De Jager roterend... maar dan anders

Producten en mededelingen van onze sponsors
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 799
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

De Jager roterend... maar dan anders

#1 Bericht door Lieuw » 12 jan 2012, 22:05

Het is weer winter ( nou ja .... ) het jaargetijde althans.
In het Noord hollandse Winkel bruist er dan vaak wat in de hersenen.
Nou zijn er al heel wat innovaties hier vandaan gekomen, maar er was toch nog weer iets
op komen borrelen.

Nou zullen er een aantal mensen wel denken daar is weer een projekt wat nog niet af is ( ook de twin is namelijk
nog niet af, maar dat komt echt goed ) maar we willen het toch delen met jullie :D

Groeten Alexander
Bijlagen
Jager roterend 2012.jpg
Jager roterend 2012.jpg (63.64 KiB) 11702 keer bekeken
Jager2 roterend 2012.jpg
Jager2 roterend 2012.jpg (80.39 KiB) 11703 keer bekeken
Jager3 roterend 2012.jpg
Jager3 roterend 2012.jpg (81.7 KiB) 11703 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Lieuw op 14 jan 2012, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Kreidler roterend anno 2012

#2 Bericht door TonK » 12 jan 2012, 22:18

DKW roterend 1952. :wink:
Bijlagen
1952 DKW Erich Wolf.JPG
1952 DKW Erich Wolf.JPG (49.44 KiB) 11679 keer bekeken

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 799
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Kreidler roterend anno 2012

#3 Bericht door Lieuw » 12 jan 2012, 22:34

Groot voordeel is natuurlijk dat er een "gewone" ontsteking gebruikt kan worden.

Vrije doorlaat is 600 mm2
Inlaat 215 graden
100 % Vrije doorlaat gedurende 100 graden


@ TonK

TWN had in 1938 ook al zoiets gemaakt.

Het idee was er dus al jaren, de Kreidler uitvoering niet. Je archief heb je wel snel beschikbaar ........ :D

Groeten Alexander
Bijlagen
Jager4 roterend 2012.jpg
Jager4 roterend 2012.jpg (79.08 KiB) 11643 keer bekeken
Jager5 roterend 2012.jpg
Jager5 roterend 2012.jpg (81.13 KiB) 11643 keer bekeken
Jager6 roterend 2012.jpg
Jager6 roterend 2012.jpg (78.32 KiB) 11643 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9549
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 82 times
Been thanked: 93 times

Re: Kreidler roterend anno 2012

#4 Bericht door Caspar » 13 jan 2012, 11:48

Ben erg nieuwsgierig wat dit gaat doen in vergelijking met jullie eigen membraan produkten.

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Kreidler roterend anno 2012

#5 Bericht door caveman » 13 jan 2012, 11:56

tjonge wat weer een leuk idee alexander. en mooi gemaakt. superrrrrr

Gebruikersavatar
Volldampf
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 jan 2012, 19:34
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kreidler roterend anno 2012

#6 Bericht door Volldampf » 13 jan 2012, 14:05

"New"rotorend" Kreidler !Bravo/Respekt/Aplaus hans -hartmut

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3687
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times
Contacteer:

Re: Kreidler roterend anno 2012

#7 Bericht door jvr » 13 jan 2012, 15:00

Lieuw wanneer ga je een proefschrift maken , dan wordt je Proffessor. :lol: :thumbleft

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kreidler roterend anno 2012

#8 Bericht door Robbe G. » 13 jan 2012, 17:01

technische p*rno gewoon!

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3590
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kreidler roterend anno 2012

#9 Bericht door freaky_ferry » 14 jan 2012, 17:52

ook dit ziet er weer heel erg mooi uit :clap
hoe krijg je de buitenkant toch zo mooi afgewerkt alex... :?:

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 799
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Kreidler roterend anno 2012

#10 Bericht door Lieuw » 14 jan 2012, 18:04

dit is niet zo'n fraai Carter maar door lang te schuren lijkt het heel wat.

Ruud.
Berichten: 330
Lid geworden op: 28 dec 2005, 21:05
Locatie: 52°43'15.36"N 4°56'26.49"O
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Kreidler roterend anno 2012

#11 Bericht door Ruud. » 14 jan 2012, 19:19

Flink aan het knutselen weer in Winkel, goed bezig.. Dit werkt met een wals? Niet met een schijf?

