De truc met de cinemascoop cilinder (1971)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 813 keren
- Ontvangen waarderingen: 413 keren
- Contacteer:
De truc met de cinemascoop cilinder (1971)
De truc met de cinemascoop cilinder
Der gag mit dem cinemascope Zylinder
Bron: Motorrad 22/1971
Auteur: Klacks
Neen, wij zullen het niet vergeten te vermelden dat heden ten dage ook andere lieden een 50 cc gebouwd hebben met een "standaard" vermogen van 6,25 pk. Als we nu dan ook van de "nieuwe" Florett spreken, dan is dat vanwege het feit dat de motor een nieuwe, zeer brede cilinder heeft gekregen.
De truc met de cinemascoop cilinder.
In het jaar 1956 ziet de 50 cc motorfiets Kreidler "Florett" het levenslicht. Het basis ontwerp van de motor is net zoals nu met een liggende cilinder, geforceerde luchtkoeling, drie versnellingen handgeschakeld, 3 pk bij 5500 omw/min, schommelvork voor en een plaatframe. In 1961 had de "Florett-Super" al 4,2 pk bij 6500 omw/min, een vierversnellingsbak met voetschakeling en wij reden op de noordlus van de Nürburgring met een gemiddelde van 75 km/u. Hadden we niet de stroken van de datalogger kunnen laten zien dan zou men dat 10 jaar geleden voor niet waar hebben aangenomen. Desondanks veronderstelde de Kreidler concurrentie dat wij vanzelfsprekend in een "trucje" van de ontwikkelingsmensen van Kreidler getrapt waren. Hetgeen tegengesproken werd doordat lezers van MOTORRAD met hun normale Floretts ook dergelijke gemiddelden op de ring bereikten.
De cinemascoop cilinder
Het motorvermogen steeg dan verder naar 5,3 pk in 1970 en bleef uiteindelijk steken op 6,25 pk bij 8500 omw/min en er kwam een 5 versnellingsbak. Op de Nürburgring bereikte men op de noordelijke omloop een gemiddelde van 15 min 12 = 88 km/u. In 15 jaar ontwikkeling was het vermogen meer dan verdubbeld. Het rijwielgedeelte van de machine werd met het groeien van de snelheid en het aantal pk's voortdurend verder verbeterd, maar het plaatstalen frame bleef tot op de dag van vandaag behouden. Een voortreffelijke hydraulisch gedempte telescoopvork vervangt intussen de vroegere schommelvork van de vroeger "Moped" zoals leken de 50 cc motorfiets nog altijd graag noemen en is heden ten dage een echt machientje geworden waarvan de motor het fabelachtige vermogen van 127 pk/liter bezit. Neen wij zullen het niet vergeten te vermelden dat heden ten dage ook andere lieden een 50 cc gebouwd hebben met een "standaard" vermogen van 6,25 pk. Als we nu dan ook van de "nieuwe" Florett spreken, dan is dat vanwege het feit dat de motor een nieuwe zeer brede cilinder heeft gekregen. De koelribben zijn zo breed dat men in 1950 daaronder een inhoud van 250 cc had vermoed. Een echte Breitwand (vertaald breedbeeld) een "cinemascoop" cilinder dus. En dat niet alleen want de cilinderwand is met een nieuw materiaal gecoat waarmee de slijtage in aanzienlijke mate zou worden beperkt: een door Mahle ontwikkelde "Nikasil" laag welke op een galvanische manier aangebracht wordt. De wetenschappelijke verklaring is als volgt: "Het betreft hier een verschillend aantal metaal lagen waarin enkele of meerdere niet metaalachtige fase worden ingesloten zoals diamantstof, zand, aluminiumoxide, ijzeroxide , zirkoonoxide, siliciumcarbide, titaan of wolfraamcarbide, PVC-poeder en andere." (Dr. -Ing. E. Meyer-Rässler). Men noemt het geheel ook wel een dispersie coating. Bij het aanbrengen van de Nikasil laag worden er in een nikkellaag siliciumcarbide deeltjes aangebracht.
