Race ontstekingen topic (oa. Thyron)

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ruud.
Berichten: 330
Lid geworden op: 28 dec 2005, 21:05
Locatie: 52°43'15.36"N 4°56'26.49"O
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Race ontstekingen topic (oa. Thyron)

#1 Bericht door Ruud. » 17 feb 2008, 23:33

Hoi,

in johan ze topic word aardig wat gesproken over een thyron ontsteking, beetje jammer voor zijn topic, en aangezien ik misschien interesse heb in een andere ontsteking open ik dit topic.

Mijn verhaal, ik heb een variateur blok :oops: en ben hier compleet nieuwe carterkamers voor aan t maken, dus ook de ontstekings ophanging. Ik ben nu in het bezit van een malossi sellettra ontsteking, deze heeft al een geprogrammeerde grafiek, maar is niet te veranderen. Ook zitten hier grote spoelen op om de ontsteking op te wekken. Verder wel een prima ding en geeft NOOIT storing. Ik wil dus dit jaar een winnende machine hebben, en heb dan ook een testbank ervoor + degelijke meetopstelling. En wil indien de moeite ook de winst uit een ontsteking halen. Ik maak me eigen uitlaten dus kan hier mooi mee rommelen.

Vragen, is een thyron ontsteking altijd computer instelbaar? Wat is/ is er voordeel / hoeveel is het voordeel in vermogen bij het monteren van een accu ontsteking? Dus dat de spoelen eraf kunnen? Zijn de ontstekingen storingvrij, en wat valt er nog meer aan af te stellen? Voltage van de vonk etc? Wat zijn jullie bevindingen tegenover een carmo ontsteking, of andere merken, zowel prijs als prestatietechnisch? De thyron is iig prijstechnisch geen verkeerd ding, zag op emot 415 euro voor een compleet systeem..

En de laatste vraag, ep, wat is er nou zo bijzonder aan jou ontsteking dan dat deze zoveel vermogen extra geeft, ik kan me al niet voorstellen dat een ontsteking meer dan 2 pk winst geeft op mijn huidige ontsteking, laat staan op een instelbaar ding...

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#2 Bericht door Luc » 18 feb 2008, 00:03

Ed.P schreef:Ik kan me voorstellen dat als je van een HPI naar een Tyron overschakel dat het winst geeft maar als je al een (nieuwe) Tyron hebt en dan de Ep uitvoering gaat testen ?
Ik ben absoluut geen ongelovige Thomas maar kan wel rationeel nadenken , de vraag die ik Ep gesteld heb is : wat geeft Ep zijn ontsteking voor meerwaarde t.o.v de Tyron die ik heb ? al zou Ep z,n ontsteking een sterkere vonk geven zou het dan 2/4PK schelen ?

Ik schakel altijd even terug naar mijn dagelijks werk , niet om de boel af te zeiken maar dit soort ontstekingen werden in de raceauto,s al in begin 70e jaren gebruikt , al vanaf midden 80e jaren gebruiken wij ontstekingen die vele malen geavanceerder zijn dan de Tyron,s.
Ik zie het zo , als je op een bepaald gebied de juiste timing hebt en de vonk is sterk genoeg dan win je niets meer , m.a.w in de curve kun je misschien nog winnen maar als je het juiste tijdstip op topvermogen hebt..wat moet je dan nog ?
Juist Ed, ik geloof niet in toverdozen, waar niets ingaat en waar vervolgens een vermogen uitkomt.
Dat is wel een wat simpele benadering, maar als die Thyrons werkelijk zoveel beter zijn, dan zien we dat wel in de sprint.
Iedereen is vrij om zo'n Thyron te gebruiken en krijgt van mij die 4+pk voorsprong, want ik ga hem pas gebruiken als ik door zo'n Thyron voorbij gesprint wordt.
Wij hebben ook geen commerciele belangen bij de verkoop van de onze, want die worden door tijdgebrek nog maar bij hoge uitzondering gemaakt.

Groeten,
Luc

24-2-2010
Door tijd gebrek van Raimond, die de laatste jaren volbelast met zijn eigen bedrijfje in de weer was, is pas onlangs een aan ons toegestuurde Thyron geheel open gehaald en gelijk ook maar in schema gezet.

Hieruit blijkt dat er niets inzit, van wat mij door Mr Thyron in gesprekken van wel een uur lang, is verteld.
Met name het op hoge frequente werkende systeem, waar de vermogens toename in zou moeten zitten, zat er geheel niet in!!!

Bewijzen kan ik leveren, maar ik mag de naam van tuner die op de testbank een UltraSap en de hoogste +pk versie van Thyron heeft uitgevoerd helaas niet noemen.
Het resultaat was dat de UltraSap 0.4pk meer gaf dan deze Thyron.
Bewijzen in de vorm van openliggende Thyron ontsteking en schema, worden ook niet publiek gemaakt.

Een bekend gezegde: "al is de leugen nog zo snel de waarheid ........"

Deze woorden gelden niet alleen voor mr Thyron maar ook voor mij, dus als iemand twijfelt aan mijn woord dan is dat jammer.

