Hallo,
Die 2 gaatjes buiten de gaten voor de cilindertapeinden zijn inderdaad om de voetplaat altijd netjes op de plaats te houden.
Ik gebruik hier verzonken M3 imbusboutjes voor, waarvan ik de diameter van de kop iets kleiner afgedraait heb.
Tevens, de belangrijkste functie van de plaat: het afsluiten van de zaaggleuf om de cilinderbus vast te klemmen.
De vulplaat heeft maar een paar honderdste speling om de cilinderbus.
Deze plaat schroef ik tegen de cilindervoet met vloeibaar pakking ertussen als de bus op zn plaats zit.
Ook heeft de cilinder dan gelijk de goede hoogte.
Maargoed, bij het gedeelte waar ik buiten het blok uitkwam met kotteren van het blok zag ik dat mij de rechter carterhelft (de grootste) het soldeersel niet goed vast zat en kon ik er zo af tikken.
Het soldeersel van de linkerhelft zit muurvast!
Ik vermoed dat ik de rechter carterhelft niet heet genoeg kreeg (2x zoveel alu) en dat daarom het soldeersel niet goed heeft gehecht.
Wil absoluut geen problemen met valse lucht krijgen straks (slechte ervaringen mee
)
Dus heb eergisteren via ebay 3 setjes met JB-Weld besteld.
Deze epoxy is zeer geschikt (heb ik dan weer wel zeer goede ervaringen mee
) en kan tot 260°C (!) hebben, dus geen problemen straks als ik de carters in de oven bak om de lagers erin te doen.
Hiermee wil ik de holle ruimtes en openingen opvullen, hierna nogmaals de carters uitkotteren, zodat alles mooi strak is.
De 4 voorgeboorde gaten voor smalle tap heb ik destijds ook opgevult met alu propjes, alleen deze ga ik ook opvullen met epoxy omdat achter de propjes nog een holle ruimte zat en ik dit ook gelijk wou opvullen.
Heb ook nog een setje helicoil besteld voor M6, nog nooit eerder helicoil gebruikt; dus dit wordt de eerste keer.
Zijn namelijk 2 afgeknakte stukken schroefdraad rondom de ontsteking waar de afstandsbussen voor de motorschermen ingaan.
Ja ik weet het, heb echt de slechtste carters gepakt die ik kon vinden
Vond het anders zonde om het blok zo te modificeren
Vandaag eerst maar de pakking vlakken van de carters netjes afgebraamt en gevlakt (was wel nodig).
Zat nog één verotte paspen in die ik er met moeite uit heb weten te krijgen.
De paspennen die ik had liggen waren allemaal lelijk en hadden teveel speling in de passing van het carter.
Toen maar besloten zelf van brons paspennetjes te maken, veel mooier en roest tenminste ook niet
- 7.JPG (76.65 KiB) 9373 keer bekeken
- 8.JPG (76.92 KiB) 9373 keer bekeken
- 9.JPG (81.8 KiB) 9373 keer bekeken
Groenten,
Mark