Wereld speedrecord verbeteren
- maloud
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
- Locatie: Amstelveen
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
- Contacteer:
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Met belangstelling e.e.a. gelezen.
Met de motor, gezien de expertise hier op het forum aan oude knarren en jonge honden, moet het wel goed komen.
Maar waar ik niemand over hoor is de stroomlijn en bijvoorbeeld het 'geprojecteerd oppervlak'.
Dit zijn beide, naar mijn idee, zeer belangrijke factoren, misschien nog wel belangrijker dan de aantallen PK's en koppel en vermogen.
Ik denk dat er inderdaad zoiets als een projectmanager aangesteld moet worden, denk maar aan:
- financiering
- tijdpad
- testen
- windtunnelproeven
- sponsoren
- afspraken
- transport
- catering
etc etc
Met de motor, gezien de expertise hier op het forum aan oude knarren en jonge honden, moet het wel goed komen.
Maar waar ik niemand over hoor is de stroomlijn en bijvoorbeeld het 'geprojecteerd oppervlak'.
Dit zijn beide, naar mijn idee, zeer belangrijke factoren, misschien nog wel belangrijker dan de aantallen PK's en koppel en vermogen.
Ik denk dat er inderdaad zoiets als een projectmanager aangesteld moet worden, denk maar aan:
- financiering
- tijdpad
- testen
- windtunnelproeven
- sponsoren
- afspraken
- transport
- catering
etc etc
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Als het echt wat wordt zou ik ook graag willen helpen.
Dit kan zowel op tekengebied als op rekengebied en ook heb ik geen twee linker handen.
Niek
Dit kan zowel op tekengebied als op rekengebied en ook heb ik geen twee linker handen.
Niek
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Dat weet ik wel zeker..dat er een projectleider nodig zal zijn.
Maar eigenlijk is het wachten op het commentaar van de aanstichter van dit topic.
Eens zien hoe hij er over denkt.
Die motor is sowieso haalbaar.
De sigaar is al lastiger ,die vraagt meer werkruimte en zal ook veel arbeidsuren vragen.
En dan zijn er (ook als velen hun steentje als vriendendienst bijdragen ) heel wat kosten.
Die nog gaan stijgen als het ding klaar is en een record gereden moet gaan worden.
Maar ik zie niet in waarom het in theorie niet mogelijk zou zijn.
In het verleden is het ook al vaak gedaan door teams waar geen eindeloos budget en faciliteiten achter stonden.
En dat Henk3v al dat opvoeren maar niks vind ,dat weten we nu wel.
Wat hij alleen vergeet is dat als in de jaren net voor en na de oorlog mensen niet aan hun DKW RT'tjes en Villiers (de "bromfietsen" van die tijd) hadden zitten klooien dan was die fijne Kreidler florett van hem nooit geboren.
Want dan had men niet geweten hoe je met slechts 50cc een voertuig met twee man erop 50km/u met tegenwind kan laten rijden.
Dus dat geknutsel is van alle tijden ,en soms ook nog wel ergens goed voor.
Maar eigenlijk is het wachten op het commentaar van de aanstichter van dit topic.
Eens zien hoe hij er over denkt.
Die motor is sowieso haalbaar.
De sigaar is al lastiger ,die vraagt meer werkruimte en zal ook veel arbeidsuren vragen.
En dan zijn er (ook als velen hun steentje als vriendendienst bijdragen ) heel wat kosten.
Die nog gaan stijgen als het ding klaar is en een record gereden moet gaan worden.
Maar ik zie niet in waarom het in theorie niet mogelijk zou zijn.
In het verleden is het ook al vaak gedaan door teams waar geen eindeloos budget en faciliteiten achter stonden.
En dat Henk3v al dat opvoeren maar niks vind ,dat weten we nu wel.
Wat hij alleen vergeet is dat als in de jaren net voor en na de oorlog mensen niet aan hun DKW RT'tjes en Villiers (de "bromfietsen" van die tijd) hadden zitten klooien dan was die fijne Kreidler florett van hem nooit geboren.
Want dan had men niet geweten hoe je met slechts 50cc een voertuig met twee man erop 50km/u met tegenwind kan laten rijden.
Dus dat geknutsel is van alle tijden ,en soms ook nog wel ergens goed voor.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Wereld speedrecord verbeteren
@nozems:
Voor de Amerikanen was het rekord van Casal ,en niet van Kreidler...
Dat er technisch niet zo veel Casal aan zat is bekend.
Maar kijk eens naar het blok...een Kreidler is het ook niet echt.
Het is ook al een speciaal gemaakt blok.
Dat is echt een beter idee ,de lat ligt hoog.
Voor de Amerikanen was het rekord van Casal ,en niet van Kreidler...
Dat er technisch niet zo veel Casal aan zat is bekend.
Maar kijk eens naar het blok...een Kreidler is het ook niet echt.
Het is ook al een speciaal gemaakt blok.
Dat is echt een beter idee ,de lat ligt hoog.
- Bijlagen
-
- casal record.jpg (45.93 KiB) 9707 keer bekeken
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 250 keren
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
- Contacteer:
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Een leuk topic wat een aantal enthousiast maakt. Helaas moet Henk3bakvoet er zich mee bemoeien waardoor het nogal vervuild raakt. Berichten met bijbehorende reacties staan achter de schermen. Henk kan per PB zijn beklag doen bij Maarten als hij het er niet mee eens is.
Constructief on topic maar weer!
Constructief on topic maar weer!
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Nu je het zegt Martijn....tja in dat geval,wat is nou constructief het grootste probleem dan met een kreidlerblok,behoudens de versnellingsbak dan?
-
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 23:34
- Locatie: Oudewater
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Bar weinig lijkt mij, als ie 100% blueprint gebouwd is zeker niet..nozems schreef:Nu je het zegt Martijn....tja in dat geval,wat is nou constructief het grootste probleem dan met een kreidlerblok,behoudens de versnellingsbak dan?
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9771
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Mocht het tot een serieuze poging komen (ik heb van Rikus vernomen dat hij wel kennis heeft en ook connecties om te sponsoren) dan wil ik ook best een financiele bijdrage doen in ruil voor een mooie Kreidler.nl banner op de recordmachine.
In ieder geval staat Kreidler.nl ter beschikking om er over te denken en ideeën uit te wisselen.
Dat is alles wat ik bieden kan, ken wel iemand die dit soort stroomlijnen kan bouwen, maar of hij dat wil is zeer de vraag.
In ieder geval staat Kreidler.nl ter beschikking om er over te denken en ideeën uit te wisselen.
Dat is alles wat ik bieden kan, ken wel iemand die dit soort stroomlijnen kan bouwen, maar of hij dat wil is zeer de vraag.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Er is niets aan de Kreidlermotor waar nog geen aardige oplossing voor is bedacht.
En het resultaat is dan een gezonde motor met 19-20 pk aan het wiel.
Jan Thiel zegt dat theoretisch een moderne 50cc GPmotor wel rond de 25 pk zou hebben.
Wil je nog wat vinden zul je een aantal randvoorwaarden moeten gaan verbeteren.
Bijvoorbeeld het krukas-carter en de cilindervoet moeten anders ontworpen worden.
En dat kan dus niet bij een standaard Kreidler blok.
En er zijn nog meer dingetjes....
Dat is geen nieuws hoor.
Dat wist ook Herbert Rittberger al toen hij de laatste Kreidler motoren bouwde.
Heb helaas zo snel geen plaatje ervan ,maar in feite is het een Kreidler motor met de cilindervoet en cilinder zoals bij deze Rittberger-Krauser 80cc motor.
En het resultaat is dan een gezonde motor met 19-20 pk aan het wiel.
Jan Thiel zegt dat theoretisch een moderne 50cc GPmotor wel rond de 25 pk zou hebben.
Wil je nog wat vinden zul je een aantal randvoorwaarden moeten gaan verbeteren.
Bijvoorbeeld het krukas-carter en de cilindervoet moeten anders ontworpen worden.
En dat kan dus niet bij een standaard Kreidler blok.
En er zijn nog meer dingetjes....
Dat is geen nieuws hoor.
Dat wist ook Herbert Rittberger al toen hij de laatste Kreidler motoren bouwde.
Heb helaas zo snel geen plaatje ervan ,maar in feite is het een Kreidler motor met de cilindervoet en cilinder zoals bij deze Rittberger-Krauser 80cc motor.
- Bijlagen
-
- rittberger motor.jpg (63.92 KiB) 9632 keer bekeken
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
- Locatie: ermelo
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Hier het blok in de rekordmachine:snel schreef:@nozems:
Voor de Amerikanen was het rekord van Casal ,en niet van Kreidler...
Dat er technisch niet zo veel Casal aan zat is bekend.
Maar kijk eens naar het blok...een Kreidler is het ook niet echt.
Het is ook al een speciaal gemaakt blok.
Dat is echt een beter idee ,de lat ligt hoog.
Uploaded with ImageShack.us
- Bijlagen
-
- motor-motorblok-wereldsnelheidsrecord-speedrecord.jpg (52.07 KiB) 9521 keer bekeken
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9771
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Hier ook de foto's van dit motorblok:
viewtopic.php?f=22&t=29127&p=427926&hil ... er#p427926" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=22&t=29127&p=427926&hil ... er#p427926" onclick="window.open(this.href);return false;
- kreidlerfreak
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 22 jan 2003, 11:04
- Locatie: heerle (west-brabant)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Prachtig idee dit, ik volg het op de voet.
Mocht dit daadwerkelijk van de grond komen, zou ook ik graag een bijdrage leveren.
Als beroeps lasser in de chemie en off-shore zou ik hier mischien mee kunnen helpen (mocht het hier gebouwd worden natuurlijk).
Blijf het met veel plezier volgen.
Mocht dit daadwerkelijk van de grond komen, zou ook ik graag een bijdrage leveren.
Als beroeps lasser in de chemie en off-shore zou ik hier mischien mee kunnen helpen (mocht het hier gebouwd worden natuurlijk).
Blijf het met veel plezier volgen.
- Carre
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
- Locatie: Den Haag
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Hey!maloud schreef:Met belangstelling e.e.a. gelezen.
Met de motor, gezien de expertise hier op het forum aan oude knarren en jonge honden, moet het wel goed komen.
Maar waar ik niemand over hoor is de stroomlijn en bijvoorbeeld het 'geprojecteerd oppervlak'.
Dit zijn beide, naar mijn idee, zeer belangrijke factoren, misschien nog wel belangrijker dan de aantallen PK's en koppel en vermogen.
etc etc
Ik had het hierover al eventjes gehad,
zoals de meeste mensen wel weten neemt de luchtweerstand kwadratisch toe met de snelheid, veel wordt daar door Luc over verteld;mezelf schreef: Er heerst een optimale 'fineness ratio' met betrekking tot het 'wetted surface area' en 'frontal area' deze mooet ongeveer 6.4:1 zijn,
Daarnaast moet je de lucht ook niet zo scherp aansnijden als de black arrow,
je moet ook nooit de romp vorm eindigen in een punt, maar met een 'flattened tail' (horizontaal) hierdoor vind minder loslating plaats van de grenslaag, de tail moet op zijn beurt echter niet te scherp eindigen, maar mooi afgerond
voor de 2d rompvorm zou je een NACA 65-009 kunnen nemen, aangezien het voertuig nooit onder 'grote hoeken' rijdt, het maximale drukkingspunt bevindt zich dan op 50% van de voorkant (symmetrisch dus!) met een lengte/dikte ratio van 9%
viewtopic.php?f=5&t=28152" onclick="window.open(this.href);return false;
dus als je naar de 250km wil, zul je toch echt aan de 30pk moeten komen met een extreem lage luchtweerstand, ik weet niet hoeveel vermogen er nog te halen valt uit 50cc, maar laten we bij 20pk toch wel aan de max zitten, of eventueel met compressor/turbo even wat meer,
Nou weet ik in welke waardes Luc zijn grafieken uit matlab heeft gehaald, maar ervan uitgaande dat het de Drag Coeffecient(Cd) is, zul je richting de 10% moeten, de Nuna zonnewagen van de TU heeft een Cd van 0.07
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Ja ,de juiste stroomlijn is extreem belangrijk.
Dus daarop zou zich ook een ontwikkelingsteam moeten storten.
Ik weet geen moer van stroomlijnen....
Dus daarop zou zich ook een ontwikkelingsteam moeten storten.
Ik weet geen moer van stroomlijnen....
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 250 keren
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
- Contacteer:
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Ik ben aan het zoeken geweest naar de regulations. Om te beginnen lijkt het mij handig dat bekend is waar je aan moet voldoen om een officieel erkende poging te wagen (of is dat niet de bedoeling?).
Dat valt nog niet mee...... Ik denk dat je bij de FIM moet zijn maar die site is zo ontoegankelijk.
Dat valt nog niet mee...... Ik denk dat je bij de FIM moet zijn maar die site is zo ontoegankelijk.
- Gps
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 1003 keren
- Ontvangen waarderingen: 47 keren
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Je bent me net te snel af.TonK schreef:Die ontoegankelijkheid valt wel mee .....het FIM boek ....... pdf ............... klik.
Er staan wel interessante dingen in.
It is forbidden to use the following materials: composite fibres, magnesium and
titanium.
Koolstof vezel mag dus niet ?
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Wereld speedrecord verbeteren
snel schreef:Er is niets aan de Kreidlermotor waar nog geen aardige oplossing voor is bedacht.
En het resultaat is dan een gezonde motor met 19-20 pk aan het wiel.
Jan Thiel zegt dat theoretisch een moderne 50cc GPmotor wel rond de 25 pk zou hebben.
Wil je nog wat vinden zul je een aantal randvoorwaarden moeten gaan verbeteren.
Bijvoorbeeld het krukas-carter en de cilindervoet moeten anders ontworpen worden.
En dat kan dus niet bij een standaard Kreidler blok.
En er zijn nog meer dingetjes....
Dat is geen nieuws hoor.
Dat wist ook Herbert Rittberger al toen hij de laatste Kreidler motoren bouwde.
Heb helaas zo snel geen plaatje ervan ,maar in feite is het een Kreidler motor met de cilindervoet en cilinder zoals bij deze Rittberger-Krauser 80cc motor.
Ik heb ook al eens een carter deksel gemaakt in RIMOTU stijl .
Volgens mij zijn er nog mogelijkheden genoeg om het midden carter aan te passen ,zodat daar andere merken cilinders zijn toe te passen .
Wel dan met de kreidler look om het in stijl van het merk te houden .
En het hoeft natuurlijk niet percé een roterend blokje te zijn ,hiervoor zijn ook nog andere mogelijkheden voor te bedenken .
Met membraan zijn er ook al toerentallen haalbaar van >15000 rpm .
Het is wel een leuke uitdaging om er over na te denken hoe we het blok verder sterk genoeg kunnen maken om de > 20 pk aan te kunnen en dan ook heel te laten blijven tijdens de run .
Een interkoeler maken d.m.v. een bak met ijs blokken zodat de aangezogen inlaat luchtgekoeld wordt ,zijn ook wel leuke ideeen om over na te denken .
- Bijlagen
-
- IMG_2172.jpg (24.98 KiB) 9503 keer bekeken
-
- IMG_2178.jpg (22.74 KiB) 9503 keer bekeken
-
- IMG_2179.jpg (21.74 KiB) 9503 keer bekeken
- caveman
- Berichten: 7902
- Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
- Locatie: Grunn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Wereld speedrecord verbeteren
carters van johan gebruiken op de manier van Rittenberger.
wisselbak er in van bijv am6
neem contact op met Jan Thiel
die heeft nog wel oren naar een experiment las ik laatst nog.
dan zul je een eind komen denk ik.
wisselbak er in van bijv am6
neem contact op met Jan Thiel
die heeft nog wel oren naar een experiment las ik laatst nog.
dan zul je een eind komen denk ik.
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Na de overgang van 50cc op 80cc voor het E.K. in 1983 reden een hele verzameling Kreidlers met Hummel 80cc kit, dat levert rond de 30 pk en bleef redelijk heel.
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Met de juiste aanpassingen hoeft dat ook niet het grootste probleem te zijn .TonK schreef:Na de overgang van 50cc op 80cc voor het E.K. in 1983 reden een hele verzameling Kreidlers met Hummel 80cc kit, dat levert rond de 30 pk en bleef redelijk heel.
Het zal natuurlijk wel een 50 cc moeten worden , het gewicht is mede 1 van de belangrijkste factoren die van groot belang zal zijn in het geheel.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Die gaat hetzelfde zeggen als ik ,vermoed ik.caveman schreef: neem contact op met Jan Thiel
die heeft nog wel oren naar een experiment las ik laatst nog.
dan zul je een eind komen denk ik.
Zal je misschien verbazen ,maar hij heeft het sowieso niet zo op Kreidlers.
Nee jongens..een Kreidler blok word het dan niet ,het zal er hooguit enigszins uitzien als een Kreidler blok. Met liggende cilinder.
Als Kreidler als fabriek nog had bestaan ,hadden ze beslist ook een speciaal blok gemaakt.
Net als bij het R.Kunz rekord trouwens ,dat was ook toen al geen gewone motor.
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Wereld speedrecord verbeteren
snel schreef:Die gaat hetzelfde zeggen als ik ,vermoed ik.caveman schreef: neem contact op met Jan Thiel
die heeft nog wel oren naar een experiment las ik laatst nog.
dan zul je een eind komen denk ik.
Zal je misschien verbazen ,maar hij heeft het sowieso niet zo op Kreidlers.
Nee jongens..een Kreidler blok word het dan niet ,het zal er hooguit enigszins uitzien als een Kreidler blok. Met liggende cilinder.
Als Kreidler als fabriek nog had bestaan ,hadden ze beslist ook een speciaal blok gemaakt.
Net als bij het R.Kunz rekord trouwens ,dat was ook toen al geen gewone motor.
Ik weet uberhaupt niet hoe het zit of de naam kreidler nog vernoemt mag worden in een eventueel rekord ,nu dat kreidler niet meer bestaat .
Maar er zijn vast heren op het forum die daar meer over weten dan ik .