Vanaf 15 feb 2010 is de discussie weer opgestart. Het leek mij echter van belang dit ook al bij de start van het topic al te vermelden.
De hoog oplopende discussie aan het begin komt hiermee in een heel ander daglicht te staan.
Ook wordt dan duidelijk dat de eerdere verdedigers alleen bewijzen willen zien en dus twijfelen aan ons onderzoek en/of oprechtheid, jammer maar ik ga niet overstag.

En nu dan maar het complete verhaal, want er was meer te vertellen.

Het ontwerp van de Thyron is zelfs niet eens van de maker Mr Thyron zelf. Het is gewoon gekopieerd van een Daleman, of mogelijk zelfs van een nog oudere versie van "opa van Dongen". Ik weet nl niet zeker of de Daleman ook niet daar zijn oorsprong heeft. Het feit blijft dat het basis principe van een Thyron gelijk is aan een Daleman. Nb het ontwerp waarvan hij zelf zei: "die kun je maar beter in de prullebak gooien"


Ook wij hebben met de UltraSapI voort geborduurd op de Daleman, omdat Ton Daleman zelf niet meer in staat was om ze te maken. Maar we hebben er wel alles eraan gedaan om hem nog beter te maken, door gebruik van nog betere onderdelen en het vermogen verder op te voeren, ja ja, een ontsteking kun je binnen bepaalde marges ook opvoeren.

Mr Thyron daarentegen heeft het voor zichzelf leuk commercieel aangepakt. Door slechtere en betere kopieën te maken kon hij voor de betere versies nog meer euro's vragen. Maar ze werden nooit beter dan een oorspronkelijke Daleman, want daar kennen wij het systeem te goed voor.
Daarbij was de +2pk versie de meest verkochte en bleek in de praktijk ook de meest kritische te zijn, gezien het aantal klachten die wij ook hierover heb ontvangen.

Het is precies wat ik aan het begin van dit topic geschreven had: "waar niets in gaat kan ook niets uitkomen"
Voor de mensen die dat toen niet geloofden is dat jammer, maar zo is het tocht echt en blijkt er nu ook uit te komen.

Veel belangrijke onderdelen zijn onderbemeten, als het gaat om de capaciteit. Dit heeft als resultaat dat de keuze van bobine heel kritisch is, zeker i.c.m. een hoogtoerige racer.

De conclusie die ik nu onomstotelijk kan stellen is dat:
In de Thyron zit niets maar dan ook helemaal niets, dat het vermogen ook maar enigszins zou kunnen verhogen"
Sterker wij hebben alleen maar zaken gevonden die het omgekeerde doen en waarvan het kritische gedrag met uitvallen en z.g. resetten het gevolg was. Geclaimde vermogenswinsten kunnen derhalve niet aan een Thyron worden toegeschreven maar moeten dus ergens anders inzitten.

Wij vinden de praktijk van Mr Thyron beschamend en geen recht doet aan het enthousiasme van zowel de voor- als tegenstanders van het merk Thyron.
Ik wilde dit verhaal hier niet onvermeld laten.

Bijgaand het door ons deels herstelde en opnieuw dichtgegoten exemplaar.

Groeten,
Luc

Reacties bvk via PM of E-mail
Bijlagen
ThyronBi.jpg
ThyronBi.jpg (32.12 KiB) 22453 keer bekeken
ThyronFr.jpg
ThyronFr.jpg (56.38 KiB) 22614 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Luc op 25 feb 2010, 11:27, 16 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#3 Bericht door lazy rider » 18 feb 2008, 00:37

Luc schreef:
Ed.P schreef:Ik kan me voorstellen dat als je van een HPI naar een Tyron overschakel dat het winst geeft maar als je al een (nieuwe) Tyron hebt en dan de Ep uitvoering gaat testen ?
Ik ben absoluut geen ongelovige Thomas maar kan wel rationeel nadenken , de vraag die ik Ep gesteld heb is : wat geeft Ep zijn ontsteking voor meerwaarde t.o.v de Tyron die ik heb ? al zou Ep z,n ontsteking een sterkere vonk geven zou het dan 2/4PK schelen ?

Ik schakel altijd even terug naar mijn dagelijks werk , niet om de boel af te zeiken maar dit soort ontstekingen werden in de raceauto,s al in begin 70e jaren gebruikt , al vanaf midden 80e jaren gebruiken wij ontstekingen die vele malen geavanceerder zijn dan de Tyron,s.
Ik zie het zo , als je op een bepaald gebied de juiste timing hebt en de vonk is sterk genoeg dan win je niets meer , m.a.w in de curve kun je misschien nog winnen maar als je het juiste tijdstip op topvermogen hebt..wat moet je dan nog ?
Juist Ed, ik geloof niet in toverdozen, waar niets ingaat en waar vervolgens een vermogen uitkomt.
Dat is wel een wat simpele benadering, maar als die Thyrons werkelijk zoveel beter zijn, dan zien we dat wel in de sprint.
Iedereen is vrij om zo'n Thyron te gebruiken en krijgt van mij die 4+pk voorsprong, want ik ga hem pas gebruiken als ik door zo'n Thyron voorbij gesprint wordt.
Wij hebben ook geen commerciele belangen bij de verkoop van de onze, want die worden door tijdgebrek nog maar bij hoge uitzondering gemaakt.

