Welke Dell'orto carburateur?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Welke Dell'orto carburateur?

#1 Bericht door Chrismetzwarteletters » 09 jul 2010, 08:15

Ik heb een vraagje omtrend een Dell'orto carburateur. Ik ga namelijk eerdaags mijn cilinder laten tunen, zodanig dat een grotere carburateur een vereiste is (deze 16mm Bing is namelijk helemaal op). Ik was oorspronkelijk van plan om voor een 20mm Bing te gaan, maar er is mij aan geraden om voor een Dell'orto carburateur te gaan. Helaas levert Dell'orto geen 20mm versies, maar wel 21mm versies. Ik ben dus opzoek naar een 21mm Dell'orto voor een zuigergestuurde cilinder.

Nu heb ik even op http://www.easyparts.nl/showarticles/0- ... 06-681-682" onclick="window.open(this.href);return false; rond gekeken. Alleen nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Wie weet welke ik moet hebben, of misschien via een andere webwinkel? Of wie weet heb je een beter alternatief.

Even voor de duidelijkheid, het cilindertje wordt getuned naar +/- 8 pk. Je kan hier natuurlijk een 28mm opschroeven. Maar dan moet ik mijn kappen aanpassen, het verbruik word er niet minder op ect. Vandaar dat ik opzoek ben naar een 21mm.

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6357
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 52 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#2 Bericht door Gijs » 09 jul 2010, 11:24

Black edition! Bestel hem bij Rion, die heeft een plug and play editie ontwikkeld, zodat hij op een 20 mm spruitstuk past. Alle aansluitingen zitten aan de goede kant!

john jansen
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 dec 2007, 20:54
Locatie: voorburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#3 Bericht door john jansen » 09 jul 2010, 18:17

Misschien een Dellorto UB 20S met kelk en verstelbare vlotterkamer?
Staat ook erg mooi!!!
Een 28mm is natuurlijk veel te groot voor 8 pk,daar loopt ie alleen maar slechter mee.
succes en gr. John.

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#4 Bericht door Niekjuh » 10 jul 2010, 00:19

Gewoon de Black Edition Chris, wordt hier op het forum gebruikt op een membraan maar ik heb hem ook op een zuigergestuurde cilinder en dat loopt wel aardig :D

Ik had de mijne voor 80 euro gekocht en voor 30 euro laten ombouwen bij Nico

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#5 Bericht door Chrismetzwarteletters » 10 jul 2010, 12:15

Niekjuh schreef:Gewoon de Black Edition Chris, wordt hier op het forum gebruikt op een membraan maar ik heb hem ook op een zuigergestuurde cilinder en dat loopt wel aardig :D

Ik had de mijne voor 80 euro gekocht en voor 30 euro laten ombouwen bij Nico
In dat geval bespaar ik iig weer 20 euro op degene van Rion. Hebbie toevallig ook een linkje waar je hem voor 80 euro gekocht hebt?

Bedankt voor de suggesties allemaal! Ik denk dan toch dat het de 21mm Zwarte editie :mrgreen: word. Zijn die teurs een beetje af te stellen?

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#6 Bericht door Niekjuh » 10 jul 2010, 15:35

Het was 90 euro blijkbaar. http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=3624" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan maakt het niet zoveel uit, aangezien je ook met verzendkosten e.d. zit. Beide passen straks gewoon op een 20 mm spruitstuk.

Naar mijn idee zijn ze wel redelijk af te stellen, ik moet alleen nog wat stationair sproeiers regelen, verder rijdt hij er veel mooier mee dan met een 20 of 23 mm bing.
En je moet ook een veel kleinere sproeier monteren, ik reed in de 20 mm bing met sproeier 115 en rij in de dellorto met een sproeier 92, wordt waarschijnlijk 90 of zelfs 88

the vizitor
Berichten: 384
Lid geworden op: 29 apr 2009, 08:56
Locatie: steenbergen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#7 Bericht door the vizitor » 10 jul 2010, 16:41

@niek,de sproeiers van bing en dellorto zijn kwa maat niet te vergelijken

carburateur is heel makkelijk af te stellen.
ik reed eerst ook met een bing 23mm maar ben blij dat ik overgegaan ben op een dellorto :D

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#8 Bericht door Niekjuh » 10 jul 2010, 18:17

