de straat maar ook in het terrein snel willen zijn.
Met de ontwikkeling van deze nieuwe lichte motorfiets begaven de constructeurs zich in geen geval op nieuw terrein. Als basis van de GS 50 ontwikkeling diende de 50 cc crosser waarmee Kreidler Van Veen alreeds een succesvol seizoen achter zich heeft. De mensen uit Duderstadt haalden namenijk de beker in de 50 cc junior cross klasse binnen. Zo lijkt de GS 50 constructief gezien veel op de crosser welke geen toelating heeft voor de openbare weg. Om hieruit een bruikbare lichte motorfiets te maken voor dagelijks gebruik was er slecht een probleem wat opgelost moest worden: Het geluidsniveau bij het optimale toerental.
Kreidler Van Veen GS 50
De twaalf pk worden door frequenties begeleid waaraan ook een hardhorende TUV tester niet voorbij kan gaan. Daarom ontlokten de mannen uit Duderstadt het luchtgekoelde Kreidler blok wat meer milieuvriendelijker tonen door er een demper van de Florett RS aan te schroeven. De cilinder kreeg wat tammere stuuropeningen en er bleven toch nog 8 pk over die bij 10000 rpm te voorschijn komen. Zo hielpen zij het rood-gele gevaarte aan een nog altijd behoorlijk vermogen.
Bij het gebruik op de verharde weg verrast de hoog op zijn poten staande tweewieler met een goede acceleratie en een aangenaam verloop van het vermogen zowel als van het koppel. Spontaan reageert de zuiger in de met Nikasil gecoate cilinder op het draaien aan de gashendel. De motor pakt razendsnel de toeren op en zo herinnert deze ons eraan over te schakelen.
Technische gegevens
De grote sprong tussen de eerste en de tweede versnelling maken maximum toerental noodzakelijk in de laagste versnelling om aansluiting te vinden. De drie volgende versnellingen liggen dicht opeen. De GS 50 is laag gegeared. Zelfs in de hoogste versnelling loopt de motor nog tot maximum toerental en in bergaf weggetje jubelt hij door in steeds hogere tonen. Bij kleine klimmetjes vervalt het toerental slechts weinig waarmee de motor een fatsoenlijk koppel vertoont.
Opvallend: de knalgele demper met knik.
Luchtgeveerde voorvork met lange veerweg en solide brug.
Luchtgeveerde voorvork met lange veerweg en solide brug.
In het terrein moet echter eerder geschakeld worden. Als het toerental erg laag komt te liggen dan volgt de tweetakt niet langer de bevelen van de carburateur en dreigt met afsterven. De verantwoordelijke daarvoor is de 28 mm Bing carburateur die meer aan voeding kan bereiden dan dat motor bij een zeker lager toerental kan afnemen. Als hulp zou een gas fabriek van 22 of 24 mm kunnen zijn zonder dat het vermogen of koppel er onder te lijden zou hebben. De achtergrond voor de 28 mm carburateur is dat deze het best overeenkomt met de alleen voor wedstrijden verkrijgbare opvoer kit.
Kreidler Van Veen GS50 in aktie
De veer en demping werkzaamheden op de GS 50 wordt aan de voorkant verzorgd door een hydraulische Betor vork welke door luchtdruk ondersteund wordt.
Kreidler Van Veen GS50 in aktie
Achter wordt de uitslag met twee eveneens door luchtdruk ondersteunde Betor dempers welke, zonder voorspanning werken, opgevangen. De afstelling van de luchtdruk kan aan mensen zonder ervaring veel hoofdbrekens kosten en is met een luchtslang in een tankstation vrijwel onmogelijk. Beter is het gebruik van een handpomp waarbij de druk met een kleine zakmanometer gecontroleerd en aangepast kan worden. Met deze instellingen werkt de telescoop vork zeer goed en spreekt zeer fijngevoelig aan, de voorspanning van de veer laat de vork nooit " doorslaan".
Uit de folder: Kreidler Van Veen GS 50
De spanning van de veren van de achterdempers zijn niet verstelbaar en daarom vrij hard ingesteld. Zo nu en dan dringen onaangename schokken door tot in de ruggengraat van de rijder welke slechts voor een gedeelte worden weggenomen door het comfortabele zitje.
