opbouw replica 'den biggelaar racer'

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

opbouw replica 'den biggelaar racer'

#1 Bericht door rm-mer » 17 okt 2008, 00:04

Sinds ik met de kreidler hobby bezig ben, heb ik altijd interesse gehad voor wegracers. Ik zou er zelf een bouwen had ik toen beslist.

Omdat ik graag iets speciaals wou hebben, ging het geen '73 van veen worden. Mijn oog viel echter op een biggelaar racer.
Toen ik praktisch begon na te denken wat een replica bouwen allemaal inhield, bleek het niet op een twee drie in elkaar te metsen was.
Veel geld, tijd en denkwerk zou erin kruipen.

Van deze frames vond ik nog geen replica, dus ga ik het zelf bouwen.
Via een vriend (Yannick) heb ik een gelijkaardig wegrace frame kunnen lenen zodat ik binnenkort het mal kan bouwen.

Toen ik eens op het forum naar maten van het frame vroeg, werd ik benaderd door Rijk, onze 3D kunstenaar, die me voor stelde om het frame geheel gratis driedimentionaal uit te tekenen en de maten te berekenen.
Dit aanbod kon ik natuurlijk niet weigeren.

Ondertussen had ik contact gelegd met Harrie Vanderkruijs, die vroeger ook de polyester aan Biggelaar bezorgde en die nog steeds de mallen heeft. Op die manier heb ik ook 'authentiek' polyester liggen, maar dan nieuw :)


Het blokje wordt voorlopig een roterende 5bak, met watergekoelde cilinder.

Alvast wat foto's:


Let niet de pasvorm van het polyester op het frame, dit frame is slechts een leidraad om het mal te bouwen. Het echte frame wordt volledig op maat van het polyester en van mezelf gebouwd.
Bijlagen
DSC05510.JPG
DSC05510.JPG (86.8 KiB) 9093 keer bekeken
DSC05516.JPG
DSC05516.JPG (82.42 KiB) 9093 keer bekeken
DSC05527.JPG
DSC05527.JPG (56.45 KiB) 9093 keer bekeken
DSC05528.JPG
DSC05528.JPG (46.3 KiB) 9093 keer bekeken

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#2 Bericht door rm-mer » 17 okt 2008, 00:12

foto's
Bijlagen
DSC05530.JPG
DSC05530.JPG (66.77 KiB) 9091 keer bekeken
DSC05531.JPG
DSC05531.JPG (58.61 KiB) 9091 keer bekeken
DSC05532.JPG
DSC05532.JPG (35.46 KiB) 9091 keer bekeken

Gebruikersavatar
eric11
Berichten: 1279
Lid geworden op: 03 jan 2006, 09:08
Locatie: Leidschendam
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#3 Bericht door eric11 » 17 okt 2008, 06:17

Netjes hoor ga zo door zal dit topic zeker volgen

gr eric

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#4 Bericht door kaZeta » 17 okt 2008, 08:31

Wow Thibaut, fantastisch... Ga je er nu enkele van maken van die frames? Je mag voor mij alvast 1tje opzij leggen zoals je al wist :!:

Doe zo voort, ziet al prachtig uit als basis, lekker sportief.

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#5 Bericht door rm-mer » 17 okt 2008, 11:25

Goh ik ga er 2 voor eigen gebruik maken en niet om te verkopen :wink:
Er bestaan genoeg adressen die replica frames verkopen bijvoorbeeld emot of nick leeflang.
Ik zou het niet goedkoper kunnen maken.

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#6 Bericht door rm-mer » 18 okt 2008, 18:56

Dit is een radiatortje dat ik een tijd geleden had gekocht. De afmetingen zijn perfect maar het is bedoeld voor een apart koelvloeistof tankje.

Hoe werd dit vroeger gedaan? Op een 1973 van veen zit de vloeistof tank in de radiator. Valt dit aan te passen?
Bijlagen
vooraanzicht replica nick leeflang.jpg
vooraanzicht replica nick leeflang.jpg (88.41 KiB) 8788 keer bekeken
Kopie van DSC05533.JPG
Kopie van DSC05533.JPG (51.64 KiB) 8800 keer bekeken

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#7 Bericht door veldmuis » 18 okt 2008, 19:09

Bel deze mannen eens.:

http://www.autotemp-groep.nl/

Succes !

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#8 Bericht door TonK » 18 okt 2008, 22:22

Neem een stuk messing plaat en bouw er een nieuwe bovenbak op. :idea:

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2334
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#9 Bericht door Robert1 » 19 okt 2008, 10:06

Hallo Thibaut,

Die radiateur op die Van Veen racer lijkt verdacht veel op een Zundapp radiateur.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Contacteer:

#10 Bericht door Andry » 19 okt 2008, 10:16

Aprilia SR

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#11 Bericht door rm-mer » 19 okt 2008, 11:34

Dan ga ik op zoek naar een andere als ze zo bestaan.

Gebruikersavatar
hades
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2004, 12:53
Locatie: zaanstad
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#12 Bericht door hades » 19 okt 2008, 12:57

Er zijn radiateurs van aprilia rs 50 en aprila af1 schakelbrommers die dit hebben zoals ik dit ook op me 80 cc heb , ze zijn er in verschillende afmetingen :!:

Gebruikersavatar
jaapio
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 okt 2004, 22:55
Locatie: Bruinisse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#13 Bericht door jaapio » 19 okt 2008, 14:48

Ja je kan het beste een Zundapp radiateur nemen, deze zijn van Messing en vrij gemakkelijk aan te passen.

Die jij hebt lijkt me van Aluminium en zal wat moeilijker aan te passen zijn denk ik.

Gebruikersavatar
bebo-racing
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 nov 2002, 18:55
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#14 Bericht door bebo-racing » 19 okt 2008, 15:54

De zundap radiateur heb ik gebruikt maar deze heeft niet genoeg capaciteit met een hoge buiten temp. +28. De radiateur die ik zie is van het type aerox is van aluminium zelfde probleem niet groot genoeg bij de scooter race plaatsen ze nog een radiator bij. Om een goede radiateur te krijgen moet je eigelijk een drie kanaals hebben met een koelblok van ongv. 17x14 nu gebruik ik van mercedes type 110 de kachel radiateurs zijn nog van koper en er zitten zelfs twee in. even boven en onder bak aanpassen en er is genoeg koeling. de dikte van het koelblok is 6 cm en past perfect op de van veen kreidler het koelblok heeft precies de groote van het kuip gat. En ik spreek uitervaring heb 1,5 jaar met koel problemen getobt.

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#15 Bericht door rm-mer » 23 okt 2008, 00:06

Volgende week begin ik aan de bouw van het frame mal, dit met hulp van forum lid Yves die veel afweet van framebouw van fietsen onder andere.

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#16 Bericht door rm-mer » 04 nov 2008, 00:12

De naadloze buis van 22*1,5 is binnen, met dank aan forumlid motocup hier op het forum.

Deze week bouw ik het mal op en al een deel van het frame, foto's volgen.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#17 Bericht door TonK » 04 nov 2008, 00:44

Het is me niet duidelijk of het frame op de foto's een Biggelaar is, hij heeft meerdere types gemaakt, deze uitvoering heb ik nooit gezien.

Weet je welk bouwjaar het is ?

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#18 Bericht door rm-mer » 01 dec 2008, 11:48

TonK schreef:Het is me niet duidelijk of het frame op de foto's een Biggelaar is, hij heeft meerdere types gemaakt, deze uitvoering heb ik nooit gezien.

Weet je welk bouwjaar het is ?
Dit frame is niet van een biggelaar, ik leen het van een vriend. Volgens hem is het van een Belgische zelfbouwer.

Ik heb dit frame als voorbeeld om zelf eentje te tekenen.

Zoals je ziet past de tank-zit combinatie helemaal niet op dit frame, en de voetsteunen staan te ver uit elkaar.

Gebruikersavatar
naessensf
Berichten: 147
Lid geworden op: 08 jul 2008, 12:54
Locatie: Kortrijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#19 Bericht door naessensf » 06 dec 2008, 17:26

Het zal zeker een mooi eindresultaat hebben! :clap

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#20 Bericht door rm-mer » 15 dec 2008, 15:26

Vandaag zijn er wat spulletjes aangekomen voor het blokje :D

Er komen SLF BO17 'race' lagers op de krukas, SKF lagers in de versnellingsbak.

Volgende week begin ik met het roterend maken van het blokje, foto's volgen...
Bijlagen
roterende inlaat 009.JPG
roterende inlaat 009.JPG (88.06 KiB) 7311 keer bekeken

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#21 Bericht door rm-mer » 13 jan 2010, 22:54

Kleine update,

het project heeft een tijd stil gelegen, dit doordat ik veel onderdelen nog moest zoeken, en ik nog wat andere projecten had lopen.

Ondertussen nog een interessante lesdag gehad over frames, vering en remmen via de moto "guzzi classic" club.
Hier werden uitvoerig balhoofdhoek, wielnaloop, achterbrug, types frames, resonanties,... besproken.
Ook van Oldrich (motocup) en Yves heb ik veel goede tips gekregen rond framebouw/constructie, waarvoor dank!
Ik weet ondertussen genoeg om eraan te beginnen.


Ondertussen heb ik al het nodige materiaal voor de mal verzameld. Ook een lengte naadloze framebuis van 22*1,5 via Oldrich (motocup)

Vandaag heb ik de basis van de mal gemaakt en conussen gedraaid om het balhoofd in te klemmen.
Ik heb gekozen voor een groot balk van 100*100*3mm, met 2 dwarse L profielen 3*30 met op elke hoek een stelbout met contramoer.
Zo kan ik de mal 100% waterpas leggen en schommelt hij niet.

De mal wordt met een vaste balhoofdhoek, maar met een verschuifbare achterbrugas-construktie op een soort van rail zegmaar.

Het frame wordt heel smal en zal helemaal niet op het voorbeeldframe lijken, dit heb ik enkel van een vriend geleend om een idee te krijgen hoe ik er een kan maken.

Ik heb ook een nieuwe bing 22mm carbu met aparte vlotterkamer kunnen vinden die er zeer mooi op gaat staan en die ook een beetje tijdsgetrouw is voor dit model (eind jaren 60, begin jaren 70). Deze kan uitgedraaid worden tot ongeveer 28mm, maar ik ga eerst kijken wat hij met 22 doet.
Het is de bedoeling dat het een echte "replica" wordt, geen moderne versie oid.


Maar nu twijfel ik hard watvoor blok ik ga opbouwen.
Ofwel een blok met een kleine rs cilinder, ofwel een blok met een moderne watergekoelde cilinder.
Wat zouden de kenners doen?
Ik denk dat ik misschien eerst ga beginnen met een luchtgekoeld blok, zo heb ik de replica origineel zegmaar.

Thibaut

Gebruikersavatar
kaZeta
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2006, 11:30
Locatie: Antwerpen
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: opbouw replica 'den biggelaar racer'

#22 Bericht door kaZeta » 04 jul 2012, 13:14

En een mega-trap tegen Thibaut's kont :)
Ben je hier nog aan bezig??

Plaats reactie