Wereld speedrecord verbeteren

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#51 Bericht door TonK » 04 nov 2010, 02:54

M3GTDRIVER schreef: Inderdaad, had niet goed gekeken :oops: ; maar ik had nog een filmpje gezien waarbij de uitlaatgassen naar buiten kwamen op de plaats van de demper-uitgang ipv de opening voor de turbo-uitgang; moet dan toch van vóór het laatste rekord zijn geweest.

@fokko, ik had toendertijd ook iets gelezen dat de eigenlijke record run zonder turbo was verreden. Was dat niet op Luc Foekema zijn oude site??
Luc's website ............ klik.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#52 Bericht door snel » 04 nov 2010, 09:40

M3GTDRIVER schreef:@ snel, vergis je niet in het feit dat de Casal dat vermogen hier heeft en de Buddfab op 1290m boven de zeespiegel !!
Ja ,daar zit wat in.
Dat gaat de pk's geen goed doen.

Waar is het oude Casal rekord eigenlijk gereden ?? Ook daar ??
Bijlagen
casal record.jpg
casal record.jpg (47.58 KiB) 6646 keer bekeken
casal segui record do mundo.jpg
casal segui record do mundo.jpg (71.22 KiB) 6647 keer bekeken

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#53 Bericht door TonK » 04 nov 2010, 09:55

Bij Lelystad, onder zeenivo.
vergis je niet in het feit dat de Casal dat vermogen hier heeft en de Buddfab op 1290m boven de zeespiegel !!
Een turbo of compressor compenseert dat wel.

fokko
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
Locatie: ermelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#54 Bericht door fokko » 04 nov 2010, 10:15

snel schreef:Waar is het oude Casal rekord eigenlijk gereden ?? Ook daar ??
Inderdaad op de in aanleg zijnde A6 bij Lelystad; met heel veel geluk heb ik erbij mogen zijn, ook bij een deel van de voorbereidingen ter plaatse.
Maar ik denk dat jouw goede kennis Bert Smit er wel meer over kan vertellen; hij reed de 125cc.

M3GTDRIVER
Berichten: 284
Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
Locatie: Gemert
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#55 Bericht door M3GTDRIVER » 04 nov 2010, 11:26

TonK schreef:Bij Lelystad, onder zeenivo.
vergis je niet in het feit dat de Casal dat vermogen hier heeft en de Buddfab op 1290m boven de zeespiegel !!
Een turbo of compressor compenseert dat wel.
Natuurlijk compenseert een goed drukvullingssysteem dat wel TonK, maar het is de vraag welk rekord je precies wilt verbreken. (of misschien meerdere??)

BTW is dat Luc zijn nieuwe site of een opslag van de oude?

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#56 Bericht door TonK » 04 nov 2010, 11:46

Het onderstaande F.I.M. record, daarbij is alles vrij behalve twee wielen en de cilinderinhoud.

Het is een copie van Luc's oude site.
Bijlagen
FIM 50cc record.jpg
FIM 50cc record.jpg (39.64 KiB) 6619 keer bekeken

fokko
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
Locatie: ermelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#57 Bericht door fokko » 04 nov 2010, 14:14

TonK schreef:Bij Lelystad, onder zeenivo.
vergis je niet in het feit dat de Casal dat vermogen hier heeft en de Buddfab op 1290m boven de zeespiegel !!
Een turbo of compressor compenseert dat wel.
En verder heb je het voordeel van de lagere luchtweerstand, daarmee zou je bij gelijkblijvend vermogen ruim 3% harder moeten gaan vergeleken met zeeniveau.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#58 Bericht door snel » 04 nov 2010, 19:20

Ja ,ijlere lucht heeft inderdaad ook een voordeel.....

