125cc, doen?

Hier kun je al je vragen kwijt omtrent het bromfiets- of motorfietskenteken
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#26 Bericht door den willem » 13 jun 2009, 23:37

Ik zal even mijn mening toelichten, vorig jaar heb ik dus mijn motorrijbewijs gehaald. Ik had uiteraard al ervaring met schakelen en in het verkeer rijden met de Kreidler ed, maar toch vind ik dat ik veel bijgeleerd heb met de rijschool, iets wat ik niet verwacht had!
En ik ben er vrij zeker van dat ik niet de enige ben die daar heel wat bijleert :wink:

Hoe je natuurlijk met de motor rijdt, hangt volledig van jezelf af. Je krijgt het goed aangeleerd en je weet wat de regels zijn, maar of je je eraan houdt...

Gompy
Berichten: 876
Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#27 Bericht door Gompy » 13 jun 2009, 23:53

den willem schreef:Ik zal even mijn mening toelichten, vorig jaar heb ik dus mijn motorrijbewijs gehaald....
Je bedoelt, je hebt dus een hoop geld neergelegd voor je motorrijbewijs en je zou het niet op zijn plaats vinden als automobilisten straks gratis en voor niks ook motor zouden mogen rijden.
Er wordt al 10 jaar over gepraat om automobilisten een gratis motorrijbewijs te geven, er is dus niks nieuws onder de zon, het wachten is op de uit / invoering.

Mvg, Rob

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#28 Bericht door lampie » 14 jun 2009, 00:02

nou boys kan ni wachten :D

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#29 Bericht door TonK » 14 jun 2009, 00:35

In Belgie ........... Klik.

Gebruikersavatar
den willem
Berichten: 694
Lid geworden op: 16 nov 2003, 18:05
Locatie: Gent (België)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#30 Bericht door den willem » 14 jun 2009, 09:25

Dank voor de toelichting TonK, maar dat wist ik al :wink:

@ Gompy, het is geen kwestie van eerlijk. Diegenen die hun rijbewijs voor 1989 gehaald hebben, mogen ook sowieso met de motor rijden. (BE) Zo ook mijn grootmoeder bijvoorbeeld... Ik denk dat het in de huidige tijden niet meer dan normaal is dat je een examen moet afleggen voor het motorrijbewijs. Dat de kostprijs hiervan een hekel punt is, is iets anders.22

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#31 Bericht door kreidler65 » 14 jun 2009, 15:02

11 kW
voor een kreidler leuk maar een gemiddeld oude 125cc heeft meer dan 11kw , laat staan een moderne 125cc .
Laatst gewijzigd door kreidler65 op 14 jun 2009, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#32 Bericht door kreidler65 » 14 jun 2009, 15:05

Een goede kreidler op motorkenteken kost ook genoeg en voor dat plezier
is de gemiddelde wel bereid om geld uit te geven , waarom dan ook niet
het geld uitgeven voor met het plezier om met een motorrijbewijs te rijden .

En het is een illusie als je denk dat het in nederland ooit ingevoerd gaat worden , de tweewielers zijn nog steeds koploper in het aantal verkeersslachtoffers dus een simpele conclusie .

Als een belg de nederlandse grens over gaat moet hij trouwens wel een motorrijbewijs hebben .

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#33 Bericht door pluisje » 14 jun 2009, 18:36

kreidler65 schreef:
Loek D. schreef:Mag je eigenlijk in het buitenland met een NL autorijbewijs wel met een 125 rijden ofzo? Bijvoorbeeld een Vespa primavera in Italië ofzo,
Nee , in de landen waar het mag is het alleen geldig voor als je daar officieel woont .
motiveer?

Als je een geldig rijbewijs kan tonen als je aangehouden wordt?
als je een voertuig op jouw naam kan zetten, geregistreerd bij de overheid,
met adres (of verhuurbedrijf) waar ze de boetes heen kunnen sturen?
en als je dan ook nog een verzekering kan afsluiten (of bij de verhuur
inbegrepen)?
denk je dan dat Koos Spee je komt opzoeken en met zijn vingertje
komt uitleggen dat dat niet mag???

