De Jager roterend... maar dan anders
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
De Jager roterend... maar dan anders
Het is weer winter ( nou ja .... ) het jaargetijde althans.
In het Noord hollandse Winkel bruist er dan vaak wat in de hersenen.
Nou zijn er al heel wat innovaties hier vandaan gekomen, maar er was toch nog weer iets
op komen borrelen.
Nou zullen er een aantal mensen wel denken daar is weer een projekt wat nog niet af is ( ook de twin is namelijk
nog niet af, maar dat komt echt goed ) maar we willen het toch delen met jullie
Groeten Alexander
In het Noord hollandse Winkel bruist er dan vaak wat in de hersenen.
Nou zijn er al heel wat innovaties hier vandaan gekomen, maar er was toch nog weer iets
op komen borrelen.
Nou zullen er een aantal mensen wel denken daar is weer een projekt wat nog niet af is ( ook de twin is namelijk
nog niet af, maar dat komt echt goed ) maar we willen het toch delen met jullie
Groeten Alexander
- Bijlagen
-
- Jager roterend 2012.jpg (63.64 KiB) 13920 keer bekeken
-
- Jager2 roterend 2012.jpg (80.39 KiB) 13921 keer bekeken
-
- Jager3 roterend 2012.jpg (81.7 KiB) 13921 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Lieuw op 14 jan 2012, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Kreidler roterend anno 2012
DKW roterend 1952.
- Bijlagen
-
- 1952 DKW Erich Wolf.JPG (49.44 KiB) 13897 keer bekeken
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Kreidler roterend anno 2012
Groot voordeel is natuurlijk dat er een "gewone" ontsteking gebruikt kan worden.
Vrije doorlaat is 600 mm2
Inlaat 215 graden
100 % Vrije doorlaat gedurende 100 graden
@ TonK
TWN had in 1938 ook al zoiets gemaakt.
Het idee was er dus al jaren, de Kreidler uitvoering niet. Je archief heb je wel snel beschikbaar ........
Groeten Alexander
Vrije doorlaat is 600 mm2
Inlaat 215 graden
100 % Vrije doorlaat gedurende 100 graden
@ TonK
TWN had in 1938 ook al zoiets gemaakt.
Het idee was er dus al jaren, de Kreidler uitvoering niet. Je archief heb je wel snel beschikbaar ........
Groeten Alexander
- Bijlagen
-
- Jager4 roterend 2012.jpg (79.08 KiB) 13861 keer bekeken
-
- Jager5 roterend 2012.jpg (81.13 KiB) 13861 keer bekeken
-
- Jager6 roterend 2012.jpg (78.32 KiB) 13861 keer bekeken
- caveman
- Berichten: 7902
- Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
- Locatie: Grunn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Kreidler roterend anno 2012
tjonge wat weer een leuk idee alexander. en mooi gemaakt. superrrrrr
- freaky_ferry
- Berichten: 3588
- Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
- Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Kreidler roterend anno 2012
ook dit ziet er weer heel erg mooi uit
hoe krijg je de buitenkant toch zo mooi afgewerkt alex...
hoe krijg je de buitenkant toch zo mooi afgewerkt alex...
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Kreidler roterend anno 2012
dit is niet zo'n fraai Carter maar door lang te schuren lijkt het heel wat.
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
De Jager roterend maar dan anders
Nog wat detail foto's
- Bijlagen
-
- Binnen aanzicht4.jpg (70.61 KiB) 13264 keer bekeken
-
- Binnen aanzicht3.jpg (76.56 KiB) 13264 keer bekeken
-
- Binnen aanzicht2.jpg (62.75 KiB) 13264 keer bekeken
-
- Binnen aanzicht.jpg (40.13 KiB) 13264 keer bekeken
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: De Jager roterend... maar dan anders
fokko schreef:Mooi gemaakt!
Hoe wordt de rol gelagerd en afgedicht?
Dit vroeg ik me ook al af ?
Ik weet dus ook niet of het een voordeel is dat je het standaard vliegwiel en ontsteking gebruikt ?
In de overbrenging/ aandrijving van de rol zitten volgens mij veel aandrijf verliezen ?
