lengte condensator
- Roc-A-Fella
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 05 jan 2010, 17:50
- Locatie: Zuidland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Maarten/sbargh
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 25 apr 2004, 16:17
- Locatie: 's-heerenberg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 21:12
- Locatie: (Pea)nut(s)-village
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Hallo;Maarten/'sbargh schreef:Ik snap niet wat iedereen steeds heeft met zijn condensator? Ik rijd al minimaal 5 jaar met dezelfde? En daarvoor heeft iemand al meer dan 20 jaar met dat ding gereden? Komt dat van het stilstaan ofzo?
Groeten!
Ik snap dat soms ook niet. Ik heb er zelf ook nog nooit een kapot gehad.
Wat wel gebeurd is dat ze verouderen. Doorgaans loopt de capaciteit dan terug.
Verouderen is vooral het product van temperatuur en tijd maal de kwaliteit van het product.
Zo hebben de klassieke mica/olie condensatoren bijna het eeuwige leven, maar zijn groot, zwaar en duur.
Goedkope meuk gaat met een beetje hitte hollende achteruit.
Ze hebben dus niet het eeuwige leven, vooral hitte is "killing" voor deze componenten.
Maar gelukkig kun je tegenwoordig de condensator met een tester vrij eenvoudig testen. Vroeger gingen ze nogal eens vroegtijdig de prullenbak in onder het moto "better safe than sorry".
Succes ermee,
Klemmertje
- A.v.d.Els
- Berichten: 1354
- Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
jouw reactie heeft niets met mijn vraag te maken.Maarten/'sbargh schreef:Ik snap niet wat iedereen steeds heeft met zijn condensator? Ik rijd al minimaal 5 jaar met dezelfde? En daarvoor heeft iemand al meer dan 20 jaar met dat ding gereden? Komt dat van het stilstaan ofzo?
Groeten!
ik spreek niet over problemen,ik wil graag het verschil weten.
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 21 jun 2004, 00:05
- Locatie: hoogvliet
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Nogmaals het verschil zat in de spoelen ,de latere bobine`s met de dunne witte aansluiting * andere nummers op de spoelen ) ,hadden bijna allemaal dezelfde waarde`s gemeten ,had je de wat oudere met de soort nylon omvlochten draad moest je eigenlijk de langere (hogere capaciteit ) condensator nemen
Meestal hadden de wat hogere compressie brommers (zundapp /kreidler ) ook wat betere spoelen met de hogere condensatoren dan bv de puch maxi`s van vroeger
Meestal hadden de wat hogere compressie brommers (zundapp /kreidler ) ook wat betere spoelen met de hogere condensatoren dan bv de puch maxi`s van vroeger
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Je wil het verschil weten ?
De lange heeft een grotere capaciteit dan de korte.
Gevolg: Door de grotere capaciteit worden je contactpunten iets beter gespaard. Ook heb je een iets krachtiger vonk als de punten openen.
De condensator zit er in principe in om vonkvorming en dus inbranding van je contactpunten te minimaliseren.
Wat zit er in? : opgerold Papier en zilverpapier gedrenkt in electroliet , een vloeibare isolator.
Wat is het probleem ? : Condensatoren drogen uit door ouderdom, hitte en lekkage.
En dan ? : er kan een onderbreking ontstaan in de condensator, je punten branden dan snel in. Maar er kan ook een kortsluiting ontstaan in je condensator. Dit heeft het zelfde effect als het zwarte draadje tegen massa houden: Buhhhhhh > te voet verder
Nu tevreden met de uitleg ??
De lange heeft een grotere capaciteit dan de korte.
Gevolg: Door de grotere capaciteit worden je contactpunten iets beter gespaard. Ook heb je een iets krachtiger vonk als de punten openen.
De condensator zit er in principe in om vonkvorming en dus inbranding van je contactpunten te minimaliseren.
Wat zit er in? : opgerold Papier en zilverpapier gedrenkt in electroliet , een vloeibare isolator.
Wat is het probleem ? : Condensatoren drogen uit door ouderdom, hitte en lekkage.
En dan ? : er kan een onderbreking ontstaan in de condensator, je punten branden dan snel in. Maar er kan ook een kortsluiting ontstaan in je condensator. Dit heeft het zelfde effect als het zwarte draadje tegen massa houden: Buhhhhhh > te voet verder
Nu tevreden met de uitleg ??
- A.v.d.Els
- Berichten: 1354
- Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Caspar schreef:Je wil het verschil weten ?
De lange heeft een grotere capaciteit dan de korte.
Gevolg: Door de grotere capaciteit worden je contactpunten iets beter gespaard. Ook heb je een iets krachtiger vonk als de punten openen.
De condensator zit er in principe in om vonkvorming en dus inbranding van je contactpunten te minimaliseren.
Wat zit er in? : opgerold Papier en zilverpapier gedrenkt in electroliet , een vloeibare isolator.
Wat is het probleem ? : Condensatoren drogen uit door ouderdom, hitte en lekkage.
En dan ? : er kan een onderbreking ontstaan in de condensator, je punten branden dan snel in. Maar er kan ook een kortsluiting ontstaan in je condensator. Dit heeft het zelfde effect als het zwarte draadje tegen massa houden: Buhhhhhh > te voet verder
Ha!eindelijk een duidelijk antwoord op mijn vraag.
bedankt Caspar!!!
Nu tevreden met de uitleg ??