Als men in gedachten neemt dat de motor van een huidige middenklasse auto een vermogen heeft van 40 tot 50 pk/liter, en dat men dat bij dit motorfietsmotortje opgeschroefd heeft tot 127 pk/liter, waarbij dan ook nog eens dezelfde betrouwbaarheid wordt nagestreefd zoals deze voor die automobilisten als vanzelfsprekend is wil men een auto kunnen blijven verkopen, dan kan men zich wel voorstellen dat men (helaas niet overal in de motorfietsbranche) zich bij Kreidler gelukkig prijst deze nieuwe weg gevonden te hebben om het doel te bereiken.. Hierbij komt nog eens dat met de huidige verzekeringspremies voor 50 cc machines, de aanschafprijs, de prijs voor behoorlijke motorkleding (hetgeen net zo goed bij het rijden hoort als benzine in de tank) enz. enz. al een aantal blauwe biljetten moet worden neergeteld voordat men met deze metalen vriend ervandoor kan gaan. Voor dat vele geld wil men dan ook met recht een motorfiets hebben die niet na de eerste 5000 km al de geest geeft en waarbij men veel geld kwijt is aan reparaties. Deze voor ons al sedert een tiental jaar vereiste maar zelden bereikte motorfietsbetrouwbaarheid wil men dus bij Kreidler nu verder verbeteren... Verder verbeteren?? Ja,maar laten we het zo zeggen, want één ding staat hier bij Motorrad al jaren als een paal boven water: De Florett -RS en de -TM zijn onder de motorfietsen de twee meest betrouwbare.
Grafieken
Van een toename van het vermogen is met deze nieuwe cilinder GEEN sprake. De motor levert net zoals voorheen 6,25 pk bij 8500 omw/min. Er is eenzelfde poort timing als bij de huidige cilinder, de zuiger is hetzelfde, de zuigerveren zijn hetzelfde en de carburateur is eveneens onveranderd. Vanwege een veranderd spruitstuk zijn de sproeiers anders. De afvoer van de warme lucht is nog beter. Nu zullen velen rechtop gaan zitten en denken: "Die cilinder koop ik en bouw hem op mijn Kreidler-Mokick of op mijn oude Florett''. Helder, maar helaas zit er bij dit plan een addertje onder het gras. De nieuwe cilinder past niet op de oude carters van Motorrad en Mokick daar de afstand en diameter van de draadeinden helemaal verschillend is. Misschien krijgt een of andere supertuner het voor elkaar met nog wat beperkingen (dan is een complete ruilmotor nieuw en voordeliger) maar wij kunnen ons het niet voorstellen. Omdat het vermogen van de motor niet veranderd is, bleven de eindoverbrenging en de overbrengingen in de versnellingbak zoals het was. Wij hebben met de nieuwe Florett-RS en daarnaast de Florett-RS zoals die tot nu toe geleverd werd, gereden. Resultaat: geen verschil in vermogen. De bereikte topsnelheden lagen slechts 2,2 km uit elkaar. De Florett-RS kwam op 86,2 km/u met een op de tankliggende berijder van 75 kg in een motorpak. De oude Florett-RS haalde met dezelfde rijder op hetzelfde parcours 84 km/u. Met een iets kleinere rijder in een strak leren overall en opgevouwen waren beide machines even snel. In de versnellingen bereikte de nieuwe machine dezelfde snelheden, dus bij 9000 omw/min ca 25 tot 30 km/u, 45 tot 50 km/u, 60 tot 65 km/u, 75 tot 80 km/u en 85 tot 90 km/u. Laatst genoemde waarde zoals gezegd werd liggend bereikt. Men rijdt vaak met hoge toerentallen, in het bijzonder op de buitenweg als men aanstalten maakt om langzamere voertuigen te passeren. Hierbij komt het niet zelden voor dat men in de derde versnelling tot over de 70 km/u en in de vierde versnelling tot 85 km/u doortrekt.
Kreidler Florett RS met cinemascope cilinder (later "Super Breitwand" genoemd)
Dat zijn dan toerentallen van rond de 10000 omw/min. Iets dergelijks wordt door een stevige knaap vaker dan één keer gepresteerd en er zijn niet veel motoren in het verkeer waarvan zoveel wordt gevergd als de motoren van 50 cc motorfietsen, in ons geval de Florett RS. Bij een lange afdaling op de snelweg Stuttgart-Heilbron kwamen wij op net boven de 100 km/u en dat waren dan mooi 11000 omw/min. De zuigersnelheid bedraagt dan ca 14,5 m/sec. Waarden die we herkenden van onze Nürburgringtest. In de korte tijd dat we kennis mochten maken met deze machine was er geen panne, men moet echter een motorfiets langer kunnen gebruiken om de inspanningen voor meer betrouwbaarheid op het spoor te komen. Uiterlijk gezien was er nauwelijks iets veranderd, het voorspatbord is nu verchroomd en ook de motorschermen blinken in de zon.
