2011, Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

2011, Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen

#1 Bericht door Maarten » 27 mar 2011, 07:46

Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen

Brommers bouwde hij om tot snelheidsmonsters

Bron: De Weekkrant, IJssel- en Lekstreek, 25 mrt 2011
Auteur: Paul Lange
Foto: Leendert van der Waal

Afbeelding





CAPELLE AAN DEN IJSSEL - Cees van Dongen, het fenomeen van de nationale motorsportgeschiedenis, stopt met racen. De in Crooswijk geboren Capellenaar, die veertienmaal Nederlands kampioen is geweest en de meeste starts op de TT van Assen op zijn naam heeft staan, heeft gas terug moeten nemen wegens ziekte. Vorige week tijdens de viering van zijn 79e verjaardag maakte hij zijn afscheid van de motorsport bekend. Van Dongen heeft nog heel wat uitnodigingen uit geheel Europa op zak om dit jaar te komen rijden, samen met zijn vrienden Aalt Toersen en Jan de Vries, maar het gaat gewoon niet meer, zo vertelt hij.

Afbeelding
Cees van Dongen, neemt gas terug.„Het gaat niet meer„.
Foto Leendert van der Waal


Cees van Dongen heeft in zijn lange carriére heel veel bewonderaars verworven. Niet alleen om zijn prestaties op de circuits, maar ook als mens is hij met zijn grappen altijd het middelpunt van de belangstelling. Dat er nooit over deze 'Motorpietjebell' een boek is verschenen is onbegrijpelijk, want als er een veel heeft meegemaakt tijdens de ontelbare wedstrijden in binnen- en buitenland, is hij dat wel geweest. Een carriére als voetballertje bij Nado Vooruitgang, wielrenner bij Apollo (hij won de 1e Ronde van Crooswijk bij de nieuwelingen, redactie) en de vele overwinningen op zijn razendsnelle twaalf versnellingen Kreidler 50cc, waaronder tal van Grand Prix en zijn 3e plek tijdens de WK in 1970, zijn slechts enkele paragrafen daarvoor. Op zijn 48ste werd hij nog Nederlands kampioen in de 125cc klasse.
Van Dongen is Lid van Verdienste van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging en houder van de Hans de Beaufortbeker, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse motorwereld.
“Het zijn echter niet alleen de prestaties op de motorcircuits die Van Dongen tot zo'n bijzonder (sport)mens hebben gemaakt. Zijn enorme doorzettingsvermogen, een grotendeels zelf ontwikkelde technische vaardigheid en de wil om collega's te helpen maakte van hem een groot motorsportambassadeur„, aldus de KNMV.
Stoppen met de motorsport betekent niet dat Van Dongen geen schroevendraaiers, inbus- of steeksleutels meer ter hand neemt. In zijn garage heeft hij een werkbank gemaakt zodat hij zittend kan blijven knutselen aan zijn supersnelle tweewielers. Zijn hobby is nog steeds om van oude vehikels racemonsters te maken.
“We hebben veel meegemaakt tijdens de wedstrijden in het verleden, zoals een dominee op Hemelvaartsdag die uit protest spijkers en punaises op het circuit strooide. En in België, toen er een helikopter tijdens de start verscheen en alle wc's, compleet met bezoekers, omwaaide. Of die keer toen we de eerste bocht uitkwamen van een stratencircuit en daar, op het parcours, een Belg op zijn gemak zijn auto stond te wassen. Ja, die dingen gebeurden„. Van Dongen lacht smakelijk als hij vertelt.
Toen Cees van Dongen in 1980 in Assen stopte met officiële wedstrijden (dan is hij al 50 jaar) ging hij met zijn team 'Golden 50cc Racing Riders' het demonstratiecircuit in. Door zijn vroegere prestaties was hij een geziene gast en konden de bezoekers genieten van zijn stuurmanskunst en de snelheid waarmee hij door de bochten vloog. De laatste keer was vorig jaar september op het circuit van Frohburg (Duitsland).
“Het regende pijpenstelen. Omdat ik mijn been niet meer over de motor kreeg, moest ik bij de start geholpen worden. Ik vertrok als laatste in deze race. Het werd in de stromende regen een grote inhaalrace en ik eindigde uiteindelijk als tiende. Met pijn in mijn hart, maar vooral in mijn been moet ik stoppen.„






Meer wegrace/motorsport artikelen:

Afbeelding Overzicht Wegrace/Motorsport Artikelen




Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 mar 2011, 08:34

Ik had de special in het Blad Bromfiets ook al gelezen en hoe Cees het ook probeerde het ging niet meer.
Mentaliteit van een doorzetter.
Ik heb Cees alleen zien racen in de klassieke demo's en dat was al genieten. Vooral zijn Nieuwerkerk evenement was van grote klasse.

Enzo

gebben
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#3 Bericht door gebben » 27 mar 2011, 10:10

erg jammer,ook cees is een hollandse kreidler legende :clap :clap :clap

we gaan er maar van uit dat hij op de circuits nog wel te zien is,helaas niet meer als coureur.

toch knap om dit tot een hoge leeftijd te kunnen blijven doen,maar eens komt de dag dat men er afstand van moet nemen.

cees bedankt :clap :clap :clap :clap :clap :wink:

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#4 Bericht door RS69 » 27 mar 2011, 10:45

Ik heb Cees in binnen en buitenland zien rijden,dus in nationale (NK /WK ) en internationale(WK) wedstrijden.
Ik denk een bizondere coureur en alom gewaardeerd in de racewereld, en op zich al een prestatie als je tot je 78st nog zo presteerde op een 50 cc machine.
Ik zag hem tot voor kort ook nog regelmatig op oldtimerbeurzen rondneuzen op zoek naar onderdelen.
Hopelijk kan hij nog een hele tijd genieten van het sleutelen,iets wat velen van ons ook graag doen.
Gr :rs

Gebruikersavatar
Roel RM
Berichten: 1361
Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
Locatie: Midden-Drenthe
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 80 keren

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#5 Bericht door Roel RM » 27 mar 2011, 11:10

Tijdens mijn jaarlijkse bezoeken aan de TT van Assen in de jaren 70 en 80 (cicuit is hier vlakbij) heb ik Cees jaren zien racen in de 50 en 125 cc. Ook ik heb genoten van zijn racestijl en doorzettingsvermogen. Je wist niet beter of Cees hoorde erbij.
Vorig jaar tijdens de Centennial TT zag ik nog een staaltje van zijn fanatisme: zijn wedstrijdmotor in de 50 cc weigerd goed te lopen vlak voor de start, hard lopend ging hij terug naar de 50 cc tent om zijn andere machine te halen: klasse.
Jammer dat hij niet meer kan racen maar hopelijk haalt hij nog veel voldoening uit het tuningswerk want ook daar is het een grote in.

Groet'n Roel

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#6 Bericht door dijk » 27 mar 2011, 11:27

inderdaad in de laaste bromfietsblad gaf kees ook al aan dat eigenlijk niet meer ging met zijn been.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#7 Bericht door Maarten » 27 mar 2011, 11:42

Ik heb veel bewondering voor Cees van Dongen. Alleen echte doorzetters komen zo ver en rijden nog op hun 78ste.

Ik hoop dat hij als technische man en als liefhebber nog lang actief mag zijn in de motorsportwereld en dat hij er nog veel plezier aan mag beleven, ook zonder zelf te rijden.

Gebruikersavatar
Harry Huizing
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 mar 2006, 13:03
Locatie: grunn-city
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#8 Bericht door Harry Huizing » 28 mar 2011, 06:45

ik heb nog wel een bakbrommer voor hem , kan die door tot zijn honderdste

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#9 Bericht door tet » 28 mar 2011, 17:41

Harry Huizing schreef:ik heb nog wel een bakbrommer voor hem , kan die door tot zijn honderdste
Denk het niet,Cees is terminaal ziek.............
René

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#10 Bericht door snel » 29 mar 2011, 18:24

Cees is volgens mij de grootste doordouwer die ik ken.
Die man heeft een ijzeren wil.
Ik heb diep respect voor hem.

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#11 Bericht door pax00l » 30 mar 2011, 13:16

Het is toch weer en teken aan de wand,dat een generatie die op leef tijd is gekomen,het zij door ziek zijn ,of het zij dat het door de leef tijd niet meer op brengen is ,er mee stop,we kunnen er een groot respect voor hebben ,voor jongen die alles mee hebben gemaakt en waar we veel hebben van geleerd.

CEES HET GA JE GOED
GR LOUIS

Gebruikersavatar
Harry Huizing
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 mar 2006, 13:03
Locatie: grunn-city
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#12 Bericht door Harry Huizing » 31 mar 2011, 10:14

pax00l schreef:Het is toch weer en teken aan de wand , dat een generatie die op leeftijd is gekomen , het zij door ziek zijn , of het zij dat het door de leeftijd niet meer op brengen is , er mee stopt , we kunnen er diep respect voor hebben , voor lieden die alles hebben mee gemaakt en waar we veel van hebben geleerd.
zeg dat zeker , en wat als desbetreffende lieden 100 jaar eerder waren geboren vraag ik me wel eens af

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#13 Bericht door Luc » 10 apr 2011, 10:54

pax00l schreef:Het is toch weer en teken aan de wand,dat een generatie die op leef tijd is gekomen,het zij door ziek zijn ,of het zij dat het door de leef tijd niet meer op brengen is ,er mee stop,we kunnen er een groot respect voor hebben ,voor jongen die alles mee hebben gemaakt en waar we veel hebben van geleerd.

CEES HET GA JE GOED
GR LOUIS
Mooie woorden Louis en als deze op één persoon van toepassing zou moeten zijn dan is dat voor Cees van Dongen.
Groot respect voor deze man.

Groeten,
Luc

Jan van Leeuwen
Berichten: 569
Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#14 Bericht door Jan van Leeuwen » 29 jun 2011, 13:14

Een hoofdstuk uit het Dagboek van Keesie v Dongen.
Onze relatie gaat heel ver terug.
Mijn eerste revisie opdracht aan hem was een Honda 50 Cupje bicend vernieuwen in 1965.
Ik kende jouw toen via het Motor-Paleis. Daarna div:CB 250/350 en 450 krukassen.
Yamaha AS 1- DS 5 Laberynt en XS 650 Tussen hoofdlagers.
Zelfs de krukas voor mijn CR 93 gerev:waar ik toen Ned:Kampioen mee ben geworden in 1967.
2 1/2 seizoen mee gerace,d daarna verkocht.Ik had zelfs een nieuwe klaar liggen als reserve.

Ook al kon ik soms voor de wedstrijd aan je kop zeuren.Jij was altijd meer gestrest omdat jij in 3
klasse starte nl 50-125+250. De 350 + hoger vond je te gevaarlijk worden. Omdat je daar te licht
en te klein voor was.

Verder niets anders dan lof voor jouw.Ik wens je nog heel veel plezier met het sleutelwerk
Succes hier mee!!!!!!!!
Daarna hebben wij nog zaken gedaan met In en Verkoop Honda Motorrijwielen.
Wij hebben samen gedronken+gegeten+ gedronken in Italie.
Door jouw ben ik bij de KNMV ouwe lullendag terecht gekomen bij Mijnheer Schuddeboom.
Er is teveel om op te noemen.Maar onze relatie is altijd positief gebleven.

En dat jij een Rebel was onder de Renners; kan ik be-amen. Met je blaaspijpje ik was moriaantje
zo zwart als roet,want ik kreeg een hele zwarte snoet.
Jij hebt gereden en gesteden jij was als een luis in een pels steeds prikte jij hem er voor of jij
ging er voor.
Er is geen ene Nederlander meer geweest die zo vaak op het Eereschavot in Assen heeft gestaan als jij.
Laat ze dit maar eens waarmaken Kees. (Old-Ceesie).
Volgendjaar 7 April 2012 zie ik je op mijn 70e verjaardag. Groet en Sterkte.
Jan + Ria v Leeuwen Leidschendam.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#15 Bericht door Luc » 01 jul 2011, 12:27

Hallo Jan,
Dit is een site voor Kreidler liefhebbers en niet voor Honda aanhangers, Honda en Kreidler was zo'n beetje als water en vuur.
Maar dat geldt niet voor onze relatie die was zoals met velen in het rennerskwartier altijd zeer aangenaam.
Op de baan was het hard tegen hard, maar daarna was het plezier hebben met elkaar of ......
zelfs een voetbal wedstrijdje in 1965 van Racing Team West tegen Racing Team Breda.
Aanvoerders Cees van Dongen en Ton vd Goorbergh of zijn broer Kees dat weet ik niet meer.

