Racen met een Kreidler bij de SOBW

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Racen met een Kreidler bij de SOBW

#1 Bericht door joost » 06 dec 2003, 14:25

Racen met een Kreidler bij de SOBW


Hallo lezers van het Kreidler forum
Mij is gevraagd om een verhaal te schrijven over het racen met een Kreidler en dan specifiek over het racen bij de SOBW (Stichting Organisatie Brommer Wegraces), hoe ik er toe gekomen ben, etc.

Ik zal mij eerst eens voorstellen
Ik heet Richard van der Kolk en ben geboren op 11 januari 1974 in Zwolle. Ik woon samen met mijn vriendin in Ruinen (Drenthe). Na mijn Werktuigbouwkundige opleiding aan de HTS te Zwolle ben ik tekenaar/constructeur geworden bij YACHT Technology.
Als hobby's heb ik racen met mijn Kreidler bij de SOBW, computeren en vooral sleutelen.

Waarom Kreidler?
Al sinds mijn jeugd ben ik gek van Kreidler, mijn vader had ook altijd een Kreidler gehad en mij er ook mee besmet. Jongens bij mij in de buurt reden op Kreidlers en ik wist toen, ik was een jochie van een jaar of 11, dat ik later zelf ook op zo'n bromfiets wou rijden. Dus geen Zundapp of een Japans barrel. Toen ik eindelijk 16 werd heb ik een Kreidler gekocht en deze opgeknapt, het was een RMC-S uit 1982. Bij mij op school reden ze allemaal op Honda MT's, MB's en MTX-en, Yamaha DT's of Puch Maxi's. Ik was dus wel een vreemde eend in de bijt met die Kreidler! Ik werd meteen afgeschilderd als een boer. Maar al snel kwam men erachter dat met deze Kreidler niet te spotten viel! Ik had de Kreidler natuurlijk opgevoerd en had meteen de snelste brommer van school, dus ik had meteen wat aanzien in het fietsenhok.
Ik heb tot mijn 19'e op de Kreidler gereden. Daarna heb ik tevergeefs geprobeerd om de Kreidler te verkopen. Achteraf gezien ben ik nog steeds blij dat ik hem niet verkocht heb.

Aanleiding om te gaan racen bij de SOBW
Samen met mijn kameraad hadden wij de bromfietsrace op de Wijthemerplas bezocht. We waren meteen besmet met het racen. We dachten; dat racen op straat moet maar eens afgelopen zijn we moeten het maar eens op het circuit proberen. Daar konden wij dan wel zien wie er het snelste van ons tweeën was. In de loop der jaren had ik al voldoende onderdelen en complete Kreidlers verzameld om een racer op te bouwen, dus voor mij was het meteen duidelijk met welk ik zou gaan racen; KREIDLER!
De keus om in de Sportklasse te gaan rijden, was een bewuste gezien de kosten om een Formule of Expi-machine te bouwen.
Mijn eerste racer was grotendeels opgebouwd uit onderdelen van mijn straatbrommer. Mijn oom had nog een oude Breitwand cilinder op zolder liggen die ik mocht hebben. Het zitje had ik uit hout vervaardigd, dit om de kosten te drukken. Ik was immers nog student op dat moment. Ik kan u wel vertellen dat het een ontzettend leuke ervaring was om met je eigen geprepareerde machine voor het eerst aan de start te verschijnen en de wedstrijd uit te rijden.