Blijft er nog over om over de hanteerbaarheid, sporing en nog wat kleinigheden te praten. Het plaatstalen frame biedt een goede stabiliteit, de telescoopvork (hydraulisch gedempt, wat niet bij alle 50 cc's het geval is) en de achterdempers kunnen ook op slechte wegen nog goed meekomen. Plat door de bocht in lang doorlopende bochten met hobbels geeft aanleiding tot een licht slingeren.
Hetgeen in het donker en met snelheden van tussen de 70 en 80 km/u niet echt plezierig is, is de lichtopbrengst van de koplamp, ook de klank van de "signaalratel" is ontoereikend. Maar dat hadden we jaren geleden al opgemerkt waarbij het de gebruiker worst zal zijn wie voor deze onvolkomenheden verantwoordelijk is. Fabrikant of wetgever. Maar meer licht en meer muziek uit het signaalinstrument betekent ook een verbeterde stroombron. En dat is ook zo'n probleem. Ik wens ons toe dat de truc met de cinemascoop cilinder op de Florett-RS een succes zal zijn en dat wij een motorfiets krijgen die als hij van de band is gekomen 100000 km zonder bijzondere slijtage in leven blijft. Helemaal mooi zou het zijn als een rijder zijn machine zolang heel zou kunnen houden.
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel vertaald uit het Duits en bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl
Der gag mit dem cinemascope Zylinder
Bron: Motorrad 22/1971
Auteur: Klacks
Neen, wij zullen het niet vergeten te vermelden dat heden ten dage ook andere lieden een 50 cc gebouwd hebben met een "standaard" vermogen van 6,25 pk. Als we nu dan ook van de "nieuwe" Florett spreken, dan is dat vanwege het feit dat de motor een nieuwe, zeer brede cilinder heeft gekregen.
De truc met de cinemascoop cilinder.
In het jaar 1956 ziet de 50 cc motorfiets Kreidler "Florett" het levenslicht. Het basis ontwerp van de motor is net zoals nu met een liggende cilinder, geforceerde luchtkoeling, drie versnellingen handgeschakeld, 3 pk bij 5500 omw/min, schommelvork voor en een plaatframe. In 1961 had de "Florett-Super" al 4,2 pk bij 6500 omw/min, een vierversnellingsbak met voetschakeling en wij reden op de noordlus van de Nürburgring met een gemiddelde van 75 km/u. Hadden we niet de stroken van de datalogger kunnen laten zien dan zou men dat 10 jaar geleden voor niet waar hebben aangenomen. Desondanks veronderstelde de Kreidler concurrentie dat wij vanzelfsprekend in een "trucje" van de ontwikkelingsmensen van Kreidler getrapt waren. Hetgeen tegengesproken werd doordat lezers van MOTORRAD met hun normale Floretts ook dergelijke gemiddelden op de ring bereikten.
De cinemascoop cilinder
Het motorvermogen steeg dan verder naar 5,3 pk in 1970 en bleef uiteindelijk steken op 6,25 pk bij 8500 omw/min en er kwam een 5 versnellingsbak. Op de Nürburgring bereikte men op de noordelijke omloop een gemiddelde van 15 min 12 = 88 km/u. In 15 jaar ontwikkeling was het vermogen meer dan verdubbeld. Het rijwielgedeelte van de machine werd met het groeien van de snelheid en het aantal pk's voortdurend verder verbeterd, maar het plaatstalen frame bleef tot op de dag van vandaag behouden. Een voortreffelijke hydraulisch gedempte telescoopvork vervangt intussen de vroegere schommelvork van de vroeger "Moped" zoals leken de 50 cc motorfiets nog altijd graag noemen en is heden ten dage een echt machientje geworden waarvan de motor het fabelachtige vermogen van 127 pk/liter bezit. Neen wij zullen het niet vergeten te vermelden dat heden ten dage ook andere lieden een 50 cc gebouwd hebben met een "standaard" vermogen van 6,25 pk. Als we nu dan ook van de "nieuwe" Florett spreken, dan is dat vanwege het feit dat de motor een nieuwe zeer brede cilinder heeft gekregen. De koelribben zijn zo breed dat men in 1950 daaronder een inhoud van 250 cc had vermoed. Een echte Breitwand (vertaald breedbeeld) een "cinemascoop" cilinder dus. En dat niet alleen want de cilinderwand is met een nieuw materiaal gecoat waarmee de slijtage in aanzienlijke mate zou worden beperkt: een door Mahle ontwikkelde "Nikasil" laag welke op een galvanische manier aangebracht wordt. De wetenschappelijke verklaring is als volgt: "Het betreft hier een verschillend aantal metaal lagen waarin enkele of meerdere niet metaalachtige fase worden ingesloten zoals diamantstof, zand, aluminiumoxide, ijzeroxide , zirkoonoxide, siliciumcarbide, titaan of wolfraamcarbide, PVC-poeder en andere." (Dr. -Ing. E. Meyer-Rässler). Men noemt het geheel ook wel een dispersie coating. Bij het aanbrengen van de Nikasil laag worden er in een nikkellaag siliciumcarbide deeltjes aangebracht.
