foto's plaatsen van getunede cilinders svp deel 2

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#1176 Bericht door snel » 18 mei 2009, 19:08

RicM schreef:
snel schreef:Zojuist de nieuwste versie binnengekregen.

Hiebij foto's van de Versie 2 EMOT/EG racecilinders ,met membraaninlaat.
Watergekoeld ,buitenzijde zoals een Van Veen cilinder.

Dit is de staat waarin ze van de draaierij komen.
Weinig nabewerking nodig ,de inlaat word nog iets breder gemaakt ,dat is handwerk.

Daarna gaan ze naar de Nikasilmaker.

Ze zijn er in 40 en 44mm.
Gaat een Kreidler vast serieus hard van lopen....
Maak je wel die spijl nog wat smaller voordat je laat nicasilen, 2mm is ruim genoeg om de zuiger binnen te houden...

Jij denkt zeker dat ik voor het eerst in een cilinder kijk...? :-s
Is al weer klaar.

Iets dikker gieten is veiliger ,naderhand dunner frezen is een kleine moeite.

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#1177 Bericht door freaky_ferry » 18 mei 2009, 19:11

martijn tjek je inbox :wink:

Gebruikersavatar
Dion
Berichten: 719
Lid geworden op: 03 jul 2008, 14:38
Locatie: Zevenaar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1178 Bericht door Dion » 18 mei 2009, 19:17

wat flowt in dit geval beter... is dis spijl inkorten niet risico vol toen... dat hij juist op dat punt gaat happen met de zuigerveer ?

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#1179 Bericht door TonK » 18 mei 2009, 19:38

Het was een ongelofelijke (race) cilinder voorzien van een heel dunne g.ij. bus, de spijl die er in het begin geheel inzat was er door thermische overbelasting uitgebroken.

Bleef over die +/- 2 mm aan de bovenrand, en dan te bedenken dat de totale poort ( "recht" gemeten ) 38 mm breed was.

En dat bleef met een hardverchroomde stalen zuigerveer een heel raceseizoen heel, leverde me zelfs mijn eerste podiumplaats op bij de race in Asten 1969.

Herman nog bedankt voor het lenen van je racer. :clap
Laatst gewijzigd door TonK op 18 mei 2009, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#1180 Bericht door snel » 18 mei 2009, 19:41

freaky_ferry schreef:martijn tjek je inbox :wink:
Hoef ik niet te tjekken.
Ik stuur het wel op als ik zover ben.
Je zit tussen de stapel.
Maar helaas zit alles in de vertragingen...verhuizing vreet tijd.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#1181 Bericht door snel » 18 mei 2009, 19:44

Dion schreef:wat flowt in dit geval beter... is dis spijl inkorten niet risico vol toen... dat hij juist op dat punt gaat happen met de zuigerveer ?
Niet inkorten...smaller frezen.
Hij is zo uit de gietmal een beetje dikkig.

Gebruikersavatar
Dion
Berichten: 719
Lid geworden op: 03 jul 2008, 14:38
Locatie: Zevenaar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1182 Bericht door Dion » 18 mei 2009, 19:49

ik zou dat persoonlijk liever hebben... iets meer vertrouwen... word je spijltje ook niet meer zo warm... (zundapps hebben hier standaard al last van met de 17/19 pk setjes

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#1183 Bericht door snel » 18 mei 2009, 20:02

Dion schreef:ik zou dat persoonlijk liever hebben... iets meer vertrouwen... word je spijltje ook niet meer zo warm... (zundapps hebben hier standaard al last van met de 17/19 pk setjes
Daar heb ik een truukje voor bedacht.
Zo een Van veen cilinder heeft een heel lange uitlaat.
We hebben de spijl extra lang gegoten.
Dus dat geeft stabiliteit en extra mogelijkheid tot warmte-afvoer.
(Overigens ook extra mogelijkheid tot warmte-opname - ellek voordeel hep ze nadeel ,aldus Johan C.)

Gebruikersavatar
Dion
Berichten: 719
Lid geworden op: 03 jul 2008, 14:38
Locatie: Zevenaar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1184 Bericht door Dion » 18 mei 2009, 20:09

snel schreef:
Dion schreef:ik zou dat persoonlijk liever hebben... iets meer vertrouwen... word je spijltje ook niet meer zo warm... (zundapps hebben hier standaard al last van met de 17/19 pk setjes
Daar heb ik een truukje voor bedacht.
Zo een Van veen cilinder heeft een heel lange uitlaat.
We hebben de spijl extra lang gegoten.
Dus dat geeft stabiliteit en extra mogelijkheid tot warmte-afvoer.
(Overigens ook extra mogelijkheid tot warmte-opname - ellek voordeel hep ze nadeel ,aldus Johan C.)
Slim slim slim... ook al eens over nagedacht een waterkanaal op die plek te maken, maar dat kan de uitlaatgassen ook wel eens flink gaan storen...