Het is juist dat andere landen veel meer EU gezind zijn dan wij,
wij houden de BPM erin, wij hebben andere regels voor auto's en rijlessen.

Ik kan in Spanje gewoon rijles krijgen en afrijden, wordt in elk lid van
de EU geaccepteerd, maar wel land weer niet??? juist

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#34 Bericht door kreidler65 » 14 jun 2009, 20:35

motiveer?
Dan moet je ook alle bijbehorende regels en clausules lezen die
in desbetreffende wetgevingen staan .

Jij bent waarschijnlijk goed op de hoogte van spanje maar dat is zeker niet van toepassing op alle europese landen .

Maar dit word een eindeloze discussie dus hou ik het hier bij .

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#35 Bericht door pluisje » 14 jun 2009, 23:12

kreidler65 schreef:
Dan moet je ook alle bijbehorende regels en clausules lezen die
in desbetreffende wetgevingen staan .
ok...

ik vraag dus bij 3 verzekerings bedrijven offertes op...
en alle 3 mag het,
maar van de wetgeving niet??
meestal is het juist dat het van de wet wel mag, maar
verzekeringen juist altijd EXTRA voorwaardes toevoegen (zoals min.3 jaar
rijbewijs voordat je wat mag huren).

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#36 Bericht door kreidler65 » 15 jun 2009, 16:18

Vraag 6:
Mag ik, als Nederlander, met een rijbewijs B in het buitenland, waar dat is toegestaan, een motor met een inhoud van <125 cc besturen?
Antwoord:
Neen

Dit verhaal doet al lang de ronde. Ik weet dat Nederlanders ook in Spanje of Portugal met rijbewijs B een lichte motorfiets huren, roepende dat dit daar is toegestaan. Denk er dan wel om dat je een Nederlands rijbewijs hebt, waarin per categorie bevoegdheden zijn opgenomen. Het rijden van een lichte motorfiets is met ons Nederlandse rijbewijs (van Europees model) niet toegestaan, dus ook dáár niet!

Vraag 7:
Mag een Duitser met een B rijbewijs in Nederland een motor <125 cc mag besturen? Antwoord:
Neen
Het is in Nederland niet toegestaan dat iemand met een rijbewijs B op een (lichte) motorfiets rijdt. Dus ook Duitsers niet.

Voor alle zekerheid zijn de Europese richtlijnen op dit gebied nog even uitgepluisd. Nergens is kunnen vinden dat het berijden van een lichte motorfiets met een rijbewijs B door bijv. een Nederlander in Spanje of een Duitser in Nederland op enige wijze legaal plaats zouden kunnen vinden.

Aanleiding van dit verhaal ligt mogelijk in het verleden, toen op grond van nationale bepalingen dergelijke manoeuvres plaats konden vinden; men kreeg dan bij het rijbewijs B mogelijk automatisch het rijbewijs A1 er bij. Vróeger kreeg je in ons land bij het behalen van een rijbewijs B, C of D immers ook automatisch altijd de categorie E er gewoon bij. Onder de Europese vlag is dat echter niet meer mogelijk.

In Spanje hebben de motoren tot 125cc en 11Kw de aanduiding A1
En bij motoren 25 Kw en 0.16 Kw/kg is de aanduiding A



Is net als dat je vroeger hier automatisch E bij je B rijbewijs kreeg , krijgt
een spanjaard automatisch A1 en die heb je als nederlander nu éénmaal
niet automatisch er bij staan .

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#37 Bericht door pluisje » 20 jun 2009, 10:23

ik ga nog even verder, heb dit gevonden;
INTERPRETATIEVE MEDEDELING VAN DE COMMISSIE BETREFFENDE HET RIJBEWIJS IN DE EU

(2002/C 77/03 - PB 28.3.2002)

Punt B3 - vierde streepje


Het besturen van een voertuig van categorie A1 met rijbewijs B

— artikel 5, lid 3, onder b) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.