Groeten,
Luc


Luc,

Jij weet zelf ook heel goed dat jij die voorsprong al hebt als je naar jouw gewicht pk verhouding kijkt . En jij bent net zoals elke andere sprinter de afgelopen jaren genoeg voorbij gesprint .
Maar ik heb er verder niets op tegen om de verschillende ontstekingen te testen. Ik weet niet waarom er zo fel op gereageerd word als gewoon winst wordt geboekt met een bepaald systeem .
(Het zal wel een achtergrond hebben uit de racerij waarschijnlijk)

Voor ons heeft de thyron van ep gewoon winst gegeven en als er nog betere systemen zijn is er maar één oplossing testen die spullen op vermogen .
En de grafieken naast elkaar leggen en kijken welke de beste is ,Zo heb ik de thyron ook getest ,eerst met de HPI en toen met de zelfde setup en zelfde omstandigheden de thyron getest en gaf bij ons 20% winst .
Dus al er volgens de ervaren mannen nog beter systemen zijn hou ik me aanbevolen we kunnen nog wel een paar pk erbij gebruiken ,en dat wil iedereen wel meer pk's en betrouwbaar ontstekings systemen voor een betaalbare prijs .

Johan

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door RmC » 18 feb 2008, 08:20

klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar alhoewel ik het wel wil geloven, lukt dat me nog steeds niet. want als je alleen je ontsteking verrandert en de rest gelijk houd dan moet je vorige ontsteking zo beroerd gestaan hebben naar mijns inzien.....

wat ik me wel voor kan stellen is dat met die nieuwe ontsteking, de verbranding beter verlopen kan, en hierdoor je afstelling van je carburateur anders kan wat resulteert in meer vermogen. maar dan nog vind ik 20% meer vermogen een hele hoop

wat ik uit de vele pagina's zo gauw niet kan vinden is het daadwerkelijke verschil tussen de HPI en de Thyron. geef anders eens twee lijstjes met specificaties. want ik en de meeste mensen hebben helaas geen grote voorraad ontstekingen liggen :evil: :wink: om te vergelijken....

dus wat is er allemaal in te stellen bij weke ontsteking, en alle andere eigenschappen van de ontsteking. dus gewoon alles wat je weet en wilt weg geven, schrijf het eens op...

als ik me ook niet vergis was het een ramp om die HPI aftestellen, nietwaar? of ben ik in de war met iemand anders?

Mvg,
Johan

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#5 Bericht door Luc » 18 feb 2008, 10:42

lazy rider schreef:
Luc schreef:
Ed.P schreef:Ik kan me voorstellen dat als je van een HPI naar een Tyron overschakel dat het winst geeft maar als je al een (nieuwe) Tyron hebt en dan de Ep uitvoering gaat testen ?
Ik ben absoluut geen ongelovige Thomas maar kan wel rationeel nadenken , de vraag die ik Ep gesteld heb is : wat geeft Ep zijn ontsteking voor meerwaarde t.o.v de Tyron die ik heb ? al zou Ep z,n ontsteking een sterkere vonk geven zou het dan 2/4PK schelen ?

Ik schakel altijd even terug naar mijn dagelijks werk , niet om de boel af te zeiken maar dit soort ontstekingen werden in de raceauto,s al in begin 70e jaren gebruikt , al vanaf midden 80e jaren gebruiken wij ontstekingen die vele malen geavanceerder zijn dan de Tyron,s.
Ik zie het zo , als je op een bepaald gebied de juiste timing hebt en de vonk is sterk genoeg dan win je niets meer , m.a.w in de curve kun je misschien nog winnen maar als je het juiste tijdstip op topvermogen hebt..wat moet je dan nog ?
Juist Ed, ik geloof niet in toverdozen, waar niets ingaat en waar vervolgens een vermogen uitkomt.
Dat is wel een wat simpele benadering, maar als die Thyrons werkelijk zoveel beter zijn, dan zien we dat wel in de sprint.
Iedereen is vrij om zo'n Thyron te gebruiken en krijgt van mij die 4+pk voorsprong, want ik ga hem pas gebruiken als ik door zo'n Thyron voorbij gesprint wordt.
Wij hebben ook geen commerciele belangen bij de verkoop van de onze, want die worden door tijdgebrek nog maar bij hoge uitzondering gemaakt.

Groeten,
Luc


Luc,

Jij weet zelf ook heel goed dat jij die voorsprong al hebt als je naar jouw gewicht pk verhouding kijkt . En jij bent net zoals elke andere sprinter de afgelopen jaren genoeg voorbij gesprint .
Maar ik heb er verder niets op tegen om de verschillende ontstekingen te testen. Ik weet niet waarom er zo fel op gereageerd word als gewoon winst wordt geboekt met een bepaald systeem .
(Het zal wel een achtergrond hebben uit de racerij waarschijnlijk)

Voor ons heeft de thyron van ep gewoon winst gegeven en als er nog betere systemen zijn is er maar één oplossing testen die spullen op vermogen .
En de grafieken naast elkaar leggen en kijken welke de beste is ,Zo heb ik de thyron ook getest ,eerst met de HPI en toen met de zelfde setup en zelfde omstandigheden de thyron getest en gaf bij ons 20% winst .
Dus al er volgens de ervaren mannen nog beter systemen zijn hou ik me aanbevolen we kunnen nog wel een paar pk erbij gebruiken ,en dat wil iedereen wel meer pk's en betrouwbaar ontstekings systemen voor een betaalbare prijs .

Johan
Johan,
Natuurlijk ben ik voorbij gesprint toen ik op een 50cc reed en toen mijn 90cc nog gebreken had. Maar sinds vorig jaar is dat voorbij, de verschillen in Genemuiden waren niet van de lucht. Ik kon in de finale gewoon wachten tot mijn tegenstander wegging. En zelfs toen was de 90cc nog steeds niet geheel klaar, want er zat nog gewoon een 50cc inlaatkanaal met een 28mm carburateur op, terwijl dat een 34 mm moet zijn. Alleen een beperkt aantal scooters zijn nu nog sneller, maar geen zorg ook daaraan wordt gewerkt.
En rustig aan, ik laat me door niemand en zeker niet door ontstekings verhalen gek maken. Mooie verhalen waren er ook altijd in het verleden buiten de baan, maar op de baan zag ik ze maar zelden of nooit.
En Johan, wees blij dat je die 4 pk erbij hebt, want als je die Thyron mag houden, neemt niemand die meer van je af.

Ep,
Jouw verhaal is een goed koopmans verhaal (en ik bedoel dat niet persoonlijk) zoals op de markt ook altijd plaatsvind en waar mensen over de streep gehaald moeten worden om het te kopen, ook met ontstekingen heb ik dergelijke voorbeelden op de automarkt in het verleden wel gezien. Het is allemaal verklaarbaar.
Alleen ik ben 64 jaar en dat werkt dan bij mij niet meer, zeker ook niet met de kennis die mijn zoon van dit onderwerp heeft.

Dus kom eerst met een goede uitleg zoals we zelf ook op onze website hebben staan.
Leg vooral eerst eens uit waarom die nieuwe Thyrons zoveel beter zijn dan die oude splinternieuwe die ik hier ook heb.
Zolang daar geen goed antwoord op komt, blijft het voor mij een marktkoopmans verhaal en trek ik mijn conclusies.

groeten,
Luc
http://geocities.com/lucfoekema/IgnitionNL.html
http://www.youtube.com/watch?v=yArHDX8DB8Q Genemuiden 1 2007
http://www.youtube.com/watch?v=_nMj4XhOXZ8 Genemuiden 2 2007

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door snel » 18 feb 2008, 13:02

De Thyron is een ontsteking die speciaal word gemaakt met kleine racetweetakten als doelgroep.
Het is een thyristorontsteking met een bijna lineair verlopende curve erin.
Aan de curve valt niets te verstellen ,maar dat hoeft veel minder een nadeel te zijn als het lijkt.
Wat de Thyron met name doet is een wereldvonk produceren. Het is een enorm krachtige ontsteking. Een vetgeslagen bougie is haast onmogelijk.
Helaas heeft die kracht ook een gebleken nadeel.

De bobine's ,bougiedraad en bougiedop hebben het heel zwaar ,en de ontsteking blijkt ook een bepaald soort bobine nodig te hebben.
In tegenstelling tot wat Ep schrijft is het waarschijnlijk geen moedwil van de tussenleverancier geweest dat er verkeerde bobines bij zaten.
Dat is gewoon verkeerde informatie in de beginperiode geweest.

Zelf heb ik in beginsel originele italiaanse Piaggio bobines bijgeleverd die waren niet goedkoop ,maar veroorzaakten wel dat de ontsteking uitschakelde.
Later is uitgevonden dat Zündapp Bosch bobines het goed doen (hogere weerstand) ,maar ook alleen als je een extra massadraadje trekt.
De dikke autobobine doet het ook goed.

Een ander feit is dat het hele massasysteem in toptoestand moet zijn. Alles moet gesoldeerd zijn en overgangsweerstanden moeten zoveel mogelijk beperkt worden.
Deze beide punten hebben natuurlijk in de praktijk een aantal "slachtoffers" opgeleverd. En dat heeft een verhaal doen ontstaan dat de ontsteking onbetrouwbaar zou zijn.
Maar dat is hij dus zeker niet ,als de juiste bobine eraan zit en de massabedrading goed is.

Of deze ontsteking nu echt beter is dan anderen is voor mij moeilijk te zeggen. Het direkt vergelijkend meetwerk ontbreekt me.
Feit is wel dat een sterke en preciese vonk altijd prettig is.
Een verstelmogelijkheid is alleen prettig als je weet wat je wilt verstellen ,en waarom.

Voor de veiligheid verkoop ik ze gewoon allebei ...!
(Thyron en Ignitech)

Een beetje accuontsteking is altijd beter dan een zelfgenererende.
Want die moet je aandrijven ,en dat kost je ongeveer een pk.

@Ep,
De Carmo heb ik eraf gepleurd omdat ik beroerd werd geholpen door de fabrikant.
Die houd zijn klanten blijkbaar voor simpele debielen.