en dat is de manier om bezig te blijven... op het moment dat ik een kreidler koop begin volgend jaar, dan sta ik bij je op de stoep voor zon cilinder... vak werk :)

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#1185 Bericht door freaky_ferry » 18 mei 2009, 20:23

in de watermantel zitten ook al koelribben rondom de uitlaatpoort toch ?

alleen werken die dan weer niet voor de spijl, maar even ter aanvullende info

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#1186 Bericht door snel » 18 mei 2009, 21:03

ja ,klopt..
Er zitten daar van die koelribjes in de waterbak.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#1187 Bericht door TonK » 18 mei 2009, 21:14

15.43.14-40ZN12, de versie met zuigergestuurde inlaat, sorrie niet getuned maar origineel.
Bijlagen
15.43.14 - 40ZN12.jpg
15.43.14 - 40ZN12.jpg (35.02 KiB) 8877 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TonK op 04 jun 2009, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dion
Berichten: 719
Lid geworden op: 03 jul 2008, 14:38
Locatie: Zevenaar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1188 Bericht door Dion » 18 mei 2009, 22:54

ach... soms is tuning een beetje zonde van origineel spul... vooral bij dit soort mooie exemplaren

Gebruikersavatar
peter de beus
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 okt 2004, 21:32
Locatie: veenendaal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#1189 Bericht door peter de beus » 27 mei 2009, 22:18

freaky_ferry schreef:die extra spoelpoorten is een beetje ala peter de beus met zijn 13pk smalle tap cilinder met membraan
wat een toeval hahaha :D

Gebruikersavatar
albert72
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2007, 22:10
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#1190 Bericht door albert72 » 27 mei 2009, 22:44

wat een toeval hahaha
De man met de snelste 60 leeft nog,er moet een lijstje aangepast worden........

Hoe is het Peter,heb je inmiddels kinderen ?

Albert

Gebruikersavatar
peter de beus
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 okt 2004, 21:32
Locatie: veenendaal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#1191 Bericht door peter de beus » 27 mei 2009, 23:28

Hoezo moet er een lijstje aangepast worden??? ben vast niet de snelste meer ondertussen???.....

ja het gaat prima hoor, maar ben erg druk met vanalles, ga na de vakantie het kreidler gebeuren weer een beetje ''gang in blazen'' hahaha :lol:

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#1192 Bericht door Sander » 03 jun 2009, 20:17

Hey mensen,
Wat zou dit setje doen? Kwa pk's en prestaties? (50cc)

Mahle 15.43.14 40 ZN 12
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (81.23 KiB) 8159 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (79.92 KiB) 8159 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#1193 Bericht door nozems » 03 jun 2009, 20:26

ziet er bruut uit!maar ben je niet bang dat je je zuiger weleens kwijt kon raken in een van die enorme poorten..zuigertje zal het vast niet lang maken denk ik,gezien je grote poortoppervlak.

maar wat zijn de timingen?als je zegmaar crosstimingen heb zou je wel ca 12pk mogen verwachten met een goeie teur erop :wink:

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#1194 Bericht door Sander » 03 jun 2009, 20:34

Haha ik zie net dat TonK hierboven exact zo een zelfde cilinder heeft gepost. Misschien dat hij mij er meer over kan vertellen :P

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#1195 Bericht door TonK » 03 jun 2009, 21:18

Het zal met de juiste spullen er omheen idd iets in de buurt van 12 pk kunnen opleveren.

Timingen ongeveer:

inlaat 170 gr. (met originele zuigerlengte), uitlaat 190 gr., spoel 121 gr.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#1196 Bericht door Sander » 03 jun 2009, 22:06

Ik ben opzoek naar een cilinder met een leuke topsnelheid en een flinke trekkracht, zou deze daaraan kunnen voldoen. Of kan ik dan beter gewoon een SB serieus laten tunen naar 60cc met alles erop en eraan?
Watergekoeld staat wel mooi natuurlijk :oops:

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#1197 Bericht door hermanp » 04 jun 2009, 01:10

Roterend moet deze cilinder toch goed zijn voor 15,5 pk? Kostte ooit Hfl. 445,75

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#1198 Bericht door TonK » 04 jun 2009, 02:22

Er zijn diverse soorten van deze watergekoelde Kreidler cilinders door Mahle gemaakt.

Zowel met zuiger- als roterend gestuurde inlaat, en met verschillende poortconfiguraties.

Ze hebben voorzover mij bekend wel allemaal hetzelfde nummer, 15.43.14 - 40ZN12.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#1199 Bericht door Sander » 04 jun 2009, 06:57

Dit is in ieders geval de zuiger gestuurde versie :).
Maar t zou dan beter zijn naar iets anders op zoek te gaan voor t gene dat ik wil?
Ik zou natuurlijk altijd deze cilinder even kunnen proberen.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

#1200 Bericht door Eifelyeti » 07 jun 2009, 11:10

:D

Plaats reactie