Op de foto Cees van Dongen aan de bal.

Gr. Luc
Bijlagen
CvDongen.jpg
CvDongen.jpg (57.01 KiB) 17662 keer bekeken

Jan van Leeuwen
Berichten: 569
Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#16 Bericht door Jan van Leeuwen » 03 jul 2011, 16:52

Hallo Luc, bedankt voor je reactie ik(wij)zouden wel bladen vol kunnen krijgen over onze Sport er is
al zoveel over geschreven maar steeds doemen er weer nieuwe gedachten+ontwikkelingen op.
Zoals wij het vroeger beleefde zo zal het niet meer worden.Kees kan terug kijken op een hele lange-
carriere met veel Ups+Downs maar hij heeft er vele over wonnen.
Aan vele ontwikkelingen heeft hij bijgedragen+uitgevoerd.Voor vele leken was hij een Superman en
voor de techneuten een Wonder-Techneut
Veel rijders + renners hebben zijn visie gebruikt of over genomen met goede resultaten.

Zelfs de Japanners gebruikte zijn kennis die later werd toegepast.
Zijn rij stijl was fenominaal en gewaagd maar soms moest je het met een slipper of duimeling bekopen. Maar gelukkig vertellen wij+hij het allemaal nog na.
De voetbal/renners hierboven zijn;Jan Kostwinder,Piet+Cees v d Goorberg, Keesie v Dongen en
mijn persoontje Jan v Leeuwen. Ik heb nog een foto waar meerdere opstaan oa Toon Du-Chattenier+ Piet Leijhten.
Groeten Jan de HMW+HONDA man.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#17 Bericht door Luc » 04 jul 2011, 11:21

Hoi Jan, Ja we worden oud als we het hebben over de goed oude tijd.
Hoewel ook de tegenwoordige tijd voldoende en op veel meer vlakken nieuwe uitdagingen kent, is zo'n pionierstijd aan het begin van een een ontwikkeling misschien toch wel de mooiste.
Ik denk hierbij ook aan vergelijkbare zoals die van de luchtvaart, waarbij alles nog uitgevonden moest worden.

Er werd in die pionierstijd ook een veel groter publiek aangesproken, wat blijkt uit de grote aantallen toeschouwers bij de wedstrijden die wij reden.
Als we snel thuis waren konden we ons zelf 's avonds na de wedstrijd op zondag vaak zien op de tv in het programma "sport in beeld", tegenwoordig uitsluitend nog voetbal in beeld. wat een verschraling!!!
Nu mag je blij zijn als je de MotoGP nog op de BBC kunt ontvangen, de rest is al helemaal verdwenen.

Ik heb nog 'n tweede voetbalfoto.
Beide foto's zoals bijna alle foto's uit die tijd zijn van Jan Heese.

Gr. Luc
Bijlagen
P17a1.JPG
P17a1.JPG (29.09 KiB) 17531 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Snelheidsduivel Cees van Dongen stopt met racen (2011)

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 jul 2011, 14:46

Even poseren.

Voetbal, elftal, voetbalelftal
Bijlagen
Jan van Leeuwen Voetbaleftal
Jan van Leeuwen Voetbaleftal
Jan-van-Leeuwen-voetbalelftal.jpg (147.68 KiB) 14434 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Cees van Dongen Zandvoort 1963

#19 Bericht door Maarten » 01 jun 2019, 20:15

Cees van Dongen Zandvoort 1963

Cees van Dongen Zandvoort 1963
Cees van Dongen Zandvoort 1963
Cees-van-Dongen-Zandvoort-1963.jpg (67.77 KiB) 3841 keer bekeken

Plaats reactie