Weet ik, maar dat zei ik zodat hij dat alvast weet :)

the vizitor
Berichten: 384
Lid geworden op: 29 apr 2009, 08:56
Locatie: steenbergen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#9 Bericht door the vizitor » 10 jul 2010, 18:19

dan is het goed :D

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#10 Bericht door Chrismetzwarteletters » 10 jul 2010, 21:33

the vizitor schreef:@niek,de sproeiers van bing en dellorto zijn kwa maat niet te vergelijken

carburateur is heel makkelijk af te stellen.
ik reed eerst ook met een bing 23mm maar ben blij dat ik overgegaan ben op een dellorto :D
Ander merk teur betekent ook andere maat sproeier, daar was ik al van uit gegaan. Fijn om te lezen dat de Dell'orto ook degelijk is af te stellen. Het is me zelfs gelukt om de teur die ik nu heb - vol met haarscheuren en andere mankementen - toch wel degelijk af te stellen dus dan moet het met een nieuwe teur helemaal lukken.

Binnenkort dan maar is even een 20mm spruitstuk zien te scoren en een ophoogblokje zodat de teur niet op m'n carter rust. Of is de vlotterbak van de Dell'orto even 'diep' als die van een 16mm Bing? Ik gok zo van niet, maar ik kan de vraag maar beter stellen.

the vizitor
Berichten: 384
Lid geworden op: 29 apr 2009, 08:56
Locatie: steenbergen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#11 Bericht door the vizitor » 10 jul 2010, 23:05

de vlotterbakhoogte is bijna gelijk aan die van een bing23mm

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#12 Bericht door Niekjuh » 10 jul 2010, 23:28

Het pas PRECIES met een 20 mm spruitstuk, geen ophoogblok nodig.

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#13 Bericht door Chrismetzwarteletters » 11 jul 2010, 11:37

Niekjuh schreef:Het pas PRECIES met een 20 mm spruitstuk, geen ophoogblok nodig.
Ook als je een smalle tap cilinder hebt Niek? :-k

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#14 Bericht door Niekjuh » 11 jul 2010, 13:31

Wil je hem op een smalle tap gaan maken dan?
Dan heb je sowieso als je een 20 mm spruitstuk gaat gebruiken een ophoogplaatje nodig, die passen alleen maar op een SB.

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#15 Bericht door Chrismetzwarteletters » 11 jul 2010, 13:35

Niekjuh schreef:Wil je hem op een smalle tap gaan maken dan?
Dan heb je sowieso als je een 20 mm spruitstuk gaat gebruiken een ophoogplaatje nodig, die passen alleen maar op een SB.
Aha! Ik ga de cilinder die er nu op zit - de smalle tap Zeta 4,8 pk - laten tunen. De smalle tap blijft dus.

Okee, is even zien of ik dat ergens dat ophoogblokje kan beunen.

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#16 Bericht door Niekjuh » 11 jul 2010, 13:41

Ik heb iets gedaan waardoor ik mijn oude parma nog steeds niet kan gebruiken:
- Van een oud spruitstuk onderkant afgezaagd, dit vlak geschuurd.
- Busjes met m6 draad erin op de tapeinden gedraaid. Je moet de tapeinden dan wel met de helft inkorten zodat er nog ''ruimte'' overblijft. Anders vullen de tapeinden het complete busje op en zo hoog kan je ophoogplaatje nou ook weer niet zijn.
- Dan moet je de gaten van het ophoogplaatje en het spruitstuk vergroten zodat deze over de busjes heen gaan.

Bedoeling is dus dat de busjes lager zijn dan de voet van het spruitstuk + ophoogplaatje, dan draai je een m6 boutje aan beide kanten en zo zet je hem vast. Pakkingen tussen de voet en het ophoogplaatje en ophoogplaatje/cilinder en dan moet het lukken.

Beetje duidelijk? :P

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#17 Bericht door Chrismetzwarteletters » 12 jul 2010, 13:50

Niekjuh schreef:Ik heb iets gedaan waardoor ik mijn oude parma nog steeds niet kan gebruiken:
- Van een oud spruitstuk onderkant afgezaagd, dit vlak geschuurd.
- Busjes met m6 draad erin op de tapeinden gedraaid. Je moet de tapeinden dan wel met de helft inkorten zodat er nog ''ruimte'' overblijft. Anders vullen de tapeinden het complete busje op en zo hoog kan je ophoogplaatje nou ook weer niet zijn.
- Dan moet je de gaten van het ophoogplaatje en het spruitstuk vergroten zodat deze over de busjes heen gaan.

Bedoeling is dus dat de busjes lager zijn dan de voet van het spruitstuk + ophoogplaatje, dan draai je een m6 boutje aan beide kanten en zo zet je hem vast. Pakkingen tussen de voet en het ophoogplaatje en ophoogplaatje/cilinder en dan moet het lukken.

