Ombouw '75 Belgische Rm-->Rs

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Ombouw '75 Belgische Rm-->Rs

#1 Bericht door den willem » 28 mei 2008, 14:31

Hallo,

ik heb sinds een paar weken mijn motorijbewijs, dus dit wou ik nuttig gaan gebruiken. Ik ga mijn RM ombouwen naar RS en deze dan inschrijven als motor, hier in België.
Ik sta nog niet zo heel ver, ik heb nog maar enkele onderdelen verzameld, maar op deze manier ga ik jullie een verslagje brengen van de werkzaamheden.
Ik heb mij de nieuwe en veelbesproken KCMN cilinder aangeschaft hiervoor...
Van alle spullen heb ik al een foto getrokken en aangezien beelden meer zeggen dan woorden...
Bijlagen
P1200580 (Medium).JPG
Moet nog gekuist!
P1200580 (Medium).JPG (48.28 KiB) 13381 keer bekeken
P1200588 (Medium).JPG
P1200588 (Medium).JPG (82.05 KiB) 13381 keer bekeken
P1200590 (Medium).JPG
Niet zo proper vind ik...
P1200590 (Medium).JPG (66.95 KiB) 13381 keer bekeken
Laatst gewijzigd door den willem op 14 jun 2008, 12:19, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#2 Bericht door den willem » 28 mei 2008, 14:32

Nog...
Bijlagen
P1200592 (Medium).JPG
P1200592 (Medium).JPG (48.93 KiB) 13379 keer bekeken
P1200597 (Medium).JPG
P1200597 (Medium).JPG (75.97 KiB) 13379 keer bekeken
P1200599 (Medium).JPG
P1200599 (Medium).JPG (51.43 KiB) 13379 keer bekeken
P1200600 (Medium).JPG
P1200600 (Medium).JPG (49.84 KiB) 13379 keer bekeken

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#3 Bericht door den willem » 28 mei 2008, 14:33

En nog...
Bijlagen
P1200601 (Medium).JPG
P1200601 (Medium).JPG (81.59 KiB) 13375 keer bekeken
P1200602 (Medium).JPG
P1200602 (Medium).JPG (47.19 KiB) 13375 keer bekeken
Laatst gewijzigd door den willem op 14 jun 2008, 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#4 Bericht door den willem » 28 mei 2008, 14:34

En nog...
Bijlagen
P1200610 (Medium).JPG
P1200610 (Medium).JPG (43.41 KiB) 13372 keer bekeken
P1200611 (Medium).JPG
jaja de zuiger zit er verkeerd in;)
P1200611 (Medium).JPG (76.92 KiB) 13372 keer bekeken

3 Bak Hand
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:03
Locatie: Vlaams Brabant (België)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#5 Bericht door 3 Bak Hand » 28 mei 2008, 15:38

Mooi begin willem. Nu nog de 5 bak

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49408
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 190 times
Been thanked: 270 times

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 mei 2008, 15:59

Prachtige foto's

Ik zie wel veel giet galletjes. Slecht afgewerkte randen van de nikasilwand bij de poorten.
Een dubbele blokveerzuiger. Dus geen L-veer en blokveer.

Verder zou ik nog graag een foto willen zien als je de kop en cilinder tegen elkaar zet zoals ze op het blok zitten.

Enzo
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 28 mei 2008, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#7 Bericht door den willem » 28 mei 2008, 15:59

Via marktplaats heb ik al een 5bakje indirect smalle tap gevonden. Helaas ook met smalle voet.
Dus de tapeinden moeten verzet, de cilindervoet afgedraaid en het blokje gereviseerd

mvg,
Willem :wink:

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#8 Bericht door den willem » 28 mei 2008, 16:08

Enzo, je bemerkingen zijn terecht.
Sommige dingen vind ik niet zo erg, zoals de gietgaten, deze vullen zich wel enigszins met vuil na verloop van tijd. De afwerking van de wand vind ik ook wel jammer, beetje tegenvaller.