Zou een recht traject van 4km met een zeer ruime bocht ervoor en erachter voldoende zijn om een record op te rijden? Het hoeft toch niet perse in die zoutpan te gebeuren ?
Dat boven beschreven traject hebben we hier namelijk in de buurt.
En dat maakt dit gekke idee al weer wat haalbaarder.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#59 Bericht door marinus » 04 nov 2010, 20:31

Als de wekker is afgelopen en iedereen staat weer met de voetjes op de grond........en we willen het dan nog......en hebben iets wat er op lijkt........dan is er binnen die mensen die de site runnen een moderator aanwezig die wat betreft het traject je aan de mooiste rechte nieuwe baan kan helpen van Nederland (en nieuw),......altans hij heeft er een zeer serieuze ingang voor om dit mogelijk te maken. :shock:

Veel geluk er mee (gooi maar eens een visje uit)

Marinus

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#60 Bericht door snel » 05 nov 2010, 00:43

Zo...visje uitgeworpen.. :mrgreen:

Inderdaad is een locatie uitzoeken wel een beetje erg voorbarig.
Maar het kost niets ,dankzij google earth.

Vlak bij Rheine (D) is een oud Nato vliegveld ,met een startbaan van 3km.
Is net zo lang als het voor records gebruikte Elvington (UK)
En de baan is (was?) te huur voor zeer aanvaardbare prijzen.

Bij Papenburg ,ook net over de grens is het ATP testterein.
De high speed oval daar is ideaal.
4 km rechtuit en een enorm wijde bocht ervoor en erachter.
Ook te huur ,maar kost wat meer ,vrees ik...
Bijlagen
visje.jpg
visje.jpg (16.98 KiB) 6516 keer bekeken

rikus
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2010, 01:34
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#61 Bericht door rikus » 05 nov 2010, 02:42

Ik vond in een oude stapel tijdschriften van het blad Bromfiets een leuk artikel over de Black arrow. Sorry
dat de beelden niet echt duidelijk zijn, moest de scans kleiner dan 100 kb maken.
Als iemand ze in beter kwaliteit wil zien, wil ik die wel even door emailen.

Ik heb nog een vraag. Ik zou graag willen weten wat de invloed is van de friktie van zuiger en zuigerveer op
het totale vermogen en hoe dat verloop is met het toerental.


Rikus

Edit Maarten: Artikel nu hier duidelijk te lezen: viewtopic.php?f=11&t=35839" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
PAGE16.JPG
PAGE16.JPG (83.97 KiB) 6505 keer bekeken
PAGE15.JPG
PAGE15.JPG (85.09 KiB) 6505 keer bekeken
PAGE14.JPG
PAGE14.JPG (92.71 KiB) 6505 keer bekeken
PAGE13.JPG
PAGE13.JPG (99.43 KiB) 6505 keer bekeken

rikus
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2010, 01:34
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#62 Bericht door rikus » 05 nov 2010, 02:43

Nog even de laatste bladzijde erbij:
Bijlagen
PAGE17.JPG
PAGE17.JPG (88.89 KiB) 6504 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#63 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 nov 2010, 06:34

rikus schreef:Nog even de laatste bladzijde erbij:
Er stonden er meer perfect op het forum onder Henk van Kessel. Maar het copyright werd opgeëist door de schrijver. #-o

Enzo

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#64 Bericht door dijk » 05 nov 2010, 07:25

snel schreef:Zo...visje uitgeworpen.. :mrgreen:

Inderdaad is een locatie uitzoeken wel een beetje erg voorbarig.
Maar het kost niets ,dankzij google earth.

Vlak bij Rheine (D) is een oud Nato vliegveld ,met een startbaan van 3km.
Is net zo lang als het voor records gebruikte Elvington (UK)
En de baan is (was?) te huur voor zeer aanvaardbare prijzen.

Bij Papenburg ,ook net over de grens is het ATP testterein.
De high speed oval daar is ideaal.
4 km rechtuit en een enorm wijde bocht ervoor en erachter.
Ook te huur ,maar kost wat meer ,vrees ik...
rheine is daar een prachtige baan voor martijn :!:

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#65 Bericht door RmC » 05 nov 2010, 07:49

rikus schreef:
Ik heb nog een vraag. Ik zou graag willen weten wat de invloed is van de friktie van zuiger en zuigerveer op
het totale vermogen en hoe dat verloop is met het toerental.