Onderstaand overzicht heeft alleen betrekking op lidstaten die bovengenoemd recht ingevoerd hebben en beschrijft de aanvullende eisen:

België: twee jaar praktijkervaring met rijbewijs B

Spanje: twee jaar ervaring met rijbewijs B en een theorie-examen

Frankrijk: twee jaar ervaring met rijbewijs B. Een vrijwillige training van 6 uur wordt momenteel overwogen. De training kan in de toekomst verplicht worden

Italië: het recht is als zodanig ingevoerd zonder aanvullende eisen

Oostenrijk: vijf jaar ervaring met rijbewijs B en 6 uur verplichte praktijktraining.
dit is wel van 7 jaar geleden,
de vraag is dus hoever je strafbaar bent zonder theorie-examen
en of dat examen nog wel geldt.
en of je dat examen anders nog ergens kan krijgen...

maar, mocht je dus eens in Italië op vakantie gaan
en je eens een Aprillia 125 wilt huren :)
mooi land, dat Italië..

en het ziet er dus naar uit, dat het geen afwijking van het verleden is,
maar meer een keuze per lidstaat is, om dit in te voeren of niet,
zo kan Nederland dit ook binnen 2 weken besloten hebben...

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#38 Bericht door kreidler65 » 29 jun 2009, 21:55

zo kan Nederland dit ook binnen 2 weken besloten hebben...
klopt helemaal , maar is allemaal nationaal of een land dat beslist .

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#39 Bericht door MichielJ » 29 jun 2009, 23:18

pluisje schreef: maar, mocht je dus eens in Italië op vakantie gaan
en je eens een Aprillia 125 wilt huren :)
mooi land, dat Italië..
Een Aprilia 125 heeft teveel vermogen. Kom je niet uit met de kw's. Een motorscooter zal wel lukken misschien :?

Het artikel is inderdaad 7 jaar oud. Geeft ook weer aan hoe lang het kan duren voordat wetten er door zijn. Nederland zal in ieder geval niet van het recht gebruik gaan maken en ik denk dat heel veel weggebruikers hier heel gelukkig mee zijn :wink:

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: 125cc, doen?

#40 Bericht door pluisje » 23 jun 2011, 09:57

okeeeee

enorme kick, maar zo zien jullie dat ik gelijk heb :)

in 2013 krijgen we een nieuwe Europees rijbewijs in Nederland,
dit houdt onder andere in dat er met een B-rijbewijs een motorfiets van 125cc mag worden gereden.

MMMMMAAARRRR

nu komt het mooie,
van het weekend met een brommer-zaak-houdert gepraat
en deze wist te vertellen, dat hij via een kennis die rij-instructies geeft,
ze deze regeling in 2012 al willen invoeren!

wat houdt dat in?
Iemand nog een RS frame liggen maar kan er niet op rijden omdat de persoon geen motorrijbewijs heeft
en het belachelijk duur vindt om te halen?
geen paniek, waarschijnlijk mag je in Januari al zonder extra problemen op je RS gaan rijden,
indien deze niet meer als de toegestane aantal pk's uit subcategorie A1 heeft.

ondertussen rij ik al tijden rond op mijn 125cc motorfiets in Spanje hier..
leve de EU!!

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 125cc, doen?

#41 Bericht door Robert1 » 23 jun 2011, 11:29

Lijkt me een goed plan om langs drukke wegen dan ook maar vast wat extra ziekhuizen te bouwen, die zijn dan mooi op tijd klaar. Zou zomaar eens van pas kunnen komen...

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: 125cc, doen?

#42 Bericht door Maarten » 24 jun 2011, 08:37

Ruim 20 jaar geleden was de motorrijopleiding al een behoorlijk goede training, en wat ik gehoord heb zijn de eisen voor het halen van een motorrijbewijs nog strenger geworden. Veel nadruk wordt gelegd op veilig rijden. Dat is wel nodig ook, je bent kwetsbaar op een motorfiets en er gebeuren realtief veel ongelukken met motorfietsen. En de belastingbetaler betaalt toch al die revalidaties weer.