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 799
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

De Jager roterend maar dan anders

#12 Bericht door Lieuw » 14 jan 2012, 20:10

Nog wat detail foto's
Bijlagen
Binnen aanzicht4.jpg
Binnen aanzicht4.jpg (70.61 KiB) 11046 keer bekeken
Binnen aanzicht3.jpg
Binnen aanzicht3.jpg (76.56 KiB) 11046 keer bekeken
Binnen aanzicht2.jpg
Binnen aanzicht2.jpg (62.75 KiB) 11046 keer bekeken
Binnen aanzicht.jpg
Binnen aanzicht.jpg (40.13 KiB) 11046 keer bekeken

fokko
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
Locatie: ermelo
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: De Jager roterend... maar dan anders

#13 Bericht door fokko » 14 jan 2012, 23:37

Mooi gemaakt!
Hoe wordt de rol gelagerd en afgedicht?
Laatst gewijzigd door fokko op 15 jan 2012, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 799
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: De Jager roterend... maar dan anders

#14 Bericht door Lieuw » 14 jan 2012, 23:55

Die foto's volgen snel........

:D

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2221
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: De Jager roterend... maar dan anders

#15 Bericht door huib » 15 jan 2012, 11:23

:clap :clap

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3330
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: De Jager roterend... maar dan anders

#16 Bericht door lazy rider » 15 jan 2012, 12:48

fokko schreef:Mooi gemaakt!
Hoe wordt de rol gelagerd en afgedicht?

Dit vroeg ik me ook al af ?
Ik weet dus ook niet of het een voordeel is dat je het standaard vliegwiel en ontsteking gebruikt ?
In de overbrenging/ aandrijving van de rol zitten volgens mij veel aandrijf verliezen ?
Wordt er een getande platteriem of een getande V snaar gebruikt ,dit is niet duidelijk te zie op de foto's ?
Hoe zit het met de extra krachten die op de krukas lagers komen en het gewicht ivm de aandrijving van de rol ?

Dit zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden tijdens het ontwerp .
Het is inderdaad mooi gemaakt en een knap stukje werk ,
en nu maar hopen dat de gewenste doelstelling van het ontwerp wordt bereikt .

Veel succes met het verder uitwerken van het blok .

Gr, Johan

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Kreidler roterend anno 2012

#17 Bericht door Luc » 15 jan 2012, 17:04

Lieuw schreef:Groot voordeel is natuurlijk dat er een "gewone" ontsteking gebruikt kan worden.

Vrije doorlaat is 600 mm2
Inlaat 215 graden
100 % Vrije doorlaat gedurende 100 graden


@ TonK

TWN had in 1938 ook al zoiets gemaakt.

Het idee was er dus al jaren, de Kreidler uitvoering niet. Je archief heb je wel snel beschikbaar ........ :D

Groeten Alexander
Ja het is al een oud systeem, maar niet te min leuk om eens te maken en te vergelijken met een membraam.
De reden waarom het later in de race nooit meer gebruikt is, komt door die beperkte 100 graden vrije doorlaat.
Bij een 'normale schijf' is dat bij de zelfde timing ongeveer 135 graden en hoe hoger dit getal is, hoe beter de inlaatflow.
Ook dat het sluiten op 2 plaatsen in de doorgang plaats vind is slecht voor de flow.
De echt vrije doorgang in vergelijking met een normale is nog veel lager dan die 100gr, omdat het vrijwel maar één moment is dat de hele doorgang zonder randen (flow beperkend) open staat.
Nu is de flow bij een membraam ook een van de zwakke punten, dus is het leuk om die vergelijking eens te zien.
Verder is een normale roterende aan de zijkant voor een straat Kreidler nu ook niet zo'n fraaie oplossing.
Het ziet er zoals we van de Jager gewend zijn weer perfect uit.
In elk geval veel succes ook met de twin.

Gr. Luc

ps, ja laat dat archief maar aan Ton over, zie maar eens de Hemeyla website

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 799
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: De Jager roterend... maar dan anders

#18 Bericht door Lieuw » 16 jan 2012, 13:25

lazy rider schreef:
fokko schreef:Mooi gemaakt!
Hoe wordt de rol gelagerd en afgedicht?

Dit vroeg ik me ook al af ?
Ik weet dus ook niet of het een voordeel is dat je het standaard vliegwiel en ontsteking gebruikt ?
In de overbrenging/ aandrijving van de rol zitten volgens mij veel aandrijf verliezen ?
Wordt er een getande platteriem of een getande V snaar gebruikt ,dit is niet duidelijk te zie op de foto's ?
Hoe zit het met de extra krachten die op de krukas lagers komen en het gewicht ivm de aandrijving van de rol ?

Dit zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden tijdens het ontwerp .
Het is inderdaad mooi gemaakt en een knap stukje werk ,
en nu maar hopen dat de gewenste doelstelling van het ontwerp wordt bereikt .

Veel succes met het verder uitwerken van het blok .

Gr, Johan


De Wals of rol loopt met een kleine speling van 0,05 mm inde ruimte tussen prop en carter. De wals loopt
op 2 kogellagers en raakt dus niets. (heeft daardoor dus vrijwel géén weerstand).

Bij een zuigergestuurde inlaat heb je ook te maken met zuigerspeling waardoor de carterdruk weglekt.
Maar dat lekken gaat van een ruimte met mengsel naar een ruimte met mengsel, dus is er géén sprake
van vals lucht aanzuigen. De lektijd is beperkt. Bij bijvoorbeeld 6000 t/min (is gelijk aan 100 t/sec) houd dit in dat het
"lekken" moet gebeuren in een deel van die 1/100 ste seconde door een spleet van 0,05 mm ( dus verwaarloosbaar, is hetzelfde
als alle Vespa bromfietsen met krukas inlaatafdichting ).

We gebruiken een getande riem

Tandriem wieltjes zijn zo licht mogelijk gemaakt. De combinatie tandriemwiel/ kokusan is aanzienlijk lichter dan een
origineel Bosch vliegwiel. Zelfs met verekening van de extra uitsteek lengte van het tandriemwieltje komt het wat de belasting
betreft nog goed uit. Hier hebben we natuurlijk ook rekening mee gehouden.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8814
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 245 times
Been thanked: 227 times
Contacteer:

Re: De Jager roterend... maar dan anders

#19 Bericht door Maarten » 16 jan 2012, 18:00

Ik ken dit systeem niet en ik heb er geen verstand van, dus misschien is het een hele domme vraag van mij, maar die opening in het carter kan toch nog breder gemaakt worden zodat de doorlaat langer openstaat?

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 799
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Kreidler roterend anno 2012

#20 Bericht door Lieuw » 16 jan 2012, 18:18

Luc schreef:
Lieuw schreef:Groot voordeel is natuurlijk dat er een "gewone" ontsteking gebruikt kan worden.

Vrije doorlaat is 600 mm2
Inlaat 215 graden
100 % Vrije doorlaat gedurende 100 graden


@ TonK

TWN had in 1938 ook al zoiets gemaakt.

Het idee was er dus al jaren, de Kreidler uitvoering niet. Je archief heb je wel snel beschikbaar ........ :D

Groeten Alexander
Ja het is al een oud systeem, maar niet te min leuk om eens te maken en te vergelijken met een membraam.
De reden waarom het later in de race nooit meer gebruikt is, komt door die beperkte 100 graden vrije doorlaat.
Bij een 'normale schijf' is dat bij de zelfde timing ongeveer 135 graden en hoe hoger dit getal is, hoe beter de inlaatflow.
Ook dat het sluiten op 2 plaatsen in de doorgang plaats vind is slecht voor de flow.
De echt vrije doorgang in vergelijking met een normale is nog veel lager dan die 100gr, omdat het vrijwel maar één moment is dat de hele doorgang zonder randen (flow beperkend) open staat.
Nu is de flow bij een membraam ook een van de zwakke punten, dus is het leuk om die vergelijking eens te zien.
Verder is een normale roterende aan de zijkant voor een straat Kreidler nu ook niet zo'n fraaie oplossing.
Het ziet er zoals we van de Jager gewend zijn weer perfect uit.
In elk geval veel succes ook met de twin.

Gr. Luc


Hallo Luc,

Het openen en sluiten gebeurt maar op 1 plaats in de wals, de instroom is vanaf de zijkant (axiaal) in een zo klein mogelijke hoek
en zo groot mogelijke radius. De echte vrije doorgang is dus wel degelijk een ECHTE 100 graden of zelfs meer. Zonder 1 enkel obstakel, net als bij een normale roterende inlaat met vlakke schijf. Die beperkte 100 graden is afhankelijk van de verhouding hoogte/breedte van de poort in het carter. Bij ons is de poort breedte/hoogte 30 x 20 mm. Bij een poort breedte/hoogte van 40 x 15,4 (= rond 28mm ) is de 100% vrije opening 125 graden. Bij een kreidler roterende inlaat met een schijfdiameter van 108 mm en 215 graden opening is dat ook zo. Bij iets langere timing is dat inderdaad 135 graden.

P.S. Het allersterkste punt van een membraaninlaat is natuurlijk de eenvoudigheid en goede prestaties. Een roterende inlaat in welke uitvoering dan ook is een "beetje" minder eenvoudig en als je alles goed voor elkaar hebt presteert hij een "beetje" meer.

Ter verduidelijking van de doorlaat even de foto's van onze proefopstelling welke we eerst gemaakt hadden.

Grt Alexander
Bijlagen
Rotor1.jpg
Rotor1.jpg (16.85 KiB) 10562 keer bekeken
Rotor2.jpg
Rotor2.jpg (16.32 KiB) 10562 keer bekeken
Rotor3.jpg
Rotor3.jpg (16.42 KiB) 10562 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Kreidler roterend anno 2012

#21 Bericht door Luc » 16 jan 2012, 23:43

Lieuw schreef: Hallo Luc,

Het openen en sluiten gebeurt maar op 1 plaats in de wals, de instroom is vanaf de zijkant (axiaal) in een zo klein mogelijke hoek
en zo groot mogelijke radius. De echte vrije doorgang is dus wel degelijk een ECHTE 100 graden of zelfs meer. Zonder 1 enkel obstakel, net als bij een normale roterende inlaat met vlakke schijf. Die beperkte 100 graden is afhankelijk van de verhouding hoogte/breedte van de poort in het carter. Bij ons is de poort breedte/hoogte 30 x 20 mm. Bij een poort breedte/hoogte van 40 x 15,4 (= rond 28mm ) is de 100% vrije opening 125 graden. Bij een kreidler roterende inlaat met een schijfdiameter van 108 mm en 215 graden opening is dat ook zo. Bij iets langere timing is dat inderdaad 135 graden.

Grt Alexander
Hallo Alexander,
Ik dacht dat het geheel het DKW systeem zou worden, maar nu lijkt het 'n beetje op de roterende inlaat van die glowplug motortjes, waarbij het ook onder een afgeronde 90 graden hoek naar binnen gaat.
Dit is inderdaad veel beter dan de DKW uitvoering en heeft ook meer graden volledig vrij.

Om de nadelen voor het vermogen even compleet te houden:
de 90 graden hoek, de aandrijving via de snaar en de wrijving van de bus tov van de binnenkern en de onbalans van de draaiende bus, .
Dat laatste geldt tov de DKW, want daar was alles geheel in balans en tov een normaal roterende hangt het af van hoe dik het materiaal van de bus gaat worden.

Het blijft een mooi systeem dat het proberen zeker waard maar vooral de wrijving en de gevolgen hiervan moeten we nog maar even afwachten hoe dat uitpakt.

Overigens heb ik nog even nagekeken, maar de vrije doorgang op mijn roterende 50cc origineel vanVeen 1968 heeft bij 215gr timing 139 graden vrije doorgang en die schijf is kleiner dan 108mm.

Veel succes en groeten,
Luc
Laatst gewijzigd door Luc op 17 jan 2012, 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
oz
Berichten: 703
Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:43
Locatie: utrecht
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: De Jager roterend... maar dan anders

#22 Bericht door oz » 17 jan 2012, 07:34

Heerlijke techn. hoogstandjes hier, om te smullen en ongelofelijk wat er tegenwoordig nog allemaal aan het oude kreidlerblokkie gesleuteld word, ze moesten eens weten.......... :mrgreen:
Betreft het vliegwiel van kokusan , zorg dat je hem balanceerd want boven de 12000 toeren word de onbalans zo erg dat je kruktap geheid af gaat breken, ik heb er hier 2 van een kreidler en 1 van een zundapp liggen en ik wilco heeft er volgens mij ook ervaring mee.......... :cry: zou natuurlijk vreselijk zonde zijn als de boel kapot gaat door zo,n kleinigheid.... :wink:

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: De Jager roterend... maar dan anders

#23 Bericht door erik de l » 17 jan 2012, 18:57

In het verleden was er ook een Kreidler met compressor...........
Ik wacht rustig af ;)

,Erik

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 554
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: De Jager roterend... maar dan anders

#24 Bericht door bud » 18 jan 2012, 13:20

Betreft het vliegwiel van kokusan , zorg dat je hem balanceerd want boven de 12000 toeren word de onbalans zo erg dat je kruktap geheid af gaat breken, ik heb er hier 2 van een kreidler en 1 van een zundapp liggen en ik wilco heeft er volgens mij ook ervaring mee.......... zou natuurlijk vreselijk zonde zijn als de boel kapot gaat door zo,n kleinigheid....

Dat is een goede waarschuwing,aangezien ik bijna een koku wil aanschaffen voor een project.......eerst de onafstelbaarheid van de Koku en nu dit weer.... #-o #-o

@Lieuw;
ongelooflijk dat jullie erop komen...En zo te zien zou het geheel zo onder een standaard frame geplaatst kunnen worden.....omdat de compactheid van een kreidler blok niet echt verstoord wordt..

Gebruikersavatar
Volldampf
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 jan 2012, 19:34
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: De Jager roterend... maar dan anders

#25 Bericht door Volldampf » 27 jan 2012, 18:10

Hy Mister L....! Wy not Rotor only to Kruka-Verzahnung! !! (so no "evt. Kruktap by over 12000 U/min) ... ht7little /Riemen to Krukas? :wink:
Bijlagen
800px-ZweiRadMuseumNSU_Kreidler_Zigarre.jpg
800px-ZweiRadMuseumNSU_Kreidler_Zigarre.jpg (54.65 KiB) 9257 keer bekeken

Plaats reactie