Als men in gedachten neemt dat de motor van een huidige middenklasse auto een vermogen heeft van 40 tot 50 pk/liter, en dat men dat bij dit motorfietsmotortje opgeschroefd heeft tot 127 pk/liter, waarbij dan ook nog eens dezelfde betrouwbaarheid wordt nagestreefd zoals deze voor die automobilisten als vanzelfsprekend is wil men een auto kunnen blijven verkopen, dan kan men zich wel voorstellen dat men (helaas niet overal in de motorfietsbranche) zich bij Kreidler gelukkig prijst deze nieuwe weg gevonden te hebben om het doel te bereiken.. Hierbij komt nog eens dat met de huidige verzekeringspremies voor 50 cc machines, de aanschafprijs, de prijs voor behoorlijke motorkleding (hetgeen net zo goed bij het rijden hoort als benzine in de tank) enz. enz. al een aantal blauwe biljetten moet worden neergeteld voordat men met deze metalen vriend ervandoor kan gaan. Voor dat vele geld wil men dan ook met recht een motorfiets hebben die niet na de eerste 5000 km al de geest geeft en waarbij men veel geld kwijt is aan reparaties. Deze voor ons al sedert een tiental jaar vereiste maar zelden bereikte motorfietsbetrouwbaarheid wil men dus bij Kreidler nu verder verbeteren... Verder verbeteren?? Ja,maar laten we het zo zeggen, want één ding staat hier bij Motorrad al jaren als een paal boven water: De Florett -RS en de -TM zijn onder de motorfietsen de twee meest betrouwbare.
Grafieken
Van een toename van het vermogen is met deze nieuwe cilinder GEEN sprake. De motor levert net zoals voorheen 6,25 pk bij 8500 omw/min. Er is eenzelfde poort timing als bij de huidige cilinder, de zuiger is hetzelfde, de zuigerveren zijn hetzelfde en de carburateur is eveneens onveranderd. Vanwege een veranderd spruitstuk zijn de sproeiers anders. De afvoer van de warme lucht is nog beter. Nu zullen velen rechtop gaan zitten en denken: "Die cilinder koop ik en bouw hem op mijn Kreidler-Mokick of op mijn oude Florett''. Helder, maar helaas zit er bij dit plan een addertje onder het gras. De nieuwe cilinder past niet op de oude carters van Motorrad en Mokick daar de afstand en diameter van de draadeinden helemaal verschillend is. Misschien krijgt een of andere supertuner het voor elkaar met nog wat beperkingen (dan is een complete ruilmotor nieuw en voordeliger) maar wij kunnen ons het niet voorstellen. Omdat het vermogen van de motor niet veranderd is, bleven de eindoverbrenging en de overbrengingen in de versnellingbak zoals het was. Wij hebben met de nieuwe Florett-RS en daarnaast de Florett-RS zoals die tot nu toe geleverd werd, gereden. Resultaat: geen verschil in vermogen. De bereikte topsnelheden lagen slechts 2,2 km uit elkaar. De Florett-RS kwam op 86,2 km/u met een op de tankliggende berijder van 75 kg in een motorpak. De oude Florett-RS haalde met dezelfde rijder op hetzelfde parcours 84 km/u. Met een iets kleinere rijder in een strak leren overall en opgevouwen waren beide machines even snel. In de versnellingen bereikte de nieuwe machine dezelfde snelheden, dus bij 9000 omw/min ca 25 tot 30 km/u, 45 tot 50 km/u, 60 tot 65 km/u, 75 tot 80 km/u en 85 tot 90 km/u. Laatst genoemde waarde zoals gezegd werd liggend bereikt. Men rijdt vaak met hoge toerentallen, in het bijzonder op de buitenweg als men aanstalten maakt om langzamere voertuigen te passeren. Hierbij komt het niet zelden voor dat men in de derde versnelling tot over de 70 km/u en in de vierde versnelling tot 85 km/u doortrekt.
