Prototype Van Veen replica voor straatgebruik (1979)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Erwin #68
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 mar 2008, 23:49
Locatie: Den Haag / Leidscheveen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#51 Bericht door Erwin #68 » 13 dec 2009, 00:41

freaky_ferry schreef:ik vind het een geweldig idee, en waarom er niemand ooit eerder op het idee is gekomen simpelweg omdat er van bijv. de suzuki 1000 racer ook een straatversie is gebouwd zoals zoveel jappen.

ik vind dit idee net effe wat anders als de kreidler van bebo-racing, omdat dat gewoon regelrecht een racer is waar alleen maar (legaal) een kenteken op af is gegeven
Straatversie waar mee geraced word.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

#52 Bericht door Eifelyeti » 13 dec 2009, 11:41

emilio schreef:
TonK schreef:
emilio schreef:We schrijven het jaar 1979.....Ik denk niet dat er toen al een WC versie op het nieuwe 80cc blok gepland was. De eenvoudigste weg zou geweest zijn om de slag en boring te wijzigen van het liggend blok zoals wij die onder onze RS hebben liggen. Dit is ook bij mijn GS 80 gebeurd... deze levert echter 7 PK bij 6000 toeren...
Suzuki RV90 power. :wink:
10 punten Ton! :wink:
is wel geen WC :wink:


dat hier was een 80er WC
Bijlagen
f8_12_207.jpg
f8_12_207.jpg (40.55 KiB) 20571 keer bekeken
85_12_140.jpg
85_12_140.jpg (37.89 KiB) 20572 keer bekeken

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#53 Bericht door snel » 13 dec 2009, 18:01

Het is duidelijk een ontwerpschets (en nog een slechte ook)

Maar er zitten best een aantal leuke stijlkenmerken in die de thuisbouwers zullen inspireren.

Helaas was het toentertijd voor Duitse bromfietsfabrieken onmogelijk om zoiets te produceren.
De Duitse wetgeving stelde redelijk geschifte eisen aan de voertuigen. Bijvoorbeeld over de ruimte achter een kuip (ook stuurkuipjes) of de lengte van een buddyzit.
En als de wetgeving dat niet deed dan schreef de behoudende Duitse pers wel stomme artikelen waarin ze klaagden dat de tank te klein was ,het bagagerek te krap ,of de duovoetsteunen te hoog.
Net of dat de jeugd interesseerde...die wilden alleen maar snel en goede looks...

Deze twee factoren worden niet vaak genoemd als reden voor de ondergang va de Duitse merken ,maar het heeft zeker meegespeeld.
Italianen en Japanners waren daar veel flexibeler in.

Een goed voorbeeld is de Hercules Ultra ,waarvan de Oostenrijkse importeur een racecup maakte.
De motortjes werden tot ca 11pk opgevoerd en er kwam ondermeer een ander zadel en een volle kuip op.
Het geheel zag er voor toenmalige begrippen ontzettend gaaf uit.
En er werd dus druk op Hercules uitgeoefend om zoiets voor de straat te leveren.
De simpele Oostenrijkse kuip bleek dus gewoon niet in de Duitse wetgeving te passen.
Uiteindelijk moest men een stuurkuip en een soort van vaste onderkuip maken. Heel veel nutteloos werk ,lijkt me.
Bijlagen
hercules-ultra-rs.jpg
hercules-ultra-rs.jpg (43.64 KiB) 20495 keer bekeken
Herc.SachsCup_kl.jpg
Herc.SachsCup_kl.jpg (25.26 KiB) 20495 keer bekeken

Helmantel
Berichten: 1011
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 55 keren

#54 Bericht door Helmantel » 14 dec 2009, 08:41

Het ging volgens mij inderdaad vooral om het idee. De vraag welk motorblok al of niet zou passen was van later zorg. Een watergekoelde versie van het nieuwe 80 cc blok zou wel de meest logische motorisering zijn. Kreidler wilde met de mode mee, dus die nieuwe 80ers hadden een staande cilinder. Of een liggende cilinder beter is dan een staande is weer een andere discussie.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#55 Bericht door Luc » 14 dec 2009, 10:26

Helmantel, volgens mij zijn er nooit racers gebouwd met een LK motor, over welke logica heb jij het dan?

Martijn, dat is een zeer goede aanvulling op dit topic, Deze uitleg over de toenmalige situatie was mij niet bekend en het lijkt ook wellicht de belangrijkste reden waarom dit replica project nooit werkelijkheid is geworden.
De toenmalige jeugd zat erbij te kwijlen dus daaraan heeft het zeker niet gelegen.

Gr. Luc

Helmantel
Berichten: 1011
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 55 keren

#56 Bericht door Helmantel » 14 dec 2009, 11:26

Ik bedoelde dat het voor Kreidler logisch zou zijn om voor een nieuw Kreidler model het nieuwe 80 cc (LK) blok te gebruiken.

Een 80 cc versie van het raceblok was natuurlijk leuker geweest, maar niet erg realistisch om twee verschillende nieuwe 80 cc motoren te ontwikkelen, gebaseerd op zowel het oude als het nieuwe blok.

Met een blok met liggende cilinder zou het meer een soort van GS50 (maar dan gebaseerd op de racer ipv KVV crosser) geworden zijn. Voor ons als (race) Kreidler liefhebbers een stuk interessanter, maar verkooptechnisch waarschijnlijk net zo'n mislukking. Dat geld voor de LK trouwens ook.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#57 Bericht door Luc » 14 dec 2009, 11:48

Het gaat hier toch over een:

Prototype Van Veen replica voor straatgebruik (1979)


Zoals ik al eerder schreef is een grotere boring en/of groter slag echt geen nieuw motor ontwerp te noemen.
Bovendien gebeurde dit een paar jaar daarna bij de racers ook gewoon.

gr. Luc

Helmantel
Berichten: 1011
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 55 keren

#58 Bericht door Helmantel » 14 dec 2009, 12:18

Ik denk dat je dat een beetje breed moet zien. Het moest een enigzins betaalbaar ding worden voor de jeugd die er uit zag als de succesvolle racers.
Als alle technische details zoveel mogelijk met de racer overeen zouden moeten komen, zou ie niet veel goedkoper dan de echte race replicas (10,000 gulden).

In de text staat bovendien: "Als aandrijving komt de nieuwe watergekoelde 80 cc motor in beeld, vooruitkijkend op de Leichtkraftrad-klasse. "
Het lijkt mij toch dat daar de LK motor mee werd bedoeld.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#59 Bericht door Andy » 14 dec 2009, 12:26

Luc je houd maar vast aan een racer, dit moest een brommer worden voor naar school, werk, kroeg etc etc.

80cc 6kw en maximaal 80km per uur....... Weet niet waarom je vergelijkt met een racer. heeft er niks mee te maken. Ja moest erop lijken.

Verkoop dat was belangrijk in de jaren 80. De jeugd geven wat ze graag willen.

Andy,

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#60 Bericht door Luc » 14 dec 2009, 13:44

Ik houd niet vast aan een racer, dat was de intentie van het ontwerp.
Het is een replica racer, geen solex om naar school te gaan.

Gr. Luc

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#61 Bericht door Caspar » 14 dec 2009, 20:35

Het waren waarschijnlijk de laatste stuiptrekkingen. Een kat in nood maakt rare sprongen Ik denk dat het Kreidler met dit prototype in staat moest stellen om het tij commerciel te keren en tegengas te geven aan de Yamaha RD80LC , de Honda MB-8 en MBX-80. Daarbij hadden ze gezien dat er bij de Duitse concurentie beter verkocht werdt met de Hercules Ultra-80 Watercooled en de Zündapp KS-80(Super).
Ik denk dat je het in dat licht moet zien.
Maar we zullen het helaas nooit meer te weten komen :cry:

Gebruikersavatar
KreidlerRS
Berichten: 169
Lid geworden op: 06 jun 2007, 13:26
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#62 Bericht door KreidlerRS » 15 dec 2009, 17:00

Yamaha RZ50 ....der Vorläufer für die Yamaha RD 80LC

Afbeelding
Engine and transmission
Displacement: 49.00 ccm (2.99 cubic inches)
Engine type: Single cylinder
Stroke: 2
Power: 7.20 HP (5.3 kW)) @ 10000 RPM
Torque: 5.90 Nm (0.6 kgf-m or 4.4 ft.lbs) @ 8000 RPM
Compression: 7.5:1
Bore x stroke: 40.0 x 39.7 mm (1.6 x 1.6 inches)Cooling system: Liquid
Gearbox: 6-speed
Transmission type
final drive: Chain
8)

Gebruikersavatar
AndreH
Beheerder
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 sep 2007, 22:06
Locatie: 's-Heerenbroek
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#63 Bericht door AndreH » 15 dec 2009, 17:11

Die wielen, heel apart..

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#64 Bericht door Caspar » 15 dec 2009, 17:59

Heb je die van de MBX als eens gezien ? Ook wel appart.
Als je dan de hopeloos verouderde Kreidler ontwerpen zag #-o
En tóch heeft het iets. Ik blijf toch maar bij Kreidler

Gebruikersavatar
KreidlerRS
Berichten: 169
Lid geworden op: 06 jun 2007, 13:26
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#65 Bericht door KreidlerRS » 15 dec 2009, 18:04

Yamaha Bore x stroke: 40.0 x 39.7 mm (1.6 x 1.6 inches) :twisted:
Kreidler :40.0 x 39.7 mm :P

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#66 Bericht door snel » 15 dec 2009, 21:32

KreidlerRS schreef:Yamaha Bore x stroke: 40.0 x 39.7 mm (1.6 x 1.6 inches) :twisted:
Kreidler :40.0 x 39.7 mm :P
6 speed ,reed valve inlet ,watercooled.. :shock:

Helmantel
Berichten: 1011
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 55 keren

#67 Bericht door Helmantel » 15 dec 2009, 22:41

Nou willen we alleen de steek van de tapeinden nog weten :lol:

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#68 Bericht door TonK » 15 dec 2009, 23:02

Een echte Kreidler straatracer, Luigi Taveri kreeg hem van de fabriek om te oefenen.
Bijlagen
Luigi Taveri Kreidler straatracer 1963.jpg
Luigi Taveri Kreidler straatracer 1963.jpg (71.26 KiB) 19898 keer bekeken

Gebruikersavatar
KreidlerRS
Berichten: 169
Lid geworden op: 06 jun 2007, 13:26
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#69 Bericht door KreidlerRS » 16 dec 2009, 07:59

Caspar schreef:Heb je die van de MBX als eens gezien ? Ook wel appart.
Als je dan de hopeloos verouderde Kreidler ontwerpen zag #-o
En tóch heeft het iets. Ik blijf toch maar bij Kreidler

Honda ist da eh ein "sonderfall" meiner meinung nach.
Grund :

http://128528.homepagemodules.de/t1054f ... idler.html


Dort hatte ich schonmal einiges kurioses gepostet hier mal ein Auszug davon.
...............Patent number: 4153267
Filing date: Sep 6, 1977


Afbeelding

Afbeelding
Quelle Honda MB 8 Bild: Franks Moped Museum

oder hier :

Afbeelding
Quelle: motor-talk.de

Honda Camino

dazu die Flory 22 felgen im vergleich ( nicht vergessen...das patent auf diese art felgen hat kreidler....wir reden nicht davon wer die felgen produziert hat! )

Afbeelding
................................................

Gebruikersavatar
kreidlerLF
Berichten: 564
Lid geworden op: 11 mar 2007, 13:58
Locatie: ZuidHolland, Schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#70 Bericht door kreidlerLF » 16 dec 2009, 15:08

Ziet er eerrug wreed uit!
Zoals sommige zeggen, jammer dat ie niet in productie is genomen, anders had ie misschien wel tot mijn collectie behoord.

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 536
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#71 Bericht door d.verburg » 16 dec 2009, 19:46

Effe een toerritje maken van een paar uur! :?
Je bent gesloopt! :mrgreen:

Met zo'n apparaat moet je racen en niet gewoon op de weg mee rijden!

Maar het was maar een hersenspinsel!

Dennis

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

#72 Bericht door emilio » 16 dec 2009, 19:53

Opmerkelijk wat Dirk hier schrijft. Het ziet erna uit dat het sterwiel van de Honda MB gebaseerd is op een patent van de Kreidler Werke.... Het schijnt dat de samenwerking wel inniger was was dan alleen een sterwieltje..

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#73 Bericht door TonK » 16 dec 2009, 20:41

De eerste Honda Comstar wielen stammen uit 1976 !

Gebruikersavatar
KreidlerRS
Berichten: 169
Lid geworden op: 06 jun 2007, 13:26
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#74 Bericht door KreidlerRS » 17 dec 2009, 07:50

Honda Comstar sehen erheblich anders aus :wink:
Der einzige unterschied bei der Kreidler/Honda Felge ist der Durchmesser

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#75 Bericht door TonK » 17 dec 2009, 09:13

Daarom hoort de foto van de Honda MB8 er ook niet bij, die heeft Comstar wielen, welke geheel anders van opbouw zijn dan Kreidler wielen.

Het Kreidler patent als PDF .......... klik

Plaats reactie