De drie inch brede Metzeler cross banden op de lichtmetaal velgen zijn voldoende voor een goede tractie op vochtige ondergrond en worden ook bij abrupt gasgeven door het motor vermogen niet overvraagd. De smalle geribbelde metalen voetrusten bieden een goede grip. De kleine motorfiets heeft een toelating voor twee personen, naar keuze is de GS 50 te verkrijgen voor solo gebruik of met een duozitting (98 mark) en een tweede paar aan speciale framesteunen bevestigde voetrusten (13,50)
Ritjes op onverlichte wegen dwingen de berijder tot een voorzichtige manier van rijden. Bij deze lichtopbrengst is de weg meer te gokken dan te herkennen. Kritiek is er ook op de Nagesti halfnaaf voorrem die bijzonder gevoelig op vocht reageert en die bij het remmen behoorlijk naar de hulp van de Grimeca achterrem verlangt. Ook de middenstandaard is te zwak. Veel te snel verbuigt de fragiele buisconstructie. Alle lof is er voor het starten van de tweetaktmotor. Ook na een nacht bij temperaturen ver onder het nulpunt loopt de motor, na handmatig vlotteren, na de eerste trap op de kickstarter. De tweestanden choke is vrijwel overbodig. Als motorfiets brengt de machine voor 16 jarige een boel lol zowel op de straat als in het terrein. Voor geinteresseerden met serieuze wedstrijdplannen dient de GS 50 als basis voor een concurrerende racer. Dan telt alleen de kit.
Kreidler Van Veen GS50 in aktie
Meer informatie:
Overzicht motocross artikelen
Overzicht rijtesten
• Mooie Duitstalige test van de KVV GS50
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel vertaald uit het Duits en bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Bron: MOTORRAD 3/1980
Auteur: Frank-Albert Illg
De twaalf pk worden door frequenties begeleid waaraan ook een hardhorende TUV tester niet voorbij kan gaan. Daarom ontlokten de mannen uit Duderstadt het luchtgekoelde Kreidler blok wat meer milieuvriendelijker tonen door er een demper van de Florett RS aan te schroeven.
TECHNIK UND TEST - Fünfziger fahren - Test Kreidler Van Veen GS 50 - Für Spaß im Dreck (Voor de lol in de modder)
Helaas niet te koop zijn de kleine wegracers van de Kreidler Van Veen GmbH. Het nieuwste project van de firma uit Duderstadt, de offroad machine GS 50, is voor 4080 Mark wél te koop.
Voetsteunen met veel grip uit lichtmetaal, dezelfde kunnen voor de duo-rijder achteraan bevestigd worden op speciaal daarvoor gelaste bevestigingspunten. Gedurende een aantal jaren wordt de kleinste klasse van de nationale en internationale wegracerij door een merk beheerst : Kreidler Van Veen. Vijf maal hebben de 50 cc buikschuivers hun coureurs aan de hoogste eer in het wereldkampioenschap geholpen.
De motor wordt op drie plaatsen aan het lichte buisframe bevestigd. Tussen de beide frame driehoeken zit het huis voor de luchtfilter met daarin een uitwasbaar schuimfilter. De Bing carburateur met een tweestanden choke en een vlotter.
Met dit in het achterhoofd zocht Van Veen nu naar een nieuw activiteiten terrein en zijn daarmee in de modder terecht gekomen. De offroad Kreidler Van Veen GS 50 zal in de basis uitvoering in eerste instantie het enthousiasme wekken van de 16 jarigen die met hun motorfiets niet alleen op de straat maar ook in het terrein snel willen zijn.
Met de ontwikkeling van deze nieuwe lichte motorfiets begaven de constructeurs zich in geen geval op nieuw terrein. Als basis van de GS 50 ontwikkeling diende de 50 cc crosser waarmee Kreidler Van Veen alreeds een succesvol seizoen achter zich heeft. De mensen uit Duderstadt haalden namenijk de beker in de 50 cc junior cross klasse binnen. Zo lijkt de GS 50 constructief gezien veel op de crosser welke geen toelating heeft voor de openbare weg. Om hieruit een bruikbare lichte motorfiets te maken voor dagelijks gebruik was er slecht een probleem wat opgelost moest worden: Het geluidsniveau bij het optimale toerental.
Kreidler Van Veen GS 50
De twaalf pk worden door frequenties begeleid waaraan ook een hardhorende TUV tester niet voorbij kan gaan. Daarom ontlokten de mannen uit Duderstadt het luchtgekoelde Kreidler blok wat meer milieuvriendelijker tonen door er een demper van de Florett RS aan te schroeven. De cilinder kreeg wat tammere stuuropeningen en er bleven toch nog 8 pk over die bij 10000 rpm te voorschijn komen. Zo hielpen zij het rood-gele gevaarte aan een nog altijd behoorlijk vermogen.
Bij het gebruik op de verharde weg verrast de hoog op zijn poten staande tweewieler met een goede acceleratie en een aangenaam verloop van het vermogen zowel als van het koppel. Spontaan reageert de zuiger in de met Nikasil gecoate cilinder op het draaien aan de gashendel. De motor pakt razendsnel de toeren op en zo herinnert deze ons eraan over te schakelen.
Technische gegevens
De grote sprong tussen de eerste en de tweede versnelling maken maximum toerental noodzakelijk in de laagste versnelling om aansluiting te vinden. De drie volgende versnellingen liggen dicht opeen. De GS 50 is laag gegeared. Zelfs in de hoogste versnelling loopt de motor nog tot maximum toerental en in bergaf weggetje jubelt hij door in steeds hogere tonen. Bij kleine klimmetjes vervalt het toerental slechts weinig waarmee de motor een fatsoenlijk koppel vertoont.
Opvallend: de knalgele demper met knik.
Luchtgeveerde voorvork met lange veerweg en solide brug.
Luchtgeveerde voorvork met lange veerweg en solide brug.
In het terrein moet echter eerder geschakeld worden. Als het toerental erg laag komt te liggen dan volgt de tweetakt niet langer de bevelen van de carburateur en dreigt met afsterven. De verantwoordelijke daarvoor is de 28 mm Bing carburateur die meer aan voeding kan bereiden dan dat motor bij een zeker lager toerental kan afnemen. Als hulp zou een gas fabriek van 22 of 24 mm kunnen zijn zonder dat het vermogen of koppel er onder te lijden zou hebben. De achtergrond voor de 28 mm carburateur is dat deze het best overeenkomt met de alleen voor wedstrijden verkrijgbare opvoer kit.
Kreidler Van Veen GS50 in aktie
De veer en demping werkzaamheden op de GS 50 wordt aan de voorkant verzorgd door een hydraulische Betor vork welke door luchtdruk ondersteund wordt.
Kreidler Van Veen GS50 in aktie
Achter wordt de uitslag met twee eveneens door luchtdruk ondersteunde Betor dempers welke, zonder voorspanning werken, opgevangen. De afstelling van de luchtdruk kan aan mensen zonder ervaring veel hoofdbrekens kosten en is met een luchtslang in een tankstation vrijwel onmogelijk. Beter is het gebruik van een handpomp waarbij de druk met een kleine zakmanometer gecontroleerd en aangepast kan worden. Met deze instellingen werkt de telescoop vork zeer goed en spreekt zeer fijngevoelig aan, de voorspanning van de veer laat de vork nooit " doorslaan".
Uit de folder: Kreidler Van Veen GS 50
De spanning van de veren van de achterdempers zijn niet verstelbaar en daarom vrij hard ingesteld. Zo nu en dan dringen onaangename schokken door tot in de ruggengraat van de rijder welke slechts voor een gedeelte worden weggenomen door het comfortabele zitje.
De drie inch brede Metzeler cross banden op de lichtmetaal velgen zijn voldoende voor een goede tractie op vochtige ondergrond en worden ook bij abrupt gasgeven door het motor vermogen niet overvraagd. De smalle geribbelde metalen voetrusten bieden een goede grip. De kleine motorfiets heeft een toelating voor twee personen, naar keuze is de GS 50 te verkrijgen voor solo gebruik of met een duozitting (98 mark) en een tweede paar aan speciale framesteunen bevestigde voetrusten (13,50)
Ritjes op onverlichte wegen dwingen de berijder tot een voorzichtige manier van rijden. Bij deze lichtopbrengst is de weg meer te gokken dan te herkennen. Kritiek is er ook op de Nagesti halfnaaf voorrem die bijzonder gevoelig op vocht reageert en die bij het remmen behoorlijk naar de hulp van de Grimeca achterrem verlangt. Ook de middenstandaard is te zwak. Veel te snel verbuigt de fragiele buisconstructie. Alle lof is er voor het starten van de tweetaktmotor. Ook na een nacht bij temperaturen ver onder het nulpunt loopt de motor, na handmatig vlotteren, na de eerste trap op de kickstarter. De tweestanden choke is vrijwel overbodig. Als motorfiets brengt de machine voor 16 jarige een boel lol zowel op de straat als in het terrein. Voor geinteresseerden met serieuze wedstrijdplannen dient de GS 50 als basis voor een concurrerende racer. Dan telt alleen de kit.
Kreidler Van Veen GS50 in aktie
Meer informatie:
Overzicht motocross artikelen
Overzicht rijtesten
• Mooie Duitstalige test van de KVV GS50
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel vertaald uit het Duits en bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 05 nov 2007, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- de wilde 13
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
-
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
-
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
- Thijs Leuven
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
- Locatie: Maastricht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
-
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Bedankt Maarten !Maarten schreef:Nou vooruit, kun je hier wat mee dan?
https://www.kreidler.nl/artikelen/test- ... 0x1024.jpg
- nick bakker
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
- Locatie: haarlemmerliede (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Ik respecteer jullie mening en zal niet zeggen dat het achterspadbord het mooiste is van een GS.
Een GS wordt niet gebouwd om te showen. Hij moet functioneel zijn. Er moet eenmaal nog een kentekenplaat en een achterlicht op.
Het originel achterlicht is een klein Italiaans buislampje met een rood glaasje. Dat maakt het ook al minder prominent dan de ULO die er nu op zit omdat er voor de RDW een remlicht op moet.
En zo op de foto staat hij volledig uitgeveerd en is het aanzicht heel anders dan als je er op zit of rijdt.
Het gaat mij om het gevoel als je ermee onderweg bent en dat is kan ik je melden heel erg apart. Je voelt je net een illegale crosser op de weg. Het geluid van de 28mm en de Twin airbox onder je kont is waanzinnig.
Enzo
Een GS wordt niet gebouwd om te showen. Hij moet functioneel zijn. Er moet eenmaal nog een kentekenplaat en een achterlicht op.
Het originel achterlicht is een klein Italiaans buislampje met een rood glaasje. Dat maakt het ook al minder prominent dan de ULO die er nu op zit omdat er voor de RDW een remlicht op moet.
En zo op de foto staat hij volledig uitgeveerd en is het aanzicht heel anders dan als je er op zit of rijdt.
Het gaat mij om het gevoel als je ermee onderweg bent en dat is kan ik je melden heel erg apart. Je voelt je net een illegale crosser op de weg. Het geluid van de 28mm en de Twin airbox onder je kont is waanzinnig.
Enzo
- RS3001
- Berichten: 1781
- Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
- Locatie: Drenthe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Het achterspatbord had mooier gekund maar ik vind het absoluut een prachtmachine. Jan de RSman heeft de zelfde fiets en heb hem dus in het echt gezien.........je moet hem alleen niet starten, daar wordt die mooie gele uitlaat niet mooier van....toch?? Wordt een museumstuk. Mooie aanwinst Tjerry.
Gr Bé
Gr Bé
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Ik heb mijn huiswerk al gedaan een nieuwe gele pijp op de plank en een zwarte Homoet uitvoering.RS3001 schreef:je moet hem alleen niet starten, daar wordt die mooie gele uitlaat niet mooier van....toch??[/b]
Tevens de keuze van een ori zwarte knik en een ori zwarte bovenlangs versie.
Enzo
- Bijlagen
-
- DSCN9285 (Small).JPG (74.7 KiB) 52255 keer bekeken
-
- 1e_1.jpg (47.76 KiB) 52255 keer bekeken
-
- 10_1.jpg (23.12 KiB) 52258 keer bekeken
- koepelsekreidler
- Berichten: 3371
- Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
- Locatie: schagerbrug
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer: