afdraaien cilinder

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
cuno
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 okt 2011, 22:00
Locatie: Zallakenstraat 60 3110 Rotselaar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

afdraaien cilinder

#1 Bericht door cuno » 16 okt 2011, 22:13

hallo,

ik heb een rm uit 73 (2.9pk) en ik zou mijn cilinderkop willen laten afdraaien nu heb ik toch nog wel wat vragen:
geeft dit echt een groot verschil?
hoe kan ik bepalen hoeveel ik hem kan laten afdraaien?

cuno

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: afdraaien cilinder

#2 Bericht door kreidler844 » 16 okt 2011, 22:30

cuno schreef:hallo,

ik heb een rm uit 73 (2.9pk) en ik zou mijn cilinderkop willen laten afdraaien nu heb ik toch nog wel wat vragen:
geeft dit echt een groot verschil?
hoe kan ik bepalen hoeveel ik hem kan laten afdraaien?

cuno
Beetje vragen naar de bekende............... #-o 1 mm, zodat hij net zo lang wordt dan een 15.43.99.

Wietse

cuno
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 okt 2011, 22:00
Locatie: Zallakenstraat 60 3110 Rotselaar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: afdraaien cilinder

#3 Bericht door cuno » 16 okt 2011, 22:33

wat bedoel je met vragen naar de bekende?
heb je trouwens al een carburatteur voor me gevonden?

cuno

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: afdraaien cilinder

#4 Bericht door Caspar » 16 okt 2011, 22:56

Je moet de cilinder afraaien , niet de kop.

Of je moet de kop IN de cilinder laten vallen , dat gaat ook.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: afdraaien cilinder

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 okt 2011, 06:07

Caspar schreef:Je moet de cilinder afraaien , niet de kop.

Of je moet de kop IN de cilinder laten vallen , dat gaat ook.
Hij heeft slecht gelezen in zijn andere topic :shock:

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: afdraaien cilinder

#6 Bericht door kreidler844 » 17 okt 2011, 08:51

Caspar schreef:Je moet de cilinder afraaien , niet de kop.

Of je moet de kop IN de cilinder laten vallen , dat gaat ook.
Inderdaad Caspar, maar is ook een behoorlijk stukje duurder en deze cilinders zijn toch te lang.

Wietse

cuno
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 okt 2011, 22:00
Locatie: Zallakenstraat 60 3110 Rotselaar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: afdraaien cilinder

#7 Bericht door cuno » 17 okt 2011, 17:19

de kop dus afdraaien?

cuno

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: afdraaien cilinder

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 okt 2011, 17:35

Caspar schreef:Je moet de cilinder afdraaien , niet de kop.

cuno
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 okt 2011, 22:00
Locatie: Zallakenstraat 60 3110 Rotselaar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: afdraaien cilinder

#9 Bericht door cuno » 17 okt 2011, 17:57

gaat dit dan wel , deze zijn toch verchroomd?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: afdraaien cilinder

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 okt 2011, 18:03

cuno schreef:gaat dit dan wel , deze zijn toch verchroomd?
Niet op het pasvlak waar de koppakking tegenaan komt. :idea:

cuno
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 okt 2011, 22:00
Locatie: Zallakenstraat 60 3110 Rotselaar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: afdraaien cilinder

#11 Bericht door cuno » 17 okt 2011, 18:40

oké bedankt, gaat dit een groot verschil opleveren?

cuno

Gebruikersavatar
Leks
Berichten: 728
Lid geworden op: 01 aug 2004, 17:20
Locatie: Wog de la mar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: afdraaien cilinder

#12 Bericht door Leks » 17 okt 2011, 21:48

Des te meer je afdraait, des te groter het verschil.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: afdraaien cilinder

#13 Bericht door Ed.P » 17 okt 2011, 21:50

:lol: :lol: :lol: geen speld tussen te krijgen.

cuno
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 okt 2011, 22:00
Locatie: Zallakenstraat 60 3110 Rotselaar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: afdraaien cilinder

#14 Bericht door cuno » 17 okt 2011, 22:20

hoe weet ik dan tot hoever ik maximaal kan gaan, want ik kan mij wel voorstellen dat te ver ook slecht is?

cuno

Gebruikersavatar
tomosbroeser
Berichten: 1423
Lid geworden op: 04 jun 2005, 18:11
Locatie: Tweede Exloermond
Gegeven waarderingen: 79 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren
Contacteer:

Re: afdraaien cilinder

#15 Bericht door tomosbroeser » 17 okt 2011, 22:46

het antwoord is al gegeven. 1 mm dan is is gelijk qua lengte aan de 15.43.99.

bij te veel afdraaien komt de zuiger boven de cilinder uit. Dus houdt gewoon de maten aan die hier gegeven worden doro de kenners.

cuno
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 okt 2011, 22:00
Locatie: Zallakenstraat 60 3110 Rotselaar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: afdraaien cilinder

#16 Bericht door cuno » 17 okt 2011, 23:00

oké bedankt.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: afdraaien cilinder

#17 Bericht door Ed.P » 17 okt 2011, 23:04

het antwoord is al gegeven. 1 mm dan is is gelijk qua lengte aan de 15.43.99.
Wat er niet bij verteld wordt is dat de timingen niet hetzelfde als een .99 worden , met het afdraaien van de onderkant krijg je meer inlaat timing maar spoelpoorten en uitlaat timing worden minder ( en dat is al niet veel) m.a.w. alles wordt uit verband getrokken.

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: afdraaien cilinder

#18 Bericht door dolle aad » 18 okt 2011, 00:16

:lol: verwarrend , 8)

De één heeft het over een cilinderkop afdraaien

Cilinderkop erin draaien

Draaikont Leks , geeft er weer een draai aan .

Dan weer bovenkant cilinder afdraaien

dan weer aan de voet van cilinder draaien .

iedereen draaid maar wat om de... hete brij , lijk mij

Dalijk draai ik me wel om in bed [-o<

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: afdraaien cilinder

#19 Bericht door rm-mer » 18 okt 2011, 09:37

Een RM cilinder is meestal 70mm hoog, die draai je best af naar 68mm.

En draai de BOVENKANT af (waar de koppakking tegen zit dus).

Als je de onderkant afdraait zakken de poorten nog dieper naar beneden en zal hij helemaal niet meer goed rijden.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: afdraaien cilinder

#20 Bericht door Mach4 » 18 okt 2011, 09:39

Laat ik er dan ook maar een draai aan geven :mrgreen: ,de cilinder en kop door een
goede tuner laten kietelen,dan weet je tenminste dat het goed is :)

Gebruikersavatar
tomosbroeser
Berichten: 1423
Lid geworden op: 04 jun 2005, 18:11
Locatie: Tweede Exloermond
Gegeven waarderingen: 79 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren
Contacteer:

Re: afdraaien cilinder

#21 Bericht door tomosbroeser » 18 okt 2011, 11:48

Ed.P schreef:
het antwoord is al gegeven. 1 mm dan is is gelijk qua lengte aan de 15.43.99.
Wat er niet bij verteld wordt is dat de timingen niet hetzelfde als een .99 worden , met het afdraaien van de onderkant krijg je meer inlaat timing maar spoelpoorten en uitlaat timing worden minder ( en dat is al niet veel) m.a.w. alles wordt uit verband getrokken.
Dat is inderdaad waar, maar als je van de bovenkant een één mm afdraaid, dan blijven de poort hetzelfde tenopzichte van de slag van de krukas. En wordt in principe alleen de compressie verhoogd, nietwaar?

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: afdraaien cilinder

#22 Bericht door Mach4 » 18 okt 2011, 14:10

Koop gewoon een snelle cilinder,met aangepaste kop,of laat de 2,9pk door een tuner sneller maken,alleen compressie verhogen geeft weinig vermogens winst.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: afdraaien cilinder

#23 Bericht door KJ » 18 okt 2011, 15:28

Ed.P schreef:
het antwoord is al gegeven. 1 mm dan is is gelijk qua lengte aan de 15.43.99.
Wat er niet bij verteld wordt is dat de timingen niet hetzelfde als een .99 worden , met het afdraaien van de onderkant krijg je meer inlaat timing maar spoelpoorten en uitlaat timing worden minder ( en dat is al niet veel) m.a.w. alles wordt uit verband getrokken.
Ed en anderen,
Let ff op... Eén mm van de bovenzijde van deze cilinder af (laten) draaien geeft meer pit.
Timingen zijn best ok, compressie is veel te laag.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: afdraaien cilinder

#24 Bericht door kreidler844 » 18 okt 2011, 16:15

Zelf rij ik op mijn kroeg-Kreidler met een afgedraaide 2,9 pk cilinder met 14-36 heerlijk rijdende combinatie 70+ met lekker koppel onderin.

Wietse

Gebruikersavatar
2-stroke140159
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 sep 2002, 23:03
Locatie: Roermond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: afdraaien cilinder

#25 Bericht door 2-stroke140159 » 18 okt 2011, 18:31

Heb een paar jaar geleden op MP een versleten 15.03.91 gekocht die aan de kopzijde 3 mm is afgedraaid ( 70--> 67 )
Deze cilinder heb ik voor controle zonder pakkingen met een originele kop gemonteerd en door soldeertin te pletten de ruimte tussen zuiger en kop vastgesteld ( aan de uitlaatzijde gemeten ) Met pakkingen zou ik dan op 1.2 mm komen.
Het was de bedoeling deze cilinder te laten opknappen ( nieuwe wand ) om mijn 15.13.91 met stootrand te vervangen. Maar ik weet ook niet hoe dit gaat lopen of te wel wat het karakter van dit cilindertje is t.o.v. een standaard 2.9 15.03.91 of 2.0 15.13.91 . Ik kan het zelf wel invullen, zoals meer temprament, betere gasreactie, toename van trekkracht, maar dit zijn mijn veronderstellingen en niet mijn ervaringen.
Dus ben ook ik erg benieuwd wat de ervaringsdeskundigen op dit forum hierover te zeggen hebben.

Groeten Ben.

Plaats reactie