Beetje duidelijk? :P
Mooi verhaal Niek. :clap Maar ik snap d'r geen hol van. :mrgreen:

Ik kan toch ook gewoon uit een blokje aluminium zo'n ophoogblokje maken? Volgens mij is dat makkelijker dan een bestaand spruitstuk verbouwen. Alleen zou ik dan wel graag willen weten hoe hoog het blokje moet worden? Ik weet niet precies hoe groot zo'n Dell'orto teur is, maar ik neem aan dat het blokje zo'n cm of 2 :?: hoog moet worden. En nog een heel ander iets, gaat dat dan nog passen met mijn zijkap?

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#18 Bericht door Niekjuh » 13 jul 2010, 10:16

Moet je even het hoogte verschil tussen bijv een 18 mm spruitstuk voor smalle tap en brede tap opmeten. Dat verschil is de dikte van je blokje.
Bij mij pasten de kappen wel, want je zit gewoon op de hoogte van een smale tap spruitstuk.

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#19 Bericht door Chrismetzwarteletters » 13 jul 2010, 17:41

Niekjuh schreef:Moet je even het hoogte verschil tussen bijv een 18 mm spruitstuk voor smalle tap en brede tap opmeten. Dat verschil is de dikte van je blokje.
Wie o wie helpt me uit de brand? Wat is dus het verschil in hoogte met een spruitstuk voor een smalle tap en brede tap?

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#20 Bericht door lampie » 13 jul 2010, 18:32

heb alleen de maten voor een 18mm spruitstuk. 50mm tot onderkant waar de carb op gaat en de diameter daarvan is 23mm.

lampie

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#21 Bericht door Chrismetzwarteletters » 13 jul 2010, 18:58

lampie schreef:heb alleen de maten voor een 18mm spruitstuk. 50mm tot onderkant waar de carb op gaat en de diameter daarvan is 23mm.

lampie
Uhm, kun je over 'een 18mm spruitstuk' zeggen of het voor een brede of smalle tap is?

Is er niemand die een 20mm spruitstuk op een smalle tap cilinder heeft gezet en die even kan zeggen hoe hoog dat blokje moet worden? :mrgreen:

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#22 Bericht door lampie » 13 jul 2010, 19:27

http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=1369" onclick="window.open(this.href);return false;

jij zocht toch een 20 mm waarom koop je deze niet. zelf ook een tijd erop gehad. loopt goed. alleen pas bus nodig en verloopstuk voor luchtfilter.ook niet duur.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#23 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 jul 2010, 19:45

Chrismetzwarteletters schreef:
lampie schreef:heb alleen de maten voor een 18mm spruitstuk. 50mm tot onderkant waar de carb op gaat en de diameter daarvan is 23mm.

lampie
Uhm, kun je over 'een 18mm spruitstuk' zeggen of het voor een brede of smalle tap is?

Is er niemand die een 20mm spruitstuk op een smalle tap cilinder heeft gezet en die even kan zeggen hoe hoog dat blokje moet worden? :mrgreen:
Beide :!:
In Zwitserland zat er op een SB een 18mm

Enzo

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#24 Bericht door Niekjuh » 14 jul 2010, 00:36

Chrismetzwarteletters schreef:
lampie schreef:heb alleen de maten voor een 18mm spruitstuk. 50mm tot onderkant waar de carb op gaat en de diameter daarvan is 23mm.

lampie
Uhm, kun je over 'een 18mm spruitstuk' zeggen of het voor een brede of smalle tap is?

Is er niemand die een 20mm spruitstuk op een smalle tap cilinder heeft gezet en die even kan zeggen hoe hoog dat blokje moet worden? :mrgreen:
Ik het het voetje van het oude spruitstuk wat ik gebruikt misschien nog wel liggen, moet ik morgen even kijken.
Weet wel dat ik aan beide kanten van het voetje 2 pakkingen heb gedaan dus hij moet wat dikker want het paste net :P

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welke Dell'orto carburateur?

#25 Bericht door michael67 » 22 jul 2010, 22:38

Er zijn wel spruitstukken voor gemaakt,heb er zo een op m,n Gt,met 60cc parmakit.
Smalle tap dus met schuine inlaat.
Ik vermoed dat dit een spruitstuk van zeta is,voor de oude 63cc cilinder.
Heeft dus een doorlaat van 23mm.
Ik rij ook met de dellorto 21mm black edition,heb er wel een andere gasnaald in moeten zetten.

Plaats reactie