1980, Hans Spaan - Ruimschoots aan de verwachtingen voldaan

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1980, Hans Spaan - Ruimschoots aan de verwachtingen voldaan

#1 Bericht door Maarten » 15 dec 2007, 12:33

Hans Spaan - Ruimschoots aan de verwachtingen voldaan

Bron: Motor 73, No 1, 1980
Auteur: Toon Kannekens

Ik had geen rijbewijs en geen vervoermiddel, zodat ik ieder weekeinde van anderen afhankelijk was. Iedereen wilde wel een keer rijden, maar het was dan veelal meer te doen om de lol, dan om het racen, zodat je nooit serieus bezig kon zijn. Uiteindelijk stelde de motorclub uit Uitgeest een busje beschikbaar. Hartstikke leuk natuurlijk, maar daarmee begon de ellende pas goed.

Afbeelding
Hans Spaan - Ruimschoots aan de verwachtingen voldaan

Voor de start van het seizoen'79 organiseerde Kreidler importeur Van Veen een talentenjacht op het circuit van Zolder. De geselecteerde coureur zou met steun en technische begeleiding van Van Veen bij de eerste acht moeten rijden. Nu, negen maanden later, mag de geselecteerde coureur zich kampioen van Nederland noemen in de 50 cc klasse. Het wordt dan ook de hoogste tijd voor een nadere kennismaking met de jongste telg uit de Van Veen stal.

Afbeelding
Hans Spaan

Het is feitelijk puur toeval dat de 20-jarige Hans Spaan op een race-circuit verzeild is geraakt. 'Ik was zestien toen ik wel wat in de motorsport wilde gaan doen. Motorsport interesseerde mij al van jongs af en andere hobby's had ik niet. Trouwens nu nog niet. De motorsport is mijn lust en mijn leven. Je hebt trouwens ook weinig tijd voor andere dingen. Maar goed, ik wilde wel wat gaan doen. In eerste instantie ging mijn belangstelling uit naar de cross. Daarbij speelde de financiën natuurlijk ook een grote rol. Crossen leek mij nog wel te betalen. Toen ik mijn plannen met een vriend, die zelf een 50 cc racer had, besprak, bood hij mij zijn fiets te koop aan. Wegrace zag ik ook wel zitten, dus dat heb ik maar gedaan. Als mijn vriend op dat moment niet gestopt was met racen, was ik gaan crossen. Achteraf gelukkig natuurlijk dat het zo gelopen is". Studeerde je toen nog? „Nee, anders had ik ook geen centen gehad om die fiets te kopen. Ik heb twee jaar op de lts. gezeten, maar het naar school gaan zag ik helemaal niet zitten. Ik had altijd gedacht dat je daar een vak leerde, maar meer dan de helft zat je in zo'n duf theorie lokaal. Ik heb zelfs nog een foto, gemaakt door een leraar, van het moment dat ik lag te slapen in de klas. Dat was typerend voor mijn instelling op school. Nu heb ik in de avonduren het diploma autotechniek gehaald. Deze manier is mij beter bevallen dan jaren achtereen, dag in dag uit, naar een school te lopen'.

Stukje bij beetje

Hans zit nu dan wel behoorlijk op rozen, maar zoals zoveel coureurs heeft hij ook al een hoop leerzame 'race-ellende' achter de rug. 'In '76 was ik van de b-groep naar de a-groep van de NMB overgegaan. Veel races heb ik dat seizoen niet gereden, want in augustus had ik mijn fiets pas startklaar. Hoe dat kwam? Heel simpel, geldgebrek. Ik verdiende natuurlijk toen nog erg weinig. Het was een hele toer om iedere maand een paar centen over te houden. Iedere keer als ik weer wat gespaard had, kocht ik weer wat onderdelen. Het seizoen was op vier races na ten einde, toen ik pas met een complete motor aan de start kon verschijnen.'