Rikus
grofweg 10-15% gaat er verloren hierin. van laag naar hoog toerental zogezegd (2k-15k)

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#66 Bericht door TonK » 05 nov 2010, 08:19

snel schreef:Zou een recht traject van 4km met een zeer ruime bocht ervoor en erachter voldoende zijn om een record op te rijden? Het hoeft toch niet perse in die zoutpan te gebeuren ?
Dat boven beschreven traject hebben we hier namelijk in de buurt.
Op Elvington zijn korte afstand (sprint) records gevestigd, meestal met staande start.

Het traject voor een topsnelheids record moet aanzienlijk langer zijn, minimaal toch wel een kilometer of 10.

Een versnellingsbak met veel meer "gangen" maakt het wat eenvoudiger op een korte baan.

rikus
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2010, 01:34
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#67 Bericht door rikus » 05 nov 2010, 08:22

RmC schreef:

Ik heb nog een vraag. Ik zou graag willen weten wat de invloed is van de friktie van zuiger en zuigerveer op
het totale vermogen en hoe dat verloop is met het toerental.


Rikus


grofweg 10-15% gaat er verloren hierin. van laag naar hoog toerental zogezegd (2k-15k)




Kun je dat misschien ook nog splitsen voor mij in friktie voor de veer en friktie voor de zuiger.

Het lijkt me nogal hoog, die 10-15%. Is dat niet misschien voor alle friktie die optreed, inclusief alle lagers in
krukas, drijfstang, blok,etc?

Rikus

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#68 Bericht door Maarten » 05 nov 2010, 16:27

Rikus, de grote scans mag je sturen naar maarten@kreidler.nl, dan zet ik ze groot op het forum.
Alvast bedankt!

Ruud.
Berichten: 330
Lid geworden op: 28 dec 2005, 21:05
Locatie: 52°43'15.36"N 4°56'26.49"O
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Wereld speedrecord verbeteren

#69 Bericht door Ruud. » 06 nov 2010, 20:20

Mocht er wat 3d getekend moeten worden voor de record machine wil ik daar wel wat mee helpen! Bouwen dat ding! :wink:

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: vullingsgraad carter verbeteren.

#70 Bericht door RmC » 06 nov 2010, 23:00

rikus schreef:RmC schreef:

Ik heb nog een vraag. Ik zou graag willen weten wat de invloed is van de friktie van zuiger en zuigerveer op
het totale vermogen en hoe dat verloop is met het toerental.


Rikus


grofweg 10-15% gaat er verloren hierin. van laag naar hoog toerental zogezegd (2k-15k)




Kun je dat misschien ook nog splitsen voor mij in friktie voor de veer en friktie voor de zuiger.

Het lijkt me nogal hoog, die 10-15%. Is dat niet misschien voor alle friktie die optreed, inclusief alle lagers in
krukas, drijfstang, blok,etc?

Rikus
indicatieve verdeelsleutels voor de mechanische verliezen in een zuigermotor (4-takt):

zuiger tegen de wand: 19%
veren tegen de wand: 25%
krukaslagering: 12.5%
drijfstang lagering: 10%
hydraulische verliezen (denk aan de bak en de oliepomp): 5%
kleppen: 6%
nevenagregaten (denk aan de dynamo en de waterpomp): 22.5%

dit geheel moet je dan even opschalen naar een 2-takt

dit zijn indicatieve verdeelsleutels waarmee je mag rekenen. in werkelijkheid afhankelijk van veel factoren waaronder ook het toerental en de belasting.

bron: Albert Haas; Aufsteilung de Triebwerksverluste am schnellaufenden Verbrennungsmotor mittels eines neuem Messverfahrens.

10-15% is inderdaad het gehele mechanische rendement bij vollast deel last kan dit dalen tot 70%. deze getallen zijn toepasbaar op een tweetakt zoals een kreidler blok, zonder dynamo en waterpomp(mechanisch).

het eea aan teken (2d/3d) en rekenwerk (voertuig dynamica en meer) kan ik wel mee helpen.

