oranje RMC '76 Restauratie

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

oranje RMC '76 Restauratie

#1 Bericht door KreidlerBOY » 07 apr 2012, 14:51

Hallo heren,

ik heb paar maand geleden al een account aangemaakt, diverse topics gebruikt maar verder niet actief geweest op het forum.
daar komt nu verandering in. Ik heb mij toen ook al voorgesteld, maar dat doe ik nu dus nog een keer.
Daarna volgt het hele verhaal over hoe ik aan mijn Kreidler ben gekomen en hoe het er nu voor staat. :D

komt ie: Ik ben Pio, ik kom uit Rijssen, ben 16 jaar oud en zit momenteel in 5VWO. Vanaf jongs af aan altijd al geïntresseerd geweest in alles dat rijdt en bromt. Pa heeft een paar motoren in de schuur staan dus dat helpt ook wel mee. Maargoed, rond je 14e 15e komt dat brommerrijbewijs toch wel in de buurt, dus toen ging ik maar eens kijken waar ik mijn zuurverdiende centen aan uit ging geven :lol:

Eerst even mijn mening over die eeuwige rotscooters (sorry :lol: ), iedereen heeft ze, niemand kijkt er naar om, ze gaan niet lang mee, ze maken een rotherrie, tziet er niet uit, en je staat meteen bekent als "scootertuig".

Ik ga opzoek naar het echte werk:
zoek je dan naar kwaliteit, dan staat Kreidler bovenaan! :wink: (Om eerlijk te zijn had ik voor mijn 14e echt nog nooit van kreidler gehoort, Zundapp wel.) Ik ging dus voor een Kreidler, de modellen spraken mij erg aan, veel meer dan zundapp. Vervolgens het hele internet afgezocht en alle modellen bekeken, maar ik wist het al vrij snel :lol: Het wordt een Kreidler Florett RMC! Bij mij op school had een jongen er ook al een, toen ik voor het eerst een RMC zag belandde dat plaatje in mn hart en het zal er altijd blijven :)

Dan begint de grote zoektocht naar een beetje fatsoenlijk beestje, de eisen: 6-spaaks velgen, fluor oranje/groen, kickstartblok; een beetje opknappen was prima, maar niet teveel. Een beetje sleutelen kan ik wel, maar ik heb voor veel dingen simpelweg de kennis niet :( . Hier komt natuurlijk het forum vaak bij te pas. Vervolgens zon 2 maanden marktplaats, speurders etc afgezocht maar het viel nog niet mee. Uiteindelijk bij twee brommers wezen kijken, mijn vader en mijn ("deskundige') oom waren mee. De een liep zeer slecht en de ander zwom in de roest en liep niet eens, ook de vraagprijs bleef te hoog :? . Weer een maand later maakte mijn vader maar een ritje naar Helden, daar zit een bekende Kreidler handelaar, ik weet zn naam niet precies maar weet zeker dat ook hij actief is op het forum. Daar had de beste man nog wel een beestje staan, "hij loopt en ziet er redelijk netjes uit, maar het is geen klasse A brommer". Vervolgens telefoontje ontvangen van Pa en met mijn goedkeuring werdt de brommer achter in de Renault gereden;p. S'avonds al meteen een proefritje gemaakt en bijna meteen op het achterwiel, haha ik wist nog niet dat ik de koppeling langzaam los moest laten :lol:

de foto's zijn niet de beste sorry.
IMG_1026 (Custom).JPG
IMG_1026 (Custom).JPG (95.45 KiB) 17653 keer bekeken
IMG_1023 (Custom).JPG
IMG_1023 (Custom).JPG (98.39 KiB) 17653 keer bekeken
Mijn oom (die ik al eerder heb genoemd) helpt me met sommige dingen die ik echt niet kan.
Als eerste hebben we samen het licht aan de praat gebracht, dat ging nog niet zo makkelijk, alle draden waren amateuristisch en hadden andere kleuren dan het originele stroomschema. Nog steeds last van achterlampje dat doorbrandt(nu) maar de rest is aardig.