Afbeelding
Richard voor het eerst in actie, 1994

De raceresultaten door de jaren heen
De eerste wedstrijd was op de Wijthemerplas in Zwolle in 1994. Wij, mijn kameraad en ik, moesten toen in de B- groep op de laatste startrij starten in de Sportklasse. Ik heb toen een goede wedstrijd gereden en mijn kameraad verslagen, reed op een MB'tje, dus mijn doel was gehaald. In het jaar 1995 heb ik 2 wedstrijden gereden, te weten Staphorst en Zwolle. In 1996 ben ik voor het eerst gestart met een door Homoet getuned blok. De cilinder (Super Breitwand) en kop had ik zelf al en Homoet heeft deze toen getuned, een bijpassende uitlaat en vervroegingkastje voor de Motoplat ontsteking heb ik er toen nog bijgekocht. Al deze veranderingen hadden tot gevolg dat ik meteen een stuk sneller rond ging dan de voorgaande jaren. Maar het kan nooit snel genoeg, dus op een gegeven moment ben ik zelf met het spul gaan testen op een testbank en de nodige wijzigingen doorgevoerd. Ik was ook de eerste die met een powerpotje verscheen op een zuigergestuurde cilinder. De meeste mensen/tuners waren en zijn er nu nog sceptisch over, ik weet inmiddels wel beter. Met de eindklasseringen ging het ook steeds verder bergopwaarts, in 1999 ben ik 5'de van Nederland geworden. De winter van 2000 heb ik gebruikt om een nieuwe machine op te bouwen welke dan ook in de kleur van de sponsor gespoten zou worden. Motorisch had ik die winter niets veranderd, alleen een DPR-uitlaat gemonteerd en het geheel op de testbank afgesteld. Dit bleek een gouden greep! De eerste manche van het seizoen 2000 won ik meteen! Dat jaar was ook het jaar waarin ik het veelvuldig met een door Homoet getunede en gesponsorde machine aan de stok had. Uiteindelijk ben ik 2'de in de eindstand geworden met een puntenverschil van slechts 5 punten! Ik heb de titel wel in zicht gehad dat jaar, maar ik heb zelf toen een aantal steken laten vallen waardoor ik teveel punten verloren had om kampioen te kunnen worden.

Afbeelding
De machine in het seizoen 2000

In 2001 moest het gebeuren, ik had de jacht geopend op de titel. Halverwege het seizoen lag ik ruim op kop in de stand om de titel. Echter, net als in 2001, heb ik m'n kop er niet goed bijgehouden en onnodig veel risico's genomen om een wedstrijd te kunnen winnen. Dit resulteerde in een reeks valpartijen met als gevolg een slechte klassering van de wedstrijd van die dag. Uiteindelijk heb ik ook in dat jaar aan het kortste eind getrokken en ben net als in 2000 als 2'de in de eindstand geëindigd.
2002 was het jaar van bezinning voor mij, moest ook zelf tot rust komen. Had namelijk in 2001 een huis gekocht in Ruinen. Hier bleek toch veel meer vrije tijd in te gaan zitten dan dat ik dacht. Gevolg hiervan was dat ik niet alle tijd aan mijn racer kon besteden en daardoor heb ik ook een aantal wedstrijden laten schieten vorig jaar. Dit kwam mij ook goed uit. Gezien het wedstrijdreglement van de SOBW had ik voor het seizoen 2003 moeten overstappen naar een andere klasse want ik was in 2002 ook hard op weg naar een top 3 in de eindklassering, echter een titel zat er niet in. Het reglement stelt dan; indien de rijder 3 jaar achtereen binnen de top 3 eindigt, moet je overstappen naar een hogere klasse.
Ik wou dolgraag kampioen worden in de Sportklasse, dus voor 2003 hebben we 2 nieuwe racers opgebouwd. Mijn broertje wou dit jaar ook meedoen in de Sportklasse vandaar 2 machines, voorheen reed hij races op een scooter.
Het reglement was voor 2003 dusdanig veranderd dat wij ook de wielen, voorvork en remmen mochten aanpassen door betere exemplaren dan dat Kreidler gemonteerd had. Deze onderdelen moesten wel van een gehomologeerde bromfiets komen. Dit resulteerde dus in een rigoureuze ombouw. Waarvan het resultaat te zien is op de foto.

Afbeelding
Na grondige bestudering van het reglement is dit het resultaat geworden

2003, eindelijk die felbegeerde titel binnen……
De eerste wedstrijd was er meteen één om te vergeten. In de opwarmronde knapte de koppelingskabel waardoor ik niet van start kon gaan. Flink balen dus!
De 2'de wedstrijd was meteen bingo, de eerste 1'ste plek was binnen!

Afbeelding
Op weg naar mijn eerste overwinning in 2003, er zouden nog vele volgen

Hierop volgden nog 4 overwinningen achtereen! De wedstrijd in Staphorst heb ik verknald door er 2 keer af te stuiteren, ik wilde teveel voor eigen publiek. Ik ben uiteindelijk nog wel 6'de geworden. Deze teleurstelling heb ik meteen weer goedgemaakt door de volgende, in Wemeldinge, wedstrijd te winnen. Dit was wel de moeilijkste baan om met een Kreidler te winnen. Er zit namelijk een enorm lang rechtstuk in het circuit waardoor ik, op topsnelheid, moet toeleggen op de snellere Honda MB's. Door goed te slipstreamen kon ik bijblijven.
De wedstrijd in Emmen was geen gelukkige, ik werd meteen de eerste bocht van de baan gereden. Ik lag op dat moment op kop! Toen moest ik als laatste weer beginnen en kon aan mijn inhaalrace beginnen. Ik ben uiteindelijk als 2'de geëindigd.
De daaropvolgende 3 wedstrijden heb ik weer gewonnen en de laatste wedstrijd van dit seizoen werd ik in de laatste ronde van de wedstrijd van de baan gereden door een achterblijver. Ik lag de hele wedstrijd op kop en toen mij dat overkwam. Ik ben uiteindelijk op 0,064sec. 2'de geworden achter de winnaar.
Al met al was dit mijn mooiste seizoen van alle voorgaande seizoenen racen. Ik heb mijn doel bereikt en ben kampioen van Nederland geworden in de Sportklasse met mijn Kreidler.

Afbeelding
De beker waar het allemaal om draait…..

Plannen voor 2004
In het jaar 2004 kom ik uit in de Formuleklasse met ……………., U raadt het al, een Kreidler.
Het zal een compleet nieuwe machine worden, technische details en foto's zal ik tezijnertijd openbaar maken. Het zal een speciale machine worden, dat kan ik u verzekeren.

Het racen bij de SOBW
Bij de SOBW kun je racen in verschillende klassen. Te weten; Standaard Scooter, Top Scooter, Sportklasse, Formuleklasse, Expi-klasse en Derbi Supermotard klasse. De meest interessante en meteen ook de leukste klasse om te beginnen met een Kreidler is de Sportklasse. Deze klasse is sinds 2003 onderverdeeld in een junior cup, voor mensen van 12 tot 18 jaar en de echte/normale Sportklasse. Deze opsplitsingen zijn dit jaar bewust gemaakt gezien de grote verschillen in snelheid en race ervaring, immers veiligheid gaat boven alles!
In de Sportklasse komen diverse merken aan de start, zoals Kreidler, Zündapp, Honda MB, Yamaha FS1 en Simson. Het zijn allemaal luchtgekoelde machines, dit is ook de voorwaarde om in de Sportklasse uit te mogen komen. Verder dient de machine te voorzien zijn van maximaal 4 versnellingen en een carburateur die niet groter is dan 16mm. Voor verdere informatie omtrent het reglement verwijs ik u naar de website van de SOBW, www.sobw.nl.
Op deze site vindt u alle informatie over het racen bij de SOBW.

Voor degene die graag hard wil rijden met zijn of haar Kreidler is het racen bij de SOBW heel leuk om te doen. Ik zeg maar zo, je kunt beter te hard rijden op het circuit dan op de openbare weg! Je beleeft er veel meer plezier aan.

Op de wedstrijddag kun je 2 keer trainen, een vrije training en een tijdtraining. 's Middags gaat dan de wedstrijd van start, deze duurt maximaal 20 minuten. Aan het eind van de dag vinden dan de prijsuitreikingen plaats omstreeks 18.00u.

Om je blok te tunen kun je bij verschillende mensen terecht, je kunt het natuurlijk ook zelf doen. Enkele tuners zijn o.a. Salomons & Swierts (Hoogeveen), Homoet (Soest) en anderen die denken een Kreidler snel te krijgen.

Techniek Van der Kolk Racing KREIDLER 2003

Afbeelding

Motor: Luchtgekoeld Kreidler Boring slag 39,7x40 Cilinderinhoud 50cc Carburatie DellOrto UA16S Transmissie Koppeling met rechte vertanding, 4 versnellingen, Regina Gold bromfietsketting Vermogen 12,5 pk bij 13.500 rpm Koppel 6,7 Nm bij 12.700 rpm Topsnelheid minimaal 127 km/h (Assen 2000), is afhankelijk van gearing. Rijwielgedeelte Standaard Kreidler frame, achterbrug verstevigd en voorzien van naaldlagers Wielbasis 1190 mm Vering voor Paioli (ex. Malagutti RST) Vering achter Instelbare Hagons Remmen voor Enkele schijf 245mm. met een dubbelwerkende Brembo remklauw Remmen achter Trommelrem Wielen 17" KTM aluminium-magnesium wielen Banden Michelin M29 Competition, 2¾-17 Drooggewicht 58 kg.

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door Burning Tyre » 06 dec 2003, 15:15

bedankt... zeer leuk verhaaltje ga het nu lezen! ;)

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Steven » 06 dec 2003, 16:27

leuk verhaal richard!!! johnny en ik hebben jou afgelopen keer zien rijden bij de wythemnerplas en je was véél sneller dan de rest van het veld (inclusief je broertje). leuk om ook eens te horen wat er nou allemaal achter de racer zit! :clap

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#4 Bericht door Joris » 06 dec 2003, 16:37

mooi verhaal hoor.....!
ben wel benieuwd daar de techniek achter dit alles
zal dat wel eens willen zien van dichtbij....(2 mtr)
komt wel een keertje hoop ik
heb je volgens mij al een keer gezien in Zeeland ..
toen daar ook die record poging was langste rij bromfietsen..

Gebruikersavatar
Robie Trice
Berichten: 175
Lid geworden op: 31 aug 2003, 20:37
Locatie: Woudenberg, dichtbij Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door Robie Trice » 06 dec 2003, 18:11

Super verhaal!

Kin Racing
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2003, 14:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Kin Racing » 06 dec 2003, 19:04

ff vraagje aan Richard zelf:
Heb je toevallig je eerste racer of kreidler onderdelen verkocht aan een jongen uit rouveen? Kgeloof namelijk dat wij die eerste racer van jou gekocht hebben, tzelfde zitje zat er op en ook die gele velgen enz. Zat toen alleen een 70 cc onder.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#7 Bericht door Luc » 06 dec 2003, 20:51

Allereerst gefeliciteerd Richard. Een heel leuk en goed verhaal, waarmee nieuwe talenten zich aangesproken mogen voelen. De aanhouder wint. En racen is een sport voor aanhouders, dat is ook hier weer bewezen. Als je maar passie genoeg hebt en uiteraard de nodige kennis opdoet, dan moet het lukken om op een aanvaardbaar nivo mee te doen en met het nodige talent wordt je zeker eens kampioen.

Goed nieuws voor de Kreidler fans:
"Vanaf 2004 mogen Kreidlers (e.a.) bij de SOBW weer roterend gemaakt worden in de Formule- en de Expi-klasse". Eindelijk is de onrechtvaardige behandeling van de oude merken als Kreidler verleden tijd".

Nu nog wat meer onderscheid maken in prestaties tussen de Expi en Formule klasse. B.v. minimum gewicht omlaag naar 55 of 60kg voor de Expiklasse. Dan wordt ook de stimulans voor het zelfbouwen weer wat aangewakkerd. Op die korte circuits maakt dat een behoorlijk verschil. En zelfbouwers in al zijn varieteiten zien er zeker beter uit dan al die 125cc Honda raceframes. Want ook al zijn ze goed, mij boeit dat echt niet meer.

Groeten
Luc

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

#8 Bericht door Gps » 27 dec 2003, 21:06

Richard> Heb je enig idee hoe hoog de topsnelheid van je Kreidler ligt?
Is die top op Assen ook de absolute top? Ik weet dat de topsnelheid niet zoveel zegt, voor een racer, maar ik zit nog steeds met de race Kreidler (VanVeen) snelheden in mijn hoofd. n die lagen nog al wat hoger. Komt dat door de slechts 20mm carburator?

Tot slot mooi verhaal !
Nu nog wat meer onderscheid maken in prestaties tussen de Expi en Formule klasse. B.v. minimum gewicht omlaag naar 55 of 60kg voor de Expiklasse. Dan wordt ook de stimulans voor het zelfbouwen weer wat aangewakkerd. Op die korte circuits maakt dat een behoorlijk verschil. En zelfbouwers in al zijn varieteiten zien er zeker beter uit dan al die 125cc Honda raceframes. Want ook al zijn ze goed, mij boeit dat echt niet meer.
:clap :clap

55 kg en geen maximale carburateur doorlaat. (Valt het erg op dat ik de 50cc terug wil hebben? :mrgreen: )

27 pk ?

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#9 Bericht door dijk » 23 apr 2009, 18:38

er staat nu een leuk stuk over richard in het blad bromfiets.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#10 Bericht door Luc » 23 apr 2009, 22:09

Gps schreef:Richard> Heb je enig idee hoe hoog de topsnelheid van je Kreidlr ligt?
Is die top op Assen ook de absolute top? Ik weet dat de topsnelheid niet zoveel zegt, voor een racer, maar ik zit nog steeds met de race Kreidler (VanVeen) snelheden in mijn hoofd. n die lagen nog al wat hoger. Komt dat door de slechts 20mm carburator?

Tot slot mooi verhaal !
Nu nog wat meer onderscheid maken in prestaties tussen de Expi en Formule klasse. B.v. minimum gewicht omlaag naar 55 of 60kg voor de Expiklasse. Dan wordt ook de stimulans voor het zelfbouwen weer wat aangewakkerd. Op die korte circuits maakt dat een behoorlijk verschil. En zelfbouwers in al zijn varieteiten zien er zeker beter uit dan al die 125cc Honda raceframes. Want ook al zijn ze goed, mij boeit dat echt niet meer.
:clap Afbeelding:clap Afbeelding

55 kg en geen maximale carburateur doorlaat. (Valt het erg op dat ik de 50cc terug wil hebben? :mrgreen: )

27 pk ?
Deze Kreidler komt wat betreft lucht en rolweerstand overeen met een standaard Kreidler. Dat betekent dat hij voldoet aan de voorwaarden waarvoor ik het programma van Mr Dyno heb gemaakt.
De uitkomst verschil nauwelijks.
Die 127km/h is wel echt het maximum, sterker een heel lichte meewind ca 2 bft is hiervoor nodig.
(Dit is geen verkoop verhaal voor degene die dat denken want de mr Dyno's zijn niet meer te koop)
Het ging mij om de juistheid van het programma te testen.
En Richard weet met een wat hij op de 150m sprint kan verwachten.

Groeten,
Luc
Bijlagen
MrDynoSOBWsportklasse.JPG
MrDynoSOBWsportklasse.JPG (95.38 KiB) 20586 keer bekeken

Boertje47
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2009, 23:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Boertje47 » 14 dec 2009, 15:20

welk voorkapje is gebruikt bij deze brommer, zou iemand me dat kunnen vertellen?

bij voorbaat dank,

Plaats reactie