'n motorfiets om te stelen! (1974)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
'n motorfiets om te stelen! (1974)
'N MOTORFIETS OM TE STELEN!
Een rasechte motorfiets, de Kreidler Florett RS. Laat u niet misleiden door de bescheiden afmetingen van de machine! In deze tijd, waarin we voorzichtig met de beschikbare hoeveelheid benzine moeten omgaan, is het nuttig even stil te staan bij deze machine, die door zijn cilinderinhoud van "bromfietsafmeting", een maximaal brandstofverbruik van 4 l/100 km mogelijk maakt. De 50 cc ééncilinder tweetakt leent zich uitstekend voor vlot transport in grote steden, terwijl zijn topsnelheid van bijna 95 km/u hem in deze tijd weer de kans geeft op autosnelwegen. De Florett RS is een sportieve "boodschappenfiets".
Veel rijplezier hebben we beleefd met de kleine Kreidler, toen "MOTOR" de machine in juli '73 voor een roadtest in huis had. Benzinekraan open en één trap op de kickstarter was telkens voldoende om de krachtbron tot leven te wekken. Een opwarmtijd, die bij veel motorfietsen van belang is, heeft deze tweetakt nauwelijks nodig, zodat we ons wel lieten verleiden om per Kreidler een pakje sigaretten op de hoek te halen...
Het motorvermogen van zo'n kleine ééncilinder is natuurlijk klein, maar voldoet ruim aan de verwachtingen. De Westduitse fabrikant claimt een vermogen van 6,75 pk; op de testbank van het Laboratorium voor Verbrandingsmotoren van de TH te Delft bereikten we een waarde van 7,1 pk aan de krukas bij 8750 tpm. Bij zesduizend toeren levert de motor bij vollast 3,5 pk, waaruit wel kan worden afgeleid dat de motor veel toeren moet maken om aan de gang te blijven. Schrikt U van deze toerentallen? In de wedstrijdsport komen bij Kreidlers wel toerentallen van 20.000 voor, terwijl het krachtigste race-blok van Van Veen Import (twee wereldkampioenschappen op Kreidler) niet minder dan 20,5 pk bij 18.500 tpm leverde. De Florett RS is inderdaad een tamme motorfiets vergeleken met deze racers, maar daar staat logisch tegenover dat de betrouwbaarheid van de Florett RS niets te wensen overlaat. Continu volgas rijden vormt geen enkel probleem, omdat de snelheid waarmee de zuiger door de cilinder gaat ook bij 10.000 tpm ruim beneden de kritische waarde blijft. Om het motorvermogen op een soepele manier aan de straat te brengen is de Kreidler voorzien van vijf versnellingen. De hoogste versnelling kan gezien worden als een overdrive; als tegenwind of steile hellingen de Kreidler parten gaan spelen wordt het beslist noodzakelijk om de vierde versnelling op te zoeken. In deze versnelling blijft de Kreidler over het algemeen goed voor 70-75 km/u. De matzwarte cilinder heeft bijzonder forse afmetingen, die eerder te maken hebben met esthetica dan dat zij duiden op een thermisch ongezonde motor. De Kreidler zal zelfs pure mishandeling doorstaan, zonder dat de verbranding een klap overslaat. De ontsteking is een elektronische thyristorontsteking van Bosch (geen kontaktpunten), die gevoed wordt door een vliegwieldynamo. De dynamo zorgt tevens voor de verlichting (dimlicht, grootlicht, achter- en remlicht, terwijl ons testexemplaar zelfs stadslicht had), en de claxon. Van het rijwielgedeelte noemen we de simplex remmen, die een bijzonder snelle vertraging mogelijk maken. De achterrem vereist een gevoelige rechtervoet, omdat het achterwiel van de lichte machine maar al te gemakkelijk stil kan worden gezet. De voorrem laat zich goed tot aan de blokkeergrens doseren. De brandstof voor de Kreidler is mengsmering, "bromfietsbenzine" . Met een tankinhoud van 12,5 liter bedraagt de actieradius bij vollast-gebruik ruim 300 km. Veel anders dan rijdend met volgas hebben wij, gewend aan een tienvoud van het vermogen van de Kreidler bij andere motorfietsen, niet gereden. Zo gaat dat in tests van motorfietsen, die nu eenmaal overwegend sportief van karakter zijn. Uit een door "MOTOR" lezers samengesteld rijdersrapport (47 deelnemers) becijferden wij een gemiddeld benzineverbruik van 1 liter op 28,2 km. De extremen waren 1 : 20 en 1 : 40(!). De Kreidler wordt geleverd met voetsteunen voor een passagier, een stuurslot en wat boordgereedschap. De 1973-prijs bedroeg f 1.899,- incl. BTW; een tamelijk hoog bedrag, maar de machine is een kwaliteitsprodukt en de onderhoudskosten zijn gering.
TECHNISCHE GEGEVENS
MOTOR: ééncilinder tweetakt, zuigergestuurd, boring x slag 40 x 39,7 mm, cilinderinhoud 49 cc, compressieverhouding 11,3 : 1, max. vermogen 7,1 pk/8750 tpm, elektronische ontsteking, vijf versnellingen.
AFMETINGEN: remtrommeldiameter (voor en achter) 160 mm, zadel hoogte 79 cm, gewicht 81 kg, inhoud brandstoftank 12,5 liter.
IMPORT: Van Veen Import B.V., Haarlemmerweg 518, Amsterdam.
Bron: Autorevue, 25e jaargang, 4 januari 1974, nummer 1
Auteur: Rob Philips, Redacteur van "Motor"
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Een rasechte motorfiets, de Kreidler Florett RS. Laat u niet misleiden door de bescheiden afmetingen van de machine! In deze tijd, waarin we voorzichtig met de beschikbare hoeveelheid benzine moeten omgaan, is het nuttig even stil te staan bij deze machine, die door zijn cilinderinhoud van "bromfietsafmeting", een maximaal brandstofverbruik van 4 l/100 km mogelijk maakt. De 50 cc ééncilinder tweetakt leent zich uitstekend voor vlot transport in grote steden, terwijl zijn topsnelheid van bijna 95 km/u hem in deze tijd weer de kans geeft op autosnelwegen. De Florett RS is een sportieve "boodschappenfiets".
Veel rijplezier hebben we beleefd met de kleine Kreidler, toen "MOTOR" de machine in juli '73 voor een roadtest in huis had. Benzinekraan open en één trap op de kickstarter was telkens voldoende om de krachtbron tot leven te wekken. Een opwarmtijd, die bij veel motorfietsen van belang is, heeft deze tweetakt nauwelijks nodig, zodat we ons wel lieten verleiden om per Kreidler een pakje sigaretten op de hoek te halen...
Het motorvermogen van zo'n kleine ééncilinder is natuurlijk klein, maar voldoet ruim aan de verwachtingen. De Westduitse fabrikant claimt een vermogen van 6,75 pk; op de testbank van het Laboratorium voor Verbrandingsmotoren van de TH te Delft bereikten we een waarde van 7,1 pk aan de krukas bij 8750 tpm. Bij zesduizend toeren levert de motor bij vollast 3,5 pk, waaruit wel kan worden afgeleid dat de motor veel toeren moet maken om aan de gang te blijven. Schrikt U van deze toerentallen? In de wedstrijdsport komen bij Kreidlers wel toerentallen van 20.000 voor, terwijl het krachtigste race-blok van Van Veen Import (twee wereldkampioenschappen op Kreidler) niet minder dan 20,5 pk bij 18.500 tpm leverde. De Florett RS is inderdaad een tamme motorfiets vergeleken met deze racers, maar daar staat logisch tegenover dat de betrouwbaarheid van de Florett RS niets te wensen overlaat. Continu volgas rijden vormt geen enkel probleem, omdat de snelheid waarmee de zuiger door de cilinder gaat ook bij 10.000 tpm ruim beneden de kritische waarde blijft. Om het motorvermogen op een soepele manier aan de straat te brengen is de Kreidler voorzien van vijf versnellingen. De hoogste versnelling kan gezien worden als een overdrive; als tegenwind of steile hellingen de Kreidler parten gaan spelen wordt het beslist noodzakelijk om de vierde versnelling op te zoeken. In deze versnelling blijft de Kreidler over het algemeen goed voor 70-75 km/u. De matzwarte cilinder heeft bijzonder forse afmetingen, die eerder te maken hebben met esthetica dan dat zij duiden op een thermisch ongezonde motor. De Kreidler zal zelfs pure mishandeling doorstaan, zonder dat de verbranding een klap overslaat. De ontsteking is een elektronische thyristorontsteking van Bosch (geen kontaktpunten), die gevoed wordt door een vliegwieldynamo. De dynamo zorgt tevens voor de verlichting (dimlicht, grootlicht, achter- en remlicht, terwijl ons testexemplaar zelfs stadslicht had), en de claxon. Van het rijwielgedeelte noemen we de simplex remmen, die een bijzonder snelle vertraging mogelijk maken. De achterrem vereist een gevoelige rechtervoet, omdat het achterwiel van de lichte machine maar al te gemakkelijk stil kan worden gezet. De voorrem laat zich goed tot aan de blokkeergrens doseren. De brandstof voor de Kreidler is mengsmering, "bromfietsbenzine" . Met een tankinhoud van 12,5 liter bedraagt de actieradius bij vollast-gebruik ruim 300 km. Veel anders dan rijdend met volgas hebben wij, gewend aan een tienvoud van het vermogen van de Kreidler bij andere motorfietsen, niet gereden. Zo gaat dat in tests van motorfietsen, die nu eenmaal overwegend sportief van karakter zijn. Uit een door "MOTOR" lezers samengesteld rijdersrapport (47 deelnemers) becijferden wij een gemiddeld benzineverbruik van 1 liter op 28,2 km. De extremen waren 1 : 20 en 1 : 40(!). De Kreidler wordt geleverd met voetsteunen voor een passagier, een stuurslot en wat boordgereedschap. De 1973-prijs bedroeg f 1.899,- incl. BTW; een tamelijk hoog bedrag, maar de machine is een kwaliteitsprodukt en de onderhoudskosten zijn gering.
TECHNISCHE GEGEVENS
MOTOR: ééncilinder tweetakt, zuigergestuurd, boring x slag 40 x 39,7 mm, cilinderinhoud 49 cc, compressieverhouding 11,3 : 1, max. vermogen 7,1 pk/8750 tpm, elektronische ontsteking, vijf versnellingen.
AFMETINGEN: remtrommeldiameter (voor en achter) 160 mm, zadel hoogte 79 cm, gewicht 81 kg, inhoud brandstoftank 12,5 liter.
IMPORT: Van Veen Import B.V., Haarlemmerweg 518, Amsterdam.
Bron: Autorevue, 25e jaargang, 4 januari 1974, nummer 1
Auteur: Rob Philips, Redacteur van "Motor"
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 12 mei 2007, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- tonnie de groot
- 3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
leuk artikel niets van te zeggen.
alleen een beetje overdreven, zeker wat betreft het vermogen en de topsnelheid.
maar ja,om de tegenvallende verkoop cijfers IETS op te schroeven moesten ze iets ondernemen.
tevens leuk om te Lezen dat de kritische toeren van een kreidler bij 10.000 rpm lag.dit is wel de waarheid
maar nogmaals leuk om te lezen.
mvg van tonnie de groot.
alleen een beetje overdreven, zeker wat betreft het vermogen en de topsnelheid.
maar ja,om de tegenvallende verkoop cijfers IETS op te schroeven moesten ze iets ondernemen.
tevens leuk om te Lezen dat de kritische toeren van een kreidler bij 10.000 rpm lag.dit is wel de waarheid
maar nogmaals leuk om te lezen.
mvg van tonnie de groot.
- Pim
- 15 pk - S&S 2007
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 23:14
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Volgens mij staat er: Continu volgas rijden vormt geen enkel probleem, omdat de snelheid waarmee de zuiger door de cilinder gaat ook bij 10.000 tpm ruim beneden de kritische waarde blijfttonnie de groot schreef:
tevens leuk om te Lezen dat de kritische toeren van een kreidler bij 10.000 rpm lag.dit is wel de waarheid
maar nogmaals leuk om te lezen.
mvg van tonnie de groot.
Maar het kan zijn dat ik het niet goed lees
Verder leuk leesvoer altijd deze artikelen.
Dank voor de gedane moeite.
Grt, Pim
- Larszelluf
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 21:49
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Thijs Leuven
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
- Locatie: Maastricht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
- Locatie: gulpen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- Ger
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:47
- Locatie: ZOETERMEER
- Gegeven waarderingen: 13 keren
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
RS
s, winters is die bakker ook open hoor Tjer Groeten Gertvdzijden schreef:Ik ga zomers altijd brood halen in Zoetermeer op de Kreidler. Kan je tenminste voor de winkeldeur parkeren
Enzo
- Leopold Hogenhuis
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
- Locatie: Bilzen B
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
- Contacteer: