Tuning & Techniek - Snellere Kreidlers: Va-Wi (Vawi) (1974)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Tuning & Techniek - Snellere Kreidlers: Va-Wi (Vawi) (1974)

#1 Bericht door Maarten » 12 okt 2008, 14:26

Snellere Kreidlers: Va-Wi

Bron: Motorsport nr. 10, 1974


Al lang leefde het plan om, zoals we ook bij andere merken hebben gedaan, voor Kreidler ook eens wat verder te gaan kijken. We prijzen ons gelukkig dat ditmaal te kunnen doen, aan de hand van gegevens die ons verstrekt werden door de tuner van de Vawi-Kreidlers, Jan van Wingerden uit Hendrik Ido Ambacht.

Afbeelding
50cc Speciaal - Snellere Kreidlers: Va-Wi

Eén van de meest populaire merken in de 50 cc motorcross (en wegrace) is Kreidler. Dat ondervonden we vooral ook, toen we in mei 1973 heel voorzichtig wat gegeventjes publiceerden, die we in de Gebben race-afdeling hadden opgetekend, ten behoeve van aankomende 50 cc crossers om zonder diep in de portemonnaie te tasten, toch tot wat extra pk's te komen.

Afbeelding
Cilinderbus

In het bijzonder dachten we toen aan jeugdcrossers. (zie 'Motorsport' no. 8 en no. 9 van dit jaar). Al lang leefde het plan om, zoals we ook bij andere merken hebben gedaan, voor Kreidler nog eens wat verder te gaan kijken. We prijzen ons gelukkig dat ditmaal te kunnen doen, aan de hand van gegevens die ons verstrekt werden door de tuner van de Vawi-Kreidlers, Jan van Wingerden uit Hendrik Ido Ambacht. De snelste, door hem getunede Vawi-Kreidler kwam op de Jamathi-proefbank in Breukelen tot 12,7 pk bij 13.300 tpm. In de cilinder zitten vier extra poorten boven de inlaat in de cilinder-wand, zoals bij een redelijke prestatie van de drukker, op bijgaande foto zichtbaar moet zijn.
Op z'n Vawi-Kreidler werd Henk Lever uit Lekkerkerk clubkampioen van de MCG Holland (startno. 25) en ook Sziga Barthélemy uit Gouda rijdt een dergelijke machine.
Geen enkele tuner, die ooit het achterste van z'n tong laat zien. Daarvoor is de competitie in dit 50 cc wereldje veel te fel. Maar met de gegevens zoals wij die thans van de heer Van Wingerden kregen, moet het mogelijk zijn om tot circa 10 pk bij 12.000 tpm te komen. De gegevens hebben betrekking op een Kreidler met grote cilinder, maar zijn ook geschikt voor de kleine cilinder.

Uitlaatpoort: Van breedte 25 mm over de gehele hoogte brengen op 27 mm. De afstand bovenkant poort en bovenkant cilinder moet worden verkleind van 25 tot 23,5 mm.

Afbeelding
Poortendiagram

Inlaatpoort: Mag niet breder worden gemaakt. Wel hoger (of dieper, zo men wil) door aan de onderzijde materiaal weg te halen tot de afstand tussen de onderkant van de inlaatpoort en de bovenzijde van de cilinder 66,5 mm is.

Overstroompoorten: Aan de kant van de uitlaatpoort, moet de afstand tussen bovenkant overstroompoort en bovenkant cilinder 33 mm bedragen, teruglopend tot 31 mm aan de achterzijde van de poort, zoals aangegeven in de tekening, waarbij dan de grootste breedte 23 mm is.

Derde overstroompoort: Boven de inlaat moet een derde poort worden gemaakt in de vorm van een in de cilinderwand uitgespaarde 'goot' van 4 mm diepte, 12 mm breedte en waarvan de bovenkant op 31 mm onder de bovenkant van de cilinder ligt en de onderste begrenzing op 49 mm onder de bovenkant van de cilinder komt. Dit derde overstroomkanaal moet een betere spoeling bewerkstelligen (zie tekening).

Cilinderkop: De cilinderkop mag iets worden afgevlakt en wel 0,3 mm. Na het afvlakken kan bij montage een gewone koppakking worden toegepast.

