schoepenrad geforceerde koeling

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
kreidlerben
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

schoepenrad geforceerde koeling

#1 Bericht door kreidlerben » 09 feb 2011, 22:03

oeps foutje,

heb het schoepenrad van de vliegwiel af gehaald en niet een merkteken gemaakt.

nou las ik later bij toeval dat die dingen uit gebalanceerd zijn (van daar die boor-gaatjes :D ).

heb wel merktekens (4 centerpons-puntjes) op de schoepenrad gevonden, maar niet op het vliegwiel,
nou kan ik gokken dat ze de bdp bedoeld hebben met die merktekens op het schoepenrad, maar dat blijft een gok.

nou was de schoepenrad toch al niet meer in balans want hij mist een schoepje.

mijn vragen zijn;

kan je het horen/voelen als het blok loopt dat ie uit balans is ?

waar kan je zo iets uit laten balanceren en hoe duur ongeveer ?

zijn er (ernstige) gevolgen op korte termijn te verwachten als ik het niet zou uitbalanceren ?

groet ben.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 feb 2011, 22:12

Dat is je merkteken van bdp/voorontsteking. Dus je kan best bepalen hoe hij heeft gezeten met die paar schroeven.
Als er een schoepje af is in de alu bak smijten. Voor een paar euro heb je een andere.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidlerben
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#3 Bericht door kreidlerben » 09 feb 2011, 22:15

Enzo-tvdzijden schreef:Dat is je merkteken van bdp/voorontsteking. Dus je kan best bepalen hoe hij heeft gezeten met die paar schroeven.
Als er een schoepje af is in de alu bak smijten. Voor een paar euro heb je een andere.

Enzo
als ik er een nieuwe opzet moet ik die toch ook uitbalanceren ?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 feb 2011, 22:18

kreidlerben schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Dat is je merkteken van bdp/voorontsteking. Dus je kan best bepalen hoe hij heeft gezeten met die paar schroeven.
Als er een schoepje af is in de alu bak smijten. Voor een paar euro heb je een andere.

Enzo
als ik er een nieuwe opzet moet ik die toch ook uitbalanceren ?
Niet als je er 1 met vliegwiel koopt.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidlerben
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#5 Bericht door kreidlerben » 09 feb 2011, 22:26

Enzo-tvdzijden schreef:
kreidlerben schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Dat is je merkteken van bdp/voorontsteking. Dus je kan best bepalen hoe hij heeft gezeten met die paar schroeven.
Als er een schoepje af is in de alu bak smijten. Voor een paar euro heb je een andere.

Enzo
als ik er een nieuwe opzet moet ik die toch ook uitbalanceren ?
Niet als je er 1 met vliegwiel koopt.

Enzo
maar die koop je niet voor een paar euro !!

Gebruikersavatar
kreidlerben
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#6 Bericht door kreidlerben » 09 feb 2011, 22:32

maar goed...ff recapituleren, kan dus aan de hand van die merktekens op het schoepenrad de juiste plaats op het vliegwiel bepalen ?
dan plaats ik hem er zo weer op, dat ene afgebroken schoepje kan ik wel mee leven of herstel ik in de toekomst nog.

ben.

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#7 Bericht door rm-mer » 09 feb 2011, 22:38

Kort samengevat:

Zet je vliegwiel (zonder het schoepenrad) op de kruktap

Draai het vliegwiel tot het bovenste dode punt

Hou je schoepenrad met de markering naast de markering op het blok

Zo weet je de stand waarin het schoepenrad stond

;)

Gebruikersavatar
kreidlerben
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#8 Bericht door kreidlerben » 09 feb 2011, 22:54

ok dan, weer opgelost :D .

iedereen bedankt !

ben

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#9 Bericht door mink » 10 feb 2011, 10:34

ik heb van een zeeuwse opvoerder geleerd om om een schoepje te verwijderen tbv lucht weerstand,en inderdaad minderlucht weerstand meer toeren en voelbaar soepeler.
nooit problemen gehad met temp. of vast loper.!
en denk dat niet alles uitgebalandseerd bij een straat KREIDLER !

ge mink.w

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#10 Bericht door mink » 10 feb 2011, 11:02

hier het proef model ,later met een ander schoepenrad de schoepje om en om weg laten frezen voor de S 5.

gr mink.w
Bijlagen
DSC00038.JPG
DSC00038.JPG (55.53 KiB) 8613 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 feb 2011, 11:03

mink schreef:hier het proef model ,later met een ander schoepenrad de schoepje om en om weg laten frezen voor de S 5.

gr mink.w
Bij Ben is er één schoepje weg. Dat is een geheel andere kwestie Mink.

Enzo

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#12 Bericht door mink » 10 feb 2011, 11:12

hallo enzo,
ik snapte het maar dacht, ik meld het even .
als hij nou ook om en om laat weg halen ,2 vliegen met een klap.!
geen problemen als er een af ligt,je voelt het niet en hoord het niet,maar het hoort niet !

gr mink.w

Gebruikersavatar
kreidlerben
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#13 Bericht door kreidlerben » 10 feb 2011, 13:39

mink schreef:hallo enzo,
ik snapte het maar dacht, ik meld het even .
als hij nou ook om en om laat weg halen ,2 vliegen met een klap.!
geen problemen als er een af ligt,je voelt het niet en hoord het niet,maar het hoort niet !

gr mink.w
hoi mink,

goeie tip !


ik zat zelf te denken om misschien het tegenover liggende schoepje te verwijderen, dan is die m.i. ook weer aardig in balans ?

maar ik wacht daar mee, ik lijm liever het afgebroken schoepje erop, dan is die weer origineel (of iemand moet het een beter idee vinden om het tegenover liggende schoepje
te verwijderen ?)

groet ben.