Ik heb er destijds toch wel veel van opgestoken. Ik gun het een ieder met een autorijbewijs om te mogen rijden op een lichte motor, maar die rijopleiding kan zeker geen kwaad.

En wat de kosten betreft, het gaat om een eenmalige investering in je eigen veiligheid en die van de mede weggebruikers. Wat kost een snelle Kreidler, wat kost een goede helm, wat kost motorkleding... gaat het dan echt om de kosten dat mensen geen motorrijbewijs kunnen halen, of vinden ze het gewoon te veel gedoe... ?

PS. Ik had destijds les bij een motorrijschool op zaterdag, en ik mocht elke keer een andere motorfiets uitkiezen. Ik vond het een leuke tijd.

Pluisje, ik heb gehoord dat mensen met een brommerrijbewijs straks ook in een zweefvliegtuig mogen vliegen... :wink: :^o

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 125cc, doen?

#43 Bericht door MichielJ » 24 jun 2011, 10:01

In onderstaande link nog een heel interesant onderzoek van het SWOV hierover;

http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... bewijs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Het rijbewijs A1 gaat er komen, daar ben ik van overtuigd. Maar geloof er niet in dat iedereen met een rijbewijs B direct een stempel erbij krijgt. Wij leven in Nederland en niet in Spanje. Alle lidstaten mogen zelf beslissen of ze er een examen voorzetten of afstempelen. Je zult krijgen A1, A2 en A maar allemaal met een examen. De een wat zwaarder dan de ander maar als je echt motorplannen hebt kun je beter direct instappen in de A. Gaat je veel geld schelen.

Gebruikersavatar
rob1
Berichten: 375
Lid geworden op: 12 aug 2005, 20:59
Locatie: midden v/h land
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 125cc, doen?

#44 Bericht door rob1 » 24 jun 2011, 12:37

Ik vond het ook altijd onzin dat je in Nederland niet met een autorijbewijs op een lichte motor mocht.
Heb een paar jaar geleden toch maar mijn motorbewijs gehaald en ben nu blij dat ik het gedaan heb.
Belangrijkste wat je leert is plaatsbepaling op de weg, anticiperen en ook zeker niet overbodig de theorie.
Ik heb veel moeten leren om mijn theorie te halen, en ik rij toch al 25 jaar schadevrij auto!!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 125cc, doen?

#45 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 jun 2011, 16:00

rob1 schreef:Ik vond het ook altijd onzin dat je in Nederland niet met een autorijbewijs op een lichte motor mocht.
Heb een paar jaar geleden toch maar mijn motorbewijs gehaald en ben nu blij dat ik het gedaan heb.
Belangrijkste wat je leert is plaatsbepaling op de weg, anticiperen en ook zeker niet overbodig de theorie.
Ik heb veel moeten leren om mijn theorie te halen, en ik rij toch al 25 jaar schadevrij auto!!
Verstandige reactie. :!:

In Nederland is het onverantwoord om zonder ervaring Motor te gaan rijden in het drukke verkeer.

Enzo

Gebruikersavatar
mopeddy
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 nov 2006, 21:00
Locatie: Thailand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 125cc, doen?

#46 Bericht door mopeddy » 24 jun 2011, 17:08

Robert1 schreef:Lijkt me een goed plan om langs drukke wegen dan ook maar vast wat extra ziekhuizen te bouwen, die zijn dan mooi op tijd klaar. Zou zomaar eens van pas kunnen komen...
Robert 1, wist je dat hier in de Eifel elk weekend met mooi weer in elk dorp of stad minstens 4 ziekenauto's paraat staan voor eventuele ongevallen met motoren, en vooral voor Nederlandse motorrijders!

Want van een goede motorrijder opleiding in NL is hier in de Eifel weinig te merken, de bewoners hier zijn als de dood als het weer 's weekend is, en de motorrijders "aus die Niederlanden" de wegen hier overstelpen met hun veel te laat verworven kennis!,
het wordt daarom hoogtijd dat deze wet er doorkomt, en het verhaal dat onder 16 jarige jonge motorrijders hier in Duitsland het aantal ongevallen zeer hoog is is kan en klare bullschit van de Nederlandse lobby tegen dat besluit ! :evil:

Groetjes uit de Eifel, Mopeddy

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 125cc, doen?