Afbeelding
Wijzigingen aan de zuiger

Zuiger: Bij voorkeur moet een zuiger met 1 L-veer worden gebruikt. Wanneer een standaardzuiger wordt gebruikt, moet de tweede veer er uit. Anderhalve millimeter onder de zuigerveergroef, moet aan de inlaatzijde een gaatje in de zuigerwand worden gemaakt van 7 mm hoogte en 12 mm breedte, corresponderend dus met het derde overstroomkanaal. Bovendien wordt het hemd van de zuiger ter plaatse van de inlaat ingekort van 48 mm tot 46,5 mm. Bij het werken aan de cilinder, willen in het Nikasil-cilinderwandmateriaal nog wel eens braampjes optreden. Om te controleren of dit niet het geval is, moet de zuiger, in de goede stand, en zonder veer, vrij en gemakkelijk in de cilinder kunnen glijden.

Afbeelding
Kijkje in de cilinder

Ontsteking: Contactpunten of Motoplat-ontsteking afstellen op 1,35 mm vanaf b.d.p

Bougies: Bosch 280 T 1 of Beru 280 S

Carburateur: Dell'Orto U.B.24 S

Luchtfilter: Zorg voor een ruim doorlatend fitter (bij voorkeur gebruikt men op de Vawi-machines Twin Air) en monteer het filter op een houder, met daaraan een (rubber) slang met een minimum doorlaat van 45 of 50 mm middellijn. Zorg ook, dat de doorlaat bij het ingaan in de carburateur zo groot mogelijk is.

Afbeelding
Tekening van de uitlaat

Uitlaat: Bocht Ø 32 x Ø 29 mm met een lengte van 200 mm. De dempermaten zijn opgenomen in bijgaande tekening.

Gearing: Bij gebruik van een 3.00 x 18" achterband kan een 60 tands achtertandwiel worden gebruikt en al naar gelang de omstandigheden 12 of 13 tanden vóór.

Meer informatie:

Overzicht personen: Jan van Wingerden


Overzicht motocross artikelen



Overzicht tuning artikelen


VaWi Kreidler - Snelle crossmotor uit Lekkerkerk (1974)
Topic over VaWi crosser
Artikel gescand door Dion (superstar)
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 14 nov 2008, 18:00, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 okt 2008, 20:37

Met dit technische artikel erbij krijgen we een heel compleet beeld van de VaWi Kreidlers.

Enzo

Gebruikersavatar
AndreH
Beheerder
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 sep 2007, 22:06
Locatie: 's-Heerenbroek
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door AndreH » 16 okt 2008, 20:42

:clap

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#4 Bericht door freaky_ferry » 16 okt 2008, 20:47

ik heb de frees er al bijna bij gepakt. :mrgreen:


mooier kan het niet voorgeschotelt worden :mrgreen:

Gebruikersavatar
dennisvisser
Berichten: 1389
Lid geworden op: 19 jul 2004, 15:12
Locatie: no - village
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door dennisvisser » 16 okt 2008, 21:03

is het een beetje voor op straat of voor de cros?

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door freaky_ferry » 16 okt 2008, 21:10

er staat iets van 60 tands achter :mrgreen:

ik weet niet wat het doet met een 12 36 ?

Gebruikersavatar
AndreH
Beheerder
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 sep 2007, 22:06
Locatie: 's-Heerenbroek
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door AndreH » 16 okt 2008, 21:16

dennisvisser schreef:is het een beetje voor op straat of voor de cros?
viewtopic.php?t=22400

Zal dus wel voor de cross zijn :wink:

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door pax00l » 16 okt 2008, 21:18

freaky_ferry schreef:ik heb de frees er al bijna bij gepakt. :mrgreen:


mooier kan het niet voorgeschotelt worden :mrgreen:
ja ik kan deze gegevens en de ouderen onder ons ook maar wij deden niet anders dan bussen maken in die tijd,neem dan moblideem,en daar heb je ook nog hardheid in bvb 37=+45 dan hoef je niet te harde of chroome maar wel een paar goede freesjes nemen wand het is hart hoor. #-o

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#9 Bericht door dijk » 16 okt 2008, 21:38

henk lever deed ook mee in gouda afgelopen jaar. alleen de 50cc gebben ging stuk na 2 rondjes training.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#10 Bericht door Luc » 19 okt 2008, 13:44

Dit is een leuk voorbeeld uit het verleden, maar wel zeer sterk achterhaalt is. Het verbaast mij wel dat hier hier gaat over 1974 toen was ik al 2 jaar gestopt.
Als ik dit niveau met onze raceperiode moet vergelijken dan heb ik het over 1966, dus ca 8 jaar eerder.
Toch vond ik het een leuk voorbeeld om het eens na te rekenen.
En de tekst geeft aan dat het wel tot ca 10pk bij 12.000rpm zou moeten komen.
De belangrijkste zaken die hierbij opvallen is een veel te hoog toerige uitlaat bij een veel te lage uitlaattiming van 173 graden.
Inmiddels is wel bekend dat deze 2 samen nooit een goed resultaat kunnen opleveren. Ze passen gewoon niet goed bij elkaar.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door pax00l » 19 okt 2008, 20:35

Luc schreef:Dit is een leuk voorbeeld uit het verleden, maar wel zeer sterk achterhaalt is. Het verbaast mij wel dat hier hier gaat over 1974 toen was ik al 2 jaar gestopt.
Als ik dit niveau met onze raceperiode moet vergelijken dan heb ik het over 1966, dus ca 8 jaar eerder.
Toch vond ik het een leuk voorbeeld om het eens na te rekenen.
En de tekst geeft aan dat het wel tot ca 10pk bij 12.000rpm zou moeten komen.
De belangrijkste zaken die hierbij opvallen is een veel te hoog toerige uitlaat bij een veel te lage uitlaattiming van 173 graden.
Inmiddels is wel bekend dat deze 2 samen nooit een goed resultaat kunnen opleveren. Ze passen gewoon niet goed bij elkaar.

Groeten,
Luc
JA JA LUC WIJ DEDEN VROEGER WEL MEER RARE DINGEN DAT WE DACHTEN DAT HET WEL GOED ZAT ,MAAR VAN DIE RARE DINGEN HEBBEN WE WEL VEEL GELEERD ,HET KOSTEN OOK EEN HOOP, MAAR VAN SCHADE EN SCHANDEN WORD MEN WIJS,KIJK ALS JE NOU ALLES KAN KOPEN,EN JE HOEF HET ALLEN MAAR IN ALKAAR TE ZETTEN JA DAN WORD HET ANDERS,KIJK WIJ ALS OWE ROTTE KUNNEN ZEGGEN HET KLOP NIET WAND DIE FILM IS VOOR ONS AL GEDRAAIT. :clap

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#12 Bericht door Maarten » 19 okt 2008, 21:49

Luc, goed dat je het eens doorgerekend en geanalyseerd hebt. Het viel mij ook op dat de techniek en het artikel ouder lijken dan 1974. De precieze herkomst van het artikel is ons ook niet duidelijk.

Maar de tekst: "Dat ondervonden we vooral ook, toen we in mei 1973 heel voorzichtig wat gegeventjes publiceerden," staat echt in het originele artikel.

Over het niveau van tuning tussen wegrace en cross hebben we het volgens mij nog nooit echt gehad op de site, maar motorisch was er wel het grote verschil tussen roterend en zuigergestuurd.

Al met al zijn de zuigergestuurde Kreidlers ook anno 2008 nog niet zo veel opgeschoten, maar op internet (oa op deze site) vinden we nu wel betere gegevens over de cilinders, timingen en uitlaten. En dat zie je ook wel op de ritjes, met veel goed rijdende Kreidlers.

MVG Maarten

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#13 Bericht door Luc » 19 okt 2008, 22:47

Ik las ook die regel van 1973 en zag dat ook als een bevestiging van 1974. Het gaat mij hier dus vooral om het jaartal 1974.

In 1967-1969 zaten we toch al behoorlijk in de richting van wat het uiteindelijk geworden is.
In die jaren haalden wij al topsnelheden van 165-175 km/h en onder 15 pk gaat dat echt niet lukken.
Zelfs nu nog wordt daar tegenop gekeken, en dat voor techniek van 40 jaar oud.

Dus in dat licht keek ik wat vreemd naar dit artikel uit 1974
Maar ook wil ik lezers waarschuwen, die dit als een mooi voorbeeld zien om het eens te gaan namaken.

En leuk als er iemand is die zich aangesproken voelt, want dan moeten we kennelijk vaststellen dat het verschil met de wegrace waarschijnlijk veel groter was dan ik heb geweten.

Natuurlijk is de opmerking terrecht dat er veel geëxperimenteerd is in de begintijd en wie heeft niet veel gemaakt wat achteraf van geen kant klopte. Behoudens m'n eerste 2v raceblok uit 1964 heb ik al m'n oude Kreidler cilinders nog in bezit.
Het is een groot contrast met wat je tegenwoordig "plug and play" kunt kopen, dat maakt de hobby eigelijk veel minder leuk.
Overigens moet je natuurlijk achteraf ook vaststellen dat het niet op elkaar afgestemd zijn van tuning en uitlaat er toch praktische voordelen aan zaten, omdat we toen maar 2 of 3 versnellingen beschikbaar waren. Maar in 74 waren 5 bakken toch al redelijk gewoon.

En Maarten, je hebt gelijk dat hier op het forum dit stadium ook al ver achter ons ligt. De laatste jaren is het met sprongen vooruit gegaan.
En ik waardeer vooral die pioniers die nieuwe gebieden ontwikkelen.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#14 Bericht door TonK » 20 okt 2008, 04:35

Maarten schreef:De precieze herkomst van het artikel is ons ook niet duidelijk.

MVG Maarten
Het artikel staat in Motorsport no. 10 van 1974 :idea:

[Edit Maarten: Dat heb ik er nu dan ook bij gezet. Bedankt Ton.]

Gebruikersavatar
jaapio
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 okt 2004, 22:55
Locatie: Bruinisse
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door jaapio » 20 okt 2008, 11:36

Hahaha, is er ook iets wat je niet meer weet uit die tijd Ton ?
ik sta iedere keer weer te kijken van het foto materiaal en informatie
die van jouw computer af komt :lol:

Je houdt het wel levend zo. :thumbleft

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#16 Bericht door Andy » 20 okt 2008, 12:56

Zal deze zuiger in zo'n cilinder hebben gezeten :?:

Andy,
Bijlagen
mahle 003 (Small).jpg
mahle 003 (Small).jpg (20.72 KiB) 41454 keer bekeken
mahle 001 (Small).jpg
mahle 001 (Small).jpg (25.55 KiB) 41454 keer bekeken

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#17 Bericht door TonK » 20 okt 2008, 13:28

De Va-Wi cilinder heeft 4 extra spoelpoortjes. :idea:

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

#18 Bericht door Eifelyeti » 20 okt 2008, 14:15

Andy schreef:Zal deze zuiger in zo'n cilinder hebben gezeten :?:

Andy,

van deze???

grootjes,

Roman
Bijlagen
sb3_140.jpg
sb3_140.jpg (12.7 KiB) 41409 keer bekeken

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8274
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

#19 Bericht door Melvin » 20 okt 2008, 16:47

De vhs cilinders hadden bij mijn weten vaak 3 overstroomkanaaltjes

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#20 Bericht door dijk » 20 okt 2008, 18:24

Melvin schreef:De vhs cilinders hadden bij mijn weten vaak 3 overstroomkanaaltjes
inderdaad melvin :!:

Gebruikersavatar
janv
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:43
Locatie: Geldermalsen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#21 Bericht door janv » 21 okt 2008, 13:34

Ja, mensen dit is een goed gedokumenteerd stuk met duidelijke tekeningen en handleiding.
Dit gaan we zeker uitproberen, alleen ik wil mijn orginele 5.2 cilinder en zuiger zo laten, en op de plank leggen.
Nu heb ik nog wel een cilinder leggen, maar bij wie kan ik aan een zuiger met één L-veer komen ?.

Mvgr. Jan

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#22 Bericht door Maarten » 21 okt 2008, 14:14

Beste Janv,

Lees goed deze topic door, alsmede het commentaar van Luc Foekema. De hiergetoonde uitlaat is hoogtoerig en de uitlaattiming is nog vrij laag.

Dus als het je gaat om goede prestaties voor een Kreidler voor straatgebruik, dan kunnen we je betere adviezen geven! Wil je echter de Va-Wi cross Kreidler van 1974 nabouwen, dan kun je alles doen zoals hierboven beschreven.

Laat ons eens weten wat je bedoeling is, er zijn voldoende topics op deze site met betere tunings adviezen. Dit is allemaal om eventuele teleurstellingen te voorkomen.

MVG Maarten

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 943
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

#23 Bericht door rene albers 2takt » 27 okt 2008, 15:04

hallo

ik ben bezig met de va wi cilinder naar te maken (proberen) maar

moeten er nu 3 boosters naast elkaar of , gewoon 1ntje in het midden

want als je naar de zuiger kijkt moet het gewoon 1 zijn

alvast bedankt

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Tuning & Techniek - Snellere Kreidlers: Va-Wi (1974)

#24 Bericht door dolle aad » 11 dec 2010, 22:40

gewoon als de tekening 1

maar er staat geen cilinderhoogte bij

iemand schreef ook dat die extra poort veel dieper moet .

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Tuning & Techniek - Snellere Kreidlers: Va-Wi (1974)

#25 Bericht door caveman » 11 dec 2010, 22:50

kick it aad.....

Plaats reactie