Puinhoop

Het jaar daarop ging helemaal de mist in, aldus Hans. Lachend vertelt hij: 'Het seizoen '77 was ronduit een puinhoop. Wat een chaos was dat zeg. Nu kan ik er om lachen, maar toen kon ik wel janken. Het ging direct in het begin van het seizoen al fout. Samen met een vriend ging ik altijd naar de races, maar mijn vriend besloot plotseling te stoppen met racen. Ik had geen rijbewijs en geen vervoermiddel, zodat ik ieder weekeinde van anderen afhankelijk was. Iedereen wilde wel een keer rijden, maar het was dan veelal meer te doen om de lol, dan om het racen, zodat je nooit serieus bezig kon zijn. Uiteindelijk stelde de motorclub uit Uitgeest een busje beschikbaar. Hartstikke leuk natuurlijk, maar daarmee begon de ellende pas goed. Vrijdagavond vertrokken we altijd met een steeds weer wisselend gezelschap en meestal kwamen we zaterdagmorgen aan. Het busje was namelijk totaal versleten. Onderweg moest er altijd gerepareerd worden met alle gevolgen vandien. We hebben altijd een hoop lol gehad, maar het racen leek dan ook nergens op. Daarbij kwam nog dat ik ook geen helper had, dus ik rommelde in mijn eentje maar wat aan.Een ding heb ik dat seizoen wel geleerd. Als je wilt racen moet je het voor honderd procent doen, anders kun je beter thuis blijven.'

Andere aanpak

In '78 besloot de automonteur uit Castricum zijn hobby serieus aan te pakken. 'Ik wilde eindelijk eens goed beslagen aan de start komen. Daarom heb ik eerst mijn rijbewijs gehaald en een auto gekocht. Daarna heb ik mijn motor grondig gereviseerd, zodat ik de hele winter in de garage bezig geweest ben. Intussen had ik in Theo Schermer een beste helper gevonden, dus ik zag het helemaal zitten. Ik mag dan ook wel zeggen dat 1978 mijn eerste echte raceseizoen was. Het was achteraf alleen jammer dat ik juist in de kampioensraces veel pech had. Alleen de laatste twee wedstrijden gingen bijzonder goed. Het was trouwens maar goed dat het seizoen daarna afgelopen was, want mijn frame begon overal te scheuren'.

Drie rondjes was genoeg

Hoe ben je met Van Veen in aanraking gekomen? 'Van Veen heeft mij begin '79 benaderd. Mijn helper heeft destijds wel op een advertentie gereageerd, maar daarop zijn ze toen niet in gegaan. Ik was het al helemaal vergeten. We hadden zelfs al een nieuw frame besteld. Plotseling kreeg ik begin '79 een uitnodiging voor Zolder. We waren daar met vijf coureurs. Ik kreeg na drie rondjes nog pech ook, maar desondanks kon ik toch voor Van Veen gaan rijden.' Wat betekende die steun dit jaar? 'Het hele project omvat eigenlijk drie jaar. Dit seizoen heeft Van Veen het materiaal beschikbaar gesteld. Dat betekende ook natuurlijk het instandhouden en prepareren van het materiaal. Tevens werd ik op de circuits begeleid door Nico Polane. Het doel was dit jaar zo hoog te eindigen dat ik in aanmerking zou komen voor een internationaal startbewijs.'

Het seizoen op een rijtje

Met dit doel voor ogen begon Hans dit seizoen aan de eerste kampioensrace op Zandvoort. Hierbij gaf hij meteen al zijn visitekaartje af. Ondanks een valpartij pakte hij een keurige derde plaats. Ook na afloop van de races in Hengelo was er met een tweede plaats geen vuiltje aan de lucht.

Afbeelding
Hans Spaan op Kreidler

Tijdens de tweede kampioensrace op Zandvoort ging het echter mis. In tweede positie liggend „stapte" Hans even wat te vroeg van zijn motor. Ook in Oudkarspel moest de strijd voortijdig gestaakt worden. Voor de tweede maal ging er een kampioensrace verloren. Dit keer echter door machinepech. Hans over de eerste helft van het seizoen: .,Het leek in eerste instantie erg goed te gaan, maar dat viel later wel even tegen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik erg heb moeten wennen aan mijn nieuwe fiets. Het heeft vrij lang geduurd, voordat ik helemaal gewend was en wist wat je allemaal met dat machientje kon doen. Halfweg het seizoen zag ik het pas echt helemaal zitten." Dat blijkt ook wel uit de laatste drie resultaten. Zowel in Gilze-Rijen, Tolbert en Hengelo pakte Hans het maximale aantal punten en daarmee ook de titel. Hans over de nationale titel. „Het is natuurlijk prachtig voor Van Veen. Het zegt voor mij niet alles, maar het is uiteraard leuk om het een keer te zijn. Het is in ieder geval een stap in de goede richting.' Naast het behalen van het kampioenschap pakte Hans ook nog zes overwinningen in NMB-wedstrijden, wat natuurlijk een NMBCup opleverde. Op de circuits had de Noordhollander nauwelijks vervoersproblemen, maar om er te komen des te meer Zoals zo vaak in mijn racecarriére had ik ook dit seizoen regelmatig pech onderweg naar de circuits. Ik had wel een auto maar dat was niet zo'n hele beste We moesten een keer in Helmond rijden. Halverwege gat mijn auto de geest. Om de drie kilometer was het water verdwenen Gelukkig reden we langs een kanaal, maar het werd toch vijf uur in de ochtend voordat we op het rennerskwartier arriveerden. We hebben die auto maar in Helmond achtergelaten en zijn met kennissen terug gegaan naar Castricum: Wat ga je de komende wintermaanden doen? 'Jammer genoeg heb ik geen racemotor meer thuis. Dat is eigenlijk het enige nadeel van gesponsord worden Ik zie wel een beetje tegen de winter op. Om er toch door heen te komen heb ik onlangs een crosser gekocht. Wat mij betreft mag het seizoen wel weer beginnen, want ik ben het nu alweer zat' . Niet dat ik wat tegen de NMB heb, maar waarom race jij bij deze bond? „Waarom niet. Ik ben daar begonnen en het bevalt mij uitstekend, dus waarom zou ik veranderen. Het maakt me trouwens helemaal niets uit bij wie ik rij. Ik maak me nooit zo druk over dergelijke zaken. Het loopt toch zoals het lopen moet," aldus de nuchtere Spaan.
Doe je veel aan je conditie? 'Niets bijzonders, gewoon de normale dingen. Alleen mijn gewicht houd ik regelmatig in de gaten. Het kost me overigens weinig moeite om 56 kg te blijven.'

Afbeelding

De toekomst

Het is altijd moeilijk om over de toekomst te praten, maar wat zijn jouw plannen? „Daar heb ik het nog niet over gehad met Van Veen. Zoals ik al verteld heb gaat het om een project van drie jaar, maar wat de definitieve plannen voor volgend jaar betreft kun je beter Van Veen bellen. Ik hoop zelf over een paar jaar ook 125 cc te gaan rijden." Peter Beszelsen, racemanager bij Van Veen, zegt over de toekomstplannen het volgende. „We zijn bijzonder tevreden over het verloop van dit seizoen, dus we gaan vol goede moed verder met fase twee. Dat betekent dat we op dezelfde voet doorgaan als afgelopen seizoen. Er komen alleen wat wedstrijden bij. We willen naast het programma in Nederland ook veel internationale wedstrijden in het buitenland gaan rijden. Om aan het grote werk te wennen zullen we ook proberen Hans aan de start te krijgen van de TT en de GP's van Duitsland en België. Wanneer dat ook allemaal naar wens verloopt, willen we in 1981 een volledig GP seizoen gaan rijden, waarbij Hans dan wordt opgenomen in het Van Veen fabrieksteam."
Krijgt Hans volgend jaar al een fabrieksfiets? 'Nee, ook volgend seizoen zal hij zich op een normale productiemotor moeten bewijzen. Hij heeft dit jaar laten zien goed uit de voeten te kunnen met deze motor, dus dat moet volgend jaar ook weer kunnen", aldus Peter Beszelsen. Hans heeft dus nog heel wat voor de boeg, maar wie weet herhaalt zich de geschiedenis van Jan de Vries, de man die op dezelfde manier bij Van Veen begon en tweevoudig wereldkampioen werd! We wachten vol spanning af'.

Meer informatie:

Overzicht personen: Hans Spaan


Overzicht wegrace artikelen


Artikel gescand door Dion (superstar)
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl


Afbeelding


Afbeelding




Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#2 Bericht door RS3001 » 27 dec 2007, 08:06

:clap

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 482 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#3 Bericht door dijk » 27 dec 2007, 10:09

mooi artikel weer. een van de van veen racers van hans spaan staat in de buurt van alkmaar bij een groot liefhebber :wink:

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#4 Bericht door Andre » 27 dec 2007, 10:10

Echte doorbijter die hans :D
Ik heb veel genoten in Assen toen hij in de prijzen viel in de 125 voorral toen hij een van zijn concurenten een vuistslag op het vizier gaf omdat deze tegen zijn voeten schopte :mrgreen:

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#5 Bericht door Andre » 27 dec 2007, 10:11

De poster moet je hebben uiteraard 8)

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 482 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#6 Bericht door dijk » 27 dec 2007, 10:36

hier nog even een foto van hans zijn van veen racer :D
Bijlagen
vv_spaan_112_363.jpg
vv_spaan_112_363.jpg (85.15 KiB) 21231 keer bekeken

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door Thijs Leuven » 27 dec 2007, 18:48

Leuk artikeltje... Was wel een erg klein ventje zeg, 56kg :lol:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60287
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 952 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 dec 2007, 18:49

Weer zo´n snelle man uit Noord Holland. :wink:

Leuk artikel.

Enzo

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Hans Spaan - Ruimschoots aan de verwachtingen voldaan (1980)

#9 Bericht door Maarten » 09 mar 2019, 10:34

Afbeelding

HANS SPAAN MOET MOTORSPORT WEER WERELDTITEL GEVEN

Bron: Leidse Courant, 11 april 1979
Tekst: JOHN VOLKERS

CASTRICUM — Jan de Vries en Henk van Kessel zijn in de motorsportgeschiedenis de enige Nederlanders, die het ooit tot een wereldtitel in de wegracesport brachten. Beide coureurs toonden zich in het midden van de jaren '70 het sterkst in de 50 cc-klasse: een klasse, die in die jaren een puur Nederlandse aangelegenheid kon worden genoemd. Slechts de Spanjaard Angel Nieto kon af en toe het nodige roet in het eten gooien. Na die „gouden" jaren is het eigenlijk een beetje stil gevallen met de prestaties van de Nederlanders in de „borrelglaasjes-klasse", welke koosnaam ooit door commentator Frans Henrichs de ether ingeslingerd werd.


Van Veen, de Nederlandse importeur van Kreidler en ooit de stuwende kracht achter Van Kessel en De Vries, kon slechts zijn sponsorcenten kwijt aan de Italiaanse wonderboy Eugenio Lazzarini. De doelstelling van de Amsterdammer, wereldtitels binnenhalen, kon slechts met deze Italiaanse „huurling" verwezenlijkt worden. Er was, zo sprak men in het Van Veen-kamp, geen Nederlandse coureur capabel genoeg om op wereldniveau in deze tak van de snelheidssport mee te strijden. Daar moet binnen een drietal jaren verandering in komen, zo heeft directeur Beszelsen van Van Veen-Import beschikt. Daartoe startte in 1978 aan de basis een talentenjacht, die een motorcoureur diende op te leveren, die met begeleiding van de Amsterdamse importeur rijp gemaakt kan worden voor de strijd aan de wereldtop. Maar liefst 200 talentjes meldden zich in het afgelopen jaar aan en dit voorjaar vond op het Belgische circuit Zolder de definitieve selectie plaats van dat ene, uitzonderlijke talent. Vier jonge knapen waren voor die slotselectie uitgenodigd. De andere 196 waren al via een vergelijking van lengte, ervaring en aanleg afgevallen.

De knaap, die tenslotte op Zolder opstond als hét talent van de Nederlandse motorsport was Hans Spaan uit Castricum. Geen gloednieuw talent overigens, want Hans Spaan reed al vanaf zijn 16de- jaar 50 cc bij de NMB. Hij liet in één van de laatste races van het vorig seizoen, Gilze-Rijen, zien dat hij al min of meer tot de Nederlandse top gerekend kon worden.