Foto's, zoals gevraagd hieronder :wink:
Bijlagen
P1200617 (Medium).JPG
P1200617 (Medium).JPG (60.91 KiB) 13300 keer bekeken
P1200618 (Medium).JPG
P1200618 (Medium).JPG (76.62 KiB) 13300 keer bekeken
P1200620 (Medium).JPG
P1200620 (Medium).JPG (66.27 KiB) 13300 keer bekeken
Laatst gewijzigd door den willem op 14 jun 2008, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Haakie
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
Locatie: Borne (Ov)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#9 Bericht door Haakie » 28 mei 2008, 16:29

tvdzijden schreef:Slecht afgewerkte randen van de nikasilwand bij de poorten.
Dat viel me ook op. De randjes zijn verder wel glad?

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#10 Bericht door den willem » 28 mei 2008, 16:32

Ik ben er overgeweest met mijn vinger en volgens mij mogen de veren er niet in blijven haken om het zo te zeggen. Ik heb er vertrouwen in.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18734
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Has thanked: 5 times
Been thanked: 16 times

#11 Bericht door dijk » 28 mei 2008, 16:56

mooie foto,s gemaakt :clap

Jan57
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 apr 2008, 20:44
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#12 Bericht door Jan57 » 28 mei 2008, 17:09

een mooi begin! behalve het motorvermogen uiteraard, moet je er dan veel voor ombouwen om door de keuring te komen :?: lijkt me niet, zo op het eerste gezicht , knipperlichten, spiegels e.d zijn al aanwezig :wink:

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#13 Bericht door den willem » 28 mei 2008, 17:40

De manier om hem hier in België in te schrijven, is eerst hem voorzien van Duitse RS papieren, hiermee naar de douane gaan en "importeren". Zij geven je de nodige papieren waarmee je naar de DIV (dienst inschrijving van voertuigen) moet gaan, waar je hem dan kunt inschrijven. Klinkt allemaal heel simpel, maar bij de DIV kunnen ze wel nog eens moeilijk doen. Hier in België is er geen technische keuring voor motorfietsen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49408
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 190 times
Been thanked: 270 times

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 mei 2008, 17:43

Wat ik ook nog een puntje vindt (alleen optisch :!: ) zijn die lange lompe tapeindjes voor de inlaat en uitlaat. Kleur, pisbakkenstaal. :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#15 Bericht door den willem » 28 mei 2008, 17:47

Goh die storen mij niet zo. We zien wel hoe alles eruitziet na montage :wink:

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#16 Bericht door kaZeta » 28 mei 2008, 18:36

Je kan em zwartspuiten

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#17 Bericht door den willem » 28 mei 2008, 20:40

Dat ga ik misschien nog doen. Ben er nog niet helemaal uit. Eerst eens zien hoe hij eruitziet als hij eronder hangt. Hij zal ook nog wel op natuurlijke wijze wat donkerder worden :wink:

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2334
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#18 Bericht door Robert1 » 29 mei 2008, 00:04

Spullen zien er goed uit :) zal 'em zeker volgen.

Gebruikersavatar
Mattias
Berichten: 292
Lid geworden op: 20 aug 2007, 20:28
Locatie: Oostenrijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#19 Bericht door Mattias » 29 mei 2008, 08:31

Leuk topic willem, ben zelf ook van plan om mijn kreidler eens op motoplaque te zetten en er dan een 5-bak onder te steken zodat ik een tm heb.
Ben benieuwd hoe dit afloopt.

In België is inderdaad geen keuring voor moto's, wat toch verwonderlijk is. Bij de auto's kunnen ze zo moeilijk doen, terwijl je met eender welke moto zo op straat mag, wat de staat ook is. Weet trouwens een keuringscentrum zijn waar ze al jaren een paar bruggen hebben staan om moto's te keuren, maar het komt er niet door.
Handig voor ons :D

Mattias

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#20 Bericht door rm-mer » 29 mei 2008, 13:59

Hey Willem, leuk dat het al aangekomen is ondertussen.
Die tapeindjes kun je beter vervangen door die donkere originele met een verdikking in het midden.
Deze lijken me van mindere kwaliteit en als er eentje afbreekt heb je miserie om hem eruit te halen. :wink:

Thibaut.

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

blokje toegekomen!

#21 Bericht door den willem » 29 mei 2008, 14:38

Ook vandaag een pakketje toegekomen, ziehier het blokje dat dienst gaat doen!
Het staat nu nog op smalle tap, dus dat moet nog worden veranderd. Ook ondergaat het nog een revisie voor alle zekerheid. Het is een smalle voet, dus de cilinder gaat (hoogstwaarschijnlijk bij LVS) worden afgedraaid. Uiteraard is het een 5bakje :wink:
Indirect welliswaar, maar ik neem gewoon het schakelmechanisme van onder mijn huidige brommer én de originele RS van 1975 was ook indirect geschakeld :D
Het is geen mooi weer vandaag, dus dit keer (minder mooie) binnenfoto's:wink:


groeten,
Willem
Bijlagen
P1200621 (Medium).JPG
P1200621 (Medium).JPG (68.36 KiB) 12797 keer bekeken
P1200622 (Medium).JPG
P1200622 (Medium).JPG (62.52 KiB) 12797 keer bekeken
P1200624 (Medium).JPG
P1200624 (Medium).JPG (69.95 KiB) 12797 keer bekeken

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: blokje toegekomen!

#22 Bericht door RmC » 29 mei 2008, 14:42

den willem schreef:Ook vandaag een pakketje toegekomen, ziehier het blokje dat dienst gaat doen!
Het staat nu nog op smalle tap, dus dat moet nog worden veranderd. Ook ondergaat het nog een revisie voor alle zekerheid. Het is een smalle voet, dus de cilinder gaat (hoogstwaarschijnlijk bij LVS) worden afgedraaid. Uiteraard is het een 5bakje :wink:
Indirect welliswaar, maar ik neem gewoon het schakelmechanisme van onder mijn huidige brommer én de originele RS van 1975 was ook indirect geschakeld :D
Het is geen mooi weer vandaag, dus dit keer (minder mooie) binnenfoto's:wink:


groeten,
Willem
waarom laat je hem dan bij revisie niet meteen uitkotteren??? net zo makkelijk toch.. en dan kan je meteen elke gewenste SB cilinder er op monteren zonder telkens de voet af te draaien... mooi project, blijf het ook volgen.

suc6 er mee,
Johan

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4104
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

#23 Bericht door BESTMAN » 29 mei 2008, 14:48

mooi blokje.
zal straks wel mooi lopen met de nieuwe cilinder op.
veel plezier met je mooie van vader naar zoon kreidler.

mvg bestman :wink:

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#24 Bericht door den willem » 29 mei 2008, 14:49

Uitkotteren is ook een mogelijkheid, heb ik ook al over zitten nadenken. Echter zou ik het liefst zo weinig mogelijk met de onderdelen verhuizen (lees: verzenden) omdat dit toch telkens risicovol is en ook niet heel goedkoop. De revisie kan ik in België laten doen, op 7km van hier, dus eigen transport :wink: Maar ik vermoed dat ik voor het uitkotteren naar Nederland moet. Voor het afdraaien kan ik de cilinder gewoon naar Claus opsturen. (cilinder opsturen vind ik minder risicovol).
Ik wacht nog af of ik niemand kan vinden die het hier in België kan uitkotteren, en anders stuur ik dan toch mijn cilinder naar Claus.

mvg,
Willem

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49408
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 190 times
Been thanked: 270 times

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 mei 2008, 15:01

Uit het blok een heel klein stukje weghalen verdiend de voorkeur.
Ten eerste, je wil eigenlijk een RS blok i.p.v. TM
Ten tweede, cilinders die zijn afgedraaid dalen in waarde voor een RS carter.

Enzo

Plaats reactie