50cc icoon Jan Thiel naar Thailand

Evenementen aankondigen, bezoeken en er verslag van doen.
Present, visit and talk about Kreidler events.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

50cc icoon Jan Thiel naar Thailand

#1 Bericht door Luc » 03 mar 2008, 12:13

Zaterdag 1 maart werd op de Jamathi clubdag tevens de afscheids receptie van Jan Thiel met zijn echtgenoot Nim gehouden. Dit vond plaats in het motormuseum in Raalte. Als echte 50cc raceliefhebber mocht je dan ook niet ontbreken. Want Jan Thiel vertrekt definitief met zijn vrouw Nim naar Thailand.

Jan wordt naast enkele coureurs toch beschouwd als een van de belangrijkste 50cc iconen die ons land ooit heeft voortgebracht. En als het over 2T motortuning gaat wordt hij zonder meer in ons land als de absolute top beschouwd. Zijn pensioen is op nadrukkelijk verzoek van de Aprillia fabriek niet voor niets 2 keer met 1 jaar uitgesteld.
Met het Jamathi team behaalde hij tot 2 keer toe, met de coureurs Paul Lodewijks en Aalt Toersen, op een haar na de wereldtitel. De zeer gezellige bar van het museum was dan ook maar net groot genoeg voor de vele oud coureurs en liefhebbers die aanwezig waren. Ook de toespraak van Jaap Timmer met een aantal bijzonder leuke anecdotes waarin Jan de hoofdrol speelde, werkte mee aan de feestvreugde.

Natuurlijk wilde ik hierbij ook niet ontbreken, want Jan komt uit dezelfde periode als waarin ik actief was in de sport. Ik weet dat hij ook toen al met zijn Jamathi's een voorbeeld was voor alles wat zich binnen het rennerskwartier afspeelde. Ik kan mij nog goed herinneren en was apetrots dat hij in 1966 in Rockanje kwam kijken naar mijn eerste kompleet nieuw gebouwde Kreidler racer. Pas toen was ik ervan overtuigd dat ik het goed had gedaan.

Maar ik heb natuurlijk deze gelegenheid ook gebruikt om met veel oude bekenden en vaak nog zeer enthousiaste 50cc liefhebbers nog even van gedachte te wisselen over het FST systeem. Jan Thiel was bijzonder enthousiast over dit nieuwe systeem. Ook met Frits Overmars heb ik een plezierig gesprek gehad, maar we hebben elkaar niet gevraagd hoever we zijn met de realisatie van het prototype, want ook dit moet natuurlijk een sportieve wedstrijd blijven.

Volgens Jan Thiel is dit systeem nooit bij Aprillia serieus ter tafel geweest. Drastische wijzigingen zoals het FST systeem werden ook door het management van Aprillia niet toegestaan. Opdracht was het zoveel mogelijk bij het huidige concept te houden. Dat heeft natuurlijk niet alleen voordelen, maar ook grote nadelen. Ik ben benieuwd of na de resultaten van de eerste prototypes van Frits en van mij het wel serieus ter tafel gaat komen. Maar goed, nu loop ik misschien weer een stap te hard en moeten toch maar eerst de resultaten afwachten.

Even een lijstje met namen van oud coureurs die ik naast Jan Thiel heb gezien: Herman Meyer, Aalt Toersen, Henk van Kessel, Theo Timmer, Nick Leeflang, Pierre Kemperman, Jos Schurgers, Ton Kooyman, Jan Mijwaart, Egbert Streuer, Ferry Brouwer, Geert Keen, Theo van Geffen, Nico Bakker, Jos Disselhorst, Willem Koerhuis, Dick Fokkema en ...
Ik weet zeker dat ik nog wat namen vergeet, wie het het weet graag aanvullen, want er waren ook diverse forumleden aanwezig, zoals het bestuur van de nieuwe 50cc classic european cup René en Martijn.

Groeten,
Luc

http://geocities.com/lucfoekema/JanThie ... iewNL.html
Bijlagen
Met alle aanwezige oud coureurs
Met alle aanwezige oud coureurs
JanThielenCoureurs.JPG (50 KiB) 16169 keer bekeken
Jan met GP winnaars van L naar R.
<br />Egbert Streuer, Theo Timmer, Jos Schurger, Nim en Jan, Henk van Kessel en Aalt Toersen.
Jan met GP winnaars van L naar R.
Egbert Streuer, Theo Timmer, Jos Schurger, Nim en Jan, Henk van Kessel en Aalt Toersen.
JanThielGPwinnaars.JPG (92.58 KiB) 16169 keer bekeken
Toespraak Jaap Timmer
Toespraak Jaap Timmer
NimJanJaapTimmer2.JPG (76.35 KiB) 16169 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Luc op 11 mar 2009, 14:12, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#2 Bericht door dijk » 03 mar 2008, 19:48

leuke foto,s luc met de legendes bij elkaar :D

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#3 Bericht door Luc » 04 mar 2008, 09:17