Kreidler Florett RS met cinemascope cilinder (later "Super Breitwand" genoemd)
Dat zijn dan toerentallen van rond de 10000 omw/min. Iets dergelijks wordt door een stevige knaap vaker dan één keer gepresteerd en er zijn niet veel motoren in het verkeer waarvan zoveel wordt gevergd als de motoren van 50 cc motorfietsen, in ons geval de Florett RS. Bij een lange afdaling op de snelweg Stuttgart-Heilbron kwamen wij op net boven de 100 km/u en dat waren dan mooi 11000 omw/min. De zuigersnelheid bedraagt dan ca 14,5 m/sec. Waarden die we herkenden van onze Nürburgringtest. In de korte tijd dat we kennis mochten maken met deze machine was er geen panne, men moet echter een motorfiets langer kunnen gebruiken om de inspanningen voor meer betrouwbaarheid op het spoor te komen. Uiterlijk gezien was er nauwelijks iets veranderd, het voorspatbord is nu verchroomd en ook de motorschermen blinken in de zon.
Blijft er nog over om over de hanteerbaarheid, sporing en nog wat kleinigheden te praten. Het plaatstalen frame biedt een goede stabiliteit, de telescoopvork (hydraulisch gedempt, wat niet bij alle 50 cc's het geval is) en de achterdempers kunnen ook op slechte wegen nog goed meekomen. Plat door de bocht in lang doorlopende bochten met hobbels geeft aanleiding tot een licht slingeren.
Hetgeen in het donker en met snelheden van tussen de 70 en 80 km/u niet echt plezierig is, is de lichtopbrengst van de koplamp, ook de klank van de "signaalratel" is ontoereikend. Maar dat hadden we jaren geleden al opgemerkt waarbij het de gebruiker worst zal zijn wie voor deze onvolkomenheden verantwoordelijk is. Fabrikant of wetgever. Maar meer licht en meer muziek uit het signaalinstrument betekent ook een verbeterde stroombron. En dat is ook zo'n probleem. Ik wens ons toe dat de truc met de cinemascoop cilinder op de Florett-RS een succes zal zijn en dat wij een motorfiets krijgen die als hij van de band is gekomen 100000 km zonder bijzondere slijtage in leven blijft. Helemaal mooi zou het zijn als een rijder zijn machine zolang heel zou kunnen houden.
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel vertaald uit het Duits en bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 25 okt 2008, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60284
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60284
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60284
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
-
- Berichten: 734
- Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Wat is er anders aan die kop dan? Volgens mijn heb ik net zo'n kop laten voorzien van een losse verbrandingskamer,staat er een giet jaar in?tvdzijden schreef:Nee Ed,Ed.P schreef:Zeker een leuk stukje , geen trilrubbers in kop/cil. op dit model ?
Helemaal puur is dit net als de zwarte Super waar hij door opgevolgd werd.
deze is met nummers bovenop en een afwijkende kop.
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60284
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Die hebben dezelfde verbrandingsruimte en aansluiting als een kop van een kleine breitwand.nsr schreef:Wat is er anders aan die kop dan? Volgens mijn heb ik net zo'n kop laten voorzien van een losse verbrandingskamer,staat er een giet jaar in?tvdzijden schreef:Nee Ed,Ed.P schreef:Zeker een leuk stukje , geen trilrubbers in kop/cil. op dit model ?
Helemaal puur is dit net als de zwarte Super waar hij door opgevolgd werd.
deze is met nummers bovenop en een afwijkende kop.
Enzo
Enzo
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10802
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 187 keren
- Ontvangen waarderingen: 568 keren
In Bad-Bruckenau en Norden waren er genoeg met 100.000 en meer km.nozems schreef:leuk stukje weer....en dat ie maar 100.000km mag lopen zonder bijzondere slijtage....nou volgens mij is er nog geen standaard RS die dat gehaald heeft
Maar ja, geef een standaard RS in de handen van een mafketel en je creëert de meest onbetrouwbare motor die er is, het veranderen van een originele set-up o.a sproeiertje of uitlaat systeem heeft al desastreuze gevolgen op termijn.
Maar ik begrijp jou verbazing wel Pascal, in die kreidler kringen waar jij je in begeeft, zeg maar de "specialisten" in het creëren van gedrochten, gaan de cilinders ook niet zo lang mee, 1500 kilometer is al een unicum, en zijn we dolgelukkig en vermeldens waardig waard dat we zonder pech thuis zijn gekomen.
Dus begrijpen doe ik je opmerking wel."
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Henk als je 30a40.000km weet te halen met een standaard RS zonder revisie,dan doe je het echt heel erg goed,weet ik van mezelf en uit andere zeer betrouwbare bronnen, kijk een bromfiets moet eigenlijk met gemak 100.000 kunnen halen,dat is gewoon geen kunst alleen zelf zo,n kilomerrage bijelkaar rijden is wel een kunst
en ik moet het afkloppen,maar ik ben tot nu toe nooit ergens stil komen te staan,ben altijd zonder problemen thuis gekomen,met een zeer snelle RS en met de standaard, een keer een bobine gehad die rottig ging doen en het eenmaal thuis pas opgaf, en geloof het of niet dat was met de standaard RS...met beiden machines vele 1000den km,s zonder rammel of problemen gereden, rondje ijsselmeer is een peuleschil voor die machines, een ander zet z,n brommer gewoon in de aanhangwagen
en ik moet het afkloppen,maar ik ben tot nu toe nooit ergens stil komen te staan,ben altijd zonder problemen thuis gekomen,met een zeer snelle RS en met de standaard, een keer een bobine gehad die rottig ging doen en het eenmaal thuis pas opgaf, en geloof het of niet dat was met de standaard RS...met beiden machines vele 1000den km,s zonder rammel of problemen gereden, rondje ijsselmeer is een peuleschil voor die machines, een ander zet z,n brommer gewoon in de aanhangwagen
- papabrolli
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 10 jul 2005, 19:43
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Ries
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 6830
- Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Een echte 72 SB kop heeft "71" aan de binnenkant staan, en heeft de 2 uitdrijfrondjes niet bij het bougiegat, de verbrandingsruimte is ook wat anders als van een std sb..Henk 3bakvoet schreef:In Bad-Bruckenau en Norden waren er genoeg met 100.000 en meer km.nozems schreef:leuk stukje weer....en dat ie maar 100.000km mag lopen zonder bijzondere slijtage....nou volgens mij is er nog geen standaard RS die dat gehaald heeft
Maar ja, geef een standaard RS in de handen van een mafketel en je creëert de meest onbetrouwbare motor die er is, het veranderen van een originele set-up o.a sproeiertje of uitlaat systeem heeft al desastreuze gevolgen op termijn.
Maar ik begrijp jou verbazing wel Pascal, in die kreidler kringen waar jij je in begeeft, zeg maar de "specialisten" in het creëren van gedrochten, gaan de cilinders ook niet zo lang mee, 1500 kilometer is al een unicum, en zijn we dolgelukkig en vermeldens waardig waard dat we zonder pech thuis zijn gekomen.
Dus begrijpen doe ik je opmerking wel."
- Melvin
- Berichten: 8275
- Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 46 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
De kopjes van een kleine breitwand hebben een opgevuld stukje voor een hogere druk. Dat hebben de sb koppen niet..tvdzijden schreef:Die hebben dezelfde verbrandingsruimte en aansluiting als een kop van een kleine breitwand.nsr schreef:Wat is er anders aan die kop dan? Volgens mijn heb ik net zo'n kop laten voorzien van een losse verbrandingskamer,staat er een giet jaar in?tvdzijden schreef: Nee Ed,
Helemaal puur is dit net als de zwarte Super waar hij door opgevolgd werd.
deze is met nummers bovenop en een afwijkende kop.
Enzo
Enzo
(moet nog ergens een foto hebben maar kan hem niet vinden)
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60284
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Klopt Melvin maar niet allemaal. De brommerkopjes niet en voor de RS wel.Melvin schreef:De kopjes van een kleine breitwand hebben een opgevuld stukje voor een hogere druk. Dat hebben de sb koppen niet..tvdzijden schreef:Die hebben dezelfde verbrandingsruimte en aansluiting als een kop van een kleine breitwand.nsr schreef:
Wat is er anders aan die kop dan? Volgens mijn heb ik net zo'n kop laten voorzien van een losse verbrandingskamer,staat er een giet jaar in?
Enzo
(moet nog ergens een foto hebben maar kan hem niet vinden)
Ging mij even om uit te leggen hoe de aansluiting zat. Dus geen ring en die 4 halve maantjes.
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60284
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren