Tuning & Techniek - Snellere Kreidlers: Va-Wi (Vawi) (1974)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 813 keren
- Ontvangen waarderingen: 413 keren
- Contacteer:
Tuning & Techniek - Snellere Kreidlers: Va-Wi (Vawi) (1974)
Snellere Kreidlers: Va-Wi
Bron: Motorsport nr. 10, 1974
Al lang leefde het plan om, zoals we ook bij andere merken hebben gedaan, voor Kreidler ook eens wat verder te gaan kijken. We prijzen ons gelukkig dat ditmaal te kunnen doen, aan de hand van gegevens die ons verstrekt werden door de tuner van de Vawi-Kreidlers, Jan van Wingerden uit Hendrik Ido Ambacht.
50cc Speciaal - Snellere Kreidlers: Va-Wi
Eén van de meest populaire merken in de 50 cc motorcross (en wegrace) is Kreidler. Dat ondervonden we vooral ook, toen we in mei 1973 heel voorzichtig wat gegeventjes publiceerden, die we in de Gebben race-afdeling hadden opgetekend, ten behoeve van aankomende 50 cc crossers om zonder diep in de portemonnaie te tasten, toch tot wat extra pk's te komen.
Cilinderbus
In het bijzonder dachten we toen aan jeugdcrossers. (zie 'Motorsport' no. 8 en no. 9 van dit jaar). Al lang leefde het plan om, zoals we ook bij andere merken hebben gedaan, voor Kreidler nog eens wat verder te gaan kijken. We prijzen ons gelukkig dat ditmaal te kunnen doen, aan de hand van gegevens die ons verstrekt werden door de tuner van de Vawi-Kreidlers, Jan van Wingerden uit Hendrik Ido Ambacht. De snelste, door hem getunede Vawi-Kreidler kwam op de Jamathi-proefbank in Breukelen tot 12,7 pk bij 13.300 tpm. In de cilinder zitten vier extra poorten boven de inlaat in de cilinder-wand, zoals bij een redelijke prestatie van de drukker, op bijgaande foto zichtbaar moet zijn.
Op z'n Vawi-Kreidler werd Henk Lever uit Lekkerkerk clubkampioen van de MCG Holland (startno. 25) en ook Sziga Barthélemy uit Gouda rijdt een dergelijke machine.
Geen enkele tuner, die ooit het achterste van z'n tong laat zien. Daarvoor is de competitie in dit 50 cc wereldje veel te fel. Maar met de gegevens zoals wij die thans van de heer Van Wingerden kregen, moet het mogelijk zijn om tot circa 10 pk bij 12.000 tpm te komen. De gegevens hebben betrekking op een Kreidler met grote cilinder, maar zijn ook geschikt voor de kleine cilinder.
Uitlaatpoort: Van breedte 25 mm over de gehele hoogte brengen op 27 mm. De afstand bovenkant poort en bovenkant cilinder moet worden verkleind van 25 tot 23,5 mm.
Poortendiagram
Inlaatpoort: Mag niet breder worden gemaakt. Wel hoger (of dieper, zo men wil) door aan de onderzijde materiaal weg te halen tot de afstand tussen de onderkant van de inlaatpoort en de bovenzijde van de cilinder 66,5 mm is.
Overstroompoorten: Aan de kant van de uitlaatpoort, moet de afstand tussen bovenkant overstroompoort en bovenkant cilinder 33 mm bedragen, teruglopend tot 31 mm aan de achterzijde van de poort, zoals aangegeven in de tekening, waarbij dan de grootste breedte 23 mm is.
Derde overstroompoort: Boven de inlaat moet een derde poort worden gemaakt in de vorm van een in de cilinderwand uitgespaarde 'goot' van 4 mm diepte, 12 mm breedte en waarvan de bovenkant op 31 mm onder de bovenkant van de cilinder ligt en de onderste begrenzing op 49 mm onder de bovenkant van de cilinder komt. Dit derde overstroomkanaal moet een betere spoeling bewerkstelligen (zie tekening).
Cilinderkop: De cilinderkop mag iets worden afgevlakt en wel 0,3 mm. Na het afvlakken kan bij montage een gewone koppakking worden toegepast.
Wijzigingen aan de zuiger
Zuiger: Bij voorkeur moet een zuiger met 1 L-veer worden gebruikt. Wanneer een standaardzuiger wordt gebruikt, moet de tweede veer er uit. Anderhalve millimeter onder de zuigerveergroef, moet aan de inlaatzijde een gaatje in de zuigerwand worden gemaakt van 7 mm hoogte en 12 mm breedte, corresponderend dus met het derde overstroomkanaal. Bovendien wordt het hemd van de zuiger ter plaatse van de inlaat ingekort van 48 mm tot 46,5 mm. Bij het werken aan de cilinder, willen in het Nikasil-cilinderwandmateriaal nog wel eens braampjes optreden. Om te controleren of dit niet het geval is, moet de zuiger, in de goede stand, en zonder veer, vrij en gemakkelijk in de cilinder kunnen glijden.
Kijkje in de cilinder
Ontsteking: Contactpunten of Motoplat-ontsteking afstellen op 1,35 mm vanaf b.d.p
Bougies: Bosch 280 T 1 of Beru 280 S
Carburateur: Dell'Orto U.B.24 S
Luchtfilter: Zorg voor een ruim doorlatend fitter (bij voorkeur gebruikt men op de Vawi-machines Twin Air) en monteer het filter op een houder, met daaraan een (rubber) slang met een minimum doorlaat van 45 of 50 mm middellijn. Zorg ook, dat de doorlaat bij het ingaan in de carburateur zo groot mogelijk is.
Tekening van de uitlaat
Uitlaat: Bocht Ø 32 x Ø 29 mm met een lengte van 200 mm. De dempermaten zijn opgenomen in bijgaande tekening.
Gearing: Bij gebruik van een 3.00 x 18" achterband kan een 60 tands achtertandwiel worden gebruikt en al naar gelang de omstandigheden 12 of 13 tanden vóór.
Meer informatie:
Overzicht personen: Jan van Wingerden
Overzicht motocross artikelen
Overzicht tuning artikelen
•VaWi Kreidler - Snelle crossmotor uit Lekkerkerk (1974)
•Topic over VaWi crosser
Artikel gescand door Dion (superstar)
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl
Bron: Motorsport nr. 10, 1974
Al lang leefde het plan om, zoals we ook bij andere merken hebben gedaan, voor Kreidler ook eens wat verder te gaan kijken. We prijzen ons gelukkig dat ditmaal te kunnen doen, aan de hand van gegevens die ons verstrekt werden door de tuner van de Vawi-Kreidlers, Jan van Wingerden uit Hendrik Ido Ambacht.
50cc Speciaal - Snellere Kreidlers: Va-Wi
Eén van de meest populaire merken in de 50 cc motorcross (en wegrace) is Kreidler. Dat ondervonden we vooral ook, toen we in mei 1973 heel voorzichtig wat gegeventjes publiceerden, die we in de Gebben race-afdeling hadden opgetekend, ten behoeve van aankomende 50 cc crossers om zonder diep in de portemonnaie te tasten, toch tot wat extra pk's te komen.
Cilinderbus
In het bijzonder dachten we toen aan jeugdcrossers. (zie 'Motorsport' no. 8 en no. 9 van dit jaar). Al lang leefde het plan om, zoals we ook bij andere merken hebben gedaan, voor Kreidler nog eens wat verder te gaan kijken. We prijzen ons gelukkig dat ditmaal te kunnen doen, aan de hand van gegevens die ons verstrekt werden door de tuner van de Vawi-Kreidlers, Jan van Wingerden uit Hendrik Ido Ambacht. De snelste, door hem getunede Vawi-Kreidler kwam op de Jamathi-proefbank in Breukelen tot 12,7 pk bij 13.300 tpm. In de cilinder zitten vier extra poorten boven de inlaat in de cilinder-wand, zoals bij een redelijke prestatie van de drukker, op bijgaande foto zichtbaar moet zijn.
Op z'n Vawi-Kreidler werd Henk Lever uit Lekkerkerk clubkampioen van de MCG Holland (startno. 25) en ook Sziga Barthélemy uit Gouda rijdt een dergelijke machine.
Geen enkele tuner, die ooit het achterste van z'n tong laat zien. Daarvoor is de competitie in dit 50 cc wereldje veel te fel. Maar met de gegevens zoals wij die thans van de heer Van Wingerden kregen, moet het mogelijk zijn om tot circa 10 pk bij 12.000 tpm te komen. De gegevens hebben betrekking op een Kreidler met grote cilinder, maar zijn ook geschikt voor de kleine cilinder.
Uitlaatpoort: Van breedte 25 mm over de gehele hoogte brengen op 27 mm. De afstand bovenkant poort en bovenkant cilinder moet worden verkleind van 25 tot 23,5 mm.
Poortendiagram
Inlaatpoort: Mag niet breder worden gemaakt. Wel hoger (of dieper, zo men wil) door aan de onderzijde materiaal weg te halen tot de afstand tussen de onderkant van de inlaatpoort en de bovenzijde van de cilinder 66,5 mm is.
Overstroompoorten: Aan de kant van de uitlaatpoort, moet de afstand tussen bovenkant overstroompoort en bovenkant cilinder 33 mm bedragen, teruglopend tot 31 mm aan de achterzijde van de poort, zoals aangegeven in de tekening, waarbij dan de grootste breedte 23 mm is.
Derde overstroompoort: Boven de inlaat moet een derde poort worden gemaakt in de vorm van een in de cilinderwand uitgespaarde 'goot' van 4 mm diepte, 12 mm breedte en waarvan de bovenkant op 31 mm onder de bovenkant van de cilinder ligt en de onderste begrenzing op 49 mm onder de bovenkant van de cilinder komt. Dit derde overstroomkanaal moet een betere spoeling bewerkstelligen (zie tekening).
Cilinderkop: De cilinderkop mag iets worden afgevlakt en wel 0,3 mm. Na het afvlakken kan bij montage een gewone koppakking worden toegepast.
Wijzigingen aan de zuiger
Zuiger: Bij voorkeur moet een zuiger met 1 L-veer worden gebruikt. Wanneer een standaardzuiger wordt gebruikt, moet de tweede veer er uit. Anderhalve millimeter onder de zuigerveergroef, moet aan de inlaatzijde een gaatje in de zuigerwand worden gemaakt van 7 mm hoogte en 12 mm breedte, corresponderend dus met het derde overstroomkanaal. Bovendien wordt het hemd van de zuiger ter plaatse van de inlaat ingekort van 48 mm tot 46,5 mm. Bij het werken aan de cilinder, willen in het Nikasil-cilinderwandmateriaal nog wel eens braampjes optreden. Om te controleren of dit niet het geval is, moet de zuiger, in de goede stand, en zonder veer, vrij en gemakkelijk in de cilinder kunnen glijden.
Kijkje in de cilinder
Ontsteking: Contactpunten of Motoplat-ontsteking afstellen op 1,35 mm vanaf b.d.p
Bougies: Bosch 280 T 1 of Beru 280 S
Carburateur: Dell'Orto U.B.24 S
Luchtfilter: Zorg voor een ruim doorlatend fitter (bij voorkeur gebruikt men op de Vawi-machines Twin Air) en monteer het filter op een houder, met daaraan een (rubber) slang met een minimum doorlaat van 45 of 50 mm middellijn. Zorg ook, dat de doorlaat bij het ingaan in de carburateur zo groot mogelijk is.
Tekening van de uitlaat
Uitlaat: Bocht Ø 32 x Ø 29 mm met een lengte van 200 mm. De dempermaten zijn opgenomen in bijgaande tekening.
Gearing: Bij gebruik van een 3.00 x 18" achterband kan een 60 tands achtertandwiel worden gebruikt en al naar gelang de omstandigheden 12 of 13 tanden vóór.
Meer informatie:
Overzicht personen: Jan van Wingerden
Overzicht motocross artikelen
Overzicht tuning artikelen
•VaWi Kreidler - Snelle crossmotor uit Lekkerkerk (1974)
•Topic over VaWi crosser
Artikel gescand door Dion (superstar)
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 14 nov 2008, 18:00, 3 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- freaky_ferry
- Berichten: 3588
- Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
- Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- dennisvisser
- Berichten: 1389
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 15:12
- Locatie: no - village
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- freaky_ferry
- Berichten: 3588
- Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
- Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
ja ik kan deze gegevens en de ouderen onder ons ook maar wij deden niet anders dan bussen maken in die tijd,neem dan moblideem,en daar heb je ook nog hardheid in bvb 37=+45 dan hoef je niet te harde of chroome maar wel een paar goede freesjes nemen wand het is hart hoor.freaky_ferry schreef:ik heb de frees er al bijna bij gepakt.
mooier kan het niet voorgeschotelt worden
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Dit is een leuk voorbeeld uit het verleden, maar wel zeer sterk achterhaalt is. Het verbaast mij wel dat hier hier gaat over 1974 toen was ik al 2 jaar gestopt.
Als ik dit niveau met onze raceperiode moet vergelijken dan heb ik het over 1966, dus ca 8 jaar eerder.
Toch vond ik het een leuk voorbeeld om het eens na te rekenen.
En de tekst geeft aan dat het wel tot ca 10pk bij 12.000rpm zou moeten komen.
De belangrijkste zaken die hierbij opvallen is een veel te hoog toerige uitlaat bij een veel te lage uitlaattiming van 173 graden.
Inmiddels is wel bekend dat deze 2 samen nooit een goed resultaat kunnen opleveren. Ze passen gewoon niet goed bij elkaar.
Groeten,
Luc
Als ik dit niveau met onze raceperiode moet vergelijken dan heb ik het over 1966, dus ca 8 jaar eerder.
Toch vond ik het een leuk voorbeeld om het eens na te rekenen.
En de tekst geeft aan dat het wel tot ca 10pk bij 12.000rpm zou moeten komen.
De belangrijkste zaken die hierbij opvallen is een veel te hoog toerige uitlaat bij een veel te lage uitlaattiming van 173 graden.
Inmiddels is wel bekend dat deze 2 samen nooit een goed resultaat kunnen opleveren. Ze passen gewoon niet goed bij elkaar.
Groeten,
Luc
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
JA JA LUC WIJ DEDEN VROEGER WEL MEER RARE DINGEN DAT WE DACHTEN DAT HET WEL GOED ZAT ,MAAR VAN DIE RARE DINGEN HEBBEN WE WEL VEEL GELEERD ,HET KOSTEN OOK EEN HOOP, MAAR VAN SCHADE EN SCHANDEN WORD MEN WIJS,KIJK ALS JE NOU ALLES KAN KOPEN,EN JE HOEF HET ALLEN MAAR IN ALKAAR TE ZETTEN JA DAN WORD HET ANDERS,KIJK WIJ ALS OWE ROTTE KUNNEN ZEGGEN HET KLOP NIET WAND DIE FILM IS VOOR ONS AL GEDRAAIT.Luc schreef:Dit is een leuk voorbeeld uit het verleden, maar wel zeer sterk achterhaalt is. Het verbaast mij wel dat hier hier gaat over 1974 toen was ik al 2 jaar gestopt.
Als ik dit niveau met onze raceperiode moet vergelijken dan heb ik het over 1966, dus ca 8 jaar eerder.
Toch vond ik het een leuk voorbeeld om het eens na te rekenen.
En de tekst geeft aan dat het wel tot ca 10pk bij 12.000rpm zou moeten komen.
De belangrijkste zaken die hierbij opvallen is een veel te hoog toerige uitlaat bij een veel te lage uitlaattiming van 173 graden.
