EMOT cilinders
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
EMOT cilinders
En hier dan het topic over een ander projekt van EMOT.
De 50cc classicrace cilinders.
Dit projekt loopt ook al weer heel wat jaren ,maar het laatste jaar is het in een stroomversnelling geraakt.
Dat komt omdat we nu allemaal weten hoe het moet.
De kernmalletjes maken ,welk zand ,welke gieterij ,hoe te bewerken ,nikasil ,en niet te vergeten....waar de pk's zitten.
De cilinders van het laatste jaar hebben intussen bewezen dat ze bijv. de veel gebruikte Malossi MHR team cilinder partij kunnen geven.
Dit was ons eerste doel ,en dat beschouwen we nu als gehaald.
Het volgende doel is om iets te maken dat duidelijk sneller is ,dat zal nog even duren ,maar ik denk dat ons dat ook nog gaat lukken.
Verder word nu het "bijprodukt" membraancilinder verder onder de loep genomen.
Er gaan dit jaar een paar mensen mee grasbaan racen.
Tevens wil ik er een op mijn straatbrommer gaan uitontwikkelen ,maar dan een 65cc variant.
Hieronder een foto van de allereerste gietsels.
De 50cc classicrace cilinders.
Dit projekt loopt ook al weer heel wat jaren ,maar het laatste jaar is het in een stroomversnelling geraakt.
Dat komt omdat we nu allemaal weten hoe het moet.
De kernmalletjes maken ,welk zand ,welke gieterij ,hoe te bewerken ,nikasil ,en niet te vergeten....waar de pk's zitten.
De cilinders van het laatste jaar hebben intussen bewezen dat ze bijv. de veel gebruikte Malossi MHR team cilinder partij kunnen geven.
Dit was ons eerste doel ,en dat beschouwen we nu als gehaald.
Het volgende doel is om iets te maken dat duidelijk sneller is ,dat zal nog even duren ,maar ik denk dat ons dat ook nog gaat lukken.
Verder word nu het "bijprodukt" membraancilinder verder onder de loep genomen.
Er gaan dit jaar een paar mensen mee grasbaan racen.
Tevens wil ik er een op mijn straatbrommer gaan uitontwikkelen ,maar dan een 65cc variant.
Hieronder een foto van de allereerste gietsels.
- Bijlagen
-
- Foto 0726.JPG (49.17 KiB) 16871 keer bekeken
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
hier meer fotos van de eerste versies.
Deze hier zijn met membraan ,de roterende versie is technisch hetzelfde. (maar dan zonder inlaatgat en zonder membraanhuis)
Deze hier zijn met membraan ,de roterende versie is technisch hetzelfde. (maar dan zonder inlaatgat en zonder membraanhuis)
- Bijlagen
-
- Foto 0945.JPG (23.31 KiB) 16864 keer bekeken
-
- Foto 0948.JPG (90.5 KiB) 16864 keer bekeken
-
- Foto 0946.JPG (18.26 KiB) 16864 keer bekeken
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Versie twee heeft duidelijk andere spoelpoorten.
Deze versie is qua poorten gelijk aan hetgeen in mijn Uhl-Stein zit.
Ook rijdt bijv. Jan Bok met deze cilinders.
Deze versie is qua poorten gelijk aan hetgeen in mijn Uhl-Stein zit.
Ook rijdt bijv. Jan Bok met deze cilinders.
- Bijlagen
-
- Foto 0280.jpg (64.52 KiB) 16846 keer bekeken
-
- Foto 0283.jpg (62.68 KiB) 16846 keer bekeken
-
- Foto 0282.jpg (60.12 KiB) 16846 keer bekeken
-
- Picture 309.jpg (64.02 KiB) 16846 keer bekeken
- KreidlerRS
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 13:26
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
En omdat we toch bezig zijn....hier is het laatste prototype.
Het is zeker niet gezegd dat deze uitlaatpoort sneller is dan de "vlinderpoort" die in de productieversie zit.
Maar als je het niet probeert ,weet je het nooit.
De kop heeft een experimentele verandering aan de waterhuishouding.
De verbrandingskamer is ook in de nieuwste productie cilinderkits aanwezig.
Het is zeker niet gezegd dat deze uitlaatpoort sneller is dan de "vlinderpoort" die in de productieversie zit.