Gebruikersavatar
kreidlerben
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#14 Bericht door kreidlerben » 10 feb 2011, 13:59

btw..zat ff te denken,
als de helft van die schoepjes weg zijn dan wil dat m.i niet meteen zeggen dat je dan ook maar een halve luchtopbrengst heb ? ik denk dat de luchtopbrengst-verlies wel mee valt, maar dat is mijn idee ?
wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

groet ben

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#15 Bericht door mink » 10 feb 2011, 14:09

volgens de kenner in zeeland de lokale opvoerder die het op zijn race eitank heeft maakt het niet uit in lucht opbrengst minder lucht verplaatsing meer toeren kan je weg strepen tegen over elkaar !!

gr.mink.w

Gebruikersavatar
kreidlerben
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#16 Bericht door kreidlerben » 10 feb 2011, 15:23

mink schreef:volgens de kenner in zeeland de lokale opvoerder die het op zijn race eitank heeft maakt het niet uit in lucht opbrengst minder lucht verplaatsing meer toeren kan je weg strepen tegen over elkaar !!

gr.mink.w
ok, snap wat je bedoelt,
maar vraag mij toch af; word de cilinder niet heter naar mate die meer toeren maakt ?

ben

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#17 Bericht door mink » 10 feb 2011, 15:35

dat houd op een gegeven moment op als het op bedrijf temp.is .

de man uit zeeland rijd er hele ritten mee op z,n eitje ,je hoort hem niet lijkt wel electriche en hard !

ik heb er zelf ook mee gereden tot de super werd ingeruild !

gr mink.w

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#18 Bericht door peterria » 10 feb 2011, 15:42

volgens die man waar mink het over heeft maakt het voor de koelling niks uit
maar het gewicht is een voordeel hij sprak over een paar km winst
het geheel word iets lichter dat heb je ook met een kokusan
is ook iets lichter en je brommertje loopt daar mee ook een paar km harder
gr peterria

Gebruikersavatar
Toronado
Berichten: 667
Lid geworden op: 28 mar 2010, 13:48
Locatie: Leidschendam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#19 Bericht door Toronado » 10 feb 2011, 16:30

misschien is dit een optie http://link.marktplaats.nl/421560781" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#20 Bericht door mink » 10 feb 2011, 17:04

kan hij ook doen is vertrouwd kopen !! bij george.

gr mink.w

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#21 Bericht door SwiffMeister » 10 feb 2011, 17:28

Gewoon doorrijden, ook als er een schoepje mist.
Ik rijdt al jaren met een zeer gehavende kreidler ventilator op mijn Tomos 4L rond. Dat gaat al ruim tienduizend kilometers goed.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10818
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 190 keren
Ontvangen waarderingen: 573 keren

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#22 Bericht door Henk 3bakvoet » 10 feb 2011, 20:28

kreidlerben schreef:btw..zat ff te denken,
als de helft van die schoepjes weg zijn dan wil dat m.i niet meteen zeggen dat je dan ook maar een halve luchtopbrengst heb ? ik denk dat de luchtopbrengst-verlies wel mee valt, maar dat is mijn idee ?
wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

groet ben
Dan zal ik wat zinnigs zeggen, dat ge *** en geklooi is de achterdeur uit, er hoort gewoon een deugdelijk schoepenrad op gemonteerd te zitten.

Of wil je een kreidler met het etiket van boven bont en van onderen stront

Gebruikersavatar
kreidlerben
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#23 Bericht door kreidlerben » 10 feb 2011, 20:47

Henk 3bakvoet schreef:
kreidlerben schreef:btw..zat ff te denken,
als de helft van die schoepjes weg zijn dan wil dat m.i niet meteen zeggen dat je dan ook maar een halve luchtopbrengst heb ? ik denk dat de luchtopbrengst-verlies wel mee valt, maar dat is mijn idee ?
wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

groet ben
Dan zal ik wat zinnigs zeggen, dat ge *** en geklooi is de achterdeur uit, er hoort gewoon een deugdelijk schoepenrad op gemonteerd te zitten.

Of wil je een kreidler met het etiket van boven bont en van onderen stront
lekker zinnig antwoord henk :clap .
ben gewoon nieuwsgierig of iemand iets wetenschappelijks kan zeggen over mijn luchtopbrengst-kwestie ?

ben

Gebruikersavatar
Toronado
Berichten: 667
Lid geworden op: 28 mar 2010, 13:48
Locatie: Leidschendam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#24 Bericht door Toronado » 10 feb 2011, 20:54

mink schreef:kan hij ook doen is vertrouwd kopen !! bij george.

gr mink.w
inderdaad ik altijd netjes mijn spullen gekregen bij hem

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: schoepenrad geforceerde koeling

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 feb 2011, 21:01

Het feit dat er een schoep af is krijg ik al rillingen van. Vast niet door een vakkundige sleutelaar gekomen.
De meesten hebben niet eens fatsoenlijk gereedschap om de schroeven te demonteren.

Enzo

Plaats reactie