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door RmC » 18 feb 2008, 13:32

wij zijn altijd zeer goed geholpen door Carmo, aardige mensen en bereid om te helpen. wij hebben nooit het idee gehad dat ze ons voor simpele debielen aanzagen... zijn ook zeer prettige ontstekingen die Carmo's meot ik zeggen. maar zeer zeker niet goedkoop

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#8 Bericht door snel » 18 feb 2008, 14:15

Ik heb de gever in de versnellingsbak ingebouwd ,dat moest volgens Carmo kunnen.
De motor is gestart ,liep goed ,en werd daarna al snel "ziek"
Hij start vlot ,en begint dan te zieken.
Toen is het zoeken begonnen.
Samen met Richard van der Kolk (ook Carmo rijder) ALLE componenten gewisseld met de zijne ,behalve de gever.
Toen een ander soort ontsteking opgebouwd ,motor liep prachtig.
Conlusie mag dan toch zijn dat de gever stuk is....of niet tegen olie kan...?
Dus gever terug naar Carmo gestuurd voor testen.
Komt na 2 weken weer retour ,gever is goed...beweert Carmo.
Snel weer opgebouwd ,loopt weer beroerd.
Carmo gebeld ,hoe hebben jullie die gever nu getest..?
Zegt de snul: "we hebben de weerstand gemeten ,die is goed..."

Moet dat 2 weken duren..? een statische meting met een multimetertje kan ik ook wel thuis....
Ik heb het kreng er snel afgegooid.

Er heeft een poosje een simpel ding van 85 euro opgezeten ,en daarna een Thyron. Gever zit ook weer gewoon in de olie ,en het werkt perfect.

Tot zover mijn helaas slechte ervaringen met Carmo.
Er werd wel steeds vanuit Carmo op aangedrongen om "met de racer langs te komen" misschien was het anders gelopen als ik dat had gedaan.
Maar ik had geen zin om uit Drenthe naar de verste hoek van Brabant te rijden ,zonder eerst zelf eens goed te kijken wat er loos is.
Dat moeten ze ook begrijpen ,vind ik.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#9 Bericht door lazy rider » 18 feb 2008, 16:39

RmC schreef:klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar alhoewel ik het wel wil geloven, lukt dat me nog steeds niet. want als je alleen je ontsteking verrandert en de rest gelijk houd dan moet je vorige ontsteking zo beroerd gestaan hebben naar mijns inzien.....

wat ik me wel voor kan stellen is dat met die nieuwe ontsteking, de verbranding beter verlopen kan, en hierdoor je afstelling van je carburateur anders kan wat resulteert in meer vermogen. maar dan nog vind ik 20% meer vermogen een hele hoop

wat ik uit de vele pagina's zo gauw niet kan vinden is het daadwerkelijke verschil tussen de HPI en de Thyron. geef anders eens twee lijstjes met specificaties. want ik en de meeste mensen hebben helaas geen grote voorraad ontstekingen liggen :evil: :wink: om te vergelijken....





dus wat is er allemaal in te stellen bij weke ontsteking, en alle andere eigenschappen van de ontsteking. dus gewoon alles wat je weet en wilt weg geven, schrijf het eens op...

als ik me ook niet vergis was het een ramp om die HPI aftestellen, nietwaar? of ben ik in de war met iemand anders?

Mvg,
Johan



We hebben eigenlijk nooit problemen gehad met de HPI zowel de binnen rotor als met de digitale pick up ontsteking , Alleen klopt de beschrijving van de hpi niet helemaal het komt weleens voor dat de rotor 180 gr gedraaid moet worden ,Ik was ook erg tevreden met de HPI en ben dat nog ,Maar als iemand tegen je zegt wil er 4 PK bij ben je gek als je het niet gaat proberen ,nu beschikken wij over een testbank dus het verschil is voor ons gemakkelijk te testen , Als je zoals ons al op het maximale vermogen zit is elk klein beetje meegenomen ,dus 4 pk was heel veel in mijn ogen ,Dus dit afgelopen zaterdag getest ,In het begin was de thyron precies gelijk aan de HPI ,Dus alles nog eens gecontroleerd en de voorsteking op 3,8 afgesteld en een nieuwe accu die goed was opgeladen eraan gehangen en jawel hoor we gingen van 24.0 pk met de hpi naar 28,4 met de thyron Dan vind ik dit een enorm verschil bij deze topvermogens vandaar dat we erg blij zijn met deze winst en hoe de thyron zich houd zal de praktijk moeten uitwijzen ,Zoals Martijn al opmerkte de massa moet zeker goed zijn anders is de kans dat het systeem stuk gaat aanwezig ,Maar dat zal ook de praktijk moeten bewijzen . Maar de thyron heeft niet alleen voordelen de curve is vast dus niet te veranderen (kan een nadeel zijn ) En de curve blijft doorlopen na 0 graden ,dus de voorsteking bij stilstaande motor is erg belangrijk om deze goed af te stellen op het toerental dat wil gaan draaien anders is de kans aanwezig dat er na het BDP ontstoken wordt .
Dus er zijn ook nadelen .

Maar ik ben er blij mee en de praktijk zal de rest wel bewijzen .

