Vragen over Motoplat ontstekingen
- Chris - RMC Black Flamed
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
- Locatie: Zuid-Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Hallo mensen/geintereseerden,
ik heb gisteren een hoop bijgeleerd en een hoop info vergaard over ontstekingen (mede dankzij pa, ing. electrotechniek )
(voor geinteresseerden);
er zijn dus twee types motoplat;
het oude type, met diode's en andere electronica in de ontsteking, en een eenvoudige bobine (met zwarte kabel), waar enkel een spoel inzit.
het nieuwe type, met in de ontsteking enkel de ontstekings-tijdstip-gever-spoel, en het stukje electronica in de bobine (met rode kabel).
De nieuwe bobine's werken ook bij een oud type ontsteking (je hebt de electronica gewoon "dubbel", een nieuw type ontsteking met een oude bobine werkt dus NIET.
Mijn ontsteking (en bobine) zijn van het nieuwe type.
Ik heb deze ontsteking gisteren nagemeten, toen dacht ik dat 'ie ok was. maar vandaag heeft m'n pa 'm gemeten met 'n "echte" dure meter, en hij heeft geconstateerd dat dat ontsteking kaduuk is, bobine is OK.
Zie plaatje; het rode is de waardes die je moet meten. De blauwe waardes zijn gemeten; je ziet dus dat het contact met de generatorspoel en de kabel verbroken is. Meten we echter direct aan de spoel, doet 'ie het wel. Aangezien de kabel ok is, is de aansluiting (die ingegoten is) dus niet meer OK. Ik ga vanavond met me pa overleggen over mogelijkheden om een nieuwe aansluiting te creëren.
Ik hoop dat jullie het gevolgt hebben haha.
ik heb gisteren een hoop bijgeleerd en een hoop info vergaard over ontstekingen (mede dankzij pa, ing. electrotechniek )
(voor geinteresseerden);
er zijn dus twee types motoplat;
het oude type, met diode's en andere electronica in de ontsteking, en een eenvoudige bobine (met zwarte kabel), waar enkel een spoel inzit.
het nieuwe type, met in de ontsteking enkel de ontstekings-tijdstip-gever-spoel, en het stukje electronica in de bobine (met rode kabel).
De nieuwe bobine's werken ook bij een oud type ontsteking (je hebt de electronica gewoon "dubbel", een nieuw type ontsteking met een oude bobine werkt dus NIET.
Mijn ontsteking (en bobine) zijn van het nieuwe type.
Ik heb deze ontsteking gisteren nagemeten, toen dacht ik dat 'ie ok was. maar vandaag heeft m'n pa 'm gemeten met 'n "echte" dure meter, en hij heeft geconstateerd dat dat ontsteking kaduuk is, bobine is OK.
Zie plaatje; het rode is de waardes die je moet meten. De blauwe waardes zijn gemeten; je ziet dus dat het contact met de generatorspoel en de kabel verbroken is. Meten we echter direct aan de spoel, doet 'ie het wel. Aangezien de kabel ok is, is de aansluiting (die ingegoten is) dus niet meer OK. Ik ga vanavond met me pa overleggen over mogelijkheden om een nieuwe aansluiting te creëren.
Ik hoop dat jullie het gevolgt hebben haha.
- Bijlagen
-
- meting_motoplat.jpg (7.58 KiB) 24670 keer bekeken
- Chris - RMC Black Flamed
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
- Locatie: Zuid-Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
zo, mijn motoplat ontsteking was dus kapot, heb ik moeten constateren
gelukkig (ook dankzij me pa) heb ik deze gerepareerd
was nog niet eens zo heel veel werk. Conclusie; die dingen zijn beroerd qua techniek! Het probleem bij mijn ontsteking was een verbroken(koude) soldeerverbinding. Deze verbindingen zitten dus allemaal ingegoten in plastic, dus het was eerst een kwestie van er op los dremelen, en daarna weer fixen met twee-componenten vloeibare glasvezel-plastic (goed gelukt! foto's coming soon).
Enfin, hij doet het nu weer, prachtige vonk, alleen, ik krijg het tijdstip niet fatsoenlijk ingesteld. Ik moet er ver naast zitten, hij ploft niet eens oi.d... en ik heb momenteel geen strobo tot m'n beschikking.
Kan iemand met een Motoplat mij nadere info geven? Waar zit de kabeluitgang als de ontsteking goed gemoteerd zit? of het gaatje voor de afstelling, of het nokje van de tijdstipgever? Het is natuurlijk handig als ik een orientatiepunt heb voor de montage...
ten slotte, zo zie je maar weer, ALLES IS TE REPAREREN
gelukkig (ook dankzij me pa) heb ik deze gerepareerd
was nog niet eens zo heel veel werk. Conclusie; die dingen zijn beroerd qua techniek! Het probleem bij mijn ontsteking was een verbroken(koude) soldeerverbinding. Deze verbindingen zitten dus allemaal ingegoten in plastic, dus het was eerst een kwestie van er op los dremelen, en daarna weer fixen met twee-componenten vloeibare glasvezel-plastic (goed gelukt! foto's coming soon).
Enfin, hij doet het nu weer, prachtige vonk, alleen, ik krijg het tijdstip niet fatsoenlijk ingesteld. Ik moet er ver naast zitten, hij ploft niet eens oi.d... en ik heb momenteel geen strobo tot m'n beschikking.
Kan iemand met een Motoplat mij nadere info geven? Waar zit de kabeluitgang als de ontsteking goed gemoteerd zit? of het gaatje voor de afstelling, of het nokje van de tijdstipgever? Het is natuurlijk handig als ik een orientatiepunt heb voor de montage...
ten slotte, zo zie je maar weer, ALLES IS TE REPAREREN
- Chris - RMC Black Flamed
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
- Locatie: Zuid-Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: onst.
Bedankt voor de tip, ga ik meteen proberen die positie.Andy Martin Hidalgo schreef:Tijdstipgever moet boven staan.
Mijn motoplat is ook stuk(loopt stationair onregelmatig)
Kun je dat voor mij repareren???
Andy,[/b]
- Burning Tyre
- Berichten: 2221
- Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
- Locatie: Westervoort, bij Arnhem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Chris - RMC Black Flamed
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
- Locatie: Zuid-Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
hij doet 't!!
't zit nu zoals bij plaatje >> misschien handig voor andere mensen ook>> de afwijkende montage komt omdat 'ie van een Hercules komt (draait andere kant op).
M'n pa is er dus ik kan het zometeen nog "fijnstellen" met de strobo.
't zit nu zoals bij plaatje >> misschien handig voor andere mensen ook>> de afwijkende montage komt omdat 'ie van een Hercules komt (draait andere kant op).
M'n pa is er dus ik kan het zometeen nog "fijnstellen" met de strobo.
- Bijlagen
-
- montage_motoplat.JPG (18.8 KiB) 24601 keer bekeken
- Chris - RMC Black Flamed
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
- Locatie: Zuid-Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
allen bedankt voor de hulp, mijn doel is bereikt, ik weet hoe de M'plat aangesloten moet en het defect is ook verholpen!
Mocht er nog niemand info willen over reparatie van deze ontstekingen, neem maar contact op [het is wel een pittig klusje, enige specifike materialen/kennis/gereedschap vereist]
>>>TOPIC KAN DICHT<<<
Mocht er nog niemand info willen over reparatie van deze ontstekingen, neem maar contact op [het is wel een pittig klusje, enige specifike materialen/kennis/gereedschap vereist]
>>>TOPIC KAN DICHT<<<
- Kreidler4Life
- Berichten: 1535
- Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
- Burning Tyre
- Berichten: 2221
- Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
- Locatie: Westervoort, bij Arnhem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Chris - RMC Black Flamed
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
- Locatie: Zuid-Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Andy
- Berichten: 10278
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 332 keren
originele RS uitlaat
Je kan ook een oude auto bougie stuk slaan,gat vergroten,bout er doorheen doen vast zetten,in je bougiegat draaien,dan raakt je zuiger geblokkeerd en kun je makkelijk je vliegwiel losdraaien.
Wel ff een brilletje opzetten bij het stuk slaan van het porselein.
Dit heb ik nagemaakt van een origineel stuk gereedschap.
Andy,
Wel ff een brilletje opzetten bij het stuk slaan van het porselein.
Dit heb ik nagemaakt van een origineel stuk gereedschap.
Andy,
- Chris - RMC Black Flamed
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
- Locatie: Zuid-Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: originele RS uitlaat
inderdaad geen gek idee, nog niet aan gedacht. 's kijken wat die dingen in de winkel komen (heb ze al 's gezien bij sc**terzaak), anders effe zelf maken.Andy Martin Hidalgo schreef:Je kan ook een oude auto bougie stuk slaan,gat vergroten,bout er doorheen doen vast zetten,in je bougiegat draaien,dan raakt je zuiger geblokkeerd en kun je makkelijk je vliegwiel losdraaien.
Wel ff een brilletje opzetten bij het stuk slaan van het porselein.
Dit heb ik nagemaakt van een origineel stuk gereedschap.
Andy,
- LVS
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
er zitten 2 gaten in in je vliegwiel.Chris - RMC Black Flamed schreef: als die topic toch nie dicht gaat, heb ik nog een vraagje
hoe zien de ori vliegwielblokkeerstukken voor motoplat's eruit? er zitten nl. géén gaten met schroefdraad in het wiel..
dan kan ik er in het weekend eentje in mekaar lassen..
en met een vork stuk met 2 m8 imbus bouten past het perfekt.
nooit een zuiger stop gebruiken
- Burning Tyre
- Berichten: 2221
- Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
- Locatie: Westervoort, bij Arnhem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Chris - RMC Black Flamed
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
- Locatie: Zuid-Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
ik las morgen wel ff die beugel in mekaarBurning Tyre schreef:Ik zet altijd een schroevendraaier langs me motoplat, aan de linkerkant zitten 2 inkepingen voor schroevendraaiers, zet de schroevendraaier daarin en je kan je vliegwiel zo losdraaien.
ben bang dat ik me spoelen mol met schroevendraaier
heb dat ding net gerepareerd
SUPER lichtopbrengst trouwens in vergelijking met puntjes! en dan heb ik er nog wel eentje van een hercules met "maar" 50 watt...
- Burning Tyre
- Berichten: 2221
- Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
- Locatie: Westervoort, bij Arnhem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Chris - RMC Black Flamed
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
- Locatie: Zuid-Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
een 35 watt lampie zal je inderdaad niet redden, het lampje brand door ivm te hoog voltage, en een 35watt lampie kan alleen een hoger amperage hebben..Burning Tyre schreef:Bij die van mij brande de lampen gelijk door... Had ik een RS bolletje gehaald van 35 watt, na 10 meter pats.
Nee ik zet er volgende keer wel een spanningsbegrenzer op.
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Volgens mij zijn we aardig aan het afwijken van het oorspronkelijke onderwerp hier
Maar om even op je laatste opmerking te reageren.
Een lamp brand niet door door een te hoog voltage, maar doordat het max aantal watts wordt overschreden, het is namelijk niet meer als een gloeidraad die op een bepaalde weerstand werkt.
De meeste zekeringen werken ook zo en door het overschrijden van een te hoog aan totaal aantal watts brand de gloeilamp of zekering door.
Vergelijk het maar met een bolletje van een laag wattage in een instalatie met een hoger wattage, deze brand dan door doordat de gloeidraad een te lage weerstand heeft en niet door een teveel aan voltage.
Edit: Amperage heeft overigens te maken met het vermogen wat je van de instalatie vraagt en heeft niets te maken met de afgegeven stroom.
De hoeveelheid amperage welke je van een instalatie kan vragen heeft te maken met de gebruikte bedrading en uiteraard de generator.
Zo zijn de meeste thuisinstalaties met 16 ampere beveiligd, dit betekent dat zodra je boven de 3520 Watt komt (V x A = W) de stop eruit slaat.
Zal gelijk eens met Jan overleggen wat we met deze topic doen, wellicht de titel veranderen want er staat iig wel nuttige info in
Maar om even op je laatste opmerking te reageren.
Een lamp brand niet door door een te hoog voltage, maar doordat het max aantal watts wordt overschreden, het is namelijk niet meer als een gloeidraad die op een bepaalde weerstand werkt.
De meeste zekeringen werken ook zo en door het overschrijden van een te hoog aan totaal aantal watts brand de gloeilamp of zekering door.
Vergelijk het maar met een bolletje van een laag wattage in een instalatie met een hoger wattage, deze brand dan door doordat de gloeidraad een te lage weerstand heeft en niet door een teveel aan voltage.
Edit: Amperage heeft overigens te maken met het vermogen wat je van de instalatie vraagt en heeft niets te maken met de afgegeven stroom.
De hoeveelheid amperage welke je van een instalatie kan vragen heeft te maken met de gebruikte bedrading en uiteraard de generator.
Zo zijn de meeste thuisinstalaties met 16 ampere beveiligd, dit betekent dat zodra je boven de 3520 Watt komt (V x A = W) de stop eruit slaat.
Zal gelijk eens met Jan overleggen wat we met deze topic doen, wellicht de titel veranderen want er staat iig wel nuttige info in
Laatst gewijzigd door Dimage op 27 feb 2004, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Chris - RMC Black Flamed
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
- Locatie: Zuid-Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Chris - RMC Black Flamed
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
- Locatie: Zuid-Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
zo, voor de geïnteresseerden: ik heb toch maar een beugeltje gelast om het vliegwiel tegen te houden [schroevendraaier vond ik iets te tricky..]
hierdoor heb ik wel wat vertraging opgelopen en is m'n snelle set nog niet gemonteerd
enfin, check plaatje, ik heb de vork zo kort mogelijk langs het vliegwiel laten lopen, zodat ie het stevigste zit ivm speling.
moh.. niet slecht gelast toch voor beginner he [zelf gedaan]
bedankt voor de tips he LVS en ries!
hierdoor heb ik wel wat vertraging opgelopen en is m'n snelle set nog niet gemonteerd
enfin, check plaatje, ik heb de vork zo kort mogelijk langs het vliegwiel laten lopen, zodat ie het stevigste zit ivm speling.
moh.. niet slecht gelast toch voor beginner he [zelf gedaan]
bedankt voor de tips he LVS en ries!
- Bijlagen
-
- beugel1.jpg (59.55 KiB) 24366 keer bekeken
-
- beugel2.jpg (58.8 KiB) 24369 keer bekeken
-
- beugel_op_vliegwiel.jpg (59.64 KiB) 24370 keer bekeken