De brommer beschikt verder niet echt over de looks die ik wilde, dus zelf eerst onderdelen besteld en aan de slag gegaan:

M-stuur gemonteerd (nieuwe gaskabels, remkabels)
Gaten in francochamp zadel gemaakt, toen gemonteerd.
Gele brommerplaatje eraf gehaald.
controlelamphouder en spul gemonteerd.
nieuw ulo-achterlicht etc, remlichtschakelaar.

nu ziet ie er zo uit :D
(gisteren deze foto's genomen, zonder kappen, want er werdt aan gewerkt;p)
weer geen mooie foto's dat resizen is behoorlijk irritant :evil:
IMG_1342 (Custom) (Custom).JPG
IMG_1342 (Custom) (Custom).JPG (92.11 KiB) 17653 keer bekeken
IMG_1348 (Custom).JPG
IMG_1348 (Custom).JPG (97.98 KiB) 17653 keer bekeken
vervolgens redelijk naar mijn smaak, en een paar maand op gereden, je voelt je helemaal vrij op zon ding:), rijden was redelijk zonder problemen, alleen km-kabel kapot (was oud en versleten).

Momenteel gaat het echter wel wat slechter, maar ik houdt het hier nu even bij, mijn volgende bericht komt binnen een paar dagen en dan vertel ik over mijn probleem en wat ik er verder nog aan wil en ga veranderen/repareren.

Ik hoor graag commentaar, tips en weet ik veel wat;p

Pio

Fred57
Berichten: 690
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:06
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#2 Bericht door Fred57 » 07 apr 2012, 15:08

Hallo Pio ,

Leuke Brommer en veel plezier er mee .

Gr Fred

Gebruikersavatar
scooby
Berichten: 431
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:55
Locatie: zuid holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#3 Bericht door scooby » 07 apr 2012, 16:26

Welkom
En leuk dat je voor een kreidler gekozen heb :clap
Het begin is er al,Maak er wat moois van
Gr Erwin

Gebruikersavatar
RMC-Smokey
Berichten: 463
Lid geworden op: 20 mar 2010, 20:07
Locatie: Hoogezand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#4 Bericht door RMC-Smokey » 07 apr 2012, 16:37

Dit is zeker een leuk ding,hier ga je veel plezier aan beleven,welkom.

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 556
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#5 Bericht door bud » 07 apr 2012, 19:14

check gelijk de achter en voorrem trommelrem voeringen.Aan de foto's te zien staan de hevels voor en achter al op de uiterste stand..

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#6 Bericht door KreidlerBOY » 07 apr 2012, 20:35

@ bud

bedankt, is dit gevaarlijk ofzo dan? als je detailfoto's nodig hebt kan ik die voor je regelen.

Gebruikersavatar
laskoning
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 jun 2010, 06:51
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#7 Bericht door laskoning » 08 apr 2012, 08:30

Waarschijnlijk bedoelt hij dat je remblokken bijna op zijn, en of dat gevaarlijk is moet je zelf maar beslissen.

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#8 Bericht door drika » 08 apr 2012, 10:59

bud schreef:check gelijk de achter en voorrem trommelrem voeringen.Aan de foto's te zien staan de hevels voor en achter al op de uiterste stand..
ik vind het knap dat jij zo kan zien dat de remvoeringen versleten zijn ,ik zie dat niet
leg eens uit,zo weet die jongen nog niets en niemand is te oud om te leren toch
mvg
dirk

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Mijn RMC :D

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 apr 2012, 11:17

drika schreef:
bud schreef:check gelijk de achter en voorrem trommelrem voeringen.Aan de foto's te zien staan de hevels voor en achter al op de uiterste stand..
ik vind het knap dat jij zo kan zien dat de remvoeringen versleten zijn ,ik zie dat niet
leg eens uit,zo weet die jongen nog niets en niemand is te oud om te leren toch
mvg
dirk
In ieder geval zijn de remhevels aan de verre kant uitgesteld. :wink:

Enzo

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#10 Bericht door drika » 08 apr 2012, 11:59

Enzo-tvdzijden schreef:
drika schreef:
bud schreef:check gelijk de achter en voorrem trommelrem voeringen.Aan de foto's te zien staan de hevels voor en achter al op de uiterste stand..
ik vind het knap dat jij zo kan zien dat de remvoeringen versleten zijn ,ik zie dat niet
leg eens uit,zo weet die jongen nog niets en niemand is te oud om te leren toch
mvg
dirk
In ieder geval zijn de remhevels aan de verre kant uitgesteld. :wink:

Enzo
dat is zeer duidelijk enzo,maar zijn het de goede kabels?het zou zo maar kunnen zijn dat het handel of het rempeddaal maar een klein beetje in kunnen gaan natuurlijk geen garantie dat het dan ook nog goed werkt

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#11 Bericht door KreidlerBOY » 08 apr 2012, 12:24

Ik heb er werkelijk de ballen verstand van maar naar mijn mening remmen ze prima:) maar ik zal mn oom dr eens naar laten kijken, die weet wel of er nieuwe voeringen in moetn, ieg bedankt!

Gebruikersavatar
RMC-Smokey
Berichten: 463
Lid geworden op: 20 mar 2010, 20:07
Locatie: Hoogezand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#12 Bericht door RMC-Smokey » 08 apr 2012, 13:57

KreidlerBOY schreef:Ik heb er werkelijk de ballen verstand van maar naar mijn mening remmen ze prima:) maar ik zal mn oom dr eens naar laten kijken, die weet wel of er nieuwe voeringen in moetn, ieg bedankt!
Pio, als en remvoering slijt kun je hem steeds strakker en strakker opstellen zodat hij goed blijft remmen,
Maar uiteindelijk houdt het op,dat is een beetje wat er eigenlijk verteld wordt,suc6.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Mijn RMC :D

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 apr 2012, 14:23

RMC-Smokey schreef:
KreidlerBOY schreef:Ik heb er werkelijk de ballen verstand van maar naar mijn mening remmen ze prima:) maar ik zal mn oom dr eens naar laten kijken, die weet wel of er nieuwe voeringen in moetn, ieg bedankt!
Pio, als en remvoering slijt kun je hem steeds strakker en strakker opstellen zodat hij goed blijft remmen,
Maar uiteindelijk houdt het op,dat is een beetje wat er eigenlijk verteld wordt,suc6.
En volgens de Kreidler Montagehandleiding is dat 2mm.

Enzo

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#14 Bericht door KreidlerBOY » 08 apr 2012, 14:46

Ok bedankt:) haha er komen nog een boel vragen maar die post ik woensdag! Fijne pasen allemaal

Gebruikersavatar
RMC-Smokey
Berichten: 463
Lid geworden op: 20 mar 2010, 20:07
Locatie: Hoogezand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#15 Bericht door RMC-Smokey » 08 apr 2012, 19:31

Fijne pasen.

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Mijn RMC :D

#16 Bericht door Robbe G. » 09 apr 2012, 12:05

leuke brommer!
veel plezier met het opknap werk!

Robbe

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#17 Bericht door pascal » 09 apr 2012, 14:23

KreidlerBOY schreef:Ok bedankt:) haha er komen nog een boel vragen maar die post ik woensdag! Fijne pasen allemaal
Met Pasen mag je hier best over werk praten,in Rijssen niet....
Geintje,leuke brommer,maak er wat van.

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#18 Bericht door KreidlerBOY » 09 apr 2012, 23:20

pascal schreef:
KreidlerBOY schreef:Ok bedankt:) haha er komen nog een boel vragen maar die post ik woensdag! Fijne pasen allemaal
Met Pasen mag je hier best over werk praten,in Rijssen niet....
Geintje,leuke brommer,maak er wat van.

Haha wij geloven niet:p maar ik ben druk met school dus vandaar;)

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Mijn RMC :D

#19 Bericht door KreidlerBOY » 11 apr 2012, 13:46

weer een update, ik had nogal een probleem, een van de bouten van de uitlaatflens was afgebroken, mn oom heeft nu het spul uitgeboord,en ik vanmiddag even nieuwe pakkingen gekocht.

even wat technische gegevens, (ik moet nog even registreren bij maloud) Kreidler florett K53/42 NL BJ '72,
indentificatie nummer: 1182647 (NL) B1134
op de cilinder (heel onduidelijk) staat 40 70 154 (klopt dit?) een ander nummer kon ik er niet op vinden. 50 cc
carb: 1/14/99 bing, ontsteking: bosch

dit is waarschijnlijk iets dat niet veel voor komt maar als ik het goed heb opgezocht is het een RM grand prix frame. Mn vader hoorde al wel van de vorige eigenaar dat hij helemaal was omgebouwd naar een RMC, ik heb het een en al kunnen vinden in dit topic: viewtopic.php?t=4577" onclick="window.open(this.href);return false; en deze site
http://www.kreidlerdatabase.nl/30000/x-30107-09.htm" onclick="window.open(this.href);return false; maar het is dus wel zeer vreemd, ook zit er dus een ander blok en alles onder, volgens mij is alleen het frame van een "RM Grand Prix 4-speed' (iemand misschien meer info??) ik weet niet of dit verder nog gevolgen heeft ofzo.
vreemd is het in ieder geval, aangezien ik hem dus nooit "origineel" zou kunnen maken.

het opknappen gaat in ieder geval gewoon door, binnenkort even weer spul bestellen.

gr Pio

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#20 Bericht door KreidlerBOY » 11 apr 2012, 13:52

inmiddels geregistreerd bij maloud, weet alleen mijn motornummer niet, waar kan ik deze vinden?

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Mijn RMC :D

#21 Bericht door Mach4 » 11 apr 2012, 13:54

KreidlerBOY schreef:inmiddels geregistreerd bij maloud, weet alleen mijn motornummer niet, waar kan ik deze vinden?
Aan de koppelingkant achter op het blok.
Mahle cilindernrs beginnen met 15.

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#22 Bericht door KreidlerBOY » 11 apr 2012, 13:59

Mach4 schreef:
KreidlerBOY schreef:inmiddels geregistreerd bij maloud, weet alleen mijn motornummer niet, waar kan ik deze vinden?
Aan de koppelingkant achter op het blok.
Mahle cilindernrs beginnen met 15.
oke bedankt!, even uitvogelen wat voor rare cilinder ik dan heb en motornummer nog even opsturen

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Mijn RMC :D

#23 Bericht door Mach4 » 11 apr 2012, 14:02

Op de cilinder moet ook Mahle staan,anders heb je een imitatie cilinder

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mijn RMC :D

#24 Bericht door KreidlerBOY » 16 apr 2012, 17:43

ik heb een vraag, ik wil graag een wat andere setup om mn kreidler, nu heb ik standaard 50cc (smalle tap) met 14mm carb en 28 mm uitlaat. ik wil graag een 17mm carb erop (+spruitstuk) en een homoet 4P (glaswol-gedempt). Is dit mogelijk of kan het blok dit niet aan?
(ik heb er weinig verstand van sorry)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Mijn RMC :D

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 apr 2012, 17:45

KreidlerBOY schreef:ik heb een vraag, ik wil graag een wat andere setup om mn kreidler, nu heb ik standaard 50cc (smalle tap) met 14mm carb en 28 mm uitlaat. ik wil graag een 17mm carb erop (+spruitstuk) en een homoet 4P (glaswol-gedempt). Is dit mogelijk of kan het blok dit niet aan?
(ik heb er weinig verstand van sorry)
Blok kan wel 3x zoveel vermogen aan.
Maar dan moet wel je blokkie 100% in orde zijn. Dus verse krukas revisie.

Enzo

Plaats reactie