John Bos anno 2008 - De Kreidlerfabriek in Portugal (2008)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

John Bos anno 2008 - De Kreidlerfabriek in Portugal (2008)

#1 Bericht door Maarten » 03 nov 2008, 18:35

John Bos anno 2008 - De Kreidlerfabriek in Portugal (2008)

Afbeelding
Het bedrijfspand van John Bos Kreidler in Portugal.

De jaren '90
In de jaren '90 leek alles voorbij voor Kreidler. Als liefhebber was je trots op je zeldzame brommer. Je leefde in de veronderstelling dat je vooral zuinig moest zijn op wat je nog had, want alles zou schaars worden. Ik weet nog wel die grote bromfietszaak in Den Haag (ik noem geen namen, ze verkopen er nu vooral scooters en ze bouwen wel eens een Honda blok onder een Kreidlerframe), de verkoper lachte me bijna uit: "Kreidler, die ouwe troep dat is voorbij!". En ja, die reactie was ook wel te begrijpen. Dus als je spulletjes voor je Kreidler nodig had, dan belde je eens rond, in de hoop dat iemand nog iets op een plank had liggen.

Afbeelding
Vervaardigen van de motorbeplating - De mal.]

Afbeelding
Motorbeplating komt onder de pers vandaan.Nabewerken van de motorplaten.

Afbeelding
Hoeveel wilt u er hebben, we hebben genoeg.

Afbeelding
Bagagerekjes.

De herstart van Kreidler
Zo sprak ik op een dag een andere liefhebber die een gerucht vertelde van een man in Zeeland die alles van de oude Kreidlerfabriek had opgekocht, onderdelen, machines en mallen, en dat alles weer leverbaar was. Ik was verbaasd en had gemengde gevoelens hier over: Mijn exclusieve Kreidler, waar ik zo trots op was, die was toch niet zo exclusief meer, alles was gewoon weer te koop. Maar natuurlijk ook opluchting, je kon zo opbellen en onderdelen bestellen, toch ook wel fijn als er eens iets kapot gaat, want dat laatste gebeurt helaas wel eens, ondanks het oerdegelijke imago van de Kreidler Florett.
Die "Redder van Kreidler" heet John Bos. Inmiddels is hij beroemd in Kreidlerland. Op deze site vindt u meerdere artikelen uit tijdschriften en kranten van rond het jaar 2000, waarin het verhaal van John Bos en de wederopstanding van de mooie en populaire Kreidler vol lof besproken werden. Hij kocht destijds de hele inhoud van de Kreidlerfabriek in Duitsland op, en er waren in totaal 32 vrachtwagens voor nodig om alles naar Zeeland te transporteren. In Goes stonden zijn magazijn en zijn fabriek, en daar werden dus vele onderdelen weer geproduceerd en verkocht, zowel aan particulieren als aan wederverkopers. Zelfs complete Kreidlers werden afgeleverd, damesbrommers ("automaatjes"), Kreidler RMC bromfietsen en zelfs het topmodel, de RS, die met zijn topsnelheid van 85 km/uur de fabriek verlaat met een motorfietskenteken.
Voor menig liefhebber, die terug dacht aan zijn jonge jaren en zijn plezier met de Kreidler destijds, was deze redding van Kreidler de aanleiding om weer een nieuwe Kreidler aan te schaffen daar in Zeeland, of natuurlijk om een oude Kreidler weer op te knappen. En zo bleef de firma John Bos jarenlang een vertrouwd adres voor al je Kreidlerwensen.

Verhuisd naar Portugal
Ergens in 2003 was er ineens weer nieuws: John Bos was verhuisd naar Portugal. In Goes gingen de verkopen gewoon door, zijn opvolger(s) zorgden er keurig voor dat je nog steeds terecht kon daar voor je onderdelen. Maar hoe het dan precies met John Bos ging, dat was niet zo duidelijk. Hij had de fabriek verhuisd naar Portugal, zo vertelde men. Lekker weer daar, dacht ik bij mezelf, misschien zit hij wel lekker in het zonnetje te genieten van zijn welverdiende rust. Waarom zou je je anders in Portugal gaan vestigen, de meeste Kreidlerfans zitten toch in Nederland, België en Duitsland, veronderstelde ik.

Een telefoontje uit Portugal
Zo kreeg ik verleden week ineens telefoon uit Portugal. John Bos was aan de lijn. Hij vond het leuk dat er weer een artikel over hem op de site stond. Ik vroeg hem naar het weer in Portugal, nou hij liep daar nog lekker in zijn T-shirt, terwijl het bij ons grijs en regenachtig was. "Over die tekeningen op de site", zei John, "ik heb hier alles nog liggen. Tekeningen, mallen, onderdelen, (bijna) alles wordt nog gemaakt of is voorradig". Al snel bleek dat John nog helemaal niet toe is aan zijn pensioen. Stil zitten is niets voor John. Hij heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt, dus het maakt hem niet uit of hij 6 dagen in de week werkt. Af en toe eens een lang weekend, en daarna is John blij als hij weer naar de zaak kan.
"Waarom ben je eigenlijk naar Portugal verhuisd", vroeg ik. Daar waren meerdere redenen voor, zo bleek. Het huurcontract liep bijna af, en de huur volgens het nieuwe contract zou veel hoger worden. Dit zou uiteindelijk aan de klanten doorberekend moeten worden. Maar ook verchromen, spuiten en poedercoaten gaat in Nederland niet zo makkelijk, en ook de andere metaalbewerkingen niet. In Portugal vond John een groot bedrijfspand, op een industrieterrein waar veel gelijksoortige bedrijven gevestigd zijn. Een buurman produceert twee vrachtwagenladingen met bromfietsframes per dag. Een verchromerij zit ook vlak in de buurt, en als er haast bij is dan kan een tank of een onderdeel dezelfde dag nog verchroomd worden. Dus als je eens wat nodig hebt, dan hoef je niet stad en land af te reizen. Dit zijn ook voordelen ten opzichte van de oude locatie in Zeeland. Waarschijnlijk zijn de arbeidskrachten ook voordeliger dan in Nederland. Voor de verhuizing van alle onderdelen en machines van Zeeland naar Portugal waren deze keer 28 vrachtwagens nodig, en John hield de hele stoet vrachtwagens goed in de gaten, want hij was er op gebrand dat alles heelhuids en volledig op de plaats van bestemming aan zou komen.

Helemaal gesetteld in Portugal
De zaken gaan prima in Portugal, zo vertelde John. Er is net een nieuwe luxe balie geplaatst. Die staat daar om onderdelen te verkopen, en ook om te voorkomen dat mensen zo doorlopen het magazijn in. In het magazijn rijden twee vorkheftrucks die alle onderdelen op de juiste plek zetten. Achter de balie bevinden zich twee dames, die alles geleerd hebben over Kreidler, en zij houden zich dus ook bezig met de verkoop van onderdelen. Kettingkasten voor ei-tanken worden ook weer gemaakt, net als sportbeugels voor de Mustang Cross. En ook complete Kreidlers zijn nog steeds leverbaar!
Enigszins verbaasd vroeg ik hoe dat dan zit met die liefhebbers in Portugal, is Kreidler daar dan bekend? Ja, dat blijkt wel zo te zijn, de Portugezen restaureren graag Kreidlers en de Kreidlerhobby leeft daar meer dan wij hadden kunnen vermoeden.


Vervaardigen van benzinetanks.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het fabricageproces
Nu komt John met een suggestie: “Misschien is het wel leuk om verslag te doen van de werkzaamheden in de fabriek. De lezers vinden het vast interessant om te zien hoe we werken en hoe we de onderdelen maken. Zo hebben we laatst ook een machine gekocht om benzinetanks te kunnen lassen. Deze machine is erg duur, maar we hebben een tweedehands apparaat gekocht en dat voldoet prima. Kom anders eens kijken in Portugal, dan kun je het zelf aanschouwen allemaal. Ik kan nu wel alvast wat foto's opsturen, dan heb je ook een idee.„

Sleutelservice
Doordat John alles heeft overgenomen uit de oude Kreidlerfabriek, beschikt hij over dingen waarvan wij niet wisten dat ze uberhaupt bestonden of mogelijk waren. Naast een loper, waarmee alle stuursloten van Kreidler open te maken zijn (veilig opgeborgen in de kluis!), beschikt John ook over sleutels van de fabrikanten Flora en Neiman. Tevens beschikt hij over lijsten waarop alle framenummers staan met de bijbehorende sleutelnummers. Zo kan John dus aan de hand van een framenummer van bijvoorbeeld een ei-tank, de reservesleutels bij maken. "Dat doe ik meer voor de hobby dan dat ik er wijzer van word, want het is nog een heel gezoek in die lijsten met vele tienduizenden framenummers", aldus John.

Afbeelding
De balie.

De distributie
Levering aan particulieren ziet John niet zo zitten, enkele goede vaste klanten uitgezonderd. De verzendkosten zijn hoog, en er zit veel werk aan het inpakken en verzenden van wat onderdeeltjes aan particulieren.
Hij levert partijen onderdelen exclusief aan Dave Bout (Kreidler Depot John Bos), John's opvolger in Goes, die al jaren goede service verleent en die ook helemaal gespecialiseerd is in Kreidler.

Afronding van het gesprek
John wil in ieder geval zijn bedrijf weer eens onder de aandacht brengen, en hij wil dan ook graag reclame maken via de Kreidlersite. Nou, daar voel ik wel wat voor, dus daar maken we afspraken over. John heeft ook een nieuwe website, die echter nog in aanbouw is. Dan geeft John aan dat hij weer aan het werk moet, en ik bedank hem voor het leuke gesprek. De foto's die ik daarna per mail ontvang zijn zeer interessant. Leuk om John Bos zelf aan het werk te zien, geweldig om al die nieuwe onderdelen te zien en dat mooie pand!

Afbeelding
Het magazijn.

Adresgegevens
Meer informatie:
Overzicht personen: John Bos
Bron: John Bos
Artikel geschreven door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl

Laatst gewijzigd door Maarten op 20 nov 2008, 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 nov 2008, 08:29

Wat een mooi pand zeg. Van dit soort info wordt ik wel enthousiast.
John Bos is dus goed bezig. Dat in tegenstelling wat velen denken.

Enzo

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#3 Bericht door Nicolaas » 06 nov 2008, 08:46

Goed te horen dat het pad van John Bos niet eindigt in Zeeland.
Het pand is daar weg en Kreidlers konden niet worden geleverd.
Dit artikel geeft duidelijkheid over hoe de vork echt in de steel zit.
Als Kreidler liefhebber stemt het goed om John Bos in zijn mooie nieuwe pand bezig te zien, in waar hij goed in is.

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#4 Bericht door Andre » 06 nov 2008, 09:07

Ik Wil daar ook wel eens een kijkeje nemen.
Maarten wat dacht je van een bus huren en een weekeindje Barro agueda met een hele club 8)

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2580
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#5 Bericht door vlatro » 06 nov 2008, 09:44

Klinkt goed!

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#6 Bericht door Ries » 06 nov 2008, 09:50

Andre schreef:Ik Wil daar ook wel eens een kijkeje nemen.
Maarten wat dacht je van een bus huren en een weekeindje Barro agueda met een hele club 8)
op de kreidler er heen! 8)

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

#7 Bericht door Eifelyeti » 06 nov 2008, 09:53

prima Idee :clap :clap

Roman

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 943
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

#8 Bericht door rene albers 2takt » 06 nov 2008, 10:02

wat een super mooie fabriek :clap

geweldig 8)

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#9 Bericht door Maarten » 06 nov 2008, 10:09

Alsof het niet op kan met de pret:
Bijlagen
Tank bewerking
Tank bewerking
johnbos-tankbewerking.jpg (59.58 KiB) 84178 keer bekeken
Sportbeugel Cross
Sportbeugel Cross
johnbos-sportbeugel-cross.jpg (112.55 KiB) 84178 keer bekeken
Onderbouw
Onderbouw
johnbos-onderbouw.jpg (96.6 KiB) 84178 keer bekeken
Koppelingen
Koppelingen
johnbos-koppelingen.jpg (51.74 KiB) 84179 keer bekeken
Balie
Balie
johnbos-balie2.jpg (73.21 KiB) 84178 keer bekeken
Balie
Balie
johnbos-balie1.jpg (73.5 KiB) 84178 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Maarten op 07 nov 2008, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

nsr
Berichten: 734
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#10 Bericht door nsr » 06 nov 2008, 10:47

Respect voor die man!! Ziet er heel goed uit allemaal.

Zou hij ook weer A tanken gaan produceren??

Eric S
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jan 2006, 18:53
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Eric S » 06 nov 2008, 10:50

Mooi werk :clap Nu te hopen dat Mahle z'n cilinder en zuigerproduktie weer op start :roll:

Fred57
Berichten: 690
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:06
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door Fred57 » 06 nov 2008, 10:54

Mooi stuk Maarten !!
En wat een groot bedrijf .

Succes allemaal .

Gr Fred

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#13 Bericht door freaky_ferry » 06 nov 2008, 12:08

tvdzijden schreef:Wat een mooi pand zeg. Van dit soort info wordt ik wel enthousiast.
John Bos is dus goed bezig. Dat in tegenstelling wat velen denken.

Enzo
Nicolaas schreef:Goed te horen dat het pad van John Bos niet eindigt in Zeeland.
Het pand is daar weg en Kreidlers konden niet worden geleverd.
Dit artikel geeft duidelijkheid over hoe de vork echt in de steel zit.
Als Kreidler liefhebber stemt het goed om John Bos in zijn mooie nieuwe pand bezig te zien, in waar hij goed in is.
ik hoef niks meer te zeggen.... hetgeen wat ik wilde zeggen is al gezegt :clap

inderdaad geeft dit meer inzicht in wat john nu echt is gaan doen 8)

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 943
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

#14 Bericht door rene albers 2takt » 06 nov 2008, 12:34

nu krijg je denk ik wel dat de onderdelen minder waard worden?

maar gelukkig wel weer alles leverbaar 8)

Gebruikersavatar
Blok724
Berichten: 476
Lid geworden op: 09 aug 2008, 23:50
Locatie: NW Overijssel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door Blok724 » 06 nov 2008, 13:10

Geweldig nieuws dat veel dingen toch nog nieuw gemaakt worden. Zelfs tanks, dat is toch fantastisch.
Mooi artikel, fijn om te lezen. :D

Rene

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door rick rol » 06 nov 2008, 13:25

super artikel moeten we eens een kijhkje gaan nemen ...zo zie je maar oude glorie vergaat niet

RR

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4103
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#17 Bericht door BESTMAN » 06 nov 2008, 14:10

het is zeker een mooi artikel.
met de zomer vakantie naar portugal toe :P .

:clap :clap .

bestman

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#18 Bericht door TonK » 06 nov 2008, 14:14

Prachtig, de liefde voor het vak straalt van John zijn gezicht.

Gebruikersavatar
gerwinskreidler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 30 dec 2006, 19:55
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door gerwinskreidler » 06 nov 2008, 14:28

In een woord geweldig!
Heel mooi om te zien.

Gerwin

Gebruikersavatar
KK
Berichten: 291
Lid geworden op: 13 feb 2006, 22:11
Locatie: Leerdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door KK » 06 nov 2008, 14:29

een kreidlerparadijs :wink:

leuk artikel! gr Kees

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4804
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 669 keren
Ontvangen waarderingen: 277 keren

#21 Bericht door Monsma » 06 nov 2008, 14:33

Dit echt supper wat een mooi spul zeg :clap :clap

Mvgr Anne

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door Tissue » 06 nov 2008, 14:51

hmm wat zou ik graag een keer door het magazijn daar willen lopen :D

Inderdaad zoals boven al zovaak gemeld, maar ik meld het nogmaals echt een geweldig stukje. Maar nu hij bezig is met zijn website betekent dit dat hij misschien toch nog iets voor particulieren gaat doen? Of zoekt hij meerdere distributeurs in NL?

Gebruikersavatar
Sander.
Berichten: 2161
Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:40
Locatie: het Westland, bij Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#23 Bericht door Sander. » 06 nov 2008, 15:03

Nicolaas schreef:Goed te horen dat het pad van John Bos niet eindigt in Zeeland.
Het pand is daar weg en Kreidlers konden niet worden geleverd.
Dit artikel geeft duidelijkheid over hoe de vork echt in de steel zit.
Als Kreidler liefhebber stemt het goed om John Bos in zijn mooie nieuwe pand bezig te zien, in waar hij goed in is.

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 943
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

#24 Bericht door rene albers 2takt » 06 nov 2008, 15:34

:clap

Gebruikersavatar
lutje
Berichten: 934
Lid geworden op: 21 sep 2008, 17:35
Locatie: Florettcity een plaats waar ik heerlijk kan toeven, het huis heeft een hok ernaast waar ik vaak ben.
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#25 Bericht door lutje » 06 nov 2008, 16:31

Die goeie oude tijd begint weer een beetje te herleven :rs

Plaats reactie