Mark's 91cc racemonster
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Bedankt voor de reacties weer!
Het honen is gelukt, yessss!
Heeft Gerard (collega van het werk) netjes gedaan!
Ik had de cilinder met de twee M6 boutjes, behoorlijk strak aangedraaid vóór het honen (niet te strak natuurlijk), zodat de bus altijd goed aan ligt tegen het aluminium Mahle gietsel; ook als deze warm wordt.
Door deze klemming werd de cilinderbus aardig ovaal gedrukt.
En ik moet zeggen 'k heb geluk gehad:
Toen de cilinder precies op maat gehoond was, was de cilinder nét schoon rond gehoond!
In het begin met honen 'hobbelde' het behoorlijk, door deze onrondheid en ik was bang dat deze er niet uit zou gaan, vooral ook omdat de geleiding van de hoondoorn niet optimaal was; maar ging gelukkig toch allemaal goed
De zuiger is Ø53.93mm.
Bovenaan is dit 0.2 minder! dus Ø53.73
Cilinder is naar Ø54.00 gehoond en heb dus 0.07mm speling.
Ps.
Carters heb ik al gevuld met epoxie, moet deze nog vlakken en na kotteren + de spoelkanalen groter frezen.
Doe ik in het weekend.
Groeten,
Mark
Het honen is gelukt, yessss!
Heeft Gerard (collega van het werk) netjes gedaan!
Ik had de cilinder met de twee M6 boutjes, behoorlijk strak aangedraaid vóór het honen (niet te strak natuurlijk), zodat de bus altijd goed aan ligt tegen het aluminium Mahle gietsel; ook als deze warm wordt.
Door deze klemming werd de cilinderbus aardig ovaal gedrukt.
En ik moet zeggen 'k heb geluk gehad:
Toen de cilinder precies op maat gehoond was, was de cilinder nét schoon rond gehoond!
In het begin met honen 'hobbelde' het behoorlijk, door deze onrondheid en ik was bang dat deze er niet uit zou gaan, vooral ook omdat de geleiding van de hoondoorn niet optimaal was; maar ging gelukkig toch allemaal goed
De zuiger is Ø53.93mm.
Bovenaan is dit 0.2 minder! dus Ø53.73
Cilinder is naar Ø54.00 gehoond en heb dus 0.07mm speling.
Ps.
Carters heb ik al gevuld met epoxie, moet deze nog vlakken en na kotteren + de spoelkanalen groter frezen.
Doe ik in het weekend.
Groeten,
Mark
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Heb de carters afgedicht(lekte als een zeef ) met epoxie, soelpoorten uitgefreest en toen de carters gevlakt/nagekotterd..
Voordat ik de epoxie gebruikte, heb ik op de plaatsen waar ik het opsmeerde eerst grof gestraald; zodat het goed schoon is en een goede hechting geeft..
Vlakken:
Toen het midden bepaald met mijn cilindervoetplaat©
En heb gelijk een veloopbusje gedraait om mijn meetklokje in de kotterkop te kunnen bevestigen, werkt erg handig!
Opstelling:
Voordat ik de epoxie gebruikte, heb ik op de plaatsen waar ik het opsmeerde eerst grof gestraald; zodat het goed schoon is en een goede hechting geeft..
Vlakken:
Toen het midden bepaald met mijn cilindervoetplaat©
En heb gelijk een veloopbusje gedraait om mijn meetklokje in de kotterkop te kunnen bevestigen, werkt erg handig!
Opstelling:
Laatst gewijzigd door Markde2e op 24 jan 2012, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Danku
Vandaag was ik aan het testen met zon chinees helicoil setje in een stuk alu...
Opzich gewoon mooi spul, maar eenmaal netjes erin gedraaid zit er veelste veel speling tussen de helicoil en m6 bout die ik erin draai
Netjes opmaat voorgeboord, goed getapt met speciale tap die erij zat (Ø7.4 en spoed 1.0mm).
Nog iemand dit probleem gehad?
Nouja niet verder gegaan met het carter, het idee was eigenlijk om wat schroefdraad te repareren met helicoil.
Maar ga ik dus niet met deze set doen
Vandaag was ik aan het testen met zon chinees helicoil setje in een stuk alu...
Opzich gewoon mooi spul, maar eenmaal netjes erin gedraaid zit er veelste veel speling tussen de helicoil en m6 bout die ik erin draai
Netjes opmaat voorgeboord, goed getapt met speciale tap die erij zat (Ø7.4 en spoed 1.0mm).
Nog iemand dit probleem gehad?
Nouja niet verder gegaan met het carter, het idee was eigenlijk om wat schroefdraad te repareren met helicoil.
Maar ga ik dus niet met deze set doen
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Updeet:
Niet gigantisch veel kunnen doen, want het is echt steenkoud in mn schuurtje
Heb wel een setje Helicoil gereedschap kunnen lenen van mn werk.
Erg goed gelukt al zeg ik het zelf...
3X M6 erin gemaakt dus.
Twee stukken schroefdraad van de afstandsbussen voor de motorschermen waren afgebroken en de draad waar het klemmetje voor het onstekingsdeksel mee vast zat, was bijna helemaal weg
Ook gelijk even de vlakken rondom de draad vlakgefreest en dat gedeelte waar je die excentrische bout indraait om de versnellingen af te stellen.
Heb ook mooi een nieuwe bronze bus gemaakt voor de uitgaande as van de versnelling/kickstart
2.5mm van carter afgefreest:
Niet gigantisch veel kunnen doen, want het is echt steenkoud in mn schuurtje
Heb wel een setje Helicoil gereedschap kunnen lenen van mn werk.
Erg goed gelukt al zeg ik het zelf...
3X M6 erin gemaakt dus.
Twee stukken schroefdraad van de afstandsbussen voor de motorschermen waren afgebroken en de draad waar het klemmetje voor het onstekingsdeksel mee vast zat, was bijna helemaal weg
Ook gelijk even de vlakken rondom de draad vlakgefreest en dat gedeelte waar je die excentrische bout indraait om de versnellingen af te stellen.
Heb ook mooi een nieuwe bronze bus gemaakt voor de uitgaande as van de versnelling/kickstart
2.5mm van carter afgefreest:
Laatst gewijzigd door Markde2e op 05 feb 2012, 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Bus eruit geperst.
Deze zat vastgelijmd, dus eerst een beetje verhit; toen ging die er zo uit..
Bronze busje gedraait..
Busje erin.
Lichte klem passing en wat loctite 648..
Heb het motorblok al onder de kreidler vandaan en uit elkaar gehaalt.
De 5-bak inhoud gaat in dit aangepaste carter.
De originele krukas vervang ik door een topracing..
Dus straks even alles nalopen, carters goed schoonmaken en nieuwe lagers erin.
Zodat het blok in elkaar gezet kan worden, want alle aanpassingen aan het carter zijn zogoed als af.
Als het blok eenmaal in elkaar zit kan ik de cilinder afmaken, zuiger aanpassen, verbrandingskamer etc....
De uitlaatpoort in de cilinder ga ik aanpassen.
Heb er een tijd over nagedacht en heb er ook uitgebreid met Luc over gemailt.
De spijl gaat er voor een groot gedeelte uit en laat alleen twee vlakjes van de spijl boven en onder de poort zitten.
Deze laat ik dan met een vloeiende afschuining lopen.
De twee vlakjes dienen om de veer 'op te vangen' als deze zou gaan happen.
Dit idee dus:
De totale poortbreedte is nu 76% vd boring, dit is in het midden van de poort en met de juiste vorm van de uitlaat poort (mooi ovaal en met een ronding boven en onder) zou het net moeten kunnen met de veer, zonder dat deze gaat happen.
Die twee vlakjes die ik laat staan dienen dus als extra veiligheid!
Ik heb deze beslissing genomen, omdat de volledige spijl gewoon te heet zal worden want de warmte kan hier niet goed weg.
Hierdoor zal de spijl flink uitzetten en gaat krom buigen richting de zuiger, omdat het daar het heetst wordt.
Je kunt de spijl in het midden natuurlijk ook flink terugbrengen, alleen dit moet dan zo extreem; dat dat stukje spijl in het midden eigenlijk niks meer doet en ik deze dus net zogoed weg kan halen.
Als ik deze zou laten zitten en ik zou deze extreem verlagen, gaat deze alleen maar onnodig uitzetten wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Ik krijg waarschijnlijk meer problemen mét de spijl, dan zonder...
Deze zat vastgelijmd, dus eerst een beetje verhit; toen ging die er zo uit..
Bronze busje gedraait..
Busje erin.
Lichte klem passing en wat loctite 648..
Heb het motorblok al onder de kreidler vandaan en uit elkaar gehaalt.
De 5-bak inhoud gaat in dit aangepaste carter.
De originele krukas vervang ik door een topracing..
Dus straks even alles nalopen, carters goed schoonmaken en nieuwe lagers erin.
Zodat het blok in elkaar gezet kan worden, want alle aanpassingen aan het carter zijn zogoed als af.
Als het blok eenmaal in elkaar zit kan ik de cilinder afmaken, zuiger aanpassen, verbrandingskamer etc....
De uitlaatpoort in de cilinder ga ik aanpassen.
Heb er een tijd over nagedacht en heb er ook uitgebreid met Luc over gemailt.
De spijl gaat er voor een groot gedeelte uit en laat alleen twee vlakjes van de spijl boven en onder de poort zitten.
Deze laat ik dan met een vloeiende afschuining lopen.
De twee vlakjes dienen om de veer 'op te vangen' als deze zou gaan happen.
Dit idee dus:
De totale poortbreedte is nu 76% vd boring, dit is in het midden van de poort en met de juiste vorm van de uitlaat poort (mooi ovaal en met een ronding boven en onder) zou het net moeten kunnen met de veer, zonder dat deze gaat happen.
Die twee vlakjes die ik laat staan dienen dus als extra veiligheid!
Ik heb deze beslissing genomen, omdat de volledige spijl gewoon te heet zal worden want de warmte kan hier niet goed weg.
Hierdoor zal de spijl flink uitzetten en gaat krom buigen richting de zuiger, omdat het daar het heetst wordt.
Je kunt de spijl in het midden natuurlijk ook flink terugbrengen, alleen dit moet dan zo extreem; dat dat stukje spijl in het midden eigenlijk niks meer doet en ik deze dus net zogoed weg kan halen.
Als ik deze zou laten zitten en ik zou deze extreem verlagen, gaat deze alleen maar onnodig uitzetten wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Ik krijg waarschijnlijk meer problemen mét de spijl, dan zonder...
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Vandaag het blokje in elkaar gezet met de topracing krukas, nieuwe lagers en 5-bak vulling.
En de standaard 5-plaats koppeling.
Nu nog zorgen dat de uitlaatpoort van de cilinder in orde gemaakt wordt en de zuiger aanpassen, of een andere geschikte zuiger zoeken..
Als dat allemaal gedaan is, kan ik de cilinderkop aanpassen + een verbrandingskamer maken...
En de standaard 5-plaats koppeling.
Nu nog zorgen dat de uitlaatpoort van de cilinder in orde gemaakt wordt en de zuiger aanpassen, of een andere geschikte zuiger zoeken..
Als dat allemaal gedaan is, kan ik de cilinderkop aanpassen + een verbrandingskamer maken...
-
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:00
- Locatie: nieuw-buinen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- oz
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:43
- Locatie: utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Ziet er allemaal keurig uit en een prachtig stukkie huisvlijt maar ik denk niet dat je met die top racing krukas ver zult komen met dat aantal cc wat je hebt we hebben in het verleden al heel wat problemen gehad met getunde 50 cc zundappie,s , maargoed je kunt het proberen...........
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 635 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: Mark's 91cc racemonster
oz schreef:Ziet er allemaal keurig uit en een prachtig stukkie huisvlijt maar ik denk niet dat je met die top racing krukas ver zult komen met dat aantal cc wat je hebt we hebben in het verleden al heel wat problemen gehad met getunde 50 cc zundappie,s , maargoed je kunt het proberen...........
Was ook al mijn gedachte en ik vermoed dat er meer zo over denken.
Ellende voorkomen met Flopracing, ze zijn aardig voor een standaard brommertje....
AUB Flopracing eruit gooien en een goede originele Kreidler kruk erin met een RITO of misschien beter met jouw cc's een Samarin met zilverkooi...
- Leopold Hogenhuis
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
- Locatie: Bilzen B
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
- Contacteer:
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Bedankt voor de reacties!
Ik had ooit een topracing voor puch maxi, deze is ook kapot gelopen
Maar deze kreidler topracing vond ik zo mooi afgewerkt; en minder speling dan de standaard krukas die ik heb liggen, dat ik deze toch wou proberen.
Maar ik zal het in de gaten houden
Ik had ooit een topracing voor puch maxi, deze is ook kapot gelopen
Maar deze kreidler topracing vond ik zo mooi afgewerkt; en minder speling dan de standaard krukas die ik heb liggen, dat ik deze toch wou proberen.
Maar ik zal het in de gaten houden
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 635 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: Mark's 91cc racemonster
Markde2e schreef:Bedankt voor de reacties!
Ik had ooit een topracing voor puch maxi, deze is ook kapot gelopen
Maar deze kreidler topracing vond ik zo mooi afgewerkt; en minder speling dan de standaard krukas die ik heb liggen, dat ik deze toch wou proberen.
Maar ik zal het in de gaten houden
Luister of lees en huiver Mark.....de zilverkooi uitvoering (zowel bij mij als bij een klant) in een standaard RS die niet gespaard wordt......800Km en het big-end ligt eruit
Helaas ook mijn laatste nieuwe RS zuigertje naar de galamiezen...cilinder (godzijdank) nog in topstaat
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Tja, nomaals ik houd het goed in de gaten..
Zowiesso na elk ritje even de kruktap heen en weer draaien en luisteren of ik geen vreemde geluiden hoor
En bij mij zit er een big end lager in met een gewone kooi, dus niet met zo'n zilverkleurige coating.
Zowiesso na elk ritje even de kruktap heen en weer draaien en luisteren of ik geen vreemde geluiden hoor
En bij mij zit er een big end lager in met een gewone kooi, dus niet met zo'n zilverkleurige coating.
Laatst gewijzigd door Markde2e op 15 feb 2012, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Nja, heb 2 weken geleden een Prox zuiger besteld en nu 1.5 week later sinds ie verzonden is nog niks ontvangen.
Ik hoop niet dat deze bij de douane is blijven liggen, want kwam wel uit de VS.
Als ik deze zuiger heb (en als deze is goed is) kan ik weer verder.
Heb namelijk toch besloten die vertex niet aan te passen..
Ik hoop niet dat deze bij de douane is blijven liggen, want kwam wel uit de VS.
Als ik deze zuiger heb (en als deze is goed is) kan ik weer verder.
Heb namelijk toch besloten die vertex niet aan te passen..
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Mark's 91cc racemonster
Ik bestel ook wel eens onderdelen in de VS,de levering kan inderdaad de nodige vertraging oplopen,soms heb ik het snel,Markde2e schreef:Nja, heb 2 weken geleden een Prox zuiger besteld en nu 1.5 week later sinds ie verzonden is nog niks ontvangen.
Ik hoop niet dat deze bij de douane is blijven liggen, want kwam wel uit de VS.
Als ik deze zuiger heb (en als deze is goed is) kan ik weer verder.
Heb namelijk toch besloten die vertex niet aan te passen..
maar het kan ook zomaar 2wekenof langer duren,maar heb je geen track en trace code gehad?,ik krijg die wel en dan kan
ik zien waar het pakket zich bevind,meestal is het inderdaad bij de douane waar het spul vertraging oploopt.
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Mark's 91cc racemonster
Pro-x komt uit Nieuw Vennep...........
Is waarschijnlijk wat omslachtig van Nieuw Vennep naar de States en terug.
Welk Pro-x nr. heb je besteld.
Is indien op voorraad leverbaar in 2 dagen.
Grt Alexander
Is waarschijnlijk wat omslachtig van Nieuw Vennep naar de States en terug.
Welk Pro-x nr. heb je besteld.
Is indien op voorraad leverbaar in 2 dagen.
Grt Alexander
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Ja, had ik kunnen vragen inderdaad.Mach4 schreef:Ik bestel ook wel eens onderdelen in de VS,de levering kan inderdaad de nodige vertraging oplopen,soms heb ik het snel,Markde2e schreef:Nja, heb 2 weken geleden een Prox zuiger besteld en nu 1.5 week later sinds ie verzonden is nog niks ontvangen.
Ik hoop niet dat deze bij de douane is blijven liggen, want kwam wel uit de VS.
Als ik deze zuiger heb (en als deze is goed is) kan ik weer verder.
Heb namelijk toch besloten die vertex niet aan te passen..
maar het kan ook zomaar 2wekenof langer duren,maar heb je geen track en trace code gehad?,ik krijg die wel en dan kan
ik zien waar het pakket zich bevind,meestal is het inderdaad bij de douane waar het spul vertraging oploopt.
Maar ik kon wel zien wanneer het verstuurd was (via ebay) en heb met paypal betaald, dus zal wel goedkomen.
Maar als het nog veel langer duurt zal ik even informeren..
Ja inderdaad, zag ik later ook; maar waarschijnlijk was dit wel voordeliger ..Lieuw schreef:Pro-x komt uit Nieuw Vennep...........
Is waarschijnlijk wat omslachtig van Nieuw Vennep naar de States en terug.
Welk Pro-x nr. heb je besteld.
Is indien op voorraad leverbaar in 2 dagen.
Grt Alexander
Nummer is: 01.3220.A
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Hé-Hé eindelijk, ik heb mijn zuiger.
Die K*t douane ook hier..
Ligt de zuiger daar een paar weken en ze hebben niet eens de verpakking geopend, maar toch flinke extra kosten berekenen.
Ik ben nu ongeveer hetzelfde kwijt als dat ik deze hier in nederland zou bestellen
Ps.
Helaas moet ik eerst aankomende weekenden, ik denk 2 of 3 ofzo mijn vervoerstbrommer helemaal in orde maken.
Wiellagers versleten, achterbrugbus versleten, voorvork vast gerot, remsigmenten versleten, zadel opnieuw bekleden (is al gebeurd).
Klote Puch Z-1
Voorderest alles goed hier, mooie zuiger
Die K*t douane ook hier..
Ligt de zuiger daar een paar weken en ze hebben niet eens de verpakking geopend, maar toch flinke extra kosten berekenen.
Ik ben nu ongeveer hetzelfde kwijt als dat ik deze hier in nederland zou bestellen
Ps.
Helaas moet ik eerst aankomende weekenden, ik denk 2 of 3 ofzo mijn vervoerstbrommer helemaal in orde maken.
Wiellagers versleten, achterbrugbus versleten, voorvork vast gerot, remsigmenten versleten, zadel opnieuw bekleden (is al gebeurd).
Klote Puch Z-1
Voorderest alles goed hier, mooie zuiger