Die tweede plaats was zijn topprestatie van het seizoen, dat gekenmerkt werd door pech, pech en nog eens pech.
Directeur Beszelsen over de uitverkiezing van Hans Spaan: „Ik had die jongen al eerder zien rijden en geconstateerd, dat het een talent was. Dat werd nog eens bevestigd door zijn rijden op Zolder. Verder is het postuur van Hans van ideale afmetingen. De keus was dus niet moeilijk". Hans Spaan werd á la minute ondergebracht in een team, dat zich volledig gaat bezighouden met deze jonge coureur. Nico Polanen, een oud 50 cc-coureur, runt het team. Hans Spaan zelf hoeft niets meer te doen aan reparatie van motoren en dergelijke. Een hele overstap voor de wat verlegen overkomende Castricummer, die in voorgaande jaren vaak tot in het holst van de nacht lag te sleutelen. Hans Spaan daarover: „Mijn machine staat in Amsterdam en daar heb ik geen enkele bemoeienis meer mee. Ik weet echt niet wat ik nu met al die vrije tijd moet gaan doen. Ik zal me nog voor een andere sport gaan opgeven".

Hans Spaan gaat een harde leerschool volgen_ De doelstelling van Van Veen mag dan ook zeer ambitieus genoemd worden. Directeur Beszelsen schetst de te volgen weg: „In 1979 zorgden we, dat Hans bij de nationale top geraakt. Het jaar daarop zal hij internationale ervaring moeten gaan opdoen en in 1981 zal hij een plaats moeten krijgen in het officiële grand prix-team van Kreidler, dat een gooi naar de wereldtitel zal doen".

Een fikse portie werk derhalve voor Hans Spaan en zijn helpers. Ziet hij een dergelijke bliksemcarrière zelf zitten? Hans Spaan, toch al geen prater, laat niet het achterste van de tong zien. „Ik wil graag het hoogste bereiken in de motorsport, maar ik ga daar geen voorspellingen over doen. Ik zal me wel voor honderd procent inzetten om het vooropgezette doel te bereiken. Of dat lukt is vers twee". Ook praten over zijn eigen capaciteiten doet Hans Spaan niet graag. „Moet ik nou soms zeggen, dat ik mezelf een goede coureur vind. Dat kan ik niet beoordelen, hoor. Bij Van Veen vinden ze dat blijkbaar wel. Hou je daar maar aan vast". De capaciteiten bewees Hans Spaan al in de eerste kampioensrace van dit seizoen onlangs op Zandvoort. Vanaf de start pakte hij de koppositie, op de voet gevolgd door „good old - Cees van Dongen": kleinzoon en opa, schertste men in de pits. Na vier ronden echter kwam Hans Spaan ten val. De machine was nog niet geheel op zijn maat gemaakt, vandaar dat zijn voet tussen het wegdek, de versnellingspook en de band vast kwam te zitten. Cees van Dongen, vlak achter Spaan zittende, schrok zo van de val van zijn voorganger, dat hij ook de duinen in zeilde. Spaan stapte zo snel mogelijk weer op en wist achter Peter Looyesteijn, de regerend Nederlands kampioen, en Gerrit Strikker een derde plaats te scoren.

Een prima aanzet voor een eerste seizoen, waarin een plaats bij de vaderlandse top gerealiseerd dient te worden. Bij de eerste acht is genoeg, zo redeneert Hans Spaan. Dan is het internationale startbewijs binnen. Verder denkt men nog niet in het Van Veen-kamp.

Hans Spaan rijdt op een doodnormale produktieracer van Kreidler. Hij vindt dat prima. „Meer pk's heb je nog niet nodig zolang het op dit niveau gaat. Volgend jaar als we naar het buitenland gaan zullen er wel de nodige modificaties op de machine toegepast worden". Hans Spaan moet tenslotte naar de 50 cc-wereldtop toe. Of dat volgens een nauw uitgebalanceerde planning is te realiseren, zal de 20-jarige automonteur de komende drie jaren trachten te bewijzen.

JOHN VOLKERS

Plaats reactie