Gr,Johan



tet
super-poster


Geregistreerd op: 16-12-2005
Berichten: 874
Woonplaats: hoofddorp
Kreidler foto
Geplaatst: Zo Feb 17, 2008 9:37 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

ik heb afgelopen jaar ook met een ,,gewone,,Thyron gereden(niet die van ep)en ik heb daar zeker winst uitgehaald.
wat p.k.s betreft kan ik niets zeker zeggen want hij is niet op een testbank geweest,maar dat het harder loopt en zeker beter trekt is een feit.
In zweden reed ik dezelfde tijden als het jaar daarvoor terwijl er een chicane in is gekomen wat ong.10sec. langzamer is.
volgens de fabrikant heb je 1-1/12 pk winst en ik ben geneigd dat te geloven.
rene
p.s. mooie resultaten johan


thyron.JPG 24.3 KB
Weergegeven: 225 keer
Bijlagen
thyron_795.jpg
thyron_795.jpg (24.3 KiB) 28759 keer bekeken

ep
Berichten: 549
Lid geworden op: 07 jan 2007, 16:54
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door ep » 18 feb 2008, 20:37

*****
Laatst gewijzigd door ep op 23 nov 2009, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#11 Bericht door snel » 18 feb 2008, 20:53

Ha Ep,
Je hebt mij helemaal niet tegen mijn been geschopt hoor... :lol:
Helemaal niks aan het handje.
Maak jij je maar geen zorgen.

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door RmC » 18 feb 2008, 21:57

ep schreef:Luc ,je snapt zelf wel dat ik niet ga uitleggen hoe het werkt en waarom ,niet omdat ik het niet weet maar ik ga het julie niet leren voor zo ver mijn kennis nu van deze onstekingen
(er zijn altijd mensen die denken beter goed gestolen dan slecht ontwikkeld en iedereen kijkt mee)
Johan de onsteking loopt niet door over het doode punt hij retard 20 graden
Martijn ik heb jou niet tegen het been willen schoppen ,dat is het laatste wat ik wil net zoals de rest die mee discuseerd
4,4 pk en wat een ophef 20 % zou dit een ruzie waard zijn??
We kunnen natuurlijk wel een testdag bij bv Johan organiseeren met alle ontstekingen ,Johan is een goeie gastheer
en daar beginne we weer met de geheimzinnigheid :lol: :lol:

en we zijn hier op een forum om kennis te delen en om te discsieren over bepaalde theorien en standpunten nietwaar?????

dus geen koekjes voorhouden en ze dan weer weg trekken... :evil:

======

inderdaad Johan, 4 pk is een helehoop, zeker in procenten uitgedrukt vind ik het veel. dus vandaar dat ik me er een beetje over verbaas dat er 20% meer vermogen word geleverd door alleen je onsteking.

maar het blijft een zeer mooi resultaat :!:

ik weet niet of ik het gemist heb, maar heb je toevallig een grafiek van die 24 paarden en die 28 paarden over elkaar heen?? en ook toevalig het toerental tegen het vermogen uitgezet?? of alleen snelheid tegen het vermogen?

Johan

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#13 Bericht door Luc » 18 feb 2008, 22:11

Ik heb even met een antwoord gewacht en het voorgelegd aan een deskundige.
ep schreef: Dijkie deze THYRON is heel anders ,als Ed nog 2 pk wil moet hij deze hebben ,ik ben de eerste die ermee rijd en nu Johan dus ,,, en is natuurlijk niet alleen voor roterende machines en 50cc ,er is ook een twin 3 en 4 cilinders uitvoering en voor 4takt is er ook wat
Ik heb het zien vonken tot en met 65000(geen typ fout) rpm en als er een ander tandwiel op de tester komt gaat het naar de 100000 rpm
100.000 vonken onbelast zegt helemaal niets, dat zou je toch moeten weten, want in bedrijfsomstandigheden onder hoge druk geeft hij het veel eerder op. Je hebt nl steeds meer energie nodig wanneer het toerental toeneemt en met een beetje logisch inzicht kan iedereen begrijpen om hieraan de gevolgen te verbinden. Een onsteking zelf gebruikt vrijwel niets hij stuurt alleen maar de energie die binnenkomt. Maar als er geen energie ingaat kan er ook niets uitkomen. Je kunt die energie wel anders gebruiken zoals in een Thyron, maar ook dat heeft zijn consequenties. En een thyristor ontstekening is geen energie centrale. Het is voor ons geen enkel probleem om het verbruik zo laag te krijgen, maar dan wordt de vonk net zo zielig als van een Thyron, sorry voor de uitspraak, maar ik kom daar later met bewijzen op terug.
ep schreef:Luc beste vent,
De thyron neemt maar 0,6 tot 0,8 amp en word onder geen beding warm, de inhoud van ander onstekingen vragen zomaar 4 amp en worden warm dat is dus beter ,, een slecht systeem met kortsluiting moet dus beter zijn ,de zekeringen vliegen om je ooren ,dat is dus goed ,,,logies dat daar geen pk meer uit komt je mag blij zijn dat hij blijft lopen en dat er geen gaten in de zuiger vallen
Je stopt de 0,6 amp er niet in ,het vraagt 0,6 amp dat is heel wat anders
Kunnen julie het nog volgen ????
Mooi mannen ik ga weer ik moet nog de wc,s boenen op de TU
Beste Ep,
Ten eerste kan ik zeggen dat die van ons nooit kapot gaan en ook nooit uitvallen*), ook niet bij bobines met een hele lage impendantie, zelfs niet wanneer hij kortgesloten wordt. Zelfs met de bougiekap eraf, maar de kabel in de buurt van bougie loopt de motor gewoon door.
Als je een beveiliging voor te lage impendantie inbouwd zoals bij de Thyron, dan gaat dat ten koste van het resultaat, want er gaat dan altijd iets verlies optreden. Bovendien gaat bij een te lage impendantie van de bobine, bij de onze alleen de bobine kapot en niet de ontsteking.
Bovendien ben ik in die accu onstekingen nog nooit een zekering tegengekomen, dus vraag ik mij af over welk ontstekingen jij het hierboven hebt. Dat hij helemaal niet warm wordt klopt natuurlijk wel, want er is nauwelijks transport van energie. Verder is het antwoord van die deskundige op bovenstaande verhaal "klinklare onzin"
Dus weerleg deze uitspraak met een deskundig onderbouwd verhaal, dan zal ik hem dat wederom voorleggen.

