Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
- ragbak
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:10
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
Sinds kort heb ik mijn eerste en oorspronkelijke Krediler weer in de schuur staan, en dan kom ik zo'n mooi forum tegen als dit ... Mijn Kreidler is nu 29 jaar oud en heeft zeker 26 jaar stil gestaan in de garage van mijn vader. Die had hem goed onderhouden en alles zat netjes in de vaseline. Af en toe liet ie de motor even lopen. Na een grondige poetsbeurt ziet hij er zo uit:
Ik heb er destijd zo'n 33.000 km op gereden in drie jaar tijd.
Er moet nog wel e.e.a gebeuren voordat ie weer de weg op kan:
- versnellingsbakolie verversen
- Voorvork revisie: olie, keerringen en linkervoorpoot vervangen (stuk vanaf gebroken na een schuiver)
- Nieuwe banden voor en achter
- Inspectie remmen, waarbij ik nu al weet dat de de schijfremklauw en cylinder gereviseerd moeten worden.
- Nieuw achterlicht en wit stuk op achterspatbord
- Nieuwe tankdop (oude lekt)
- Nieuwe claxon, want ik vind die luchthoorn er nu niet meer uitzien (toen vond ik dat cool)
- Nieuwe 6V accu
- Inspectie contactpunten, nieuwe bougie
- vervangen afdichtring carburateur
- vervangen versnellingsbak pedaal (krom)
- vervanging van beide kranks en pedalen
- vervangen km teller kabel (die gaan bij dit type erg snel kapot door de te krappe knik vanwege de korten afstand tussen koplamp en km teller
En als dat allemaal voor mekaar is, weer lekker scheuren. Motorblok is nog redelijk orgineel m.u.v. de kop. bormmertje haalt goed 50 km/u en ik gaeverder niet opvoeren, die tijd ligt achter me haha.
Verder is alle commentaar en tips welkom die kunnen helpen bij uitvoeren van bovenstaande punten lijstje.
Peet
Ik heb er destijd zo'n 33.000 km op gereden in drie jaar tijd.
Er moet nog wel e.e.a gebeuren voordat ie weer de weg op kan:
- versnellingsbakolie verversen
- Voorvork revisie: olie, keerringen en linkervoorpoot vervangen (stuk vanaf gebroken na een schuiver)
- Nieuwe banden voor en achter
- Inspectie remmen, waarbij ik nu al weet dat de de schijfremklauw en cylinder gereviseerd moeten worden.
- Nieuw achterlicht en wit stuk op achterspatbord
- Nieuwe tankdop (oude lekt)
- Nieuwe claxon, want ik vind die luchthoorn er nu niet meer uitzien (toen vond ik dat cool)
- Nieuwe 6V accu
- Inspectie contactpunten, nieuwe bougie
- vervangen afdichtring carburateur
- vervangen versnellingsbak pedaal (krom)
- vervanging van beide kranks en pedalen
- vervangen km teller kabel (die gaan bij dit type erg snel kapot door de te krappe knik vanwege de korten afstand tussen koplamp en km teller
En als dat allemaal voor mekaar is, weer lekker scheuren. Motorblok is nog redelijk orgineel m.u.v. de kop. bormmertje haalt goed 50 km/u en ik gaeverder niet opvoeren, die tijd ligt achter me haha.
Verder is alle commentaar en tips welkom die kunnen helpen bij uitvoeren van bovenstaande punten lijstje.
Peet
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 358 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
Dat zouden meer mensen moeten doen, spullen zo lang in zo'n goede staat houden. Ik vind hem nu al leuk.
Succes ermee en lekker
Eric
Succes ermee en lekker
Eric
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
Prachtige Hollandse RMC-S. Die zijn zeldzaam in deze staat.
Het chroom is een smaak kwestie. In die tijd een must.
Vriend van mij heeft ook nog zijn rode buffeltank TRS van toen hij 16 jaar was. Zijn vader heeft hem nog een aantal jaar gebruikt en sinds de schouwing/kentekening heeft hij hem weer voor de dag gehaald. Prachtig zoiets.
Enzo
Het chroom is een smaak kwestie. In die tijd een must.
Vriend van mij heeft ook nog zijn rode buffeltank TRS van toen hij 16 jaar was. Zijn vader heeft hem nog een aantal jaar gebruikt en sinds de schouwing/kentekening heeft hij hem weer voor de dag gehaald. Prachtig zoiets.
Enzo
- pascal
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
- Locatie: Vlak bij Lochem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
Chroom bij zilver,vind het er wel mooi uitzien.
Mss een nette uitlaat bocht,
Mooi dat je hem nog hebt,nostalgie ten top.
Veel plezier ermee
Mss een nette uitlaat bocht,
Mooi dat je hem nog hebt,nostalgie ten top.
Veel plezier ermee
- ragbak
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:10
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
Ja leuk word het zeker en chroom was het in die tijd helemaal ja. Vind het eigenlijk nog steeds mooi. Denk er nog over na om het frame wellicht rood te (laten?) spuiten, eigenlijk vind ik dat nog de mooiste kleur in combinatie met dat chroom. Maar de oorspronkelijke motorkappen en zijkastjes heb ik ook nog voor het geval dat.
Bij het poetsen viel mijn oog op diverse kleinere mankementen welke stuk voor stuk veroorzaakt zijn door de vele ongelukjes die ik destijds heb gehad, nog een wonder dat die tank toen nooit gebutst is. Tja, jong en roekeloos he... Nu vind ik dat allemaal zonde, maar toen krabbelde je op na een schuiver, hees je brommer omhoog en ging je plankgas gelijk weer verder haha
Bij het poetsen viel mijn oog op diverse kleinere mankementen welke stuk voor stuk veroorzaakt zijn door de vele ongelukjes die ik destijds heb gehad, nog een wonder dat die tank toen nooit gebutst is. Tja, jong en roekeloos he... Nu vind ik dat allemaal zonde, maar toen krabbelde je op na een schuiver, hees je brommer omhoog en ging je plankgas gelijk weer verder haha
-
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:06
- Locatie: Rotterdam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
Heel leuk dat je na al die jaren je kreidler nog in bezit hebt .
Ik zou de mijne [ uit 73 / 74 ] ook nog graag in mijn bezit hebben maar ja helaas !!
Succes verder .
Gr. Fred
Ik zou de mijne [ uit 73 / 74 ] ook nog graag in mijn bezit hebben maar ja helaas !!
Succes verder .
Gr. Fred
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 250 keren
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
- Contacteer:
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
Ik zou 'm echt niet overspuiten. Dit zijn ondanks de gebruikssporen pareltjes die je moet koesteren (je mag bij zijn met zo'n pa).
-
- Berichten: 737
- Lid geworden op: 23 jun 2010, 18:21
- Locatie: Santpoort-noord
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
Inderdaad Koop er dan een 2e bij in het rood, hebben we ook gelijk als het nodig is nog een mooi restauratie verslag
- ragbak
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:10
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
Ja, daar heb je ook een punt haha, en mijn pa had het inderdaad goed gezien om hem te bewaren. Vaak tegen hem gezegd: "verkoop dat ding toch...", nu hij er niet meer is (helaas) begrijp ik waarom hij die brommer al die tijd bewaard heeft, die gaat dus voor geen prijs meer weg!Theove schreef:Ik zou 'm echt niet overspuiten. Dit zijn ondanks de gebruikssporen pareltjes die je moet koesteren (je mag bij zijn met zo'n pa).
Nou deze restauratie (nou ja, restauratie is een zwaar woord als je de foto ziet) is een tijdelijke aktiviteit. Niet dat ik het sleutelen aan oude brommers niet leuk vind. Pure nostalgie om weer eens een paar lekkere zwarte handen op te lopen, maar andere hobbies vreten ook tijd (zie avatar). Bovendien, mijn schuurtje is te klein voor twee Kreidlers haha, maar wie weet...BBeths schreef:Inderdaad Koop er dan een 2e bij in het rood, hebben we ook gelijk als het nodig is nog een mooi restauratie verslag
Ik zal binnenkort een wat foto's van noeste arbeid hier neer zetten, vanavond nog wat spullen bestellen. Kan niet wachten totdat ik weer ga toeren. Heb al helm voor mezelf en m'n zoon gekocht
- RMC-Smokey
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 20 mar 2010, 20:07
- Locatie: Hoogezand
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- ragbak
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:10
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
Zo, eerst maar eens aan de slag, nieuwe bandjes erop (mooie Michelins):
Daarna vesnellingsbakolie verversen, eerlijk gezegd schrok ik een beetje van wat eruit kwam: diep donkebruine bagger, zie foto:
Ik vraag me af wat nu wijsheid is, ikzelf zit te denken om 50 km met schone olie te rijden en gelijk weer te verversen zodat de bak lekker schoon spoelt. Of moet die bak gelijk de revisie in als de olie zo bruin is (is dat bruine soms roest?).
Wat tips zijn hier welkom.
Dan de tank, daar zat nog zeker 7 liter benzine in, die ik ook niet meer vertrouw. Dus afgetapt en wat schetst mijn verbazing: roest onderin de tank:
Ik zie van die epoxy setjes voor tankreparatie, is dat een goed idee? De tank is nog lang niet doorgeroest, maar niks doen lijkt me ook niet slim. Eerlijk gezegd had ik verwacht met mengsmering dat dat niet zou roesten, niet dus
Aan de buitenkant van de tank, onder ook wat pikkeltjes roest. Wat kan ik het beste gebruiken om die roest te stoppen? Tips?
Ha en die mooie toetert: eraf gesloopt. Toch maar weer zo'n buzzer erop .
Denk ook na over zo 12V kokusan onsteking, met 12V kun je ook een tomtom aansluiten, lijkt me wel wat nieuwerwetse routeplanner op ouderwetse Kreidler haha. Maar goed contactpunten heeft ook wel wat op zo'n oudje. Ik denk er nog over na, kan volgend jaar ook nog.
Elke feedback op de werkzaamheden is welkom.
Greetz,
Peet
Daarna vesnellingsbakolie verversen, eerlijk gezegd schrok ik een beetje van wat eruit kwam: diep donkebruine bagger, zie foto:
Ik vraag me af wat nu wijsheid is, ikzelf zit te denken om 50 km met schone olie te rijden en gelijk weer te verversen zodat de bak lekker schoon spoelt. Of moet die bak gelijk de revisie in als de olie zo bruin is (is dat bruine soms roest?).
Wat tips zijn hier welkom.
Dan de tank, daar zat nog zeker 7 liter benzine in, die ik ook niet meer vertrouw. Dus afgetapt en wat schetst mijn verbazing: roest onderin de tank:
Ik zie van die epoxy setjes voor tankreparatie, is dat een goed idee? De tank is nog lang niet doorgeroest, maar niks doen lijkt me ook niet slim. Eerlijk gezegd had ik verwacht met mengsmering dat dat niet zou roesten, niet dus
Aan de buitenkant van de tank, onder ook wat pikkeltjes roest. Wat kan ik het beste gebruiken om die roest te stoppen? Tips?
Ha en die mooie toetert: eraf gesloopt. Toch maar weer zo'n buzzer erop .
Denk ook na over zo 12V kokusan onsteking, met 12V kun je ook een tomtom aansluiten, lijkt me wel wat nieuwerwetse routeplanner op ouderwetse Kreidler haha. Maar goed contactpunten heeft ook wel wat op zo'n oudje. Ik denk er nog over na, kan volgend jaar ook nog.
Elke feedback op de werkzaamheden is welkom.
Greetz,
Peet
- Kreidler-Jim
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
- Locatie: Noord-Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
Voor de roest aan de binnenkant van je tank moet je azijnzuur gebruiken, staat inmiddels ook zeer veel overgeschreven op het forum. Daarna kun je het beste behandelen met Tankcure (http://www.tankcure.com" onclick="window.open(this.href);return false;)
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
Mooi bewaard gebleven Kreidler , dank aan je vader.
Hij is echt zoals ik hem ook had op mijn 16e , zo hoorde dat toen inderdaad.
Zelf zou ik de volgende zaken aanpakken (géén kritiek )
-chromen zijkappen en accubakken er af , originele er op. Is inderdaad een smaak kwestie.
-Zijstandaard er af.
-originele pijp er onder en een beter passende bocht.
-cilinderkop vervangen voor juiste type.
-van de winter de tank opnieuw verchromen en coaten van binnen
Pak ook effe de rubbers in de vork aan , die zijn waarschijnlijk gaar
Hij is echt zoals ik hem ook had op mijn 16e , zo hoorde dat toen inderdaad.
Zelf zou ik de volgende zaken aanpakken (géén kritiek )
-chromen zijkappen en accubakken er af , originele er op. Is inderdaad een smaak kwestie.
-Zijstandaard er af.
-originele pijp er onder en een beter passende bocht.
-cilinderkop vervangen voor juiste type.
-van de winter de tank opnieuw verchromen en coaten van binnen
Pak ook effe de rubbers in de vork aan , die zijn waarschijnlijk gaar
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
De tank even behandelen met tankcure .
http://www.kreidlercncparts.com/Webshop ... d_215.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
http://www.kreidlercncparts.com/Webshop ... d_215.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
- ragbak
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:10
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
Nee, ik ga niet verchromen. Tank ziet er aan de buitenkant (met uitzondering van een paar hele kleine roestplekjes aan de onderkant = dus uit het zicht) afgezien van wat gebruiksporen (lees krasjes) nog picobello uit.
Maar bedankt voor het mee denken.
Ik denk overigens dat de versnellingsbak toch gereviseerd moet worden. Hij lekt nu al olie langs schakelpook en ik heb er nog geeneens op gereden . Ik kan alleen geen goede handleiding vinden op deze site voor het zelf reviseren van een 4 bak directe schakeling. Alternatief is het laten doen... ik ken alleen niemand die dit kan (en een beetje in de buurt van Almere woont ...) Suggesties?
Al met al wordt het projektje toch iets duurder dan gedacht, maar ja ik wil er wel al deze zomer mee rijden... dus het is niet anders.
Peet
Maar bedankt voor het mee denken.
Ik denk overigens dat de versnellingsbak toch gereviseerd moet worden. Hij lekt nu al olie langs schakelpook en ik heb er nog geeneens op gereden . Ik kan alleen geen goede handleiding vinden op deze site voor het zelf reviseren van een 4 bak directe schakeling. Alternatief is het laten doen... ik ken alleen niemand die dit kan (en een beetje in de buurt van Almere woont ...) Suggesties?
Al met al wordt het projektje toch iets duurder dan gedacht, maar ja ik wil er wel al deze zomer mee rijden... dus het is niet anders.
Peet
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
lekken langs de pook is een bekend Kreidlerkwaaltje , maar is wel op te lossen met wat modificaties.
Als je het reviseren nog nooit gedaan hebt , is het inderdaad wijs om er iemand bij te halen.
Andere optie is uitbesteden.
Als je het reviseren nog nooit gedaan hebt , is het inderdaad wijs om er iemand bij te halen.
Andere optie is uitbesteden.
- ragbak
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:10
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Opknappen van mijn 29 jaar oude Kreidler
Naast dat je feilloos alle modificatie opnoemt (het enige wat je miste is het M stuur wat er nu niet op zit), vraag ik mij af: wat kost verchromen van zo'n tank ongeveer?Caspar schreef: .....
-van de winter de tank opnieuw verchromen en coaten van binnen
Pak ook effe de rubbers in de vork aan , die zijn waarschijnlijk gaar
Rubbers zijn overigens niet gaar, maar nog in perfecte staat. Daar verbaasde ik mezelf ook over...
Peet