Maar als je het niet probeert ,weet je het nooit.
De kop heeft een experimentele verandering aan de waterhuishouding.
De verbrandingskamer is ook in de nieuwste productie cilinderkits aanwezig.
- Bijlagen
-
- Picture 342.jpg (63.84 KiB) 16776 keer bekeken
-
- Picture 341.jpg (62.61 KiB) 16776 keer bekeken
-
- Picture 343.jpg (60.32 KiB) 16776 keer bekeken
-
- Picture 338.jpg (63.21 KiB) 16776 keer bekeken
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Dik zijn ze niet ,maar er zit best wel wat materiaal in ,de foto vertekent een beetje.Tijmen104 schreef:ziet er allemaal netjes uit Martijn Alleen lijken bij de versie met fluitpoorten de spijltjes erg dun of vertekend de foto?
Ze lopen redelijk lang naar achter en zijn wat taps.
Zie de foto van de binnenkant ,daar zijn ze duidelijk dikker.
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Van de Uhl-Stein blijkbaar, dus de roterende inlaat versie.snel schreef:Iemand vroeg of er ook curves van zijn.
Ja hoor ,deze bijvoorbeeld.
Interessant is wat twee verschillende pijpen hier al aan het karakter doen.
Dat was ook de test die hier werd gedaan.
De blauwe uitlaat doet het een stuk netter, de rode is rijp voor de klikko.
De heer fos zou zijn soft aan de bovenzijde iets kunnen aanpassen.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Ja,maar die heb ik niet in mijn huiscomputer zitten.
De geplaatste curve is er een die ik hier toevallig had.
Is ook niet de hoogste of zo.
Deze is ook niet de hoogste.
Dit is de oude cilinder nog ,met de 6 spoelpoorten.
De nieuwe is breder met zijn curve.
Is een oude run van Jan Bok ,is intussen duidelijk verder ,ook met deze cilinder.
De geplaatste curve is er een die ik hier toevallig had.
Is ook niet de hoogste of zo.
Deze is ook niet de hoogste.
Dit is de oude cilinder nog ,met de 6 spoelpoorten.
De nieuwe is breder met zijn curve.
Is een oude run van Jan Bok ,is intussen duidelijk verder ,ook met deze cilinder.
- Bijlagen
-
- curve 2.JPG (48.26 KiB) 16440 keer bekeken
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Hallo Louis,
Het zit hem in de waterhuishouding.
Die is wel erg simpel bij de Van Veen cilinder.
Onder erin ,langs de zijkanten omhoog en hup van boven er weer uit.
Het is mooier om de waterstroom echt over de verbrandingskamer te dwingen.
Dat proberen we hier te doen.
@ Ton..geen idee waar je hem vandaan hebt ,maar hij klopt best aardig.
Het zit hem in de waterhuishouding.
Die is wel erg simpel bij de Van Veen cilinder.
Onder erin ,langs de zijkanten omhoog en hup van boven er weer uit.
Het is mooier om de waterstroom echt over de verbrandingskamer te dwingen.
Dat proberen we hier te doen.
@ Ton..geen idee waar je hem vandaan hebt ,maar hij klopt best aardig.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: EMOT cilinders
Hoera ,eerste prototype van het nieuwe model is gegoten !
De eerste cilinder met het DRM-Jamathi model is gegoten en gelukt.
We zijn hier al een poosje mee bezig.
In de onschuldig ogende cilinder schuilt moderne techniek ,veel dingen die zijn ontdekt en ontwikkeld op de Uhl-Stein Kreidler racer.
De getoonde cilinder is nog niet afgedraaid ,hij word dus nog korter ,er gaat een stuk van de bovenrand en de cilinderkop af.
Het gaatje onderin de cilinder word afgedopt.
De waterkoeling is verder doorontwikkeld , eea. is direkt van de laatste Aprilia GP racers nagemaakt.
Het water komt onder de uitlaat langs binnen.
Gaat dan omhoog en via de achterkant komt het in de buitenste ring van de kop terecht.
Van daar stroomt het naar voren en gaat via de opening nar de binnenste ring.
Hier stroomt het over de verbrandingsruimte ,en stroomt dan de kop weer uit.
Al het koelwater MOET dus langs de uitlaat en over de verbrandingskamer.
Volgens mij is er nog geen enkele tuningcilinder op de markt die dat zo goed heeft ?
De losse binenkop is rond (makkelijk op de draaibank te maken) en zit met korte boutjes vast.
De Cilinder zit met korte tapeinden in de waterbak vastgeschroefd met dopmoeren.
Je ziet in de kop de gesloten buitenring en de opening naar de middenkamer.
(de buitenring heeft een klein gietprobleempje ,dat moet nog beter)
Achterin de buitenring worden nog een paar instroomgaten geboord.
We zijn zeer benieuwd hoe hij het gaat doen..!
Er komt er in ieder geval een op mijn nieuwe racer voor 2011.
Versie met membraaninlaat is ook weer gepland.
De eerste cilinder met het DRM-Jamathi model is gegoten en gelukt.
We zijn hier al een poosje mee bezig.
In de onschuldig ogende cilinder schuilt moderne techniek ,veel dingen die zijn ontdekt en ontwikkeld op de Uhl-Stein Kreidler racer.
De getoonde cilinder is nog niet afgedraaid ,hij word dus nog korter ,er gaat een stuk van de bovenrand en de cilinderkop af.
Het gaatje onderin de cilinder word afgedopt.
De waterkoeling is verder doorontwikkeld , eea. is direkt van de laatste Aprilia GP racers nagemaakt.
Het water komt onder de uitlaat langs binnen.
Gaat dan omhoog en via de achterkant komt het in de buitenste ring van de kop terecht.
Van daar stroomt het naar voren en gaat via de opening nar de binnenste ring.
Hier stroomt het over de verbrandingsruimte ,en stroomt dan de kop weer uit.
Al het koelwater MOET dus langs de uitlaat en over de verbrandingskamer.
Volgens mij is er nog geen enkele tuningcilinder op de markt die dat zo goed heeft ?
De losse binenkop is rond (makkelijk op de draaibank te maken) en zit met korte boutjes vast.
De Cilinder zit met korte tapeinden in de waterbak vastgeschroefd met dopmoeren.
Je ziet in de kop de gesloten buitenring en de opening naar de middenkamer.
(de buitenring heeft een klein gietprobleempje ,dat moet nog beter)
Achterin de buitenring worden nog een paar instroomgaten geboord.
We zijn zeer benieuwd hoe hij het gaat doen..!
Er komt er in ieder geval een op mijn nieuwe racer voor 2011.
Versie met membraaninlaat is ook weer gepland.
- Bijlagen
-
- CIMG1202-1.JPG (64.41 KiB) 15278 keer bekeken
-
- CIMG1205-1.JPG (64.44 KiB) 15278 keer bekeken
-
- CIMG1258-1.JPG (64.44 KiB) 15278 keer bekeken
-
- CIMG1252-1.JPG (64.25 KiB) 15278 keer bekeken
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: EMOT cilinders
Past ook prima op zo'n groen/oranje "Van Veen".
Ze hebben er nu toch ook allemaal het verkeerde model op zitten.
Er hoort een klein Van Veen cilindertje op die "Jan de Vries-replica" niet de grote kitcilinder ,zoals jij ongetwijfeld ook weet.......
Ze hebben er nu toch ook allemaal het verkeerde model op zitten.
Er hoort een klein Van Veen cilindertje op die "Jan de Vries-replica" niet de grote kitcilinder ,zoals jij ongetwijfeld ook weet.......
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: EMOT cilinders
Complimenten voor al dit moois
EMOT, De Jager, JTMX , Creanotive, Luc Foekema en vele anderen : Alemaal ontwikkelingen die ik graag zie.
Kreidler leeft als nooit tevoren !
EMOT, De Jager, JTMX , Creanotive, Luc Foekema en vele anderen : Alemaal ontwikkelingen die ik graag zie.
Kreidler leeft als nooit tevoren !
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19185
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 497 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
Re: EMOT cilinders
dat klopt martijnsnel schreef:Past ook prima op zo'n groen/oranje "Van Veen".
Ze hebben er nu toch ook allemaal het verkeerde model op zitten.
Er hoort een klein Van Veen cilindertje op die "Jan de Vries-replica" niet de grote kitcilinder ,zoals jij ongetwijfeld ook weet.......