1999, Motormuseum Lexmond geopend

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1999, Motormuseum Lexmond geopend

#1 Bericht door Maarten » 09 okt 2011, 17:53

Motormuseum Lexmond geopend (1999)

Gescand: peter G
Bron: Het Motorrijwiel, No. 42, nov. dec. 1999

Afbeelding




Op 12 september jongstleden vond in Lexmond onder massale belangstelling de opening plaats van het eerste museum in Nederland dat geheel gewijd is aan de 50 cc racehistorie. Tal van prominenten uit de Nederlandse racewereld waren aanwezig om het geheel luister bij te zetten. Fred Rust keek rond met de camera in de aanslag.



De 50 cc racerij kwam in de jaren '50 op, maar beleefde eind jaren zestig en begin jaren zeventig zijn hoogtijdagen. Diverse fanatieke rijders/constructeurs bouwden verbazend rappe 50 cc racemonstertjes en zetten die met veel succes in op circuits in en buiten Nederland. De 'borrelglaasjesklasse' leverde voor Nederland in die jaren zelfs wereldkampioenschappen op. Namen als Jan de Vries, Aalt Toersen, Jan Kostwinder, de gebroeders Rinus en Luc Foekema, Jan Thiel en Harry de Boer zijn onverbrekelijk verbonden met dit enerverende tijdperk van de motorsport. Zes jaar geleden bracht een tijdens het Nationaal Veteraan Treffen in Woerden gehouden reünie van deze klasse vele van deze prominenten weer eens bij elkaar.


Nu ontmoetten zij elkaar weer, maar deze keer om getuige te zijn van het feit dat dit tijdperk nu vastgelegd is in de vorm van een specifiek 50 cc racemuseum. Ken initiatief dat vanuit de inmiddels al weer vijf jaar bestaande Jamathi club ontwikkeld werd en dat in samenwerking met 50 cc racemotorverzamelaars Antoon van Deutekom en Hans van Kleef leidde tot de realisatie van dit schitterende museum. Onder enorme belangstelling en met een welverdiend applaus voor de initiatiefnemers werd om één uur 's middags een bord onthuld met de naam van het museum. Hierna was er gelegenheid voor genodigden en belangstellenden om voor het eerst voet in het museum te zetten. Tot de unieke racertjes die hier bijeengebracht zijn behoren natuurlijk diverse Van Veen Kreidlers en Jamathi's, waaronder de beroemde TT-winnaar nr. 20 van Paul Lodewijkx. Maar ook een luchtgekoelde Honda 50 cc uit 1965, een Sparta racer, een watergekoelde monoshock Bultaco en een drietal Jawa Tatrans uit de eind jaren '60. Andere bekende merken? Wat dacht u van Derbi, Yamaha, Zündapp en, jawel, een CZ viertakt fabrieksracer uit 1957? Maar ook 'zelfbouwers' als Hemeyla-Kreidler, een van de roemruchte Foekema-specials en een Fruin Dartela uit 1962. Naast complete machines treft de bezoeker er ook veel componenten aan die de technische ontwikkeling van de 50 cc racerij illustreren.


Kortom, een uiterst boeiend museum dat voor iedereen die een zwak heeft voor de met name Nederlandse racehistorie, een bezoek meer dan waard is. U vindt het museum aan de Nieuwe Rijksweg 142 te Lexmond. Openingstijden: woensdag en zaterdag van 10-17h en de eerste zondag van de maand. Voor nadere inlichtingen kunt u bellen met 0347-342 630.


Foto: Onze oud-wereldkampioenen blijken niet vergeten te zijn! Jan de Vries signeert een T-shirt van een bewonderaar.


Foto: Vele raceprominenten onder wie de gebroeders Foekema, Jan Kostwinder, Jan de Vries, Cees van Dongen en Aalt Toersen waren bij de opening aanwezig. Op de motoren de oprichters Antoon van Deutekom (links) en Hans van Kleef.

Gebruikersavatar
de wilde 13
Berichten: 1516
Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Motormuseum Lexmond geopend (1999)

#2 Bericht door de wilde 13 » 09 okt 2011, 19:16

hartstikke mooi.... maar wat is er nu van geworden :?:

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Motormuseum Lexmond geopend (1999)

#3 Bericht door Maarten » 09 okt 2011, 19:17

de wilde 13 schreef:hartstikke mooi.... maar wat is er nu van geworden :?:
Zo ver ik weet is het in 2008 definitief gesloten.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Motormuseum Lexmond geopend (1999)

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 okt 2011, 19:19

Ze stonden de laatste relikwieën van het gesloten Museum te verkopen op Woerden. :shock:

Enzo

Gebruikersavatar
de wilde 13
Berichten: 1516
Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Motormuseum Lexmond geopend (1999)

#5 Bericht door de wilde 13 » 09 okt 2011, 19:19

Enzo-tvdzijden schreef:Ze stonden de laatste relikwieën van het gesloten Museum te verkopen op Woerden. :shock:

Enzo
kijk dat bedoelde ik dus :idea:

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Motormuseum Lexmond geopend (1999)

#6 Bericht door Maarten » 09 okt 2011, 20:24

Zakelijk gezien was het misschien geen succes, weet niet of ze daar vantevoren meer van verwacht hadden of dat het altijd al een uit de hand gelopen hobby is geweest.

Wat het wel heeft opgeleverd is dat veel liefhebbers jaren lang hun ogen uit gekeken hebben, en dat wij vanuit het museum enkele leuke ritten hebben georganiseerd.

Het is dus niet voor niets geweest in dat opzicht. Het is jammer dat het niet kon blijven bestaan.

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Motormuseum Lexmond geopend (1999)

#7 Bericht door pax00l » 09 okt 2011, 20:53

Ja dat is zeker jammer ik zelf heeft de mensen die dat begonnen zien komen toen nog OMS of te wel GRT ,ik heb het zaakje zien geboren worden een hoop onder elkaar gepraat tijdens de pauze van de race en met de jukebox man HANS ,en ANTOON die kwam altijd een bak koffie halen bij ons,de jukebox man ging zelf ook van start met zn kreid,ik ben er een paar keer geweest,ja jammer :shock:

GR LOUIS
Laatst gewijzigd door pax00l op 10 okt 2011, 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Motormuseum Lexmond geopend (1999)

#8 Bericht door Ed.P » 09 okt 2011, 21:45

Even zonder toestemming (maar ik ken de auteur) geleend van een andere site.

Er zijn er een paar verkocht en de rest staat er nog(in een ander pand)
René

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Motormuseum Lexmond geopend (1999)

#9 Bericht door Maarten » 01 apr 2019, 20:15

Motormuseum Lexmond geopend (1999)

Bron: Tijdschrift KicXstart, 1999
Text: Jan Heese
Foto: Jan Heese

Scan: Hilvert (caveman)


Afbeelding


Duik in het Archief

Motormuseum LEXMOND

"Wie het kleine niet eert..."

Foto: Een van de straatjes met opgestelde racers: We zien van voren naar achteren: Een Rhingini/14 uit '73, een Riwa-Kreidler/22, een Derbi uit '73 en een Kreidler van '72. Wat minder goed zichtbaar zijn de twee Tomossen een Hemeyla, een Minarelli en een Guazzoni, (Wat zegt u? 'Nooit van gehoord? Dan wordt het toch eens tijd dit museum met een bezoek te vereren...)

Op 12 september j.l. werd in Lexmond het eerste 50 cc Racemuseum ter wereld geopend. Uiteraard in het bijzijn van een groot aantal oud-coureurs die hun sporen in de lichtste der lichte klassen zeker verdiend hebben. Daarbij hebben veel rijders ook hun steentjes bijgedragen aan het tot stand komen van het unieke museum, dat een schitterend beeld geeft van een even unieke periode uit de Nederlandse motorsportgeschiedenis.

Een hoekje in het museum dat speciaal voor Jamathi werd ingericht en waar diverse Jamathi's uit verschillende bouwjaren zijn bijeengebracht: Nr. 20 stamt uit 1968, nr. 8/1969, nr. 27/1970, nr. 3/1971.
De motor zonder nummer dateert van 1973 en die met nr. 5 is een exemplaar uit 1974 ter beschikking gesteld door de huidige eigenaar Jaap Ritzema. Aanvankelijk was deze machine, met coureur Jan Bruins aan de clipons, voorzien van een Jamathi blok. Later kwam Juup Bosman er mee op de circuits in actie en werd het oorspronkelijke blokje vervangen door een Kreidler blok waar Jan Thiel de nodige aandacht aan besteed had. Wat Jan Bruins betreft kunnen we nog vermelden dat hij in '74 op een 7e plek in het WK eindigde o.a. door een tweede plaats op Imola en een derde in de TT van Assen.


Afbeelding


Foto: Aalt Toersen hier met de Jamathi/27 in actie op het circuit van Tubbergen in 1971. Het was vergeefse moeite, want Aalt zou de finish dit keer niet halen. Jan de Vries won op Kreidler. Nummer 27 hoorde bij Aalt, want hij reed vele jaren met dit nummer; niet alleen bij Jamathi, maar ook bij van Veen Kreidler.

Foto: Hier een ongelooflijk stukje huisvlijt: Herman Meyer bouwde 'eigenhandig' deze Hemeyla (Herman Meijer Laren) in 1972.

Foto: Imola '83. Derde man Lusuardi (links), midden tweede man en wereldkampioen Stefan Dörflinger en rechts winnaar Ricardo Tormo condoleren elkaar met het verdwijnen van de 50 cc klasse.


Afbeelding



Foto: Herman Meyer, meervoudig nationaal kampioen in de 50 cc klasse past nog steeds op zijn racertje en dat kon niet elke 50 cc coureur hem nadoen...

Foto: Juup Bosman met de Jamathi-Kreidler op zoek naar de achtervolgers tijdens de Olof-wegrace's op Hilvarenbeek in 1975.

Foto: De start van de laatste 50 cc race op Imola, Daarna was het 'over en uit' met deze, zeker voor Nederland, zo succesvolle klasse die het 22 jaar lang volhield. Als doekje voor het bloeden werd de 80 cc klasse in het leven geroepen, maar de 80cc's zouden al na zes jaar van het toneel verdwijnen. We zien hier op Imola nog een druk bezet startveld met o.a. Klein/10, Spaan/9, Hummel/6, Ascareggi/5, Ricardo Tormo/4, Lusuardi/3, Ceredal44, Timmer/7, Dorflinger/1, Machinek/14 en George Looyensteyn/13.
Tormo zou deze race winnen en kan zich dus 'de laatste winnaar van de 50' noemen.

Foto: Tja... Zo mooi was de 50 cc klasse ook: Een detail van de '66er Jawa aan de in- en uitlaatkant.

Foto: Het was Luc Foekema die de allereerste 50 cc sprinter in Nederland op de baan bracht. Het eerste exemplaar had wat moeite om de rechte lijn vast te houden naar het schijnt... ('Stuurde als elastiek', volgens de insiders.) Maar, we hebben het dan wel over 1967 en onder het motto 'al doende leert men' ging het later al stukken beter, Het laatste exemplaar mag nu zijn welverdiende oude dag slijten onder bewonderende blikken in het museum.


Afbeelding

Foto: Francorchamps 1963; In de hairpin van La Source een prachtig duel om de eerste plaats met Ichino op Suzuki/2, Anderson/Suzuki/18 en Ernst Degner/Suzuki/8. Verder: Morishita/Suzuki/34 en Anscheidt/Kreidler/20. Degner werd hier uiteindelijk tweede, maar hij zou wel de eerste wereldkampioen in de 50 cc klasse worden.

We zien vlnr.: Nico Kuiper, Aalt Toersen, Jan Thiel, Ton van Deutekom en Eling Bouwstra. Ton was erg blij met alle souvenirs die Jan Thiel (die voor deze opening speciaal vanuit Italië overgekomen was) had meegebracht. Dat varieerde van motoronderdelen tot uniek foto-materiaal. Hier onderwerpt Aalt Toersen een door Jan Thiel geschonken cilinder aan een nauwkeurig onderzoek...

Het Motormuseum Lexmond
is te te vinden aan de Nieuwe Rijksweg 142, 4128 BP Lexmond.
Tel: 0347-342 630, fax: 034-342 699.
Openingstijden zijn op woensdag en zaterdag van 10.00-17.00 u.
Het museum is ook open op elke eerste zondag van de maand.
Toegangsprijzen:
Volwassenen: F 7,50
Kinderen 4 t/m 12 jaar: F 3,50
65+: F 5,00
(Groepen en verenigingen op afspraak voor speciale condities.)

Foto: Hier de Riga uit 1968; Ondanks het mooie uiterlijk, was dit toch geen echte 'worldbeater'.


Een beeld uit Clermond Ferrand anno 1967 met het Suzuki-trio Hans-Georg Anscheidt/10, Yoshimi Katayama/2 en Stuart Graham/11 in een fel duel om de eerste plaats. De volgorde aan de finish zou zijn: Katayama/Anscheidt/Graham. Wereldkampioen werd dat jaar (voor de tweede keer) Anscheidt die een jaar later, met wederom een wereldtitel, een fraaie hattrick zou volmaken.



Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Het Motormuseum Lexmond is sinds 15 oktober 2007 gesloten

#10 Bericht door Maarten » 01 apr 2019, 20:49

Het Motormuseum Lexmond is sinds 15 oktober 2007 gesloten. (12-09-1999 - 15-10-2007)

Er was sprake van een nieuwe locatie in Langerak, in een monumentale boerderij (met bedrijfshal/schuur, totaal gerestaureerd en heel chique), maar dit is niet doorgegaan.

http://www.motormuseum-lexmond.nl/

Afbeelding

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Motormuseum Lexmond geopend (1999)

#11 Bericht door hermanp » 01 apr 2019, 22:37

Lexmond lang geleden
Bijlagen
Lexmond 2006-2.jpg
Lexmond 2006-2.jpg (130.5 KiB) 3621 keer bekeken
Lexmond 2006.jpg
Lexmond 2006.jpg (132.05 KiB) 3622 keer bekeken

Eric S
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jan 2006, 18:53
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Motormuseum Lexmond geopend (1999)

#12 Bericht door Eric S » 01 apr 2019, 23:41

Ik ben afgelopen jaar bij Anton en Hans thuis geweest in hun boerderij in Langerak. Hij heeft nog een paar oude racers binnen staan maar is meer in klassieke auto's gegaan.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Motormuseum Lexmond geopend (1999)

#13 Bericht door Maarten » 02 apr 2019, 20:21

Eric S schreef: 01 apr 2019, 23:41 Ik ben afgelopen jaar bij Anton en Hans thuis geweest in hun boerderij in Langerak. Hij heeft nog een paar oude racers binnen staan maar is meer in klassieke auto's gegaan.
De "gouden" Kreidler was van Hans Hooijmans. Erg mooie Kreidler, zat ook veel werk in van Nico Besseling.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Motormuseum Lexmond geopend (1999)

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 apr 2019, 20:28

Jullie weten dat wij Stompwijkse Nozems ook nog een soort herdenkings rit hebben gereden. Dat was mei 2017.

viewtopic.php?f=2&t=46476

Enzo
Bijlagen
51743DAD-68CE-41C3-AE9F-9CDF57C90DBC.jpeg
51743DAD-68CE-41C3-AE9F-9CDF57C90DBC.jpeg (268.52 KiB) 3534 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Motormuseum Lexmond geopend (1999)

#15 Bericht door Luc » 03 apr 2019, 14:02

Ook al weer 20 jaar geleden en nog steeds is de hobby niet ten einde !
Bijlagen
12916801_10204499430844866_1671923848029880594_o.jpg
12916801_10204499430844866_1671923848029880594_o.jpg (174.78 KiB) 3472 keer bekeken

Plaats reactie