Ja deze foto's zijn leuk voor een verzameling in de 50cc history. De 3e foto is gemaakt door Joost, want ik sta er zelf ook bij op 1 na de meest rechtse Jan Mijwaart, ja een neef van Martin.
Hierbij nog een foto van Joost, waarop nagenoeg de hele groep aanwezigen staan en de Jamathi (TT1968 winnaar)
Ik realiseer mij dat het eigelijk geen Kreidler gebeuren is, maar vond het toch belangrijk genoeg.
Uiteindelijk is het ook interessant hoe en wie de echt conqurenten waren van Kreidler in de 70 jaren.
Jamathi was in het begin de grootste, dat begon eerst al in de nationale wedstrjden.
Jamathi startte in 1968 met GP's als voorbereiding op het jaar 1969, waarbij het reglement aangepast werd, voor meer privé inzet.
Kreidler (vanVeen) begon in 1969 met deelname aan alle GP's en kwam naast Jamathi ook Derby tegen die over de jaren heen de belangrijkste conqurent werd.
Derby had daarbij ook nog eens een van de beste 50cc rijder aller tijden in huis Angel Nieto. De competitie was elk jaar weer topspanning.

Groeten,
Luc
Bijlagen
Jamathidag2008.JPG
Jamathidag2008.JPG (52.4 KiB) 15897 keer bekeken
Paul Lodewijks TT winnaar 1968 op deze Jamathi
Paul Lodewijks TT winnaar 1968 op deze Jamathi
Jamathi1968.JPG (98.47 KiB) 15897 keer bekeken

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#4 Bericht door TonK » 11 mar 2008, 06:46

Nog wat namen Luc: Nico Bakker, Jos Disselhorst, Willem Koerhuis, Dick Fokkema etc.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#5 Bericht door LVS » 30 mar 2008, 21:11


Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#6 Bericht door Luc » 20 mei 2008, 00:07

Voordat ik het vergeet, in het maandblad bromfiets van deze maand staat een uitgebreid artikel over:

Het afscheid van Jan Thiel "De beste vijler ter wereld"

Een indrukwekkende lijst met titels waarvoor hij als constructeur verantwoordelijk was.
Ook Valentino Rossi, een van de beste coureurs aller tijden, zal zijn naam met respect uitspreken.
De Aprillia's en (equivalent Derby) zijn op dit moment zo oppermachtig, dat het steeds normaler wordt dat alle podium plaatsen door het merk bezet worden.
Ook dat is mede te danken aan de invloed van Jan Thiel.

Ik ben benieuwd of andere motorbladen net als Bromfiets, hieraan nog aandacht zullen besteden.
Zo niet dan wordt deze bromfiets uitgave veel waard in de toekomst, kopen dus.

Nog even de link van Claus herhalen, en zie eens hoe deze mensen met Jan Thiel omgaan.
http://www.racingaprilia.com//backstage ... sp?id=1751
Afbeelding

Groeten,
Luc
Bijlagen
JanThielAprillia-4mrt08.jpg
JanThielAprillia-4mrt08.jpg (85.82 KiB) 14062 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Luc op 11 mar 2009, 14:07, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sander.
Berichten: 2161
Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:40
Locatie: het Westland, bij Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#7 Bericht door Sander. » 20 mei 2008, 00:28

:offtopic Dat haar van Simoncelli :lol:

Het bericht van Aprilia geeft inderdaad aan dat hij belangrijk was en is!

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#8 Bericht door Luc » 20 mei 2008, 09:23

...
Laatst gewijzigd door Luc op 20 mei 2008, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#9 Bericht door Luc » 20 mei 2008, 09:23

Hier nog 2 citaten voor de 2T tuners, uit het genoemde interview /artikel:

Hoeveel pk's kun je nu uit een 50 cc'tje persen?
"In 1965 zaten we op 11 pk bij 13.800 toeren, in 1974 was 21.4 pk bij 15.800 toeren al geen uitzondering.
Ik denk dat je nu zonder geldgebrek wel 29 pk bij de versnellingsbak kunt realiseren"


Wat zijn de belangrijkste en grootste technische veranderingen geweest?
"Nicasil cilinderwanden, betere giettechnieken, electronica, powerjet en schijfrem"

Indrukwekkende pk getallen zullen veel 2T tuners wel denken!
Gecorrigeerd naar het achterwiel is dat resp. ca 10.5 - 20.3 - 27.5 pk
Dit mag iedere 2T tuner dan ook als de referentie beschouwen.

Groeten,
Luc

Plaats reactie