#47 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 jun 2011, 18:06

mopeddy schreef:
Robert1 schreef:Lijkt me een goed plan om langs drukke wegen dan ook maar vast wat extra ziekhuizen te bouwen, die zijn dan mooi op tijd klaar. Zou zomaar eens van pas kunnen komen...
Robert 1, wist je dat hier in de Eifel elk weekend met mooi weer in elk dorp of stad minstens 4 ziekenauto's paraat staan voor eventuele ongevallen met motoren, en vooral voor Nederlandse motorrijders!

Want van een goede motorrijder opleiding in NL is hier in de Eifel weinig te merken, de bewoners hier zijn als de dood als het weer 's weekend is, en de motorrijders "aus die Niederlanden" de wegen hier overstelpen met hun veel te laat verworven kennis!,
het wordt daarom hoogtijd dat deze wet er doorkomt, en het verhaal dat onder 16 jarige jonge motorrijders hier in Duitsland het aantal ongevallen zeer hoog is is kan en klare bullschit van de Nederlandse lobby tegen dat besluit ! :evil:

Groetjes uit de Eifel, Mopeddy
Eddy dat wordt een eindeloze discussie. De Motorrijders die daar heen gaan om te knallen zijn NIET de gem. Motorrijders uit Nederland.

Enzo

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: 125cc, doen?

#48 Bericht door pluisje » 02 jul 2011, 18:27

nou..

heb nu 3 dagen proef gereden, ik zeg DOEN!

Afbeelding

Afbeelding

en gelijk gekocht natuurlijk :!:

125 cc
100-110 km/uur
1 op 35
ele start, ele onst
5 versnellingen, 4 takt, Yamaha techniek
2500 euro inclusief registratie en nummerplaten
135 euro WA verzekering
210 euro ALL risk verzekering

Als dit doorgaat in Nederland,
zie ik een hoop werkeloze ouwe lui
zo'n ding kopen
en op hun gemak naar hun nieuwe baan 2 dorpjes verderop rijden.

Ik denk dat dit een goed stap zal zijn
om een hoop mensen weer mobiel te krijgen;
die niet via het OV naar hun werk kunnen,
zoals ploegendienst bij de KLM en niet om 24:00 meer naar huis kunnen,
niet een baan verderop kunnen accepteren omdat ze geen auto hebben
en het te ver is om te fietsen.

Gewoon legaal, met B rijbewijs,
went gewoon heel snel.

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 125cc, doen?

#49 Bericht door MichielJ » 02 jul 2011, 18:45

Nette prijs voor leuke prestaties maar het zou voor een motorfiets niet mijn keus zijn.
Je moet het inderdaad zien als goed, zuinig en snel vervoersmiddag. Daar is het een prima oplossing voor..vergelijk het met een sc..ter.

Ik hoop (wat Theo ook bedoelde) dat dit alleen voor de foto was. Een klappertje met korte broek, t-shirt en slippers wil je echt niet laten gebeuren.

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: 125cc, doen?

#50 Bericht door pluisje » 02 jul 2011, 19:23

nee hoor, iedereen rijdt hier gewoon zo rond,
ook op de snelweg..

je kan wel een lekker strak leren pakje aantrekken bij 40 graden,
zoals nu,
maar als je onderuit gaat bij 100km/uur en met je hoofd tussen de
spijlen van de vangrail terecht komt, is dat leren pakje alleen handig
om je organen bij elkaar in het ziekenhuis te krijgen voor transplantatie,
daar sterven jaarlijks een hoop motorrijders door in Nederland,
niet door een paar schaafwonden die vanzelf wel helen.

persoonlijk denk ik dat het vele vermogen (bv les op 600cc)
en het gebruik van leren bekleding en integraal helm,
het gevoel van 160km/uur voor een groot deel wegnemen,
beter met een korte broek en pot helmpje op 80 blijven rijden
en voelen waar je mee bezig ben.

Plaats reactie