FAQ: Tips drijfstang persen

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#51 Bericht door gijsvanzanten » 17 okt 2011, 09:57

dolle aad schreef:Hoeveel Ton heb je eigenlijk nodig om de Big-end pen te persen /?
Dat kan heel verschillend zijn.
Ik heb er een keer een gehad, een kant ging er perfect uit, de andere kant was er niet uit te krijgen.
15 ton tot de krukwang barstte.
Het komt niet vaak voor maar het kan gebeuren.

Gijs v Z

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#52 Bericht door dolle aad » 17 okt 2011, 14:10

oeps :shock: 15 ton .
Dat is n behoorlijke vrachtwagen vol chocolade letters =P~ ,hoor Gijs .
Of 1 komma 5 :?:

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#53 Bericht door gijsvanzanten » 17 okt 2011, 14:57

Nee, echt 15 ton.
Maar dat is wel een extreem geval.
Normaal gesproken, ik let er nooit zo precies op, druk je ze er met een paar ton redelijk makkelijk uit.

Gijs v Z

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#54 Bericht door dolle aad » 17 okt 2011, 15:15

okee , bedankt Gijs :roll:

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#55 Bericht door rm-mer » 18 okt 2011, 09:49

Ik heb al regelmatig krukassen uit mekaar en weer in mekaar geperst in mijn raampers, meestal is er ongeveer iets van 3-5 ton nodig. (dit geeft de meter toch aan)

Een krukas die bij minder druk al uiteengaat bij het uiteenpersen zal al een paar keer geperst geweest zijn en is niet meer goed.

Eenmaal heb ik +7 ton gemeten voordat de pen eruit ging, waarschijnlijk was dit een drijfstang met overmaat bigend, dan moet je goed opletten met welke druk de nieuwe bigend erin gaat. Gaat dit met beduidend minder druk dan is de bigend waarschijnlijk weer een "gewone" maat.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#56 Bericht door gijsvanzanten » 18 okt 2011, 13:20

Vaak is het ook te zien aan de drijfstang of hij al een keer verfrist geweest is.

Gijs v Z

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#57 Bericht door dolle aad » 19 okt 2011, 22:40

maar gewist :(

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#58 Bericht door dolle aad » 28 nov 2011, 13:14

Tot volle tevredenheid bij Claus een Big -end geperst voor een "werkbrommert " met 3 bak _3,2 Pk.
Er kwam een lelijk lagertje en pen uit
Vlot afgehandeld , Bedankt :thumbleft

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#59 Bericht door gijsvanzanten » 28 nov 2011, 13:33

Met het juiste gereedschap is het eigenlijk een fluitje van een cent. :wink:

Gijs v Z

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#60 Bericht door dolle aad » 29 nov 2011, 19:26

gijsvanzanten schreef:Met het juiste gereedschap is het eigenlijk een fluitje van een cent. :wink:

Gijs v Z
Wat geen Fluitje is ,


:arrow:

nu hoop ik nog`s een excentriesche BIG - END pen te vinden ,van 16 mm .
>
snap je het.


Ben Benieuwd ....wie daar induikt . :idea:
want ze zijn er wel

M3GTDRIVER
Berichten: 284
Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
Locatie: Gemert
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#61 Bericht door M3GTDRIVER » 29 nov 2011, 21:03

Hoe excentrisch moet die precies zijn?

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#62 Bericht door LVS » 29 nov 2011, 21:49

M3GTDRIVER schreef:Hoe excentrisch moet die precies zijn?
------------------------------

hier staat ook nog een stukje over een excentrisch big eind gat .

viewtopic.php?f=6&t=38517" onclick="window.open(this.href);return false;

##

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#63 Bericht door dolle aad » 30 nov 2011, 01:21

:roll:

Kan de jongere generatie van de Jager (Alex) weer eens aan de slag . :D

Even googlen maar op bij Vespa .

eccentric pin . (((hoop dat ik `t nu wel goed schrijf . )))

eccentrically .

Met 1,5 mm zou je er Zò maar even 3mm aan slagvolume bij krijgen . :D

M3GTDRIVER
Berichten: 284
Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
Locatie: Gemert
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#64 Bericht door M3GTDRIVER » 30 nov 2011, 02:31

(Aad, je hebt een vergissing begaan, het moet zijn "3mm slag bij krijgen", het volume is afhankelijk van de boring die daarbij gebruikt wordt zoals je natuurlijk wel weet)

Afgelopen jaar was ik ook bezig met een slagvolumevergroting voor onze Puch Maxi crosser omdat we nog steeds met 68,4 cc reden. Een 46mm zuiger en 2mm slagvergroting zou ons nieuw te bouwen blok vlak onder de grens van 75cc brengen. Helaas door lichamelijke problemen en drukte aan de kant van de krukasbouwer hebben we het project halverwegen het seizoen maar afgeblazen, ons oude blok bleek ook snel en betrouwbaar genoeg om het ONK BX kampioenschap in de automaat klasse binnen te halen.
Wel waren twee bigend pennen op het slijpen na klaar. Het middendeel werd 16mm rond en de beide uiteinden 14mm (excentriciteit dus 1mm), zodat de slag 2mm werd vergroot.
Toch jammer dat het blok niet is afgemaakt, benieuwd hoe dat had gelopen in vergelijking met het oude blok. :roll:

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#65 Bericht door dolle aad » 30 nov 2011, 13:42

Heeft U gelijk in , :roll:
boring X slag = volume .,
dus
als de slag groter wordt is het volume meer .

Word het Projekt in de toekomst miss, nog doorgezet ??

Beterschap met uw gezondheid .

M3GTDRIVER
Berichten: 284
Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
Locatie: Gemert
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: FAQ: Tips drijfstang persen

#66 Bericht door M3GTDRIVER » 30 nov 2011, 14:41

Eh, drukte en lichamelijke problemen waren helaas beide een probleem van de krukas bouwer. Ik mankeer gelukkig haast niets :)
Wat betreft het stroker blok, nee dat blijft in de koelkast. Misschien later als ik meer tijd heb, wie weet. Ik heb echter nog zoveel ideeën voor projecten dat het zeer onwaarschijnlijk lijkt.
Er is ook niet zo'n noodzaak meer omdat mijn zoon volgend jaar naar de schakelklasse gaat en dan ben je toch gelimiteerd aan 50cc.

Plaats reactie