Groeten,
Luc

*) de eerste die een paar jaar geleden geleverd werd is wel kappot gegaan, maar daar hadden we iets niet goed gedaan, daarna is nog een iemand terug gekomen, maar die had de aansluiting van de gever omgedraaid, Verder alleen maar gebruikers die zeer enthousiast zijn en nooit meer één defecte gehad.
Alle exemplaren werden vanaf het begin met een volledige gebruiksaanwijzing inclusief bobine specificaties en een zeer nauwkeurig afstelschema geleverd.
Ik hoor van deze gebruikers nooit dat ze een betere zijn tegengekomen en ik zelf ook nog niet.
Laatst gewijzigd door Luc op 18 feb 2008, 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#14 Bericht door Ed.P » 18 feb 2008, 22:18

Kan ik me Thyron inruilen Luc ?

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#15 Bericht door Luc » 18 feb 2008, 22:29

Sorry Ed,
Aan een heb ik al meer dan genoeg en we wilde wel eens weten waarover men nu zo enthousiast was, vandaar.
Ik zeg ook niet dat ik het niks vind, hij ziet er mooier uit dan de onze, ook het ledje doet het aardig, maar ook een onnodig detail.
Op een FST machine gaat hij het niet redden, dat weten we nu al.
Wellicht is hij wel in een meer uren race goed op zijn plaats, dat scheelt accu'swisselen.
Wij hebben het max. verbruik dat een accu kan leveren tijdens een race ook gebruikt voor de vonk en die energie gaat dus nergens anders naar toe. Het was een kleine moeite om hiermee anders om te gaan.

Groeten,
Luc
Laatst gewijzigd door Luc op 18 feb 2008, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#16 Bericht door Ed.P » 18 feb 2008, 22:34

Maar kun je niet ook zo,n ledje op jou ontsteking maken....daar viel ik nu juist zo op :lol: mooi in het donker.

ep
Berichten: 549
Lid geworden op: 07 jan 2007, 16:54
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door ep » 18 feb 2008, 22:38

******
Laatst gewijzigd door ep op 23 nov 2009, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#18 Bericht door lazy rider » 18 feb 2008, 22:47

Ik geloof dat er hier oude vetus worden uitgevochten , dit heeft niets meer met ontstekingen te maken , De 20 % winst staat als een paal boven water ,bewijs maar dat je er over heen gaat , kom gerust testen bij mij dan zien we het resultaat , Dan lullen we verder .

Johan

Eric S
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jan 2006, 18:53
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door Eric S » 18 feb 2008, 22:51

Ep had die ontsteking op je Kreidler gezet waar je mee bij S&S was :P .Dan had je misschien je grote mond waargemaakt,want die heb je wel maar ik heb nog niks van je gezien behalve dus die grote waffel :evil:

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door tet » 18 feb 2008, 22:51

Geplaatst: Ma Feb 18, 2008 10:47 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik geloof dat er hier oude vetus worden uitgevochten , dit heeft niets meer met ontstekingen te maken , De 20 % winst staat als een paal boven water ,bewijs maar dat je er over heen gaat , kom gerust testen bij mij dan zien we het resultaat , Dan lullen we verder .

Johan

:clap :clap :clap :clap :clap :clap :clap :clap :clap :clap :clap

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#21 Bericht door Luc » 18 feb 2008, 22:57

Ja Ep, je hebt hier op het forum al veel tekst laten vallen, maar je beseft onvoldoende dat hier ook veel kennis op het forum zit.

Je kunt hier niet onbeantwoord onzin schrijven, want je krijgt de bal altijd terug. Ik ben niet kwaad, maar er blijft toch echt niets ander over dan die onzin tekst uit te leggen.

Ik heb het dus niet de werking van die super Thyron, want dat interesseerd me echt niet. Alleen maar wat de type aanduiding op het kastje is, want er moet toch wel herkenbaar verschil zijn, met de huidige uitvoering?

En misschien is het ook wel aardigom te weten waarom hethuidige model beveiligd is tegen kortsluiting, wat helemaal nietnodig hoeft te zijn?