Inmiddels is wel bekend dat deze 2 samen nooit een goed resultaat kunnen opleveren. Ze passen gewoon niet goed bij elkaar.
Groeten,
Luc
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 813 keren
- Ontvangen waarderingen: 413 keren
- Contacteer:
Luc, goed dat je het eens doorgerekend en geanalyseerd hebt. Het viel mij ook op dat de techniek en het artikel ouder lijken dan 1974. De precieze herkomst van het artikel is ons ook niet duidelijk.
Maar de tekst: "Dat ondervonden we vooral ook, toen we in mei 1973 heel voorzichtig wat gegeventjes publiceerden," staat echt in het originele artikel.
Over het niveau van tuning tussen wegrace en cross hebben we het volgens mij nog nooit echt gehad op de site, maar motorisch was er wel het grote verschil tussen roterend en zuigergestuurd.
Al met al zijn de zuigergestuurde Kreidlers ook anno 2008 nog niet zo veel opgeschoten, maar op internet (oa op deze site) vinden we nu wel betere gegevens over de cilinders, timingen en uitlaten. En dat zie je ook wel op de ritjes, met veel goed rijdende Kreidlers.
MVG Maarten
Maar de tekst: "Dat ondervonden we vooral ook, toen we in mei 1973 heel voorzichtig wat gegeventjes publiceerden," staat echt in het originele artikel.
Over het niveau van tuning tussen wegrace en cross hebben we het volgens mij nog nooit echt gehad op de site, maar motorisch was er wel het grote verschil tussen roterend en zuigergestuurd.
Al met al zijn de zuigergestuurde Kreidlers ook anno 2008 nog niet zo veel opgeschoten, maar op internet (oa op deze site) vinden we nu wel betere gegevens over de cilinders, timingen en uitlaten. En dat zie je ook wel op de ritjes, met veel goed rijdende Kreidlers.
MVG Maarten
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Ik las ook die regel van 1973 en zag dat ook als een bevestiging van 1974. Het gaat mij hier dus vooral om het jaartal 1974.
In 1967-1969 zaten we toch al behoorlijk in de richting van wat het uiteindelijk geworden is.
In die jaren haalden wij al topsnelheden van 165-175 km/h en onder 15 pk gaat dat echt niet lukken.
Zelfs nu nog wordt daar tegenop gekeken, en dat voor techniek van 40 jaar oud.
Dus in dat licht keek ik wat vreemd naar dit artikel uit 1974
Maar ook wil ik lezers waarschuwen, die dit als een mooi voorbeeld zien om het eens te gaan namaken.
En leuk als er iemand is die zich aangesproken voelt, want dan moeten we kennelijk vaststellen dat het verschil met de wegrace waarschijnlijk veel groter was dan ik heb geweten.
Natuurlijk is de opmerking terrecht dat er veel geëxperimenteerd is in de begintijd en wie heeft niet veel gemaakt wat achteraf van geen kant klopte. Behoudens m'n eerste 2v raceblok uit 1964 heb ik al m'n oude Kreidler cilinders nog in bezit.
Het is een groot contrast met wat je tegenwoordig "plug and play" kunt kopen, dat maakt de hobby eigelijk veel minder leuk.
Overigens moet je natuurlijk achteraf ook vaststellen dat het niet op elkaar afgestemd zijn van tuning en uitlaat er toch praktische voordelen aan zaten, omdat we toen maar 2 of 3 versnellingen beschikbaar waren. Maar in 74 waren 5 bakken toch al redelijk gewoon.
En Maarten, je hebt gelijk dat hier op het forum dit stadium ook al ver achter ons ligt. De laatste jaren is het met sprongen vooruit gegaan.
En ik waardeer vooral die pioniers die nieuwe gebieden ontwikkelen.
Groeten,
Luc
In 1967-1969 zaten we toch al behoorlijk in de richting van wat het uiteindelijk geworden is.
In die jaren haalden wij al topsnelheden van 165-175 km/h en onder 15 pk gaat dat echt niet lukken.
Zelfs nu nog wordt daar tegenop gekeken, en dat voor techniek van 40 jaar oud.
Dus in dat licht keek ik wat vreemd naar dit artikel uit 1974
Maar ook wil ik lezers waarschuwen, die dit als een mooi voorbeeld zien om het eens te gaan namaken.
En leuk als er iemand is die zich aangesproken voelt, want dan moeten we kennelijk vaststellen dat het verschil met de wegrace waarschijnlijk veel groter was dan ik heb geweten.
Natuurlijk is de opmerking terrecht dat er veel geëxperimenteerd is in de begintijd en wie heeft niet veel gemaakt wat achteraf van geen kant klopte. Behoudens m'n eerste 2v raceblok uit 1964 heb ik al m'n oude Kreidler cilinders nog in bezit.
Het is een groot contrast met wat je tegenwoordig "plug and play" kunt kopen, dat maakt de hobby eigelijk veel minder leuk.
Overigens moet je natuurlijk achteraf ook vaststellen dat het niet op elkaar afgestemd zijn van tuning en uitlaat er toch praktische voordelen aan zaten, omdat we toen maar 2 of 3 versnellingen beschikbaar waren. Maar in 74 waren 5 bakken toch al redelijk gewoon.
En Maarten, je hebt gelijk dat hier op het forum dit stadium ook al ver achter ons ligt. De laatste jaren is het met sprongen vooruit gegaan.
En ik waardeer vooral die pioniers die nieuwe gebieden ontwikkelen.
Groeten,
Luc
- janv
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:43
- Locatie: Geldermalsen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Ja, mensen dit is een goed gedokumenteerd stuk met duidelijke tekeningen en handleiding.
Dit gaan we zeker uitproberen, alleen ik wil mijn orginele 5.2 cilinder en zuiger zo laten, en op de plank leggen.
Nu heb ik nog wel een cilinder leggen, maar bij wie kan ik aan een zuiger met één L-veer komen ?.
Mvgr. Jan
Dit gaan we zeker uitproberen, alleen ik wil mijn orginele 5.2 cilinder en zuiger zo laten, en op de plank leggen.
Nu heb ik nog wel een cilinder leggen, maar bij wie kan ik aan een zuiger met één L-veer komen ?.
Mvgr. Jan
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 813 keren
- Ontvangen waarderingen: 413 keren
- Contacteer:
Beste Janv,
Lees goed deze topic door, alsmede het commentaar van Luc Foekema. De hiergetoonde uitlaat is hoogtoerig en de uitlaattiming is nog vrij laag.
Dus als het je gaat om goede prestaties voor een Kreidler voor straatgebruik, dan kunnen we je betere adviezen geven! Wil je echter de Va-Wi cross Kreidler van 1974 nabouwen, dan kun je alles doen zoals hierboven beschreven.
Laat ons eens weten wat je bedoeling is, er zijn voldoende topics op deze site met betere tunings adviezen. Dit is allemaal om eventuele teleurstellingen te voorkomen.
MVG Maarten
Lees goed deze topic door, alsmede het commentaar van Luc Foekema. De hiergetoonde uitlaat is hoogtoerig en de uitlaattiming is nog vrij laag.
Dus als het je gaat om goede prestaties voor een Kreidler voor straatgebruik, dan kunnen we je betere adviezen geven! Wil je echter de Va-Wi cross Kreidler van 1974 nabouwen, dan kun je alles doen zoals hierboven beschreven.
Laat ons eens weten wat je bedoeling is, er zijn voldoende topics op deze site met betere tunings adviezen. Dit is allemaal om eventuele teleurstellingen te voorkomen.
MVG Maarten
- rene albers 2takt
- Berichten: 943
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
- Locatie: groesbeek
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Tuning & Techniek - Snellere Kreidlers: Va-Wi (1974)
gewoon als de tekening 1
maar er staat geen cilinderhoogte bij
iemand schreef ook dat die extra poort veel dieper moet .
maar er staat geen cilinderhoogte bij
iemand schreef ook dat die extra poort veel dieper moet .