Slecht starten en lopen.

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
wouterrorije
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 aug 2007, 14:29
Locatie: Heerde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Slecht starten en lopen.

#1 Bericht door wouterrorije » 07 jul 2009, 15:11

Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een kreidler RS.
Er zit een originele mahle SB 6,3 op, welke is getuned door homoet naar een 6 poorteer.(volgens de vorige eigenaar).
De kreidler heeft een 20mm , een kokusan ontsteking en een homoet 6P.
De brommer start super slecht, en ''verzuipt'' met shoke, en ook als je iets gas geeft. Als ik in een keer gas geef dan slaat de motor dicht, en verder komt de brommer niet op toeren. Er zat sproeier 110 in. Ik heb er vandaag een 90 sproeier in gedaan, en de kreidler loopt al iets beter, maar nog steeds alles behalve goed. Heeft iemand enig idee wat het probleem is?

Groeten, Wouter

Robin
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2007, 21:47
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Robin » 07 jul 2009, 15:16

En hoe ziet je bougie eruit?

Robin

wouterrorije
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 aug 2007, 14:29
Locatie: Heerde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door wouterrorije » 07 jul 2009, 15:38

De bougie heeft een zwarte kleur en is heel erg nat/vettig.

Robin
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2007, 21:47
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Robin » 07 jul 2009, 15:45

Dan staat jouw Kreidler te rijk afgesteld.

Bougie moet koffiebruin zijn en niet nat.

Ik zou beginnen met sproeier 75/78 erin te zetten.

Robin

wouterrorije
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 aug 2007, 14:29
Locatie: Heerde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door wouterrorije » 07 jul 2009, 18:01

Nu zit ik met het volgende. Mijn RMC heeft op de cilinder hetzelfde nummer als op de rs-->15-43-71/64 40ZN17 A3. Is dit dan ook een SB 2.9?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 jul 2009, 18:07

wouterrorije schreef:Nu zit ik met het volgende. Mijn RMC heeft op de cilinder hetzelfde nummer als op de rs-->15-43-71/64 40ZN17 A3. Is dit dan ook een SB 2.9?
Ja
zelfde nummer als RS :?:

RMC 15.43.71 of 15.4371/64
RS (NL en D) 15.43.99
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 07 jul 2009, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

wouterrorije
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 aug 2007, 14:29
Locatie: Heerde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door wouterrorije » 07 jul 2009, 18:50

Kan ik de 20mm erop laten zitten met een veel kleinere sproeier?
Of moet er een kleinere caberateur op. Zo ja, wat is aan te raden.

Wouter

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 536
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#8 Bericht door d.verburg » 07 jul 2009, 20:38

Heb je hem zo gekocht? Anders even terug gaan!

Heb je de cilinder gezien van binnen?
Is het geen standaard 15.43.71 met een 20mm Bing erop?
Dan loopt ie misschien ook niet zo goed! :shock:

Dennis
Deze gebruikers waarderen d.verburg voor dit bericht:
klaasvO (19 jul 2020, 17:41)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door MichielJ » 07 jul 2009, 21:01

Op een 6,3 moet een 20 mm kunnen maar de sproeier lijkt me inderdaad aan de grote kant zoals Rob schrijft. Probeer het eens met een 78.

Hoe zit het met lucht. Gebruik je een ori filter of een schuimpie?

kempe613
Berichten: 515
Lid geworden op: 14 okt 2004, 16:45
Locatie: ijsbrechtum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#10 Bericht door kempe613 » 07 jul 2009, 21:02

een cilinder met nummer 15.43.71/64 is 4.2 pk

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 jul 2009, 21:10

kempe613 schreef:een cilinder met nummer 15.43.71/64 is 4.2 pk
Sommigen, de meeste zijn gewoon ook 2,9 pk

Timingen meten dan weet je het pas.

Enzo

bas mostert
Berichten: 2614
Lid geworden op: 08 jan 2006, 16:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door bas mostert » 07 jul 2009, 22:17

Jongens,

als wij deze vorige eigenaar moeten geloven dan zou hij met een sproeier 78 ze hele cilinder naar de klote draaien. Dus please alleen wat zeggen als je er echt verstand van hebt!

Mijn advies is wouter: Haal eerst even je cilinder er af en check even wat er aan is gedaan. Klopt het verhaal dat het een 6-poorter is getuned door homoet. Dan zou ik beginnen met sproeier 105. En met stationair sproeier 40. Er zit waarschijnlijk een te grote stationair sproeier in waardoor hij met oppakken verzuipt.

Nog een tip: Draai zo'n zwaar getunde cilinder nooit in 1 keer open maar bouw rustig op. Een beetje melken. Als die eenmaal een beetje op toeren is is die heel erg vel.

Check ook even de stand van je ontsteking!

Succes ermee

we horen het wel

gr Bas 8)

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Robert1 » 07 jul 2009, 22:22

bas mostert schreef:Nog een tip: Draai zo'n zwaar getunde cilinder nooit in 1 keer open maar bouw rustig op. Een beetje melken. Als die eenmaal een beetje op toeren is is die heel erg vel.
Zeker met een 20 mm moet je gewoon in één keer volgas kunnen geven... Kwestie van juist afstellen lijkt me.

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door rm-mer » 07 jul 2009, 23:52

Volgens mij is je sproeier véél te groot.
Dat hij verzuipt met choke terwijl je je gas toch een beetje open houdt, wijst er ook naar.
Zo te zien viertakt hij ook als je ermee rijdt.

Van het cilindernummer moet je je niets aantrekken, eenmaal getuned heeft dit geen enkele betekenis meer. Of je een 20mm kan monteren ligt eraan hoe de cilinder getuned is, maar 20mm is over het algemeen genoeg voor een snelle 50.

Ik heb een 85 hoofd- en 40 stationair-sproeier in een nieuw originele 23mm bing (zelf samengesteld uit een nieuw 1/23/103 23mm huis, en nieuwe onderdelen van model 1/20/59 met choke) op een 60cc lvs getunede parmakit SB met 6 poorten die boven de 100 loopt, met homoet 6p uitlaat en powerfilter.

Met deze setup kan ik gewoon met gas volledig open in elke versnelling rijden zonder dat hij inhoudt. De bougie is mooi koffie bruin.

Sneller wil dus niet altijd zeggen dat je een grotere sproeier moet hebben dan origineel gemonteerd is geweest.
Vanaf dat er poorten worden bijgemaakt en of timingen veranderd worden, klopt er niets meer van de "fabrieks" opgaven van bing en moet je zelf experimenteren.

Probeer eens met 88-86-85-84-82-80 (wel enkel originele BING sproeiers gebruiken, immitatie is irritatie)

bas mostert
Berichten: 2614
Lid geworden op: 08 jan 2006, 16:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#15 Bericht door bas mostert » 08 jul 2009, 10:18

Ik bedoel bij stationair draaien, dat het kan dat die verzuipt als je een te grote stationair sproeier hebt en dan moet je hem even op toeren laten komen.

Voor de rest vind ik wat rm-mr zegt nog steeds veel te klein!

gr Bas

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door pascal » 08 jul 2009, 10:37

Ik heb sproeier 75 in mn 20mm bing,en srationair sproeier 35.
ook op een 6,25pk mahle 15-43-99.

wouterrorije
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 aug 2007, 14:29
Locatie: Heerde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door wouterrorije » 08 jul 2009, 15:18

Bedankt voor alle reacties :!:
Ik heb vandaag de cilinder eraf gehaald om een kijkje te nemen
Hier een paar foto's:

wouterrorije
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 aug 2007, 14:29
Locatie: Heerde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door wouterrorije » 08 jul 2009, 15:19

cilinder
Bijlagen
cilinder2.jpg
cilinder2.jpg (24.29 KiB) 5771 keer bekeken

wouterrorije
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 aug 2007, 14:29
Locatie: Heerde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door wouterrorije » 08 jul 2009, 15:20

cilinder+kop
Bijlagen
cilinder1.jpg
cilinder1.jpg (26.03 KiB) 5768 keer bekeken

wouterrorije
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 aug 2007, 14:29
Locatie: Heerde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door wouterrorije » 08 jul 2009, 15:21

cilinderwand met twee extra poorten!
Bijlagen
cilinderwand.jpg
cilinderwand.jpg (11.44 KiB) 5765 keer bekeken

wouterrorije
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 aug 2007, 14:29
Locatie: Heerde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door wouterrorije » 08 jul 2009, 15:33

De Mahle cilinder is inderdaad bewerkt. De cilinder heeft een 32mm uitlaat, en je kunt zien dat de inlaat is aangepast. Verder zit er ook een aangepaste zuiger bij met aan de bovenkant twee gaatjes. Gister heb ik ook een 17mm bing geprobeerd met een veel kleine sproeier. Het blok pakte snel aan en liep al een stuk beter, maar nog niet naar behoren. Ik krijg er geen vermogen uit, en de motor heeft nog steeds de neiging om te verzuipen. Kan iemand op basis van deze gegevens ongeveer de sproeiermaat bepalen? Als ik ongeveer de sproeier maat weet, dan kan ik aan de fijna afstelling beginnen.

Groeten, Wouter

Gebruikersavatar
eric11
Berichten: 1279
Lid geworden op: 03 jan 2006, 09:08
Locatie: Leidschendam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door eric11 » 08 jul 2009, 15:40

als ik het zo bekijk kan je makkelijk met een 20 mm1 rijden met een 40 luchtsproeier en begin eens met een 102 sproeier , met een normale luchtfilter , naald op de tweede stand van boven , en je ontsteking op 0.95



eric

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#23 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 jul 2009, 17:41

Wie gaat er nu op zo´n vet getunde cilinder een 17mm zetten :?
Begin met een 20mm.

Enzo

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door pascal » 08 jul 2009, 18:03

Minimaal 20mm,weet niet wat je hoorde,maar deze set kan niet eens verzuipen met een 17mm #-o

bas mostert
Berichten: 2614
Lid geworden op: 08 jan 2006, 16:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#25 Bericht door bas mostert » 08 jul 2009, 21:54

20mm Bing met stationair 40 en hoofd vanaf 100 minimaal!

Ook wil ik een foto van je carters zien en kijken of ze zijn aangepast :!:

Ook even vermelden welke bougie je erin hebt zitten.

Draai eerst helemaal de luchtschroefdicht en begin met 2 slagen open draaien en vanaf dan kijken hoe die oppakt en anders een beetje uitdraaien!

we horen het wel

gr Bas

Plaats reactie