Dat Johan blij is met zijn 4pk gun ik hem als geen ander, maar ik weet dat het meer zegt van zijn oude ontsteking dan over zijn nieuwe Thyron.

Groeten,
Luc

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#22 Bericht door Ed.P » 18 feb 2008, 22:58

ep schreef:Goh Ed jij heb er veel voor over maar je wed op het verkeerde paard
Jammer even goeie vrienden
Luc je zit te vissen naar info, jammer gaat je niet lukken ,ik maak hier uit op dat je het aandurft om de onderlinge ontstekingen te testen ,,,oja je gaat nooit op een testbank ,sorry...........je beroep je op het fijt dat je alleen rijd ,,,
Die 65000 vonken staan onder druk , ik zat al te wachten wanneer je er mee kwam ,wie heeft dit verhaal voor je uit gewerkt???
Wil je ook 4,5 pk erbij Luc ???
De fijten liggen er ik kap er mee ,geen zin in ruzie die nu word uit gelokt
Nee hoor Ep , met mijn geen ruzie , we kunnen er nog heel lang over lullen maar je hebt me gewoon niet overtuigd daarom maak ik er ook maar een geintje van

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door RmC » 18 feb 2008, 23:03

Ed.P schreef:
ep schreef:Goh Ed jij heb er veel voor over maar je wed op het verkeerde paard
Jammer even goeie vrienden
Luc je zit te vissen naar info, jammer gaat je niet lukken ,ik maak hier uit op dat je het aandurft om de onderlinge ontstekingen te testen ,,,oja je gaat nooit op een testbank ,sorry...........je beroep je op het fijt dat je alleen rijd ,,,
Die 65000 vonken staan onder druk , ik zat al te wachten wanneer je er mee kwam ,wie heeft dit verhaal voor je uit gewerkt???
Wil je ook 4,5 pk erbij Luc ???
De fijten liggen er ik kap er mee ,geen zin in ruzie die nu word uit gelokt
Nee hoor Ep , met mijn geen ruzie , we kunnen er nog heel lang over lullen maar je hebt me gewoon niet overtuigd daarom maak ik er ook maar een geintje van
:clap :clap

heb je soms aandelen in Thyron ep???

en ep vlucht nou niet voor de discussie... het is geen ruzie, en hoeft het ook niet te worden...

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#24 Bericht door Luc » 18 feb 2008, 23:07

tet schreef:Geplaatst: Ma Feb 18, 2008 10:47 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik geloof dat er hier oude vetus worden uitgevochten , dit heeft niets meer met ontstekingen te maken , De 20 % winst staat als een paal boven water ,bewijs maar dat je er over heen gaat , kom gerust testen bij mij dan zien we het resultaat , Dan lullen we verder .

Johan

:clap :clap :clap :clap :clap :clap :clap :clap :clap :clap :clap
Zodra er iets duidelijker taal gesproken wordt is dat toch geen vete.
Ik had ook mij schouders kunnen ophalen en Ep zijn gang kunnen laten gaan.
Wees blij dat er iemand is die een weerwoord heeft en niet alles van Ep voor zoete koek slikt.
En toevallig is dit onderwerp voor ons al heel lang bekend terrein.
Mijn zoon is ook profesioneel met electronica actief in z'n eigen bedrijf www.mungosworks.nl
En iedereen die blij is met een Thyron moet dat vooral blijven, wij willen en kunnen die aantallen nooit maken en verder is er weinig tot geen alternatief.

Groeten,
Luc
Laatst gewijzigd door Luc op 18 feb 2008, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

bouran
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 feb 2006, 18:51
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door bouran » 18 feb 2008, 23:08

Luc schreef:Ja Ep, je hebt hier op het forum al veel tekst laten vallen, maar je beseft onvoldoende dat hier ook veel kennis op het forum zit.

Je kunt hier niet onbeantwoord onzin schrijven, want je krijgt de bal altijd terug. Ik ben niet kwaad, maar er blijft toch echt niets ander over dan die onzin tekst uit te leggen.

Ik heb het dus niet de werking van die super Thyron, want dat interesseerd me echt niet. Alleen maar wat de type aanduiding op het kastje is, want er moet toch wel herkenbaar verschil zijn, met de huidige uitvoering?

En misschien is het ook wel aardigom te weten waarom hethuidige model beveiligd is tegen kortsluiting, wat helemaal nietnodig hoeft te zijn?

Dat Johan blij is met zijn 4pk gun ik hem als geen ander, maar ik weet dat het meer zegt van zijn oude ontsteking dan over zijn nieuwe Thyron.

Groeten,
Luc
beste luc, even goede vrienden maar,
wij nodigen je uit om hier !!!!!!!!! GRATIS !!!!!!!!!! een volle dag te komen testen, en te proberen met onze magische thyron. dan zullen we de grafieken wel eens over elkaar leggen en kijken wie hier gelijk heeft, dan kunnen we ook de ultrasap testen op de zelfde sprinter waar met de thyron 28 pk mee is gescoord. en dan dit ge**** uit de wereld helpen !!! of ben je bang om je werkelijke vermogen prijs te geven, dan word het ook duidelijk of je berekeningen kloppen met de praktijk, dan komt de aap pas echt uit de mou.!!!!!!!!

jeroen

Plaats reactie