Wordt er een getande platteriem of een getande V snaar gebruikt ,dit is niet duidelijk te zie op de foto's ?
Hoe zit het met de extra krachten die op de krukas lagers komen en het gewicht ivm de aandrijving van de rol ?
Dit zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden tijdens het ontwerp .
Het is inderdaad mooi gemaakt en een knap stukje werk ,
en nu maar hopen dat de gewenste doelstelling van het ontwerp wordt bereikt .
Veel succes met het verder uitwerken van het blok .
Gr, Johan
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Kreidler roterend anno 2012
Ja het is al een oud systeem, maar niet te min leuk om eens te maken en te vergelijken met een membraam.Lieuw schreef:Groot voordeel is natuurlijk dat er een "gewone" ontsteking gebruikt kan worden.
Vrije doorlaat is 600 mm2
Inlaat 215 graden
100 % Vrije doorlaat gedurende 100 graden
@ TonK
TWN had in 1938 ook al zoiets gemaakt.
Het idee was er dus al jaren, de Kreidler uitvoering niet. Je archief heb je wel snel beschikbaar ........
Groeten Alexander
De reden waarom het later in de race nooit meer gebruikt is, komt door die beperkte 100 graden vrije doorlaat.
Bij een 'normale schijf' is dat bij de zelfde timing ongeveer 135 graden en hoe hoger dit getal is, hoe beter de inlaatflow.
Ook dat het sluiten op 2 plaatsen in de doorgang plaats vind is slecht voor de flow.
De echt vrije doorgang in vergelijking met een normale is nog veel lager dan die 100gr, omdat het vrijwel maar één moment is dat de hele doorgang zonder randen (flow beperkend) open staat.
Nu is de flow bij een membraam ook een van de zwakke punten, dus is het leuk om die vergelijking eens te zien.
Verder is een normale roterende aan de zijkant voor een straat Kreidler nu ook niet zo'n fraaie oplossing.
Het ziet er zoals we van de Jager gewend zijn weer perfect uit.
In elk geval veel succes ook met de twin.
Gr. Luc
ps, ja laat dat archief maar aan Ton over, zie maar eens de Hemeyla website
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: De Jager roterend... maar dan anders
lazy rider schreef:fokko schreef:Mooi gemaakt!
Hoe wordt de rol gelagerd en afgedicht?
Dit vroeg ik me ook al af ?
Ik weet dus ook niet of het een voordeel is dat je het standaard vliegwiel en ontsteking gebruikt ?
In de overbrenging/ aandrijving van de rol zitten volgens mij veel aandrijf verliezen ?
Wordt er een getande platteriem of een getande V snaar gebruikt ,dit is niet duidelijk te zie op de foto's ?
Hoe zit het met de extra krachten die op de krukas lagers komen en het gewicht ivm de aandrijving van de rol ?
Dit zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden tijdens het ontwerp .
Het is inderdaad mooi gemaakt en een knap stukje werk ,
en nu maar hopen dat de gewenste doelstelling van het ontwerp wordt bereikt .
Veel succes met het verder uitwerken van het blok .
Gr, Johan
De Wals of rol loopt met een kleine speling van 0,05 mm inde ruimte tussen prop en carter. De wals loopt
op 2 kogellagers en raakt dus niets. (heeft daardoor dus vrijwel géén weerstand).
Bij een zuigergestuurde inlaat heb je ook te maken met zuigerspeling waardoor de carterdruk weglekt.
Maar dat lekken gaat van een ruimte met mengsel naar een ruimte met mengsel, dus is er géén sprake
van vals lucht aanzuigen. De lektijd is beperkt. Bij bijvoorbeeld 6000 t/min (is gelijk aan 100 t/sec) houd dit in dat het
"lekken" moet gebeuren in een deel van die 1/100 ste seconde door een spleet van 0,05 mm ( dus verwaarloosbaar, is hetzelfde
als alle Vespa bromfietsen met krukas inlaatafdichting ).
We gebruiken een getande riem
Tandriem wieltjes zijn zo licht mogelijk gemaakt. De combinatie tandriemwiel/ kokusan is aanzienlijk lichter dan een
origineel Bosch vliegwiel. Zelfs met verekening van de extra uitsteek lengte van het tandriemwieltje komt het wat de belasting
betreft nog goed uit. Hier hebben we natuurlijk ook rekening mee gehouden.
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: De Jager roterend... maar dan anders
Ik ken dit systeem niet en ik heb er geen verstand van, dus misschien is het een hele domme vraag van mij, maar die opening in het carter kan toch nog breder gemaakt worden zodat de doorlaat langer openstaat?
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Kreidler roterend anno 2012
Ja het is al een oud systeem, maar niet te min leuk om eens te maken en te vergelijken met een membraam.Luc schreef:Lieuw schreef:Groot voordeel is natuurlijk dat er een "gewone" ontsteking gebruikt kan worden.
Vrije doorlaat is 600 mm2
Inlaat 215 graden
100 % Vrije doorlaat gedurende 100 graden
@ TonK
TWN had in 1938 ook al zoiets gemaakt.
Het idee was er dus al jaren, de Kreidler uitvoering niet. Je archief heb je wel snel beschikbaar ........
Groeten Alexander
De reden waarom het later in de race nooit meer gebruikt is, komt door die beperkte 100 graden vrije doorlaat.
Bij een 'normale schijf' is dat bij de zelfde timing ongeveer 135 graden en hoe hoger dit getal is, hoe beter de inlaatflow.
Ook dat het sluiten op 2 plaatsen in de doorgang plaats vind is slecht voor de flow.
De echt vrije doorgang in vergelijking met een normale is nog veel lager dan die 100gr, omdat het vrijwel maar één moment is dat de hele doorgang zonder randen (flow beperkend) open staat.
Nu is de flow bij een membraam ook een van de zwakke punten, dus is het leuk om die vergelijking eens te zien.
Verder is een normale roterende aan de zijkant voor een straat Kreidler nu ook niet zo'n fraaie oplossing.
Het ziet er zoals we van de Jager gewend zijn weer perfect uit.
In elk geval veel succes ook met de twin.
Gr. Luc
Hallo Luc,
Het openen en sluiten gebeurt maar op 1 plaats in de wals, de instroom is vanaf de zijkant (axiaal) in een zo klein mogelijke hoek
en zo groot mogelijke radius. De echte vrije doorgang is dus wel degelijk een ECHTE 100 graden of zelfs meer. Zonder 1 enkel obstakel, net als bij een normale roterende inlaat met vlakke schijf. Die beperkte 100 graden is afhankelijk van de verhouding hoogte/breedte van de poort in het carter. Bij ons is de poort breedte/hoogte 30 x 20 mm. Bij een poort breedte/hoogte van 40 x 15,4 (= rond 28mm ) is de 100% vrije opening 125 graden. Bij een kreidler roterende inlaat met een schijfdiameter van 108 mm en 215 graden opening is dat ook zo. Bij iets langere timing is dat inderdaad 135 graden.
P.S. Het allersterkste punt van een membraaninlaat is natuurlijk de eenvoudigheid en goede prestaties. Een roterende inlaat in welke uitvoering dan ook is een "beetje" minder eenvoudig en als je alles goed voor elkaar hebt presteert hij een "beetje" meer.
Ter verduidelijking van de doorlaat even de foto's van onze proefopstelling welke we eerst gemaakt hadden.
Grt Alexander
- Bijlagen
-
- Rotor1.jpg (16.85 KiB) 12780 keer bekeken
-
- Rotor2.jpg (16.32 KiB) 12780 keer bekeken
-
- Rotor3.jpg (16.42 KiB) 12780 keer bekeken
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Kreidler roterend anno 2012
Hallo Alexander,Lieuw schreef: Hallo Luc,
Het openen en sluiten gebeurt maar op 1 plaats in de wals, de instroom is vanaf de zijkant (axiaal) in een zo klein mogelijke hoek
en zo groot mogelijke radius. De echte vrije doorgang is dus wel degelijk een ECHTE 100 graden of zelfs meer. Zonder 1 enkel obstakel, net als bij een normale roterende inlaat met vlakke schijf. Die beperkte 100 graden is afhankelijk van de verhouding hoogte/breedte van de poort in het carter. Bij ons is de poort breedte/hoogte 30 x 20 mm. Bij een poort breedte/hoogte van 40 x 15,4 (= rond 28mm ) is de 100% vrije opening 125 graden. Bij een kreidler roterende inlaat met een schijfdiameter van 108 mm en 215 graden opening is dat ook zo. Bij iets langere timing is dat inderdaad 135 graden.
Grt Alexander
Ik dacht dat het geheel het DKW systeem zou worden, maar nu lijkt het 'n beetje op de roterende inlaat van die glowplug motortjes, waarbij het ook onder een afgeronde 90 graden hoek naar binnen gaat.
Dit is inderdaad veel beter dan de DKW uitvoering en heeft ook meer graden volledig vrij.
Om de nadelen voor het vermogen even compleet te houden:
de 90 graden hoek, de aandrijving via de snaar en de wrijving van de bus tov van de binnenkern en de onbalans van de draaiende bus, .
Dat laatste geldt tov de DKW, want daar was alles geheel in balans en tov een normaal roterende hangt het af van hoe dik het materiaal van de bus gaat worden.
Het blijft een mooi systeem dat het proberen zeker waard maar vooral de wrijving en de gevolgen hiervan moeten we nog maar even afwachten hoe dat uitpakt.
Overigens heb ik nog even nagekeken, maar de vrije doorgang op mijn roterende 50cc origineel vanVeen 1968 heeft bij 215gr timing 139 graden vrije doorgang en die schijf is kleiner dan 108mm.
Veel succes en groeten,
Luc
Laatst gewijzigd door Luc op 17 jan 2012, 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.
- oz
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:43
- Locatie: utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: De Jager roterend... maar dan anders
Heerlijke techn. hoogstandjes hier, om te smullen en ongelofelijk wat er tegenwoordig nog allemaal aan het oude kreidlerblokkie gesleuteld word, ze moesten eens weten..........
Betreft het vliegwiel van kokusan , zorg dat je hem balanceerd want boven de 12000 toeren word de onbalans zo erg dat je kruktap geheid af gaat breken, ik heb er hier 2 van een kreidler en 1 van een zundapp liggen en ik wilco heeft er volgens mij ook ervaring mee.......... zou natuurlijk vreselijk zonde zijn als de boel kapot gaat door zo,n kleinigheid....
Betreft het vliegwiel van kokusan , zorg dat je hem balanceerd want boven de 12000 toeren word de onbalans zo erg dat je kruktap geheid af gaat breken, ik heb er hier 2 van een kreidler en 1 van een zundapp liggen en ik wilco heeft er volgens mij ook ervaring mee.......... zou natuurlijk vreselijk zonde zijn als de boel kapot gaat door zo,n kleinigheid....
- bud
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
- Locatie: noord holland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: De Jager roterend... maar dan anders
Dat is een goede waarschuwing,aangezien ik bijna een koku wil aanschaffen voor een project.......eerst de onafstelbaarheid van de Koku en nu dit weer....Betreft het vliegwiel van kokusan , zorg dat je hem balanceerd want boven de 12000 toeren word de onbalans zo erg dat je kruktap geheid af gaat breken, ik heb er hier 2 van een kreidler en 1 van een zundapp liggen en ik wilco heeft er volgens mij ook ervaring mee.......... zou natuurlijk vreselijk zonde zijn als de boel kapot gaat door zo,n kleinigheid....
@Lieuw;
ongelooflijk dat jullie erop komen...En zo te zien zou het geheel zo onder een standaard frame geplaatst kunnen worden.....omdat de compactheid van een kreidler blok niet echt verstoord wordt..
- Volldampf
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 19:34
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: De Jager roterend... maar dan anders
Hy Mister L....! Wy not Rotor only to Kruka-Verzahnung! !! (so no "evt. Kruktap by over 12000 U/min) ... ht7little /Riemen to Krukas?
- Bijlagen
-
- 800px-ZweiRadMuseumNSU_Kreidler_Zigarre.jpg (54.65 KiB) 11475 keer bekeken