Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebben

Kreidler 50 cc motorsport:
Brommerrace, Cuprace, Motocross, Sprint, Wereldsnelheidsrecord, Wegrace
Plaats reactie
Bericht
Auteur
bassieberg
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 mar 2011, 21:43
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#126 Bericht door bassieberg » 04 jan 2012, 17:01

hoi dennis ik hoop dat je tevreden bent met je mono shock. zie ook een bekende uitlaat heb hem toen gemaakt voor een homoet gr alco

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#127 Bericht door Leopold Hogenhuis » 04 jan 2012, 17:42

KJ schreef:Je bedoelt deze.
Hallo Klaas Jan ,

Wat is de buitendiameter hiervan ?

Ik heb anders 2 stuurhouders in aluminium hier voor .

Gr, Leopold .

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#128 Bericht door kreidler844 » 04 jan 2012, 18:54

Hegu-Dennis schreef:Hieronder even een foto van de Kokusan (EVO) die ik laatst van MP heb gekocht. Ik heb de ontsteking nodig om de electrische pomp te laten draaien. Ik hoop dat ie het houdt? Ik hoor de laatste tijd veel negatieve verhalen rond de Kokusan ontstekingen?! Ze schijnen, zeker op opgevoerde Kreidlers, nogal eens vaak stuk te gaan.

Weet iemand daar meer van? Waar ligt dat aan? Wat is een goed (of beter) alternatief?
De Bobine/CDI die hier bij zit is niet van Kokusan, je moet de zwarte hebben met Zundapp embleem die is beter.


Wietse

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#129 Bericht door KJ » 04 jan 2012, 21:25

Leopold Hogenhuis schreef:
KJ schreef:Je bedoelt deze.
Hallo Klaas Jan ,

Wat is de buitendiameter hiervan ?

Ik heb anders 2 stuurhouders in aluminium hier voor .

Gr, Leopold .

Leopold,
ik moest ff nazoeken waar je de quote vandaag gehaald had...de buitendiameter van de VDO temp.meter is 51,8mm

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: Watergekoelde Kreidler crossers

#130 Bericht door Leopold Hogenhuis » 04 jan 2012, 21:38

KJ schreef:
Leopold Hogenhuis schreef:
KJ schreef:Je bedoelt deze.
Hallo Klaas Jan ,

Wat is de buitendiameter hiervan ?

Ik heb anders 2 stuurhouders in aluminium hier voor .

Gr, Leopold .

Leopold,
ik moest ff nazoeken waar je de quote vandaag gehaald had...de buitendiameter van de VDO temp.meter is 51,8mm
Sorry , bedankt nog :D
Leopold .

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#131 Bericht door Hegu-Dennis » 06 jan 2012, 08:10

Ik heb het frame terug van Alco Bergman.
Het is hem gelukt om er een mono/shock frame van te maken. Hij heeft daarvoor een andere achterbrug gebruikt. Ziet er allemaal fantastisch uit! Echt vakwerk. Deze jongen verstaat zijn vak! Niet voor niets komen mensen vanuit heel Nederland en zelfs daarbuiten om advies, frame's, uitlaten enz. Dat alles doet ie naast zijn baan, voor de hobby.
Nu blijkt dat ook de uitlaat die ik via Marktplaats heb gekocht, door Alco is gemaakt. Dat stemt me gerust. Dan is het vast een goede uitlaat.

Alco, je hebt me ontzettend blij gemaakt. Tot ziens op de crossbaan!

Hieronder wat foto's van het frame, met daarin de gouden velgen, Voorvork en Grimecanaven.
Bijlagen
vanveen 132.jpg
vanveen 132.jpg (64.36 KiB) 9877 keer bekeken
vanveen 131.jpg
vanveen 131.jpg (51.1 KiB) 9877 keer bekeken
vanveen 130.jpg
vanveen 130.jpg (68.56 KiB) 9877 keer bekeken
vanveen 129.jpg
vanveen 129.jpg (64.46 KiB) 9877 keer bekeken

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#132 Bericht door caveman » 06 jan 2012, 10:56

mooi geworden mooi stukje vakwerk.

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#133 Bericht door Hegu-Dennis » 06 jan 2012, 11:17

Via een vriend heb ik de hand weten te leggen op de originele foto's van de watergekoelde van Veen-Gebben van de RAI uit 1975 van fotograaf Jan Heeze uit Leerdam.

De gekleurde foto komt uit een Engels motorblad uit 1977 *On two wheels, nr. 46*
Bijlagen
vanveen 144.jpg
vanveen 144.jpg (55.26 KiB) 9863 keer bekeken
vanveen 143.jpg
vanveen 143.jpg (46.98 KiB) 9863 keer bekeken
vanveen 141.jpg
vanveen 141.jpg (39.31 KiB) 9863 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#134 Bericht door Andy » 06 jan 2012, 12:30

Dat heeft Alco heel mooie gemaakt, de blokophanging is ook gerepareerd ...

Welke onsteking zat er in de LC kreidler en hoe werd de accu op spanning gehouden ???

Andy,

Gebruikersavatar
Johnnycross
Berichten: 818
Lid geworden op: 30 jan 2008, 20:36
Locatie: ruunerwold
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#135 Bericht door Johnnycross » 06 jan 2012, 13:27

Hegu-Dennis schreef:Via een vriend heb ik de hand weten te leggen op de originele foto's van de watergekoelde van Veen-Gebben van de RAI uit 1975 van fotograaf Jan Heeze uit Leerdam.

De gekleurde foto komt uit een Engels motorblad uit 1977 *On two wheels, nr. 46*


heeele mooje plaatjes Dennis, :mrgreen:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#136 Bericht door dijk » 06 jan 2012, 16:47

mooi gemaakt door alco de vakman uit kolhorn :clap

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#137 Bericht door Hegu-Dennis » 06 jan 2012, 21:26

Hoi Andy,
Geen idee welke ontsteking gebruikt werd op de watergekoelde van Veen/Gebben.

Hieronder nog even een foto van mijn laatste aankoop. Wat nieuw spul.
Bijlagen
december 2011 019.jpg
december 2011 019.jpg (50.29 KiB) 9780 keer bekeken

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#138 Bericht door TonK » 06 jan 2012, 22:05

Ontsteking ........ Motoplat.

Gebruikersavatar
Johnnycross
Berichten: 818
Lid geworden op: 30 jan 2008, 20:36
Locatie: ruunerwold
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#139 Bericht door Johnnycross » 07 jan 2012, 08:38

Hegu-Dennis schreef:Via een vriend heb ik de hand weten te leggen op de originele foto's van de watergekoelde van Veen-Gebben van de RAI uit 1975 van fotograaf Jan Heeze uit Leerdam.

De gekleurde foto komt uit een Engels motorblad uit 1977 *On two wheels, nr. 46*
er zit toch #-o een Dellorto ub carb. op :?: of zie ik op die mooije gekleurde foto iets anders :idea:

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#140 Bericht door Hegu-Dennis » 07 jan 2012, 19:23

Hoi Johnny,
Ik weet niet wat voor carburateur er op zit, maar het zou zo maar een kartcarburateur kunnen zijn. Er werd in die tijd wel vaker geexpirimenteerd met dat soort carburateurs.

Ik ken iemand uit Noord-Holland die eind jaren ´70 kampioen is geworden met een kartcarburateur er op.

Rienk van der Veen
Berichten: 203
Lid geworden op: 22 apr 2007, 12:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#141 Bericht door Rienk van der Veen » 10 jan 2012, 13:34

Hegu-Dennis schreef:Hoi Johnny,
Ik weet niet wat voor carburateur er op zit, maar het zou zo maar een kartcarburateur kunnen zijn. Er werd in die tijd wel vaker geexpirimenteerd met dat soort carburateurs.

Ik ken iemand uit Noord-Holland die eind jaren ´70 kampioen is geworden met een kartcarburateur er op.
Kart carburateurs werden inderdaad ook toegepast, je hebt namelijk niet een vlotter en kan je kan hem dus plaatsen zoals je wilt.
Werkt met een membraan. Een nadeel hiervan is dat het membraan werkt (slijtage) en zo je afstelling veranderd.

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#142 Bericht door Hegu-Dennis » 10 jan 2012, 20:46

Deze carburateus werken op carterpulsen. Daardoor moet de aanzuigbuis (spruitstuk) het liefst zo kort mogelijk zijn.
De carterpulsen worden ook vaak door een extra slangetje naar de carburateur gebracht.
Een voordeel van deze carburateurs is dat ze enorm betrouwbaar en eenvoudig zijn en ze werken in elke positie. Wel gaat het afstellen anders en maken ze veel lawaai.

Ze kunnen best goed vermogen leveren.
Op hoogtoerige motoren kan een korte inlaat vermogenswinst opleveren en met deze carburateur kan je een kort spruitstuk realiseren.
Verder zou de gasreactie van een kartcarburateur veel beter zijn. het afstellen valt mee, maar is niet geschikt voor straatgebruik..
Nadeel is dat de carburateur erg onderhevig is aan slijtage door het gebruik van een membramen.

In de jaren ´70 is o.a. geexperimenteerd met een 25,4 mm Tillotson carburateur (o.a. door LBS).
24 mm was toen standaard in de cross. De Tillotson was groter en kan in alle standen gemonteerd worden. Via een aanboring op een spoelpoort kwam het vacuum op de carburateur.
Goed af te stellen middels twee schroeven.De carburateur heeft geen gasschuif maar een gasklep, waardoor moeilijk te doseren.
Het hevelsysteem van de gasklep ging bij modderige banen vastzitten. Dat was niet onoverkomelijk, maar toch is deze carburateur een stille dood gestorven in de 50cc cross.


Daar komt bij dat deze kartcarburateurs gevoelig schijnen te zijn voor weersomstandigheden (Koud, warm, droog en vochtig weer).

Hieronder een foto van een straat Kreidler met daarop een Tillotson carburateur
Bijlagen
tilston-carburateur.jpg
tilston-carburateur.jpg (23.4 KiB) 9581 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#143 Bericht door Hegu-Dennis » 10 jan 2012, 20:53

Hallo Allemaal,
Nog even terug naar de vraag van Johnnycross. Een viriend van mij neemt binnenkort contact op met Jan de Vries. Die heeft tijdens zijn race-carriere gewerkt als ontwikkelaar/monteur bij van Veen en heeft zo ook aan de wieg gestaan van de watergekoelde van Veen (Gebben) uit 1975.

Ik ben benieuwd wat hij zich nog kan herinneren welke carburateur er op heeft gezeten en of er iemand in Nederland is of daarbuiten, die in het bezit is van zo´n watergekoelde crosser. Er zijn er maar een paar gemaakt.

Wordt vervolgd ...

Gebruikersavatar
Johnnycross
Berichten: 818
Lid geworden op: 30 jan 2008, 20:36
Locatie: ruunerwold
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#144 Bericht door Johnnycross » 11 jan 2012, 20:09

Hegu-Dennis schreef:Hallo Allemaal,
Nog even terug naar de vraag van Johnnycross. Een viriend van mij neemt binnenkort contact op met Jan de Vries. Die heeft tijdens zijn race-carriere gewerkt als ontwikkelaar/monteur bij van Veen en heeft zo ook aan de wieg gestaan van de watergekoelde van Veen (Gebben) uit 1975.

Ik ben benieuwd wat hij zich nog kan herinneren welke carburateur er op heeft gezeten en of er iemand in Nederland is of daarbuiten, die in het bezit is van zo´n watergekoelde crosser. Er zijn er maar een paar gemaakt.

Wordt vervolgd ...
okee ,we wachten af :wink: maar als Jan de Vries nog wat van die crossers 8) op zolder heeft staan :mrgreen: meenemen AUB.
Johnny

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#145 Bericht door Hegu-Dennis » 22 jan 2012, 20:13

Hoi Allemaal,
Even wat nieuws over de watergekoelde van Veen/Gebben uit 1975 en een update over het immitatie Gebben restauratie project. Jan de vries nog niet gecontacteerd, maar wel iemand anders (naam laat ik even in het midden). Deze wist te vertellen dat er maar 1 of hooguit 2 exemplaren zijn geweest. Eén daarvan is toentertijd verbrand, niets meer van over dus. Dit verhaal is eerder ook bevestigd door Gebben zelf. Het is dus nog maar de vraag of er überhaupt één in omloop is. Ik hoop binnenkort meer te weten te komen van Jan de Vries.

Ik heb inmiddels alle watergekoelde onderdelen weggebracht naar Claus Langeveld. Alles goed bekeken aldaar. Het mysterie van de niet denderend lopende, waterkoelers is wellicht ook opgelost. Mijn cilinder is een exacte kopie van de cilinder uit ´75 en dat is jammer. Jammer, omdat de tuning nog ´ouderwets´ is. Timing is verouderd, uitlaatpoort te hoog, etc. Het zal nog een hele toer worden om het blok goed te laten lopen. Misschien kan mijn 2de (niet-genicasealde) cilinder soelaas bieden wanneer de poorten worden opgehoogd door er hier en daar een rups op te lassen. Zo kunnen de poorten en daarmee de poorttimingen verbeterd worden. Maar dat is voorlopig toekomst muziek, eerst maar eens de genicasealde cilnder laten lopen.

Ik heb inmiddels ook al een hoop aan het frame gedaan.
• kettingrol gemaakt
• kettinggeleider gemaakt
• glijblokje waar ketting overheen glijdt op bovenkant achterbrug gemaakt
• tank gecoat
• achteras gemaakt
• rempook pas gemaakt + remstang gemaakt

Dan heb ik ook nog iemand gevonden die mijn originele plastic op een goede manier kan repareren en spuiten. Door een goed 2 komponenten mengsel blijft deze verflaag er gegarandeerd opzitten. De motor is nog niet klaar, maar er is alweer aardig wat werk verzet.

Wordt vervolgd!

Gebruikersavatar
Johnnycross
Berichten: 818
Lid geworden op: 30 jan 2008, 20:36
Locatie: ruunerwold
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#146 Bericht door Johnnycross » 23 jan 2012, 20:21

dit kopje gekocht zaterdag , :wink: dus het begin is er ...
Bijlagen
RAI Gebben 026 (Medium).JPG
RAI Gebben 026 (Medium).JPG (86.5 KiB) 9265 keer bekeken

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#147 Bericht door freaky_ferry » 24 jan 2012, 22:18

mooie kop, heb je al een cilinder op het oog ?

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#148 Bericht door Hegu-Dennis » 25 jan 2012, 18:36

Hallo,
Eindelijk contact gehad met Dhr. Jan de Vries.
Het gesprek met Jan de Vries heeft jammergenoeg niet heel veel opgeleverd. Wel is nu bekend dat er gewoon een dellorto ub 24 S carburateur op zat en dat er achter het luchtfilter, dus bijna tegen het achterspatbord een Zundapp radiator geplaatst was.
Jan kon zich niet heel veel meer herinneren van de bouw van de watergekoelde van Veen/Gebben uit ´75. Hij heeft zelf ook niets meer liggen. Wel wist hij te vertellen dat er minstens 2 geweest moeten zijn.

Misschien dat zijn geheugen nu wel geprikkeld is en dat er later bij hem wellicht nog iets te binnen schiet. Later nog maar eens proberen.

Wordt dus vervolgd!

Gebruikersavatar
Johnnycross
Berichten: 818
Lid geworden op: 30 jan 2008, 20:36
Locatie: ruunerwold
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#149 Bericht door Johnnycross » 26 jan 2012, 18:15

freaky_ferry schreef:mooie kop, heb je al een cilinder op het oog ?

nee nog niet ferry,
hopelijk een nieuwe orgi. (maar dat word moeilijk)
of een repro from Duutslaand (wil die wel snel genoeg )
of ,iemand mij iets aanbied via deze weg (mag ook )
of we gaan voor iets heel anders .... (dat gaat wel snel)

ps .hier de binnen kant ,(de poetslap mut er wel eem deur /en is helaas niet te koop,sorry)
Bijlagen
RAI Gebben 027 (Medium).JPG
RAI Gebben 027 (Medium).JPG (84.33 KiB) 9087 keer bekeken

Frank-rs
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:02
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Watergekoelde Kreidlercross + restauratie watergek. Gebb

#150 Bericht door Frank-rs » 27 jan 2012, 00:01

Wat mag een ori cilinder kosten ..eigenlijk nieuw met asso zuiger met chrome zuigerveer

Gr Frank

Plaats reactie