Johan

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Wereld speedrecord verbeteren

#71 Bericht door Carre » 07 nov 2010, 00:02

eventueel het modelleren van een 3d model of het daarna renderen ervan kunnen jullie ook aan mij vragen:p

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Wereld speedrecord verbeteren

#72 Bericht door snel » 07 nov 2010, 00:06

Ja..misschien is het haalbaar als forumprojekt ?
We hebben een in Indonesie wonende Nederlander die een leuke hobby zoekt en mooie faciliteiten schijnt te hebben.
Zelf heb ik een halfklaar ontwerp van een motorblok dat die AM6 van Buddenbaum rauw lust.
Het schort mij voornamelijk aan tekenwerk.
Voor technische vragen kan ik terecht bij een paar extreem goede tweetakt raadgevers ,die een dergelijk motorprojekt ook mooi vinden.
Verder hebben we hier dus tekenaars.
Rekenaars ook.
3d modelling...alles bij de hand.
Iemand hier schijnt ook direkte ervaring te hebben als bezoeker op Bonneville.
Via familie kan ik waarschijnlijk ook aan zeer recente aerodynamicagegevens uit de windmolenbouw komen.
Nu nog een sponsor ??

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Wereld speedrecord verbeteren

#73 Bericht door pluisje » 07 nov 2010, 09:48

snel schreef:Ja..misschien is het haalbaar als forumprojekt ?
We hebben een in Indonesie wonende Nederlander die een leuke hobby zoekt en mooie faciliteiten schijnt te hebben.
hmmm, en hoe ontmoeten we elkaar?
snel schreef: Zelf heb ik een halfklaar ontwerp van een motorblok dat die AM6 van Buddenbaum rauw lust.
ik zou het lekker Kreidler houden, dat is al eerder goed gelukt
snel schreef: Het schort mij voornamelijk aan tekenwerk.
Voor technische vragen kan ik terecht bij een paar extreem goede tweetakt raadgevers ,die een dergelijk motorprojekt ook mooi vinden.
Verder hebben we hier dus tekenaars.
Rekenaars ook.
3d modelling...alles bij de hand.
30 jaar gelden hadden ze daar nog nooit van gehoord.
snel schreef: Iemand hier schijnt ook direkte ervaring te hebben als bezoeker op Bonneville.
Via familie kan ik waarschijnlijk ook aan zeer recente aerodynamicagegevens uit de windmolenbouw komen.
Nu nog een sponsor ??
sponsors zijn leuk, maar wat is het doel?
en wil je wel bemoeinis van een sponsor?

zelf denk ik dat de sigaar niet het probleem is,
het vermogen ook niet (de 15 pk uit het wereldrecord is niet echt schokkend meer tegenwoordig)
ik denk meer de versnellingsbak (misschien een 2e bak erachter, maar hou je het simpel en werkbaar bij 240km/uur)
en de hoogte.

zo denk ik ook dat de turbo of compressor puur was om de hoogte te compenseren,
wanneer je weer op 1 bar zit, heb je normale Duitse condities..

echter, met een injectie computer;
de buitendruk kan apart gemeten worden (en gecompenseerd),
een echte druk kan worden opgebouwd (en bij gespoten),
waterkoeling is mogelijk (zeker met een turbo),
nos is gecontroleerd, inclusief de extra benzine inspuiting waardoor je de motor dus niet sloopt
en de lat kan weer een stuk hoger..

zelf denk ik dat 250 of meer geen probleem zou moeten zijn :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Wereld speedrecord verbeteren

#74 Bericht door Chrismetzwarteletters » 07 nov 2010, 11:29

Ook ik kan het een en ander doen met 3d-tekenen. Ik werk met Inventor, hierin is het ook mogelijk om bewegende componenten samen te voegen. Met behulp van het programma Simulink kan ook de weerstand van diverse componenten berekent worden (en daar uit verbeterd worden).

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Wereld speedrecord verbeteren

#75 Bericht door Maarten » 07 nov 2010, 11:33

Overzicht van de snelheidsrecords is weer bijgewerkt en de pagina's doen het weer:

viewtopic.php?t=23582" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie